Det påstås att Music Hall i Cincinnati, där denna inspelning och massor av andra Telarc-inspelningar med Erich Kunzel och Cincinnati Pops har utförts, har (eller åtminstone hade, scenen har byggts om) en aningen "tyngre" och "långsammare" återgivning av de lägsta frekvenserna, speciellt orkesterbastumman, gran cassa. Jag har sett flera kommentarer från vana Music Hall-besökare angående att inspelningarna faktiskt avspeglar basljudet i lokalen. Eftersom Telarc utnyttjade rundtagande mikrofoner placerade i scenens framkant och inte använde sig av någon form av ekvalisering, är det sannolikt att basen registrerades korrekt. Enligt uppgift beror det lite speciella soundet på resonanser i det stora scengolvet. Smällarna från kanoner och pistoler framstår dessutom som klart realistiska.
För övrigt är det som vanligt the circle of confusion som påverkar speciellt basen. Om frekvensgången i lyssningsrummet skiljer sig markant från kontrollrummet så blir det naturligtvis problem. Majoriteten av faktisktianer har en klart förhöjd bas relativt medianfrekvensgången i kontrollrum och färgar därför återgivningen påtagligt. Det är av rumsgeometriska skäl dessutom mycket vanligt med en tydlig lyssningsrumsresonans runt ca 40 Hz, precis runt gran cassans grundresonansfrekvens. Jag har många gånger hört denna inspelning dåna ordentligt i sämre lyssningsmiljöer. Med en lyssningspositionsfrekvensgång nära den som gäller för Harmans Trained Listeners låter det dock som det ska.
De flesta av Telarcs, liksom t.ex. Reference Recordings, inspelningar tycks ha utförts via lyssning som endast ger en relativt svag förhöjning för låga frekvenser och därmed återges de också bäst med ett system som uppvisar nästan konstant frekvensgång i lyssningspositionen. Detta är ej fallet för 99 % av klassiska inspelningar, vilka avgjort uppvisar avrullad bas, ofta av praktiska skäl som filtrering av lågfrekvent buller, men även p.g.a. användning av kardioidmikrofoner och märkliga idéer om att kunderna inte tycker om bas (DG). Däremot är det ganska många senare Telarc-inspelningar (denna inspelning är från 1984, utgiven 1985, och räknas inte dit) som uppvisar en avrullad högfrekvens, vilket ibland är mycket markant. Många av de tidigare inspelningarna uppvisar för övrigt en aning hängmatta om någon dB i övre mellanregistret, men då är vi inne på petitesser.
Så här såg lokalen ut vid tiden för denna inspelning (den har idag renoverats och scenområdet har modifierats för att ge bättre akustik för besökare i mer undanskymda positioner). Notera den enorma scenen, där både bredd och framförallt djup är betydligt större än normalt:

- coneill4-20190909143213.jpg (83.99 KiB) Visad 3029 gånger
Naturligtvis måste man ta en tripp förbi hålan Cincinnati i Ohio någon gång för att kolla in stället. Jag har en närmast överdrivet förstående sambo, som tur är.
