Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Tror "grupperna" skulle kunna närma sig varandra dramatiskt om man försökte i blindtest höra att stenarna funkar istället för att ha som utgångspunkt att man har avslöjat ytterligare ett lurendrejeri.
Känner respekt för LTS som förening men ibland anfaller vissa i grupp och då får man passa sig i allt ifrån sina svenskakunskaper till att man inte vet hur man vetenskapligt skall disekera sin anläggning för att konstatera att hela branschen har lurat en i alla år.
Tror LTS som företelse/förening skulle vinna på att man försökte hitta grejor som slog sina referenser istället för att ofta (inte alltid) ha en lätt raljerande ton mot av andra testade objekt.
Grabbar (tyvärr så är ju tjejer skrämda ifrån branschen) var lite positiva(re).
Tror blindtest som fenomen har en dålig klang då det för andra låter som om "ni" alltid helst vill få det mest negativa resultatet bekräftat.
Sätt som mål att försöka träna er att kamma hem kabelpotten (ni har ju verktygen), det vore en fjäder i hatten. Istället för att konstatera att vi vet genom tillräckliga tester att man inte kan höra skillnad. Hitta en kombination som uppfyller kriterierna och där skillnader finns.
Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?
LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
MichaelG skrev:Ett exempel ur levande livet. På mitt jobb var en konsult inne för några år sedan som skulle hitta effektiviseringsåtgärder. Han föreslog en omfattande åtgärd (som dessutom låg i linje med vad som var populärt just då). Han fick ganska stort gehör för sitt förslag från ledningen. Jag ingick i en referensgrupp till förslaget och utifrån detta diskuterade jag detsamma med konsulten i fråga.
Jag redovisade då bland annat resultaten av mina förstudier gjorda några år tidigare där det visar sig att föreslagna åtgärd inte var ekonomiskt försvarbar. Jag frågade vilket empiriskt eller logiskt stöd konsulten hade för sitt förslag. I korthet så bestod detta stöd i att "alla gör så".
När jag då påpekade att jag behöver mer på fötterna (exempelvis att han hittar felaktigheter/nya infallsvinklar på mina förstudier) för att kunna tro på hans förslag, så fick jag inte det.
I stället började konsulten anklaga mig för att vara motvalls, förändringsfientlig och inte "openminded" etc. Han spred också rykten till ledningen om min bristande kompetens och alltför konservativa hållning i frågan.
Som väl var hade jag ett stort förtroendekapital hos ledningen så jag fanns kvar och konsulten försvann.
dole skrev:Christer_Tamm skrev:Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?
Uppenbarligen är det inte helt oviktigt med kablarnas prestanda, saxat från LTS sida
LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
Vilken förstärkare då och vilken högtalare?
dole skrev:LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
vh dole
Christer_Tamm skrev:dole skrev:Christer_Tamm skrev:Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?
Uppenbarligen är det inte helt oviktigt med kablarnas prestanda, saxat från LTS sida
Nej, det är korrekt uppfattat, det är "inte helt oviktigt" vilka egenskaper en kabel har -- den får inte ha alltför vansinniga värden på de tekniska parametrarna. Men från "inte helt oviktigt" till "jätteviktigt" är det långt. Lika långt som mellan LTS uppfattning och kabelentusiasternas uppfattning om saken.
Jag vet inte om någon speciell förstärkare eller högtalare avses, men gissningsvis syftar man på rimligt konstruerade prylar som kan köpas för rimliga pengar. Ultradyra audiofilapparater kan tänkas behöva andra kablar.
Naqref skrev:dole skrev:LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
vh dole
en valfri förstärkare som har en utimpedans melln 0 och ett par ohm resp en högtalare med en nominell impedans som ligger mellan någon ohm och upp till några tiotals ohm. Ungefär alla förstärkare och högtalare som finns alltså.
dole skrev:Men vad då optimeradÄr det den ända kabeln som är det
Helt plötsligt kommer den här diskussionen i en annan dager.
Nu är det bara priset som är avgörande. Ehuru en dyr kabel är värd sina pengar. För att den förbättrar råder inga tvivel om längre
Harryup skrev:Rydberg:
Förstår att du har ett helvete att förklara inför kompisarna varför tjejen fick välja färg på kablarna. Och du hela tiden måste försvara dom.
Men vad gör man inte för husfriden.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 42 gäster