Delningsfilter Seas Odin

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
scoredevil

Delningsfilter Seas Odin

Inläggav scoredevil » 2006-04-09 20:45

Såg att det finns ett nytt (annat) filter till odin.

det filter som jag har. http://www.speakerbuilding.com/content/1037/odin4.pdf

det andra filtret. http://www.seas.no/kit/Odin.pdf

Kan det vara någon fördel med att byta? kopplingarna ser lite olika ut men framförallt värderna. som ex. kondingen vid diskanten på 200uF verkar stor.

mvh //Henrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-10 10:54

Det är ett elliptiskt filter på diskanten. Det innebär att det är en parallell serieresonanskrets som kontrollerar avrullningen av diskanten vilket minskar filterfunktionens känslighet för variationer i talspole/drivimpedans. q-et och delningsfrekvensen i filtret hålls mera konstant/oberoende.

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2006-04-10 14:05

Oj... :)

Det var mycket nya termer för mig.

Frågan är om det är värt att prova med ett nytt filter, jag är mycket nöjd med högtalarna som de är nu. Men man vet ju aldrig om de kan prestera bättre.

Tittar man på tonkurvan och impedanskurvan så ser de förbluffande lika ut, (troligen har de inte publicerat en ny mätning).

Eller om man skall prova en aktiv delning... jag har 2 slutsteg och ett Behringer cx2310. men tidsbristen har förlagt projektet på is ett tag.

// Henrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-10 20:23

Scoredevil: Aktiv delning låter ju som ett lite mera vågat experiment men frågan är om det finns så mycket att hämta där. Aktiv delning är väl om sanningen ska fram mest poäng med i basen där passiv delning blir opraktisk. Det kan ju krävas en del trixande innan det blir riktigt bra också, de passiva filtrena är ju bra redan som de är.

Det finns nog större chans att det kan bli en förbättring av att prova det nya filtret. Se bara till att veta att det verkligen är för exakt samma element som det nya filtret är gjort för. Verkar skumt att det finns ett nytt filter för de "gamla" elementen (kan det vara tryckfel?).

Det nya filtret ser iofs något mer genomtänkt ut än det gamla (bland annat med vilken impedans elementen "drivs") så visst finns det chans att det blir bättre. Betydligt större chans är de flesta apparatbyten osv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Delningsfilter Seas Odin

Inläggav Svante » 2006-04-10 21:43

scoredevil skrev:Såg att det finns ett nytt (annat) filter till odin.

det filter som jag har. http://www.speakerbuilding.com/content/1037/odin4.pdf

Alltså, en sak som jag inte fattar med det här filtret: Varför är det två länkar med 0,22 mH / 3,9 µF? Varför inte bara en enda med 0,11 mH 7,8 µF? Åtminstone spolarna måste ju bli mycket billigare då.

Det andra filtret har en liknande dubblering av filterkomponenterna till basen som också verkar lite märklig. Kul med ett epileptiskt filter, dock. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-10 21:45

:D

Svante: Drivimpedansen till elementen blir större om man delar upp så att varje element får en egen gren. Lite som är tanken med biwiring fast vettigt istället. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-10 22:23

Martin skrev::D

Svante: Drivimpedansen till elementen blir större om man delar upp så att varje element får en egen gren. Lite som är tanken med biwiring fast vettigt istället. :wink:

Ja, jag tror ju att det är en tankevurpa, men förklara lite till så kanske jag blir övertygad... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-10 22:30

Jo, tanken är alltså att man drar nytta av fördelen att flytta första gemensamma potential så långt bak som möjligt och på så sätt erhålla större drivimpedans till varje enskilt element (som ju är lite olika sinsemellan). Den ena basens back-emf påverkar det andra elementet i lägre grad. Att elementen är olika sinsemellan kan tex bero på lite olika uppbrytning, att de är placerade olika i lådan (reflexer från lådan tillbaka mot membranen) osv.

Med biwiring så tänker man sig att man vill göra detta ytterligare, även med kablarna till högtalaren. Det som gör att conceptet falierar är att man inte vet vilka kablar som används när man konstruerar högtalarna. De kan vara av olika typ eller längd vilket konstruktören inte har någon som helst kontroll över och kan därför inte optimera konstruktionen längre än bak till anslutningsterminalerna och anta att det är gemensamma potentialen.
Senast redigerad av Martin 2006-04-10 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-10 22:31

Martin skrev::D

Men Kirschoffs lagar har väl inte slutat gälla? Om de inte har det, måste det finnas avsevärda ledningsresistanser inuti filtret för att det ska bli någon skillnad!

Om du vet något jag inte vet, är jag tacksam för en förklaring.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-10 22:39

Ok, om vi tänker i två steg då, bara för att hålla isär saker och ting:

Steg 1: elementen är helt identiska och har symmetrisk placering i lådan, menar du att det fortfarande spelar roll?

Steg 2...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-10 22:43

Steg 2: vet inte. Då är det nog ingen skillnad. Det blir lite som att steg 1 förutsätter att det per definition alltid kommer att vara symmetrisk potential i båda filtergrenarna. Då är det ju det liksom. Som att använda ett element.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-10 23:06

Ok, så är de lika så går det bra att använda ett enkelt filter, tolkar jag det som. Så argumentet är alltså att elementen har lite olika impedans då? För hade de inte det så skulle ju spänningen över de två elementen bli identiska och då kunde man ju koppla ihop dem, det skulle inte göra någon skillnad.

Om man tittar till impedansens belopp så kan man nog ganska säkert säga att det inte finns några skillnader att tala om. Uppbrytningar slår ganska sällan igenom i impedanskurvan. Det är bara vissa element med fula uppbrytningar som är drabbade av det. Så det kommer knappast att bli några tonkurveskillnader av att göra så.

Återstår då att impedansen är olinjär och att det därmed bildas lite olika halt och faslägen på dist i drivspänningen. I vissa fall kan den disten minska disten som elementet ger (om drivspänningens dist kommer i motfas) och om elementen behöver lite olika fas på släckdisten så skulle det inte bli lika bra om de satt ihop.

Jag vet inte jag... Har någon kollat detta med mätningar i praktiken?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-10 23:32

Svante: Impedansen moduleras ju av flera olika mekanismer:

1. Talspoletemperatur.
2. Talspoleläge.
3. Externa krafter på membran och talspole (back-emf) både inifrån lådan och utifrån.

Om någon av dessa skiljer mellan elementen i någon tidpunkt så kommer potentialen att skilja i de olika filtergrenarna, alternativt att det går en större "kompenserande" ström mellan elementen. Bara att välja om man kan.

Sedan hur svåra dessa effekter är från fall till fall är givetvis svårt att säga. Ofta är det nog omöjligt att tillgodogöra sig hörmässigt. Men det råder nog inget tvivel om vilket alternativ som minskar risken mest.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-11 00:16

Martin skrev:Svante: Impedansen moduleras ju av flera olika mekanismer:

1. Talspoletemperatur.
2. Talspoleläge.
3. Externa krafter på membran och talspole (back-emf) både inifrån lådan och utifrån.

1. Påverkar Re, men blir knappast särskilt olika mellan elementen.
2. Påverkar Bl och Le. Blir heller knappast olika för elementen.
3. Här finns det plats för grodor. Man kan visserligen se mottrycket från lådan som en spänningskälla, men då måste den vara styrd, direkt eller indirekt, från det flöde som matas in i lådan. Och funderar man en stund så inser man att det är samma sak som en impedans. Mot-emkn som det så ofta talas om kan alltså lika gärna beskrivas med elementets impedanskurva. Och beskrivningarna är fullständigt ekvivalenta och egentligen behövs bara den ena. Jag tycker att impedanskurvan är mycket enklare att förstå så därför väljer jag nästan alltid den. Och eftersom impedanskurvorna knappast brukar skilja mellan element så sågar jag även detta alternativ. :wink:

Martin skrev:Om någon av dessa skiljer mellan elementen i någon tidpunkt så kommer potentialen att skilja i de olika filtergrenarna, alternativt att det går en större "kompenserande" ström mellan elementen. Bara att välja om man kan.

Sedan hur svåra dessa effekter är från fall till fall är givetvis svårt att säga. Ofta är det nog omöjligt att tillgodogöra sig hörmässigt. Men det råder nog inget tvivel om vilket alternativ som minskar risken mest.

Mja, jag skulle hellre lägga pengarna på en spole med lägre serieresistans (om jag designade filtret från grunden). Ofta vill man ju ha det i filtren. Jag är heller inte säker på att den "kompenserande strömmen" skulle vara av ondo i alla fall.

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2006-04-11 08:22

Roligt att det blev lite diskussion.. om jag har förstått det rätt så funderar ni varför det är 2 grenar på filtret till basarna och inte bara en...på ritningen står det "these components are located directly at the speaker terminals" vilket jag tror betyder att de skall vara monterade så nära elementet som möjligt. För att minimera elaka uppbrytningar. vad nu menas med de?

// Henrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-11 10:49

Noteringen står kvar under bilden med det nya filtret men inga komponenter är markerade med * så det verkar inte gälla för det nya filtret.

I det gamla filtret handlar det nog om att få sugkretsen så nära elementet som möjligt, med så lite resistans/kapacitans/induktans som möjligt mellan. Det nya filtret innehåller inte samma typ av sugkretsar.

Återgå till Teknikforum