Moderator: Redaktörer
galder skrev:Belker skrev:Om man har som krav att kunna sitta lite var stans tycker jag att man släppt alla krav på hifi och då är ju EQ onödigt, men det är ju helt ok! Stereo, och därmed hifi, går dock bara att åstadkomma på en väldigt begränsad plats i ett lyssningsrum.
Nu tror jag att du gjorde dig ovän med Ortho Acoustics anhängarna här.
I-or skrev:Det finns en hel del "tutorials" på nätet angående REW, men många fokuserar på i detta sammanhang irrelevanta områden. Nedan finner man några som är användbara.
1. REW:s egen (allt är inte relevant här): https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/makingmeasurements.html
2. miniDSP (antagligen enklast för att komma igång): https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/loudspeaker-measurements
3. "napilopez", kunnig medlem på ASR: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-make-quasi-anechoic-speaker-measurements-spinoramas-with-rew-and-vituixcad.21860/. Man utför här även Spinorama-mätningar och lågfrekvensmätningar i närfältet, vilket inte är nödvändigt för de mätningar som beskrivs ovan.
Det är dock ännu enklare än det ser ut i länkarna ovan. Man kan börja med att lämna alla grundinställningar på default för att snabbt komma igång. Det hela ska vara snabbt och enkelt, om inte så är någonting fel. Oftast handlar det mest om att se till att man har en kalibreringsfil och har hygglig signal från mikrofonen om man inte använder UMIK-1 (eller 2) eftersom REW tar hand om rubbet i det fallet. I princip handlar det bara om att välja "Measure", sedan "Check levels", justera nivån och "Start".
Sedan handlar det om lämplig postprocessning, d.v.s. att titta på "Impulse" och med ledning av vad som framgår där ställa in tidsfönstrets början och slut i "IR windows". "SPL & Phase" visar frekvensgång och fasgång. När man blir mer van kan man lägga till glättning om man gillar det. Allting ger sig ganska snabbt för en normalkunnig datoranvändare med intresse inom området.
Maarten skrev:Jag tycker mig har noterat att även medelnivån sjunker vid SBIR (som nog är beroende på medelvärdesbildning av data i mätning), samt att många får en sänkning av hela nivån 120-400 Hz. Se t ex: viewtopic.php?f=31&t=71462&start=690#p2234506
Vidare verkar det vara så att prediktera SBIR inte är helt enkelt utan kräver mer avancerade metoder (vilket I-or nämnt). T ex trodde jag att väggnära placering skulle minska SBIR men i egna mätningar får jag en högre nivå 500-1000 Hz och minskad nivå 100-500 Hz, än om högtalaren är mer fritt placerad i rummet. I varje fall vid några mätningar.
Belker skrev:galder skrev:Belker skrev:Om man har som krav att kunna sitta lite var stans tycker jag att man släppt alla krav på hifi och då är ju EQ onödigt, men det är ju helt ok! Stereo, och därmed hifi, går dock bara att åstadkomma på en väldigt begränsad plats i ett lyssningsrum.
Nu tror jag att du gjorde dig ovän med Ortho Acoustics anhängarna här.
Jag har faktiskt fyra OD11 spelandes i huset. De låter visserligen som leksaker, men ändå!
1a. Ekvalisera inkluderande rumsbidrag (långt tidsfönster) upp till ca 500 Hz
...Upp till ca 500 Hz har hörseln med normala uppställningar i ett likaledes normalt rum svårt att separera direktbidraget från rumsbidragen*
...
1b. Ekvalisera utgående från direktljud (kort tidsfönster) över ca 500 Hz
I-or skrev:Ja, de har någon funktion som de kallar för curtain, har jag för mig, vilken begränsar det frekvensområde som man vill att Dirac-mjukvaran ska påverka. Problemet är att man vill ekvalisera hela audioområdet, men området under 500 Hz efter andra mätresultat än över 500 Hz. Det borde dock gå med lite handpåläggning att få deras mjukvara att skapa den ekvalisering som man är ute efter även över 500 Hz, men då tappar man förstås användarvänligheten direkt.
För övrigt arbetar Dirac med en kombination av IIR- och FIR-filtrering, vilket möjliggör även faskorrigering av signalen. Detta kan vara användbart i reflektivt problematiska miljöer med en relativt väldefinierad mottagarposition, t.ex. bilkupéer, men är mestadels av tveksamt värde i normala lyssningsrum.
jonasz skrev:Har ett digitalt försteg med Dirac liggande på hyllan. Som jag förstår det så kan man välja upp till vilken frekvens man vill korrigera och vilken målkurva man vill ha (och därmed lämna området högre i frekvens orört). Verkar otroligt smidigt.
Mitt system ligger fn i träda men förhoppningsvis ska det bli ändring på det inom nån månad.
goat76 skrev:jonasz skrev:Har ett digitalt försteg med Dirac liggande på hyllan. Som jag förstår det så kan man välja upp till vilken frekvens man vill korrigera och vilken målkurva man vill ha (och därmed lämna området högre i frekvens orört). Verkar otroligt smidigt.
Mitt system ligger fn i träda men förhoppningsvis ska det bli ändring på det inom nån månad.
Är Dirac endast för automatiska justeringar, eller är det möjligt att använda programmet fritt för endast manuella korrigeringar?
goat76 skrev:jonasz skrev:Har ett digitalt försteg med Dirac liggande på hyllan. Som jag förstår det så kan man välja upp till vilken frekvens man vill korrigera och vilken målkurva man vill ha (och därmed lämna området högre i frekvens orört). Verkar otroligt smidigt.
Är Dirac endast för automatiska justeringar, eller är det möjligt att använda programmet fritt för endast manuella korrigeringar?
Oops, såg inte ditt senaste inlägg innan jag skrev mitt.
jonasz skrev:
I mitt fall är det en minidsp shd studio så jag gissar att alla ”de vanliga” eq möjligheterna finns förutom Dirac om man vill justera manuellt i övre registren.
Kraniet skrev:goat76 skrev:jonasz skrev:Har ett digitalt försteg med Dirac liggande på hyllan. Som jag förstår det så kan man välja upp till vilken frekvens man vill korrigera och vilken målkurva man vill ha (och därmed lämna området högre i frekvens orört). Verkar otroligt smidigt.
Oops, såg inte ditt senaste inlägg innan jag skrev mitt.
Dirac har ett väldigt snyggt grafiskt gränssnitt där du kan justera kurvan med ett antal ingreppspunkter som du vill. Det ger ju dock en begränsning i hur smalt område du kan justera (eftersom två ingreppspunkter inte kan ligga hur nära varandra som helst).
Jag upplever att diracs eq låter väldigt bra (bättre än audyssey) men som Ior säger ovan har man ju ingen aning om vad programmet gör (precis som med andra automatiska eqs).
När jag får ork och lust ska jag göra en mätning för att se vad Dirac egentligen gör.
eljulio skrev:Många säljannonser på ASR? Tar gärna del av var Goat!
goat76 skrev:eljulio skrev:Många säljannonser på ASR? Tar gärna del av var Goat!
Flera av annonserna är gamla och enheterna sålda. Det verkar vara en himla rulle på dessa och jag undrar varför folk säljer dem i så stor omfattning? Det kan antingen tyda på att många är missnöjda eller så finns det helt enkelt extremt många på marknaden. Folk brukar väl dock i regel hålla fast vid prylar de är nöjda med.![]()
https://www.audiosciencereview.com/foru ... d&t=post&c[child_nodes]=1&c[nodes][0]=29&c[title_only]=1&o=relevance
Men som andra påpekat för dig tidigare så är det nog mycket bättre att lägga lite mer och få svenska garantier genom köp från butik i landet. Vad gör du om enheten är död om du köpt av någon random person i USA? Det finns viss risk för "dumsnålhet".
eljulio skrev:Många säljannonser på ASR? Tar gärna del av var Goat!
Belker skrev:Jag tror det är en typisk sak man köper för att man villhöver för att den är så cool. Sen inser man att man kanske inte behövde den och alla dess funktioner ändå.
Användare som besöker denna kategori: Kurben och 5 gäster