Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-27 16:44

I-or skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag har liknande erfarenhet Bill, och tycker som du.
Ljud är väldigt subjektivt enl min erfarenhet. Alla tycker olika. Spelglädje är det viktiga, korrekthet inte.
Inte är det korrekt på konsert inte, där man inte hör allt som på skivan och ljud kan studsa runt och ofta ljudmässigt dåligt med. Men sjukt jäkla KUL upplevelse är det.

Det skulle man kunna tro, men Harmans undersökningar visar att folk trots allt tycker ganska lika angående vilken återgivning som de uppskattar.

Så är det säkert, men jag kan bara berätta hur det är för mig.
Jag behöver inte låtsas tycka som andra för att undvika frågor och kritik Jag kan ha fel, men skriver hur jag upplever det.

Uppskattar oerhört din och allas kunskap inom ämnet!
Och läser allt som de med koll skriver noga.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-27 16:47

I-or skrev:Jag känner inte till just High Fidelitys CD, men denna inspelning besitter extrem dynamik och slagkraft för bl.a. Champagner-Polka med en toppfaktor om aningen under 30 dB 8O:

R-3256109-1322601217.jpg

Detta album är ett måste för intresserade audiofiler och är riktigt kul musikaliskt också. Tydligen framfördes ofta verken på detta sätt i 1880-talets Wien med pistolskott och andra smällar på scen.

Har alla High Fidelitys CD och de är verkligen bra! Bra musik och fina inspelningar. Inte alltid man hittar det annars.
Sörjde då de upphörde.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-27 16:51

I-or skrev:
Bill50x skrev:Alltså, jag tycker själv olika från dag till dag så vad är det "folk" tycker likadant om?

/ B

Kvaliteten på återgivningen, vad annars? Det finns massor av exempel, bl.a. från Harman, men eftersom de är långtifrån den enda källan så tar vi en annan ur högen, Quantifying Sound Quality in Loudspeaker Reproduction: https://bloomline.com/files/JAES_V64_PREQUEL_BeerendsEtAl_LowRes.pdf

"Each experiment was performed by six subjects using naive and expert listeners. A total of 18 subjects were used, consisting of 16 males and 2 females, with an age ranging from 22 to 74 years. The subjects were not screened for possible hearing loss. Subjects were instructed to judge the overall sound quality produced by several loudspeaker reproduction systems relative to each other. Note that the subjects had no direct “ideal” reference available and used an unknown, internal, ideal to judge the loudspeaker reproduction quality."

"Tables 9–11 show that all subjects have a Pearson correlation of at least 0.77 (one of the naive subjects) between their individual opinion and the average opinion of the group, while the best subject (one of the experts) has a correlation of about 0.96. Thus, despite the fact that subjects mentioned that they had issues regarding the difficulty of taking into account all possible degradation parameters (e.g., timbre, envelopment, localization, and room resonances), the consistency in judgment is very high, verifying the high relevance of the subjective data when describing the overall perceived sound quality."

Tack för info.
Hinner inte läsa hela PDF men vad var frågan de skulle besvara?
Svaren hade troligen blivit olika om man frågade om olika parametrar tex vilken högtalare är roligast, vilken får dig att vilja sjunga med mest, vilken gör att du vill upp o dansa mest.
Bara en tanke...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-27 17:33

Egentligen beskriver rapporten hur man kan kvantifiera ljudkvaliteten för högtalare perceptuellt via en speciell metod. Detta var dock ovidkommande i det här fallet. Frågan som besvarades av resultaten i studien handlade om huruvida olika lyssnare faktiskt har liknande åsikter om vilken återgivning som de föredrar. Rapporten påvisar med all önskvärd tydlighet att så är fallet oavsett om lyssnarna är tränade eller inte.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-27 19:00

I-or skrev:
dewpo skrev:Att alla av Harman tränade lyssnare tycker lika känns ju ganska naturligt :| Men att alla oförstörda lyssnare skulle ha samma preferenser känns långsökt, är detta verkligen undersökt med människor från världens alla hörn så man kan utesluta kulturell påverkan?

Har du möjligen någon miljon USD att lägga upp för en statistiskt representativ studie med några tusen deltagare från världens alla hörn? HiFi är inget prioriterat område för statliga forskningsanslag. Istället för att skriva inlägg på detta forum bör man studera hur Harman har utfört sina undersökningar (finns för både högtalare och hörlurar), men denna självklarhet tycks gå många förbi.

Även otränade lyssnare har en hyggligt konsekvent uppfattning om hur det ska låta även om denna skiljer sig en del från tränade lyssnare (otränade lyssnare föredrar mer "hängmatta").

Nästan alla lite enklare hifi system uppvisar ett hängmattebeteende! Jag tolkar resultatet som att otränade lyssnare föredrar det de är vana med (ett enklare system) medans tränade lyssnare föredrar det de är vana med (ett kraftfullare system) :| Och att inget annat visats än att vi är vanemänniskor och föredrar det vi är vana med :wink: Vi har dock förmåga att lära om våra preferenser :D Men när omlärningen skett under kontrollerade former av yttre påverkan säger det inget om vad personen hade föredragit på en egen hifi resa utan kallas kort och gott indoktrinering :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-27 19:26

I-or skrev:
Kraniet skrev:Så är det ju.
En av de häftigaste inspelningarna jag hört är en champagnegalopp som kom med nån High Fidelity. Där finns det "slam" så det står härliga till. Man blir ju nästan rädd om man är oberedd. (tror masvis visar runt 25 dB dynamisk omfång på den)

Jag känner inte till just High Fidelitys CD, men denna inspelning besitter extrem dynamik och slagkraft för bl.a. Champagner-Polka med en toppfaktor om aningen under 30 dB 8O:

R-3256109-1322601217.jpg

Detta album är ett måste för intresserade audiofiler och är riktigt kul musikaliskt också. Tydligen framfördes ofta verken på detta sätt i 1880-talets Wien med pistolskott och andra smällar på scen.

Tror det H.C. Lumbyes Champagnegalopp som åsyftas betr. High Fidelitys CD. Champagner-Polka är ett Strauss-stycke.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-27 23:55

Albumet heter Ein Straussfest, så att det skulle handla om några andra kompositörer än från familjen Strauss (Johann I, Johann II, Eduard och Josef är alla med på albumet vad jag minns) vore minst sagt märkligt. Dansken Hans Christian Lumbyes Champagne Galop från 1845 är någonting helt annat.

Med till visshet gränsande sannolikhet är ljudkvaliteten för det verk som finns med på High Fidelity-CD:n inte i närheten av Ein Straussfest. För audiofilen är detta album ett måste. Om ni inte har hört det, se till att göra det omedelbums, det kommer tvivelsutan att pressa era anläggningar till max och lite till.

(Många "champagne-verk" brukar vara inspelade med en och annan champagneflaska som öppnas, men oftast låter det mest som en liten knäpp. Så är inte fallet på Ein Straussfest, vilket den våldsamt höga toppfaktorn indikerar. Samtliga smällar på albumet är inspelade live på scen förutom ett åskväder, med signifikant frekvensinnehåll ned till 6 (!) Hz, vilket är inspelat ute i naturen av Telarcs ljudtekniker Michael Bishop.)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-28 00:11

sportbilsentusiasten skrev:
I-or skrev:Jag känner inte till just High Fidelitys CD, men denna inspelning besitter extrem dynamik och slagkraft för bl.a. Champagner-Polka med en toppfaktor om aningen under 30 dB 8O:

R-3256109-1322601217.jpg

Har alla High Fidelitys CD och de är verkligen bra! Bra musik och fina inspelningar. Inte alltid man hittar det annars.
Sörjde då de upphörde.

Jag har alla dessa någonstans i en kasse, kanske förrådet.. Men de kommer lyssnas igenom någon gång. Tyckte det var riktigt tråkigt när den tidningen gick i graven. :(
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-08-28 16:15

sportbilsentusiasten skrev:Har alla High Fidelitys CD och de är verkligen bra! Bra musik och fina inspelningar. Inte alltid man hittar det annars.
Sörjde då de upphörde.

Ja, jo. Fast i slutet märktes det att tidningen fick det svårt att skrapa ihop en hel CD med välljudande material. Har sålt alla CD'n men rippade givetvis av dem innan och har alltsammans på hårddisk. Har hittat mycket kul att spinna vidare på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-28 17:40

Är det denna som åsyftas längre upp itråden?

High Fidelity reference cd no. 47

Lumbye, H. C.: Champagnegalop / Danmarks Radios
Symfoniorkester ; dirigent: Gennádij Rosjdéstvenskij

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-08-28 17:46

Har några High-fidelity-CD:s, men tycker de låter högst mediokert.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-28 18:21

Har också hört några och kan inte påstå att det lät annat än högst mediokert.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-28 18:29

RogerGustavsson skrev:Är det denna som åsyftas längre upp itråden?

High Fidelity reference cd no. 47

Lumbye, H. C.: Champagnegalop / Danmarks Radios
Symfoniorkester ; dirigent: Gennádij Rosjdéstvenskij

Grävde fram den inspelningen på Spotify. Skrällig och baslös klang, viss hårdhet i fortepartierna och med fjuttiga champagnekorkar.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-08-29 08:50

R-3256109-1322601217.jpg

Dynamiskt var det. 8O Provlyssnade sent igår kväll och det är nog tur att man bor i villa om man säger så. Riktigt bra inspelning, om än möjligen lite väl bastung. Kul musik också även om det kanske inte riktigt är min tekopp.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-29 11:26

Det påstås att Music Hall i Cincinnati, där denna inspelning och massor av andra Telarc-inspelningar med Erich Kunzel och Cincinnati Pops har utförts, har (eller åtminstone hade, scenen har byggts om) en aningen "tyngre" och "långsammare" återgivning av de lägsta frekvenserna, speciellt orkesterbastumman, gran cassa. Jag har sett flera kommentarer från vana Music Hall-besökare angående att inspelningarna faktiskt avspeglar basljudet i lokalen. Eftersom Telarc utnyttjade rundtagande mikrofoner placerade i scenens framkant och inte använde sig av någon form av ekvalisering, är det sannolikt att basen registrerades korrekt. Enligt uppgift beror det lite speciella soundet på resonanser i det stora scengolvet. Smällarna från kanoner och pistoler framstår dessutom som klart realistiska.

För övrigt är det som vanligt the circle of confusion som påverkar speciellt basen. Om frekvensgången i lyssningsrummet skiljer sig markant från kontrollrummet så blir det naturligtvis problem. Majoriteten av faktisktianer har en klart förhöjd bas relativt medianfrekvensgången i kontrollrum och färgar därför återgivningen påtagligt. Det är av rumsgeometriska skäl dessutom mycket vanligt med en tydlig lyssningsrumsresonans runt ca 40 Hz, precis runt gran cassans grundresonansfrekvens. Jag har många gånger hört denna inspelning dåna ordentligt i sämre lyssningsmiljöer. Med en lyssningspositionsfrekvensgång nära den som gäller för Harmans Trained Listeners låter det dock som det ska.

De flesta av Telarcs, liksom t.ex. Reference Recordings, inspelningar tycks ha utförts via lyssning som endast ger en relativt svag förhöjning för låga frekvenser och därmed återges de också bäst med ett system som uppvisar nästan konstant frekvensgång i lyssningspositionen. Detta är ej fallet för 99 % av klassiska inspelningar, vilka avgjort uppvisar avrullad bas, ofta av praktiska skäl som filtrering av lågfrekvent buller, men även p.g.a. användning av kardioidmikrofoner och märkliga idéer om att kunderna inte tycker om bas (DG). Däremot är det ganska många senare Telarc-inspelningar (denna inspelning är från 1984, utgiven 1985, och räknas inte dit) som uppvisar en avrullad högfrekvens, vilket ibland är mycket markant. Många av de tidigare inspelningarna uppvisar för övrigt en aning hängmatta om någon dB i övre mellanregistret, men då är vi inne på petitesser.

Så här såg lokalen ut vid tiden för denna inspelning (den har idag renoverats och scenområdet har modifierats för att ge bättre akustik för besökare i mer undanskymda positioner). Notera den enorma scenen, där både bredd och framförallt djup är betydligt större än normalt:

coneill4-20190909143213.jpg
coneill4-20190909143213.jpg (83.99 KiB) Visad 3026 gånger

Naturligtvis måste man ta en tripp förbi hålan Cincinnati i Ohio någon gång för att kolla in stället. Jag har en närmast överdrivet förstående sambo, som tur är. :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-29 12:56

Calleberg skrev:Denna SKA Slamma då är det "korrekt"
https://open.spotify.com/track/0obylpC2 ... =copy-link

Var stor skillnad beroende på vilken utgåva det var.

got me under pressure.jpg
got me under pressure.jpg (521.37 KiB) Visad 2999 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 13:08

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Denna SKA Slamma då är det "korrekt"
https://open.spotify.com/track/0obylpC2 ... =copy-link

Var stor skillnad beroende på vilken utgåva det var.

got me under pressure.jpg

Träffade jag rätt?
lyssnade igenom introt på ett par av de remastrade innan jag bestämde mig för att orginalet hade mest slam.

Utrustning för genomlyssningen: Peltor WS alert i snickarboden :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JM

Inläggav JM » 2022-08-29 13:27

I-or skrev:Albumet heter Ein Straussfest, så att det skulle handla om några andra kompositörer än från familjen Strauss (Johann I, Johann II, Eduard och Josef är alla med på albumet vad jag minns) vore minst sagt märkligt.
Så är inte fallet på Ein Straussfest, vilket den våldsamt höga toppfaktorn indikerar. Samtliga smällar på albumet är inspelade live på scen förutom ett åskväder, med signifikant frekvensinnehåll ned till 6 (!) Hz, vilket är inspelat ute i naturen av Telarcs ljudtekniker Michael Bishop.)

Hittade "Ein Straussfest", från 1985 Cincinnati Pops Orchestra Telearc, i en hög ej genomlyssnade CDn.
Helt ok transientrikt ljud eller snarare sanslöst bra ljud efter första snabblyssningen från köket på våningen under.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-29 13:36

Calleberg skrev:
Träffade jag rätt?
lyssnade igenom introt på ett par av de remastrade innan jag bestämde mig för att orginalet hade mest slam.

Utrustning för genomlyssningen: Peltor WS alert i snickarboden :mrgreen:

Möjligen drar Got Me Under Pressure från albumet Eliminator en aning mot slagkraft, men framförallt är det alltid kul att dra på med ZZ Tops boogierock och lira lite luftgitarr (toppfaktorn är ca 19 dB, så öronen blöder inte). Låten uppvisar dock en för extra slagkraft typisk överbetoning ca 80-100 Hz och 1,5-3 kHz:

Got me under pressure.png
Got me under pressure.png (27.71 KiB) Visad 2968 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-29 13:40

JM skrev:Hittade "Ein Straussfest", från 1985 Cincinnati Pops Orchestra Telearc, i en hög ej genomlyssnade CDn.
Helt ok transientrikt ljud eller snarare sanslöst bra ljud efter första snabblyssningen från köket på våningen under.

JM

Ja, ljudkvaliteten är generellt mycket hög och dessutom med massor av slagkraft, men kraven på anläggningen är skyhög för korrekt återgivning.

JM

Inläggav JM » 2022-08-29 13:47

TV anläggningen med Krell DVD, Denon 1802 o Yamaha NS-1000 var helt ok. Senare i kväll skall jag testa en ngt bättre anläggning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-29 13:50

Kul med tips på dynamiska inspelningar!

Lyfter ett tidigare inlägg, inte för att backa bandet (se då t ex:
viewtopic.php?f=9&t=73359&start=60#p2241042),
viewtopic.php?f=9&t=73359&start=60#p2241047
, utan för att koppla ljudupplevelser till mätningar och ifall det skiljer sig vad man tror är korrekt och vad som är korrekt:
sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev: Men ibland är jag i direkt kollisionskurs med etablerade sanningar. Speciellt när de krockar med mina egna upplevelser. Jag har ägt ett antal högtalare, lyssnat på än fler (i hemmiljö, alltså) och nästan aldrig värderat dessa efter upplevd frekvensgång. Och hur många gånger har jag märkt att högtalare som initialts uppevts som "ljusa" har låtit helt normalt efter någon veckas användning? Eller tvärtom. Hur många gånger tror du jag har lyssnat på högtalare som låtit "perfekt" från början (djup bas, utsträckt diskant, rent ljud - dadadiradera) för att sedan tröttna totalt?

Jag kan ändra basen på mina högtalare på landet +/- 10 dB, tror du att det ändrar min åsikt om dessa högtalare? Nix, de behöver bassstöd, jovisst. Men de är lika bra återgivare av musik ändå.

Återigen, det handlar inte om frekvensgång utan VAD de återger. Vad man sedan gillar är en annan sak.

/ B

Jag har liknande erfarenhet Bill, och tycker som du.
Ljud är väldigt subjektivt enl min erfarenhet. Alla tycker olika. Spelglädje är det viktiga, korrekthet inte.
Inte är det korrekt på konsert inte, där man inte hör allt som på skivan och ljud kan studsa runt och ofta ljudmässigt dåligt med. Men sjukt jäkla KUL upplevelse är det.

Men det verkar som att du Sportis ändå gillar korrekt ljud, med tanke på hur en del (men inte alla) James B mäter?
(Sen är det ju detta med systemens kapacitet, dynamikförmåga och yta/riktningsindex som också kan spela roll).

JBL 308P MKii

Conclusions
If you want to get a taste of accurate sound production that manages to delight, the JBL 308P MKii is a wonderful entry into this world. You would quickly learn that what research says about preference and accuracy being two sides of the same kind is very much true.

Bild

JBL 4305P

Very neutral and well balanced sound

Bild

JBL M2 Master Reference Monitor

This speaker pretty much checks all the boxes I can imagine most would want:

Wide radiation pattern that is not just controlled but constant through a very wide bandwidth
Very neutral on-axis response (with some exception to the midrange resonances discussed above)
Extremely high output capability and flat down to about 30Hz (with in-room response likely extending lower)
Practically no compression (and I imagine nearly anyone’s ears would give out before compression was even remotely an issue)

Bild

Samt dessa gamlingar: En liten kul bild som visar gamla JBL 4310 från 1968 samt JBL 4412 från 1994. Bra grejer var bra då liksom de är rätt bra nu (dock alldeles för "taggiga" kurvor men medelvärdena hamnar inte helt obalanserat:
Floyd Toole skrev:Examples of loudspeakers designed to be as spectrally neutral as possible...

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-08-31 00:04

I-or skrev:Det påstås att Music Hall i Cincinnati, där denna inspelning och massor av andra Telarc-inspelningar med Erich Kunzel och Cincinnati Pops har utförts, har (eller åtminstone hade, scenen har byggts om) en aningen "tyngre" och "långsammare" återgivning av de lägsta frekvenserna, speciellt orkesterbastumman, gran cassa. Jag har sett flera kommentarer från vana Music Hall-besökare angående att inspelningarna faktiskt avspeglar basljudet i lokalen. Eftersom Telarc utnyttjade rundtagande mikrofoner placerade i scenens framkant och inte använde sig av någon form av ekvalisering, är det sannolikt att basen registrerades korrekt. Enligt uppgift beror det lite speciella soundet på resonanser i det stora scengolvet. Smällarna från kanoner och pistoler framstår dessutom som klart realistiska.

Intressant. I så fall låter det nog rätt korrekt hos mig för jag upplever en något högre nivå än vanligt från just bastrummorna. Kanske låter det helt enkelt så i den lokalen.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-08-31 09:20

Maarten skrev:Samt dessa gamlingar: En liten kul bild som visar gamla JBL 4310 från 1968 samt JBL 4412 från 1994. Bra grejer var bra då liksom de är rätt bra nu (dock alldeles för "taggiga" kurvor men medelvärdena hamnar inte helt obalanserat:
Floyd Toole skrev:Examples of loudspeakers designed to be as spectrally neutral as possible...

[ Bild ]

Angående 4310: Historien, som den berättats (behöver ju inte vara sann...) var att Ed May (chefskonstruktör på JBL) kontaktades av en presumptiv kund i studiovärlden i slutet av 60-talet. Denne skulle skaffa 8 kanalers bandspelare. På den tiden ansågs det att man skulle ha lika många monitorhögtalare som kanaler, alltså behövdes 8 högtalare! Dessa kunde då inte vara lika stora som befintliga Altec, som 'ALLA' använde på den tiden. Men de skulle LÅTA likadant, det var ju vad studiofolket var vana vid. Ed totade ihop något, som blev 4310/4311/L100. Delningsfiltret i dessa är SKRÄP, en konding på mellanregistret, en konding på diskanten. Ingen delning alls på basen. Bas och mellan spelar paralellt över ett stort område. Även med 1968 års teknik kunde det gjorts mycket bättre, j.f.r. exempelvis AR 3, som användes av Motown flera år tidigare.

Jag är en inbiten JBL-vän, men bra blev de nog först vid miten av 70-talet när Greg Timbers började. I tonåren bodde jag i Västervik, där den lilla lokala HiFi-butiken hade L300 hemma på demo (det var haktappning när man hörde dem första gångerna).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-31 22:02

RJohan skrev:Jag är en inbiten JBL-vän, men bra blev de nog först vid miten av 70-talet när Greg Timbers började. I tonåren bodde jag i Västervik, där den lilla lokala HiFi-butiken hade L300 hemma på demo (det var haktappning när man hörde dem första gångerna).

En legend!

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-09-01 00:32

Jag testade idag hur mycket jag behövde "dra på " för att det skulle bli den där trevliga fysiska känslan när man lyssnar.
Det jag testade på är anläggningen nedan på bilden.

Högtalarna är Audio Pro Avantek Nine & Audio Pro Avantek Sub

Fronthögtalarna har 1st 8" Audio Pro ACE-Bass subwoofer med inbyggt 150W slutsteg i varje högtalare, dessutom har jag en Audio Pro 10" ACE-bass sub med inbyggt 400W slutsteg.

Testade med första spåret på Toni Braxtons skiva Secrets spåret heter "Come on over here"

Inga problem att få det att känna det hela rejält i bröstet.
Behövde inga höga nivåer heller hade runt 70dB på lyssningsplatsen. Lyssningsavstånd ca 2,5-3m
Då har jag alla nivåer ställda på 0 läget(alla subbar, subutnivå, PEQ) endast ett litet lyft på 4dB i diskanten för att anpassa till min hörsel.
Subben är delad vid 75-80 Hz.

Lilla-1.jpg
Lilla-1.jpg (331.85 KiB) Visad 2767 gånger

Lilla-2.jpg
Lilla-2.jpg (435.42 KiB) Visad 2767 gånger

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-02 00:19

Extremt svårt att jämföra när både olika rums påverkan av ljudet (förstärkning i rätt område t ex) och vad folk anser är starkt, är väldigt skiftande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-02 07:26

Är det var rummet har resonanser som är det väsentliga här, eller skall man fundera på efterklangstiden också?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-09-04 08:34

På en av vintageHiFi's bilder ser man en elgura med stärkare. Det, med alla rattar på 11, ger rejält tryck direkt in i bröstet!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-05 18:33

I-or skrev:
Kraniet skrev:Så är det ju.
En av de häftigaste inspelningarna jag hört är en champagnegalopp som kom med nån High Fidelity. Där finns det "slam" så det står härliga till. Man blir ju nästan rädd om man är oberedd. (tror masvis visar runt 25 dB dynamisk omfång på den)

Jag känner inte till just High Fidelitys CD, men denna inspelning besitter extrem dynamik och slagkraft för bl.a. Champagner-Polka med en toppfaktor om aningen under 30 dB 8O:

R-3256109-1322601217.jpg

Jäkligt bra tips! Tackar o bockar. Synd att man inte blir lika överraskad varje gång, men jäklar vad högt jag hoppade i natt när jag spelade första låten första gången :)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi