Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-10 23:42

Nattlorden

Det klart, får man en "sanning" skriven på näsan EFTER man köpt nåt så är det ju inte så kul. Det är väl lite därför jag "öser på" med mer eller mindre dumma frågor här. Jag vill gärna lära mig lite mer och förhoppningsvis få tag i produkter som BÅDE låter bra och som jag tycker om att ha i mitt hem. Det skulle inte falla mig in att säga att någon har "fel" produkter hemma. Däremot tycker jag inte att det är nåt fel i att vara kritisk till "sensationsprodukter" ofta med stor prislapp som någon försöker att lura på mig.

Om någon har XXX, helt ok. Men om någon säger åt mig att XXX är jättebra, köp en du också. Då tycker jag att jag har rätt att bli kritisk. Om inte annat, så för att få förklarat varför XXX är så bra. det KAN ju vara så att den är bra.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 23:43

Va självklart är det skillnad på en nyare cdspelare som kostar 3000 kr och en cdspelare som kostade 3000 kr för åtta år sedan. Nya dacar och sådant har ju kommit till.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-10 23:46

mats

Ja, så menar jag. Med facit i hand så visade det sig ha varit lite av ett impulsköp som dessvärre inte gav den ljudförbättring jag förväntade mig, och som jag först trodde mig ha fått.

Jag tyckte mig höra vissa skillnader, men då jag inte med rätt påkostade hörlurar, eller vid lyssning på vanligt vis kunde pricka in de olika spelarna bättre än att jag lika gärna kunde ha kastat tärning, så måste jag erkänna att jag antagligen hörde i nattmössan. Så rent ljudmässigt blev det en nesa.

Däremot så var köpet lyckligt på andra sätt. Jag fick en ny apparat att titta på och pilla med, till ett vettigt pris, samtidigt som jag fick relativt bra betalt för min gamla kvarn. Så sammantaget är jag väldigt nöjd. Dessutom tycker jag att det var en nyttig och intressant erfarenhet att upptäcka att de lät så lika, fast jag först var säker på att det var rätt stor skillnad mellan dem.

Dr Tinnitus

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-01-11 00:08

Nattlorden!

Jag måste säga att jag uppskattar dina inlägg, och då inte bara ditt senaste inlägg :)

Det verkar som om du förstått att det inte bara är öronen som avgör en god hifiupplevelse. Hjärnan är ju mycket mer komplex än så, nämligen. Att endast ta hjälp av öronen för att avgöra om ens anläggning svarar upp mot de krav som ska uppfyllas är i praktiken inte tillräckligt, eftersom vi undermedvetet väger in en mängd andra parametrar - storlek, tyngd, formgivning, färg m.m.

Att man sedan i en blindtest kan komma till helt andra slutsater är en helt annan sak. Självklart är blindtest en mycket god vägledning för att avgöra hur olika produkter presterar i förhållande till varandra. För de allra flesta är det dock helheten som avgör.

Hoppas jag inte varit alltför otydlig, det är ju ändå mitt första "riktiga" inlägg... :oops:
"Om än ditt hem är vid Helvetets port så längtar du till din födelseort" Nikanor Teratologen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-11 00:24

Du var mycket tydlig, och jag håller med om vartenda ord! :D

Kan dock komplettera med min uppfattning, att det bör vara upp till var och en att bedöma vad man själv har för inställning till sin hifi-apparatur.

Att man själv bör få avgöra om man är intresserad av bara "en helhet", och ointresserad av ljudåtergivningsförmågan som enskildhet.

Eller om man är så intresserad av ljudåtergivningsförmågan som enskildhet, att man vill studera den som enskildhet (eller ta del av erfarenheter från andra som gjort det). Exempelvis i blindtest, och kanske rent av med F/E-lyssning? :wink:

Kanske rent av, för dom som har sådana drifter, hemska tanke... en och annan mätning! :o :o :o

Vh, Ing. Öhman

Frihet åt alla!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-11 00:38

Dr Tinnitus, jag delar dina erfarenheter av placeboeffekt. Och då betraktar jag mig ändå som en synnerligen kritisk och svårflirtad person. Ändå har jag flera gånger hört "stora och tydliga" skillnader som reduceras till ingenting när jag inte vet vad jag lyssnar på.

Därför tycks det mig märkligt att det verkar finnas flera skribenter på forumet som inte tillskriver placeboeffekten det stora värde den faktiskt har! Att blint lita till sin hörsel utan att lyssna blint (:wink:) är inte alltid så tillförlitligt.

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-01-11 00:39

IngOehman:

Va mäta var det det man skulle ha wienbrygge oscillatorerna och distorotionsmätarna till trodde de bara skulle stå i skåpet för att se imponerande ut :D 8O :D .

Nä allvarligt själv är jag bara ute efter att det ska vara roligt att lyssna på musik och utforska nya musikstilar och att inte allt låter likadant vad man än lyssnar på (mao det ska inte låta rock'n'roll om man lyssnar på Lisa Ekdahl som ett dåligt exempel).

MvH

Micke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-11 01:01

Klart de skall se imponerande ut, i skåpet, mätgrunkorna.

Världens raggingstips: Etsningar är gammalt, numera gäller
att impa medelst sin mätrigg! Inte att mäta med den.

Bra mått anses för övrigt vara 90-60-90.

Klart slut för ikväll!

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-01-11 01:17

Hmmm, svårt det här med att citera och få det att se snyggt ut på skärmen...Nåväl, IÖ skrev följande, och jag svarar:

"Du var mycket tydlig, och jag håller med om vartenda ord!"

Jag kan inte få nog med beröm! :)

"Kan dock komplettera med min uppfattning, att det bör vara upp till var och en att bedöma vad man själv har för inställning till sin hifi-apparatur."

Jag håller med om vartenda ord!

"Att man själv bör få avgöra om man är intresserad av bara "en helhet", och ointresserad av ljudåtergivningsförmågan som enskildhet. "

Jag håller återigen med, med ett tillägg - det finns de som är intresserade av både helheten och "enskildheten" :wink:

"Eller om man är så intresserad av ljudåtergivningsförmågan som enskildhet, att man vill studera den som enskildhet (eller ta del av erfarenheter från andra som gjort det). Exempelvis i blindtest, och kanske rent av med F/E-lyssning?"

Jag är mycket intresserad av denna för mig nya teknik att se på ljudåtergivning, dock har jag ännu inte förstått själva lyssningsproceduren...

"Kanske rent av, för dom som har sådana drifter, hemska tanke... en och annan mätning!"

Men där går gränsen! :wink:
"Om än ditt hem är vid Helvetets port så längtar du till din födelseort" Nikanor Teratologen

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-01-11 01:28

Hej

Finns det någon kunnig medlem på forumet som har kommit på hur man kan blindtesta själv? kanske en liten låda som slumpar fram Cdspelare/kablar eller steg så att man kan testa sig själv i sin egen anläggning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-11 01:51

frauxm: :wink: :) :D :lol: + Det är jag som håller med DIG!

nl1970: suverän bild! :P

Klart slut för ikväll!
SA JAG JU! :wink:

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-01-11 01:57

Hehe, jag visste att du skulle svara på mitt inlägg... :lol:

Gonatt på dig, brunstig junker! :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-11 02:25

Go'natt?

Nä, nu skall jag börja jobba!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-13 06:33

Tror "grupperna" skulle kunna närma sig varandra dramatiskt om man försökte i blindtest höra att stenarna funkar istället för att ha som utgångspunkt att man har avslöjat ytterligare ett lurendrejeri. Känner respekt för LTS som förening men ibland anfaller vissa i grupp och då får man passa sig i allt ifrån sina svenskakunskaper till att man inte vet hur man vetenskapligt skall disekera sin anläggning för att konstatera att hela branschen har lurat en i alla år.
Tror LTS som företelse/förening skulle vinna på att man försökte hitta grejor som slog sina referenser istället för att ofta (inte alltid) ha en lätt raljerande ton mot av andra testade objekt.
Grabbar (tyvärr så är ju tjejer skrämda ifrån branschen) var lite positiva(re). Tror blindtest som fenomen har en dålig klang då det för andra låter som om "ni" alltid helst vill få det mest negativa resultatet bekräftat. Istället för att nu jävlar skall vi väl kunna lyckas höra i en blindtest att "kabel Y" (kan ju va en stärkare istället) verkligen är värd sina pengar så blir utgångspunkten tvärs om.
Och om man inte lyckas första gången försöka igen på en annan uppsättning för lyckats med detta. Om ni sen inte lyckas är ju det en annan sak, men för en utomstående känns ni inte idag objektiva vad ni än kallar er. Möjligen pessimistiskt objektiva. Ni må ha tester som ger ett objektivt resultat, men andan och förväntningen är subjektivt negativ.
Sätt som mål att försöka träna er att kamma hem kabelpotten (ni har ju verktygen), det vore en fjäder i hatten. Istället för att konstatera att vi vet genom tillräckliga tester att man inte kan höra skillnad. Hitta en kombination som uppfyller kriterierna och där skillnader finns.
Sen får ni ursäkta att jag behandlar er som en grupp då jag ifs vet att den inte är homogen och likriktad bland alla medlemmar och i alla frågor.
mvh/Harryup *duckar länge*

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-13 11:24

Harryup skrev:Tror "grupperna" skulle kunna närma sig varandra dramatiskt om man försökte i blindtest höra att stenarna funkar istället för att ha som utgångspunkt att man har avslöjat ytterligare ett lurendrejeri.

Det har redan gjorts. Shaktifolket borde ju ha som utgångspunkt att stenarna funkar, inte sant? De hörde inga som helst skillnader utan facit...

Känner respekt för LTS som förening men ibland anfaller vissa i grupp och då får man passa sig i allt ifrån sina svenskakunskaper till att man inte vet hur man vetenskapligt skall disekera sin anläggning för att konstatera att hela branschen har lurat en i alla år.

Jag hoppas verkligen att ingen LTS:are (eller någon annan som intar ett vetenskapligt förhållningssätt till återgivning) har anmärkt på dina svenskakunskaper. Ger sig på någons språk gör man ju vid brist på argument i själva sakfrågan.

Tror LTS som företelse/förening skulle vinna på att man försökte hitta grejor som slog sina referenser istället för att ofta (inte alltid) ha en lätt raljerande ton mot av andra testade objekt.

Att man så sällan hittar grejor som håller måttet beror på att sådana är sällsynta, inte på att man inte försöker. Att "LTS-gänget" inte låter sig imponeras av andras öppna tester är ju inte heller så konstigt -- sådana säger ju mycket lite om hur prylen ifråga påverkar ljudet. OK, det kanske du uppfattar som "raljerande" ibland, men då skall du minnas att det hela tiden påstås de mest fantastiska saker i den här branschen -- som inte alls är så fantastiska vid en närmare kritisk granskning.

Grabbar (tyvärr så är ju tjejer skrämda ifrån branschen) var lite positiva(re).

Jag vill minnas en skämtteckning med en bekymrad gubbe som fastnat med foten i dörren. En kollega kommer förbi och konstaterar:

"Här står du med foten i kläm..."

Varpå killen skiner upp:

"Jajamänsan!"

Under står så sensmoralen: TÄNK POSITIVT!

Tror blindtest som fenomen har en dålig klang då det för andra låter som om "ni" alltid helst vill få det mest negativa resultatet bekräftat.

Tror det mesta av den dåliga klangen kommer sig av att folk gärna uttalar sig i negativa ordalag utan att ha tagit reda på vad testmetoden innebär -- ett mycket vanligt fenomen faktiskt. Men det kan ju inte LTS göra något åt annat än att förklara när någon frågar -- att folk är som de är går ju inte att göra så mycket åt.

Sätt som mål att försöka träna er att kamma hem kabelpotten (ni har ju verktygen), det vore en fjäder i hatten. Istället för att konstatera att vi vet genom tillräckliga tester att man inte kan höra skillnad. Hitta en kombination som uppfyller kriterierna och där skillnader finns.

Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 11:31

Harryupp,

Jag tillhör i och för sig inte LTS, men jag känner igen mig (litet grand) i ditt resonemang. Jag råkar nämligen ut för (någon gång då och då) att vissa människor tycker att jag är negativ.

Nu är det ju alltid mycket enklare att reda ut saker och ting "mellan fyra ögon" än på internet, men det har visat sig att det är när jag är skeptisk till eller fundersam inför vissa saker som vissa personer tolkar mig som negativ.

Speciellt skeptisk blir jag när någon påstår något som står i strid med mina kunskaper/erfarenheter/fördomar. Givetvis brakar jag då inte på och säger "du har fel", men jag kan mycket väl säga "nja...det där vet jag inte om jag köper utan vidare. Vad bygger du påståendet/åsikten på?".

För de flesta människor är detta inget problem. Tvärtom! Men, som sagt, vissa tycker att detta är besvärligt och tycker att jag är negativ. Det lustiga (?) är att ju mer svårbevisat ett påstående tycks vara desto mer aggressivt ankagas jag för att vara negativ när jag inte "köper det rakt av".

Ett exempel ur levande livet. På mitt jobb var en konsult inne för några år sedan som skulle hitta effektiviseringsåtgärder. Han föreslog en omfattande åtgärd (som dessutom låg i linje med vad som var populärt just då :wink: ). Han fick ganska stort gehör för sitt förslag från ledningen. Jag ingick i en referensgrupp till förslaget och utifrån detta diskuterade jag detsamma med konsulten i fråga.

Jag redovisade då bland annat resultaten av mina förstudier gjorda några år tidigare där det visar sig att föreslagna åtgärd inte var ekonomiskt försvarbar. Jag frågade vilket empiriskt eller logiskt stöd konsulten hade för sitt förslag. I korthet så bestod detta stöd i att "alla gör så".

När jag då påpekade att jag behöver mer på fötterna (exempelvis att han hittar felaktigheter/nya infallsvinklar på mina förstudier) för att kunna tro på hans förslag, så fick jag inte det.

I stället började konsulten anklaga mig för att vara motvalls, förändringsfientlig och inte "openminded" etc. Han spred också rykten till ledningen om min bristande kompetens och alltför konservativa hållning i frågan.

Som väl var hade jag ett stort förtroendekapital hos ledningen så jag fanns kvar och konsulten försvann.

Vad är då poängen med detta?

- Vi vet inte om konsultens förslag var bra eller dåligt. (Det kanske var jättebra!)
- Hans förslag stred mot min erfarenhet. (Jag kanske hade jättefel!)
- Han hade inga (hållbara) argument för varför min erfarenhet var bristfällig (bara att "alla andra gör så")
- Han argumenterade i stället utifrån att jag var negativ, konservativ, inte openminded, etc, etc.
- Därför kom vi ju inte heller till någon klarhet huruvida förslaget var bra eller dåligt!

Utifrån hur jag läser flera trådar här på forumet, så är det ungefär detta som utspelar sig gång efter gång. Och då är det LTS:are som är skeptiska och frågar efter bevis. Och då är det "LTS-fientliga" (som jag uppfattar det) som istället för att prestera bevis (för något som mycket väl kan vara sant!!!) anklagar LTS-are för att vara sekteristiska m.m.

Observera att jag inte påstår att det är så här, utan att det är så jag uppfattar det. Som komplement till din uppfattning. :wink:

Så nästa gång jag (eller någon annan :wink: ) sägar "det där låter skumt, vad har du för stöd för detta?" så tolka mig inte som negativ, utan respektera min försiktiga hållning. Och om du kan, så ge mig mer bevis som jag kan värdera (jag är absolut inte rigid, utan jag byter ofta åsikt när jag övertygas om att jag har fel).

Om du inte kan ge mig (för mig hållbara) bevis, så respektera att jag fortsätter att vara skeptisk, så lovar jag att respektera att du inte är det.

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-13 11:45

Christer_Tamm skrev:

Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?

Uppenbarligen är det inte helt oviktigt med kablarnas prestanda, saxat från LTS sida :wink:

LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.

Vilken förstärkare då och vilken högtalare?

vh dole

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-13 11:54

MichaelG skrev:Ett exempel ur levande livet. På mitt jobb var en konsult inne för några år sedan som skulle hitta effektiviseringsåtgärder. Han föreslog en omfattande åtgärd (som dessutom låg i linje med vad som var populärt just då :wink: ). Han fick ganska stort gehör för sitt förslag från ledningen. Jag ingick i en referensgrupp till förslaget och utifrån detta diskuterade jag detsamma med konsulten i fråga.

Jag redovisade då bland annat resultaten av mina förstudier gjorda några år tidigare där det visar sig att föreslagna åtgärd inte var ekonomiskt försvarbar. Jag frågade vilket empiriskt eller logiskt stöd konsulten hade för sitt förslag. I korthet så bestod detta stöd i att "alla gör så".

När jag då påpekade att jag behöver mer på fötterna (exempelvis att han hittar felaktigheter/nya infallsvinklar på mina förstudier) för att kunna tro på hans förslag, så fick jag inte det.

I stället började konsulten anklaga mig för att vara motvalls, förändringsfientlig och inte "openminded" etc. Han spred också rykten till ledningen om min bristande kompetens och alltför konservativa hållning i frågan.

Som väl var hade jag ett stort förtroendekapital hos ledningen så jag fanns kvar och konsulten försvann.

Intressant exempel ur verkligheten! Historien är inte unik på något sätt -- snarare är det en standardhistoria med den väsentliga skillnaden att företagsledningen faktiskt lyssnade på dig och inte på konsulten...

Annars brukar man ju köra över "kverulanter" som dig och införa mer eller mindre genomtänkta förändringar och när effekterna -- precis som du varnade för -- uteblir glömmer man hela saken och anlitar en ny konsult efter en tid. Ibland anses till och med misslyckandet vara ditt fel -- du spred ju dåliga stämningar och så vidare...

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-13 12:25

dole skrev:Christer_Tamm skrev:

Uppenbarligen är det inte helt oviktigt med kablarnas prestanda, saxat från LTS sida :wink:

LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.

Nej, det är korrekt uppfattat, det är "inte helt oviktigt" vilka egenskaper en kabel har -- den får inte ha alltför vansinniga värden på de tekniska parametrarna. Men från "inte helt oviktigt" till "jätteviktigt" är det långt. Lika långt som mellan LTS uppfattning och kabelentusiasternas uppfattning om saken. :)

Jag vet inte om någon speciell förstärkare eller högtalare avses, men gissningsvis syftar man på rimligt konstruerade prylar som kan köpas för rimliga pengar. Ultradyra audiofilapparater kan tänkas behöva andra kablar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-13 13:07

dole skrev:

vh dole

en valfri förstärkare som har en utimpedans melln 0 och ett par ohm resp en högtalare med en nominell impedans som ligger mellan någon ohm och upp till några tiotals ohm. Ungefär alla förstärkare och högtalare som finns alltså. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-13 16:56

Så du Nagref menar med andra ord att det är totalt onödigt att köpa ex Transparentskablar. LTS kabeln är enligt er Gudskabel till musikälskarna. Eller har jag missförstått??

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-13 17:02

Christer_Tamm skrev:
dole skrev:Christer_Tamm skrev:

Nej, det är korrekt uppfattat, det är "inte helt oviktigt" vilka egenskaper en kabel har -- den får inte ha alltför vansinniga värden på de tekniska parametrarna. Men från "inte helt oviktigt" till "jätteviktigt" är det långt. Lika långt som mellan LTS uppfattning och kabelentusiasternas uppfattning om saken. :)

Jag vet inte om någon speciell förstärkare eller högtalare avses, men gissningsvis syftar man på rimligt konstruerade prylar som kan köpas för rimliga pengar. Ultradyra audiofilapparater kan tänkas behöva andra kablar.

Naqref skrev:
dole skrev:

vh dole

en valfri förstärkare som har en utimpedans melln 0 och ett par ohm resp en högtalare med en nominell impedans som ligger mellan någon ohm och upp till några tiotals ohm. Ungefär alla förstärkare och högtalare som finns alltså. :wink:

Hrmfrgr :oops: :oops: :oops:
Jag tänkte faktiskt på signal kabel.

Men vad då optimerad :?: Är det den ända kabeln som är det :?:
Helt plötsligt kommer den här diskussionen i en annan dager.
Nu är det bara priset som är avgörande. Ehuru en dyr kabel är värd sina pengar. För att den förbättrar råder inga tvivel om längre :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-13 17:28

Poängen med LTS-kabelns låda är att terminera kabeln RF-mässigt 8) Detta för att (som jag skrev i någon annan tråd) tillse att instrålad RF INTE reflekteras vid den ända där lådan sitter. I själva verket gör man en sådan "låda" med en RC-länk, där R väljs lika stor som kabelns kar. impedans och C så att kondensatorns reaktans är liten vid det frekvensområde man önskar anpassa för 8)

Vid talar här om extremt små skillnader(ohörbara) eller marginella(vid känsligt slutsteg) 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-13 17:32

dole skrev:Men vad då optimerad :?: Är det den ända kabeln som är det :?:

Nej men det är en av få som är helt optimerad för det. Supra Ply är ett annat exempel.

Helt plötsligt kommer den här diskussionen i en annan dager.
Nu är det bara priset som är avgörande. Ehuru en dyr kabel är värd sina pengar. För att den förbättrar råder inga tvivel om längre :wink:

Nja en kabel kan väl inte förbättra, eller? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-01-13 22:29

Jag är tämligen okunnig om hur exempelvis en högtalarkabel är uppbyggd, men vad består skillnaden mellan exempelvis Transparent, Supra Ply och LTS av? Vad för dessa ev skillnader med sig för det ljud de ska prestera? Kan någon förklara detta för mig på ett lättförståeligt sätt? :oops:

Sedan undrar jag om det finns möjlighet att låna hem produkter från LTS och testa i sin egen lyssningsmiljö. :)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-14 00:33

Nåt som ter sig rätt märkligt när man studerar kablar, är att om vi håller oss till den professionella och industriella kabelvärlden så ser alla kablar som är avsedda för ett visst ändamål, ja ledan en viss sorts signaler eller ström, alltid väldigt likartade ut.

Handlar det om kabel för satellit, GSM, radar eller annat så är de väldigt lika i uppbyggnad inom varje grupp. Likaså med alla andra signal och kraftkablar mm.

Detta känns logiskt, för antagligen så har forskning och utveckling kommit fram till ett generellt utseende och uppbyggnad på dessa kablar som är gör att de fungerar bäst till det de skall överföra och för den miljö de skall göra det.

Men om vi så dristar oss till att ramla in i ljudvärlden, och då den mer exklusiva. Ja då kan en kabel se ut hur fan som helst, och vara uppbyggd hur fan som helst. Det är tunna högtalarkablar, det är tjocka högtalarkablar, det är platta, det är fyrkantiga, det är lövtunna nästan helt utan skärm, det är lårtjocka med all möjlig sörja i skärmen, det är de med luft i skärmen. Alla skall leda någon typ av ljudsignal eller ström till anläggningen. Ja det verkar inte finnas någon gräns alls för fantasin om hur en kabel kan se ut när det handlar om att leda ljudsignaler.

Och alla hävdar de att just deras kabel har den rätta formen färgen materialen och uppbyggnaden, och således är den bästa.

Visst är det märkligt??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-14 00:42

Jätte märkligt! Här är mina fina dyrkablar! :D :wink:

Bild
Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-14 02:32

Christer Tamm:
"Det har redan gjorts. Shaktifolket borde ju ha som utgångspunkt att stenarna funkar, inte sant? De hörde inga som helst skillnader utan facit... "

Christer du gjorde det igen à la LTS ;-)

Menar precis det, vi vet redan så det behövs inte. Istället för, tydligen är det svårt eller omöjligt att höra skillnad, men jag skall försöka höra om det går. Sedan kan om man lyckats höra skillnad göra en LTS kopia av stenen för 50 spänn som funkar lika bra, och ni har vunnit nått.

"Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?"

Just det igen, "de som inte tror det" skall inte vara nyfikna? Hellre klädsamt negativa? ;-)

Tänk om det är så att dom som har hört skillnad behöver er hjälp för att förklara vad som har en betydelse? Tänk om det finns anläggningar som "låter bra" och är känsliga för kablar och det finns anläggningar som "låter bra" och är okänsliga för kablar? Att sedan en anläggning oavsett anledning inte borde vara känslig för kablar är en sak, men nu lever vi i en värld där inte alla kan få tag i Nad 208 hur gärna dom än skulle vilja. Man har av olika anledningar valt eller blivit tvugna att kompromissa. Och tänk om (Gud förbjude) det skulle vara så att det skulle gå att höra skillnad på kablar eller annan utrustning i en längre "halvblind" test över tiden där man kanske visste att man lyssnade på läge A eller B och X (nån av A eller B) och man kunde "lära sig" höra en skillnad? Så till slut kunde man säga vilket läge X stod i.
Kunde det vara en kompromiss som båda läger kunde känna sig nöjda(re) med?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-14 02:42

Rydberg:
Förstår att du har ett helvete att förklara inför kompisarna varför tjejen fick välja färg på kablarna. Och du hela tiden måste försvara dom. :D
Men vad gör man inte för husfriden.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-14 03:15

Harryup skrev:Rydberg:
Förstår att du har ett helvete att förklara inför kompisarna varför tjejen fick välja färg på kablarna. Och du hela tiden måste försvara dom. :D
Men vad gör man inte för husfriden.

mvh/Harryup

Japp, jag har det inte lätt alls faktiskt :D *asg*
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi