Martin skrev:Svante: Impedansen moduleras ju av flera olika mekanismer:
1. Talspoletemperatur.
2. Talspoleläge.
3. Externa krafter på membran och talspole (back-emf) både inifrån lådan och utifrån.
1. Påverkar Re, men blir knappast särskilt olika mellan elementen.
2. Påverkar Bl och Le. Blir heller knappast olika för elementen.
3. Här finns det plats för grodor. Man kan visserligen se mottrycket från lådan som en spänningskälla, men då måste den vara styrd, direkt eller indirekt, från det flöde som matas in i lådan. Och funderar man en stund så inser man att det är samma sak som en impedans. Mot-emkn som det så ofta talas om kan alltså lika gärna beskrivas med elementets impedanskurva. Och beskrivningarna är fullständigt ekvivalenta och egentligen behövs bara den ena. Jag tycker att impedanskurvan är mycket enklare att förstå så därför väljer jag nästan alltid den. Och eftersom impedanskurvorna knappast brukar skilja mellan element så sågar jag även detta alternativ.
Martin skrev:Om någon av dessa skiljer mellan elementen i någon tidpunkt så kommer potentialen att skilja i de olika filtergrenarna, alternativt att det går en större "kompenserande" ström mellan elementen. Bara att välja om man kan.
Sedan hur svåra dessa effekter är från fall till fall är givetvis svårt att säga. Ofta är det nog omöjligt att tillgodogöra sig hörmässigt. Men det råder nog inget tvivel om vilket alternativ som minskar risken mest.
Mja, jag skulle hellre lägga pengarna på
en spole med lägre serieresistans (om jag designade filtret från grunden). Ofta vill man ju ha det i filtren. Jag är heller inte säker på att den "kompenserande strömmen" skulle vara av ondo i alla fall.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.