Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-10 22:07

Faktum är att man kan vara oerhört openminded, trots att man är kritisk till div osannolika löften/produkter. Ja jman kan t o m säg att man är openminded, när man är öppen för att allt inte är guld som glimmar.

När det gäller tidningar sk tester, så är det ytterst få om ens några som utförs på ett sådant sätt att människan eller slumpen inte kan påverka resultatet.

Många av de produkter som sägs ge förbättringar på ljudet, har oerhört liten om ens någon påverkan. Om de har påverkan så är det ofta så små verkningar att det räcker med att vinkla om persiennerna i fönstren för att dränka dem. Med det vill jag mena att de påverkar ljudet i så liten grad att det måste till en rent klinisk lyssningmiljö för att ev kunna spåra dem, och en sådan miljö existerar ytterst sällan i våra hem.

Saker som i jämförelse är lätta (ja troligen lättast) att höra skillnad på är högtalare, vilket är rätt logiskt, samt förändringar rent akustiskt i lyssningsrummet, även det lika logiskt.

Vi är väldigt lättlurade, och vi lurar oss ofta själva, så är det bara. För att se exempel på det så räcker det med att kika på film. Man kan göra mycket trovärdiga scener fast det bara är fejk. Och oftast är det sista och slutgiltigt avgörande steget för att få vår hjärna att acceptera de vi ser som äkta, att lägga på en smaskig ljudeffekt.

Skulle vi lyssna på ljudet ensamt, så skulle det ofta uppfattas som rätt intetsägande, lika så med den ensamma tysta sekvensen. Men tillsammas så sväljer vi det hela med hull och hår som äkta.

Samma sak med vårt smaksinne. Vi får betydligt svårare att bestämma oss för vad det smakar om vi inte ser vad vi äter, i visa fall är det omöjligt. Skulle vi sen även täppa till näsan så har vi mycket svårt att veta vad vi tuggar på.

Sitter man där och skall till att provlyssna på ett par kablar eller annat som en säljare pratat sig varm om och upplyst oss om att "det här är i en helt annan division, men så kostar de 80 000 kr med...." I det läget är det i det närmast omöjligt att inte ens uppskruvade förväntningar är med och styr när vi sen lyssnar. Antagligen så säger vårt undermedvetna till oss att detta måste låta bra, för det är ju dyra och kända grejor, ja visst låter det bättre.....

Vi får oftast olika uppfattning om saker och ting om vi får reda på att varan är exklusiv och dyr.

Ta ex viner.

Om man testar viner, billiga viner mot dyra fina viner, så kan man sortera de sämre billiga och de sämre dyra från de finare av billiga och dyra viner. Man kan då vara rätt säker på att ordvalet för att beskriva de sämre av de dyrare är mer försiktigt och belevad än för de sämre billliga. Kanske just för att man inte vill sticka ut hakan för mycket då det ändå handlar om fina viner som fått mycket beröm vid andra tester. De sämre av de billiga törs man oftast såga med termer som rödtjuteller liknande just för att det ändå bara är just billiga rödviner.

Men om man nu skulle vara riktig lömsk då man riggar ett sådan test, att man helt enkelt byter innehållet i flaskorna utan att avslöja detta. Så att det billigaste vinet hamnar i den svindyraste flaskan och det dyraste i den billigaste vinflaskan.

Faktum är att båda vinerna trots det smakar precis som de gjorde innan i sina rätta flaskor. Men tror ni att man använder samma ord att beskriva dessa viner, och att man har samma åsikter om deras smaker, om de är i sin rätta flaska för 2 300 kr eller för 79,90 kr??

Det tål att tänkas på.......

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-01-10 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-10 22:09

Håller med om varenda ord!

Utom:
När det gäller tidningar sk tester, så är det ytterst få om en några som utförs på ett sådant sätt att människan eller slumpen kan påverka resultatet.

Det fattas ett "inte" någonstans va? :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 22:22

Hm då är det väldigt konstigt att en del säger att de tyckte det blev en stor förbättring. Men det kanske är "inbillningsjukan" som ni gillar att säga :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 22:24

mats

en gång till: vad vill du uppnå??? har du stenar själv?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-10 22:32

mats skrev:Hm då är det väldigt konstigt att en del säger att de tyckte det blev en stor förbättring. Men det kanske är "inbillningsjukan" som ni gillar att säga :wink:

Hmm förklarar "vi" otydligt eller nåt? Ja, "vi" menar att det är inbillning, sen får du såklart välja att tro på det eller nåt annat.

("vi" kan ersättas med "jag" eller nåt)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-10 22:33

Dr_Tinnitus skrev:Samma sak med vårt smaksinne. Vi får betydligt svårare att bestämma oss för vad det smakar om vi inte ser vad vi äter, i visa fall är det omöjligt. Skulle vi sen även täppa till näsan så har vi mycket svårt att veta vad vi tuggar på.

Är inte detta ett mycket bra argument för att inte blindtesta mat? Hur trött hade man inte blivit att äta samma mat av den enklaste och hälsosammaste sorten för att vi kommit fram till i blindtest att allt ändå smakar detsamma - när vi med öppna ögon inte får samma resultat? Det må väl ändå vara mer livsnjutande att att variera maten för ögonens skulle även om det kanske är smakmässigt lurendrejeri?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-10 22:38

Nattlorden skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Samma sak med vårt smaksinne. Vi får betydligt svårare att bestämma oss för vad det smakar om vi inte ser vad vi äter, i visa fall är det omöjligt. Skulle vi sen även täppa till näsan så har vi mycket svårt att veta vad vi tuggar på.

Är inte detta ett mycket bra argument för att inte blindtesta mat? Hur trött hade man inte blivit att äta samma mat av den enklaste och hälsosammaste sorten för att vi kommit fram till i blindtest att allt ändå smakar detsamma - när vi med öppna ögon inte får samma resultat? Det må väl ändå vara mer livsnjutande att att variera maten för ögonens skulle även om det kanske är smakmässigt lurendrejeri?

Här är ju en poäng. Ibland är ju faktiskt inte "inbillning" något negativt om man upplever ljudet som bättre. Men det blir knasigt att påstå att själva ljudet verkligen är bättre... (iaf för de som har en mer teknisk syn) Man kan istället kanske säga att upplevelsen av ljudet blev bättre med tweak "x"
Senast redigerad av norman 2004-01-10 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-10 22:38

IngOehman:

Så riktigt, jag klantade bort "inte" i det stycket. Rättade till det nyss.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-01-10 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-10 22:41

mats skrev:Hm då är det väldigt konstigt att en del säger att de tyckte det blev en stor förbättring. Men det kanske är "inbillningsjukan" som ni gillar att säga :wink:

Norman skrev:Hmm förklarar "vi" otydligt eller nåt? Ja, "vi" menar att det är inbillning, sen får du såklart välja att tro på det eller nåt annat.

Det är dock viktigt att klarlägga att inbillning (placebo) inte är en "sjuka". Det är en effekt som är extremt väl dokumenterad. Den drabbar undantagslöst (alla) och är ingen "oförmåga", utan en synnerligen mänsklig och helt normal egenskap.

Vidare:
Den som INTE tror på placebo, eller kalla det inbillning, borde inte vara negativt inställd till blindtest!

En blindtest skiljer ju sig från en öppen test bara såtillvida att den som lyssnar är utelämnad till sin hörsel, det vill säga inte får "veta vad som spelar". Blindtest har inget att göra med att "inte se", det handlar om att inte veta.

Om placebo inte existerar så borde det inte spela någon roll om man vet, eller inte vet, vilket objekt som avlyssnas - varför vägrar man då delta i blindtest? Eller varför blir man störd av frågan om huruvida blindtest har förelegat?

Den enda logiska slutsatsen är, att blindtestofobia är ett erkännande av att man tror på placebo - alltså ett erkännande av att man INTE litar på sin hörsel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 22:48

Tja de som inte tror på att ...

Jadu mats du har lyckats bryta mot flera av våra policys i ett och samma inlägg :(
/Alexi

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 22:51

mats: och med detta XXXXXXXX dumma inlägg vill du????

en gång till: VAD VILL DU UPPNÅ???

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-10 22:51

Helt riktigt som norman skrev.

Inbillning eller suggestion måste inta alltid vara av ondo. När det gäller mat så förhöjs ju upplevelsen om dukningen uppläggningen mm samt hela miljön är trevlig och förförisk. Ja man skulle kunna säga att pölsa är en "godare" upplevelse på Berns med tända ljus än hemma i potatiskällaren med endast en ljusstrimma från ventilen som myslyse. Men rent smakmässigt så smakar det som.... pölsa.... likförbannat.

Att näsan är viktig i smakavgörandet har däremot sin förklaring i att vi tar upp aromer via bakvägen upp i näsan, där kompletterande smakbestämmelse sker.

Och då det gäller välljud så är det naturligtvis trevligare som helhet för upplevelsen, om miljön är trevlig. T ex i möblemang stereohyllor förföriska apparater kablar mm. Men rent ljudmässigt så kanske det inte blir någon skillnad att tala om i många fall.

Förmodligen skulle man kunna uppfatta en anläggnings ljud rätt olika beroende på färgsättning och ljussättning i rummet, då det i hög grad kan påverka vår sinnesstämmning. Troligen så skulle samma anläggning och musik upplevas som "sämre" under ljuset från 10 byggstrålkastare än med men några försiktiga stearinljus som enda krigare mot dunklet. Just för att vår sinnesstämmnig torde vara olika vid de olika ljusförhållandena. Rent ljudmässigt så uppstår inga skillnader för att vi förändrar ljuset, trots att vi kanske skulle uppleva det som så.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-01-10 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-10 22:52

Jag tror att den stora delen av blindtestofobin består av att det är en ovan situation... och därför tror man inte sig kunna nå sin normala kapacitet... hade man varit van vid att blindtesta själv och i sin egen tid så hade situationen varit annorlunda... jag känner dock ingen som sitter och gör detta hemma - och jag gör det definitivt inte.

Jag går inte på en whiskyprovning om jag har en rejäl förkylning heller... jag ser det som ganska lika... skulle jag gå på en blindprovning så hade jag behövt tampas med en hel del prestige och förmodligen skulle man bli rejält nedtagen på jorden av att man inte hör så bra som man tror... eller att någon annan hör något jag inte kan... varför skulle man vilja förnedra sig själv på ett sådant vis? Att sedan de som håller i testet inte skulle tänka på det viset, det bryr jag mig ju inte ett dyft om - det är ju min upplevelse av situationen som är det väsentliga för mig. Skulle jag gå på en test så vill jag ju veta att jag pallar situationen och att jag är bra nog för att tillföra något.

Så - varsågod - där lämnade jag ut väldigt personliga saker. Att jag inte är ofärgad som person det är ganska svårt att göra något åt, så jag lämnar min testplats till någon mer ofärgad. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 22:54

Ja det var ett dumt uttalande, men du Sanny x skall inte känna dig kaxig för det :evil:

Men summan av kardemumman är såklart att ni inte kan bevisa att det inte ger en effekt.

Jo jag kan säga en hel del är bluff utan att testa, men i fallet shaktisten så har ju faktiskt olika personer hört skillnad och komma med att alla dessa har inbillningsjukan är lite...

Men nu är jag slut hostar som en gammal sjöbuse
Senast redigerad av matså 2004-01-10 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 22:57

Nattlorden

Jag håller med, jag antar att det finns en hel del jag skulle "missa" vid ett blindtest. Lite knäckande för självbilden, visst. Men det innebär ju också att det finns saker där det inte är någon ide att lägga pengar på, t.ex jättedyra kablar. Det gör ju att jag p.g.a. mina "brister" kan lägga pengar där det gör mer nytta. Fler skivor t.ex.. :)

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 23:04

mats

Tycker du att det inlägget var fantastiskt står vi så långt ifrån varandra att det inte är någon ide att disskutera. Dock har du fortfarande inte svarat på min fråga.

"Ni har inte bevisat att ni har rätt" Jag har inte påstått hit eller dit. Alltså ligger bevisbördan hos de som säger att det fungerar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-10 23:05

Sanny_X - det kan väl finnas andra anledningar att lägga pengar på t.ex. en kabel? Dels lägger du ned tid att läsa recensioner och kartlägga vad som finns på marknaden, besöker butiker, pratar med säljare, med kompisar, lyssnar i butik, lånar hem och lyssnar och så kanske du slår till och köper och är nöjd med det du lagt ut i både tid och pengar... att det sedan kanske inte blev bättre utan "bara" i bästa fall annorlunda... det kanske inte har med saken att göra. Det var bra nog innan och det är bra nog efteråt... men man har haft kul under tiden och njuter kanske extra ett tag framöver... kanske lyssnandet gått i stå ett tag men en ny kabel får dig tillbaka och återupptäcka hur kul det var att lyssna...

Om man sätter priset till sitt nöje av det och inte till prestandan på prylen, så är svaret annorlunda... Man kan också se det så här: det är väl upp till var och en att bedömma om de kunde haft mer kul av pengarna på något annat... det kan vi ju bara avgöra själva.

Däremot... att ideligen läsa om hur dåliga grejor är och att man gör fel när man njuter på detta sättet... det kan ju i värsta fall få pengarna att kännas utkastade. Så att folk kan tycka att vissa på forumet är glädjedödare oavsett hur rätt i sak de har, det är inte alls konstigt...

Edit: stavningskorrektion
Senast redigerad av Nattlorden 2004-01-10 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-10 23:11

Mats liknelse med nazisterna måste är med god marginal den osmakligaste( eller bara imbecilla?) och mest långsökta liknelse jag läst hittils på forumet. :roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 23:18

Nattlorden

Visst, så länge det tillför nåt för en själv är det ju kanon. Man kan ju köpa kablar "bara" för de är snygga, får väl erkänna att det har hänt... Bara man är nöjd själv är det väl bra.

För MIN del så vill jag gärna veta om något förbättrar ljudet ELLER fyller någon annan funktion. Att allt man köper inte har enbart med ljudet att göra är väl OK, men jag skulle gärna vilja veta vilket som är vilket. När jag köper nåt nytt är det ju flera aspekter som skall vägas in, pris, funktion, design och ljud m.m.

Men jag vill inte bli lurad att något har en funktion det inte har.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 23:20

patrikf

Med det inlägget har mats tydligt visat vad han vill uppnå, och vilka medel han tycker är ok. TRIST

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 23:22

Ja det var osmakligt, förlåt. Men kablar är ju bevisat att det blir bättre. Dock är det lite overkill att köpa dyra kablar till en billig förstärkare.

Visst Sanny x det finns folk som har en kompaktstereo och är lyckliga och bara köper cdskivor men

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-10 23:27

Mats> Jag skrev till dig på euphonia, tänk FÖRE du skriver så slipper du be om ursäkta i var och varannan tråd!! :( Det ingen bra reklam du sprider om dig själv, visa upp din ljusa och humoristiska sida istället :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-10 23:27

mats, ditt tidigare inlägg var ingen kul läsning!
försöker du aktivt bryta mot alla våra regler?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-10 23:27

mats skrev:Sanny x nej det var ett fantastiskt inlägg. Däremot din dumma kommentar var inte så fantastiskt snarare tvärtom. Jag skrev ju att det var morbidt.

Det är så lätt att komma med uttalandet som inbillningssjuka odylikt. Ni har ju inte bevisat att ni har rätt.

Johodå mats! Det har bevisat tusentals gånger.

I själva verket varje gång frågan undersökts! Placebo är ingen hypotes, det är en fullfjädrad teori, aldrig falsifierad i någon studie.

Vh, Ing. Öhman

PS. Att komma med Nazist-paralleller är inte bara oförskämt och osmakligt, dessutom är det osakligt. Det är inget sakargument, och så långt ifrån ett "fantastiskt inlägg" man kan komma, i min värld.

Dessutom gissar jag, av det du skriver, att du inte är insatt i vad han skrivit fransmannen. Jag tror att du bara hört vad andra har påstått att han har påstått, eller tror jag fel? Vad har du läst av honom? Hur vet du att han har talat om placebo?

Att du sen själv säger att ditt inlägg var morbidt gör ju insatsen värre: Varför gjorde du inlägget, om du insåg det? Dessutom var väl oförskämdheten mycket värre än att det var lite morbidt...

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-10 23:27

Jag har några gånger försökt mig på enkla blindtester, bl a på mig själv med rollen som både testledare och försökskanin, hur korkat och omöjligt låter inte det...? 8O

Men det går faktiskt rätt hyfsat. Det hela utspelade sig då jag köpte hade köpt mig en ny CD-spelare. Jag hade läst en hel del om denna spelare som i alla tidningar hade fått väldigt gott renome för sin prisklass. Gick så till butiken och lyssnade samt klämde i någon timme, och bestämde mig för att slå till rakt av. Den lät trevlig och kändes trevlig (viktigt även det för mig) samt att min gamla CD-spelare var ca 6-7 år gammal och en polare var sugen att köpa den för ett bra pris från min sida sett, så en ny apparat var välkommen.

Väl hemma så kopplade jag upp den nya och tyckte genast att det var rejäl skillnad och klart bättre ljud. Satt och lyssnade en god stund, och tänk om jag hade hållit mig till det....

Men rätt var det var i en låt så lade jag märke till ett ljud i musiken som jag aldrig tyckt mig hört förut. Va fan, var det sån skillnad på den nya och den gamla spelaren!!?? Ja jäklar, tänkte jag och råkade samtidigt kasta en blick på den gamla spelaren som ännu fanns kvar och var inkopplad, man kanske skulle testa lite.....

Nu föll det sig så att jag hade en dublett av en CD, så jag laddade båda snurrorna med dessa skivor, sen hade mitt försteg den fördelen i detta avseende att de olika ingångarna hade knappar fram som styrde relän för ingångarna. Och om man satte fingret precis i skarven mellan de båda knapparna och tryckte till utan att titta, så avgjorde mer eller mindre slumpen vilken av ingångarna och därmed CD-spelare som kopplades in.

Jag kånkade fram bästa fotöljen till försteget, satte mig ner och krängde mina Stax elektrostatlurar på svålen och började med släckt belysning och slutna ögon att lyssna och slumpmässigt byta spelare, dessa hade startats samtidig så de spelade på sekunden lika, och den kosta sund av tystnad då reläna skiftade ingång suddade ut ev tidsskillnader mm. Jag satt alltså med lilla fingret riktat tätt intill skarven mellan knapparna, och duttade till då jag ville byta spelare, men då båda knapparna trycktes in samtidigt eller att man inte visste vilken som trycktes in först, så kunde det bytas spelare eller vara den samma som man just lyssnat på som kopplades in. Mn kunde inte veta detta utan att titta på knapparna och se vilkens indikatorlampa som lyste, och jag satt så till att jag inte kinde kika så lätt.

Stax hörlurar bruka anses vara rätt duktiga på att plocka fram det finstilta i materialet, så jag blev rätt snopen när jag efter någon timmes envisa försök att finna skillnader mellan spelarna, så pass att jag kunde höra vilken av dem jag lyssnade på för stunden, helt enkelt inte klarade det.

Det där ljudet jag trodde mig ha upptäckt med den nya spelaren klingade lika friskt i den gamla. Nog för att jag tyckte en hel del saker när jag satt där och lyssnade, men jag klarade inte av att träffa rätt på spelarna i sådan omfattning att jag anser att jag tyckte rätt och verkligen hörde det jag tyckte mig höra. Väldigt många gånger då jag tyckte att "detta är en helt annan värme i basen och mer rymd mm, så det är den nya spelaren" så var det den gamle kvarnen som spelade, eller tvärt om.

Det var en rätt märklig, men nyttig erfarenhet, trots att jag egentligen aldrig trott mig vara en fena på att höra skillnader, eller trott att det skulle vara enkelt.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-01-10 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-10 23:31

Sanny_X - jovisst... dock får man komma ihåg att saker kan förbättre ljudet subjektivt även om det inte gör det objektivt och det är nödvändigtvis inget fel på detta "självbedrägeri". Men det är svårt att få till en diskusstion "subjektivister emellan" utan att det skall dundras in från objektivt håll och förstöra nöjet... det brukar tillskynda en "räddare i nöden" och tala om hur tokigt det tänkts och hur man skulle kunna göra saken bättre. Ibland vore det trevligt att INTE bli räddad...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 23:32

Hm jag sa ju förlåt. Nu struntar vi i de dumme nazisterna de har gjort nog med skada så att det räcker.

Det verkar som ni är experter och alla andra idioter :wink:

När de skrev att Nordostkabeln i highfidelity gav ett så markant ljudförbättring så tror jag definitivt inte blev påverkad av att kabeln var så snygg (jag tyckte inte den var så snygg). De bjöd ju till och med in proffsmusiker och de sa samma sak att ljudet blev betydligt bättre.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-10 23:35

Dr tinnitus: Känner igen mig precis i ditt inlägg om blindtest. Gjorde precis samma sak för länge sen med två ljudkort. Det var ju riktigt stor skillnad på dem, ända tills man inte visste vilket som spelade.... :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-10 23:36

mats, ta och läs denna text noga:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=120

Skulle vara tråkigt om du skulle bli den första på faktiskt att bli portad.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 23:36

Menar du dr Tinnitus att ditt nya cdköp inte gav så mycket? Den gamla var ju lika bra?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi