Är det någon här som använder DAT-spelare, normalt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-11 15:21

Erfarenheter?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-04-11 15:25

Jag använde DAT-spelare förr, men inte idag. Tror att banden är ganska dyra jämfört med andra media. Tänkte du skaffa en DAT-bandare eller?

Finns idag trevligare alternativ att använda.

Mvh

Nefilim
Sura gubben

Re: Är det någon här som använder DAT-spelare, normalt?

Inläggav Nefilim » 2006-04-11 15:35

n3mmr skrev:Är det någon här som använder DAT-spelare, normalt?

Erfarenheter?

Kan man använda den på "onormalt " sätt?? :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-04-11 15:43

Jag använder en vanlig DAT + en high speed (96 sampling)dat
Använder också dds backupband för serverbackup
vilka är billigt och fungerar bra.

PEKKA

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-11 16:14

Jag använder DAT dagligen, mest fär att digitalisera två skivbolags bakkatalog. Hemma bandrar jag en del radio på DAT.

Det är ett format i utförsbacken eftersom ingen av dom tidigare stora tillverkarna (SONY, Fostex, Panasonic) underhåller eller nytillverkar bandare i formatet längre, jag är osäker på vad TEAC/TASCAM har för policy. (Tekniken är ju samma som för VHS (ie videobandspelare) med snurrande trumma, och dom är ju lika döda som format idag!

De två Sonymaskiner jag använder (PCM 7010 rest 7050) är bygda för att klara flera direktträffar från en haubtis ( :twisted: ).. Men dom kostade som en Ny WV Golf när dom kom för 10-15 år sedan...

Vad vill du veta?

Vad har du tänkt använda den till?

Jag skulle nog inte rekomendera någon att satsa på formatet idag!

Dels är det dyrt med band, dels är är dom flesta begagnade maskiner ofta välanvända och utslitna, den billigaste nya DATten idag är så vitt jag vet Tascams portabla DAP1 för 24½KKr - inget billigt format att ge sig in i när formatet är påväg bort.

Man får ju en bra dator och ljukort för halva den summan..

/ptr

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-11 16:30

Jag måste ha en DAT-bandare eftersom jag har så mycket inspelningar som ligger på DAT. Sedan en praktisk sak med DAT är ju att om man behöver spela in ett mycket långt program från radion så kan man spela in på halvhastighet och då får man samtidigt bort pilottonen (19KHz) från FM-sändningen. Jag anser annars att DAT-tekniken har gjort sitt och det är enklare att spela in på en CDR eller en HD.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-04-11 17:27

Jaghar en Technics DAT. En konsumentmaskin som stått i en garderob de senaste åren. Skulle nog kunna tänka mig att bli övertalad att sälja...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2006-04-11 18:56

Jag har en, troligen världens enda serietillverkade modell, som är en "dubbel-DAT" - Tascam DA302. Införskaffad i slutet på 90talet då "DAT-zenit" förmodligen redan hade passerats.

DAT är DÖTT, kan man säga & har väl svårt att se att det ens kommer poppa upp igen som en nostalgi-grej framöver, på samma sätt som analoga format gjort på senare år. Dock, det är nog betydande mängder med program-mastrar från skivbolag/broadcast som ligger kvar på detta format.
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-11 20:34

Vi har gjort en hel del binaurala inspelningar på jobbet med DAT. Egentligen skulle jag vilja ha en apparat som lagrar och kan föra över det till datorn i ett nafs, utan att behöva spela bandet. Finns det? Måste kunna lagra 2 timmar okomprimerat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-11 21:07

Nej Svante det finns inte. Däremot så kan man föra över data information från en data-DAT till datorn.(Mezzo) Tascam har en dubbelkassett för DAT som kan kopiera musik lite snabbare till ett annat DAT-band. Det har ju alltid varit problem med att snabbkopiera videoband och DAT-kassetter. Det var ju något företag som försökte med att värmekopiera videoband men det blev väldigt dyrt eller om det möjligen var tekniken som inte var tillräckligt bra. Vad jag minns av det var att man först var tvungen till att göra en spegelvänd master.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-11 22:55

Svante skrev:Vi har gjort en hel del binaurala inspelningar på jobbet med DAT. Egentligen skulle jag vilja ha en apparat som lagrar och kan föra över det till datorn i ett nafs, utan att behöva spela bandet. Finns det? Måste kunna lagra 2 timmar okomprimerat.

Du får beskriva vad det är för slags maskin ni behöver..

Hur mobil behöver den vara?

Hur tyst?

Vad behöver ni för ingångar?

Jag antar att tex en Nagra V skulle funka, men den är kanske inte ekonomiskt försvarbar?

Annnars kanske en Sounds Devices 722 DAR skulle kunna vara nått? - Funbkar som en DAT, fast är en HD recorder.. Med firewire för filtransfer till datorn!

Budgetmodellen kan ju vara att skaffa ett bra firewireljudkort och en lös powerbook, tex ett RME Fireface 400 - Det har bättre ljudkvalitet än en motsvarande DAT!

Det finns ett gäng apparater till, med detta är var jag kommer på ur minnet...

/ptr

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-11 23:11

ptr skrev:
Svante skrev:Vi har gjort en hel del binaurala inspelningar på jobbet med DAT. Egentligen skulle jag vilja ha en apparat som lagrar och kan föra över det till datorn i ett nafs, utan att behöva spela bandet. Finns det? Måste kunna lagra 2 timmar okomprimerat.

Du får beskriva vad det är för slags maskin ni behöver..

Hur mobil behöver den vara?

Hur tyst?

Vad behöver ni för ingångar?

Jag antar att tex en Nagra V skulle funka, men den är kanske inte ekonomiskt försvarbar?

Annnars kanske en Sounds Devices 722 DAR skulle kunna vara nått? - Funbkar som en DAT, fast är en HD recorder.. Med firewire för filtransfer till datorn!

Budgetmodellen kan ju vara att skaffa ett bra firewireljudkort och en lös powerbook, tex ett RME Fireface 400 - Det har bättre ljudkvalitet än en motsvarande DAT!

Det finns ett gäng apparater till, med detta är var jag kommer på ur minnet...

/ptr

Ja, nu är det kanske fel tråd att snylta på, men kort då: Vi har använt en tvålkoppsstor DAT, hette den TCD-100, tror jag. Större än så får den inte vara, folk ska kunna ha den i en magväska (vi har hängt på den på 4-åringar på dagis). Det är alltså högmobilt, man ska glömma att man har den med sig och ska inte behöva vara rädd om den.

Kul ändå att det finns proffsgrejor som är nästan mobila... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-11 23:35

Svante skrev:Kul ändå att det finns proffsgrejor som är nästan mobila... :D

Mobilt alltså, jag antar att denna lösning är förstor och komplicerade oxå?

Core Sound PDAudio® System..

Vill man ha nått mindre sår man nog knåpa ihop den själv.. Dom flesta bitarna flyter ju runt därute i datavärlden.. Tyvärr är väll dom flesta inspelningapparater (tex, diktafoner) i den storleken bara mono...

Tvålkopp, mmm, hade själv en en en systermodell i början av mitt inspelningsliv, den gick sönder efter två dar, fick en ny, den höll i tre, sedan fick jag pengarna tillbaka.. ett bevis till att DAt är ganska kletigt...

/ptr

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-11 23:44

ptr skrev:
Svante skrev:Kul ändå att det finns proffsgrejor som är nästan mobila... :D

Mobilt alltså, jag antar att denna lösning är förstor och komplicerade oxå?

Core Sound PDAudio® System..

Hmm, den där kanske skulle funka... Hmm, PDA, det kan man ju kanske göra egna prog till också...

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-04-12 03:44

Hej Svante!

Vad sägs om den här, den klarar 24bit/96kHz sampling (inte så förvånande kanske med tanke på namnet :wink: ) i WAV-format.
Den väger dessutom inte mer än 147,4g med Compact Flash-kort i.

Och den har USB-2 anslutning. :P

Bild

Vh :P

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-12 10:34

BACH skrev:Vad sägs om den här, den klarar 24bit/96kHz sampling (inte så förvånande kanske med tanke på namnet :wink: ) i WAV-format.
Den väger dessutom inte mer än 147,4g med Compact Flash-kort i.

Det är ju en sån jag tänkt att man kunde tillverka. Vad bra att jag slipper.. Inspelningstiden är ju ett olöst frågetecken som man behöver göra fältprov på för se om den räcker.. (M-Audio skriver att den är "varierande")

Info på M-Audio : MicroTrack

/ptr

Användarvisningsbild
mysnisse

Inläggav mysnisse » 2006-04-13 18:55

Hejsan!

Lite DAT-snack.

DAT är ju förträffligt som bärbar bandspelare. Jag kör en SONY D100 med 2 små Sony stereo-micar. Dessa kan tom parallellkopplas så man kan få roliga ljudbilder. När jag letade efter bärbar inspelningsutr. kollade jag runt på MP3spelare och HD-inspelare. Men Usch vad de låter illa (Köpte sedan en IRiver PF799=Helt OK i 320kbit men inte i närhten!)
Sony DATen e riktigt trevlig, tom med limiter-funktion.
Jag har testat att spela in konserter och dyl med den. Fasen va bra det blir!
Och nu har jag hittat SPDIF-utgången på den också (2 st synålar in ispecialstiften, där sparade man 1000 spänn :) ) så nu drar man in materialet rent digitalt in i Wavelab. Nästan HIFI-varning :)
Dessutom köpte jag den billigt på annons :) Aldrig fel!

/Nisse
DV668-Rotel1057-RB1080-InoAudeio Pi60/ PiM/PiP-Denon33

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-04-13 22:11

Och nu har jag hittat SPDIF-utgången på den också

Jag har också en DAT-100 liggande i mina gömmor.
Vilka stift i specialuttaget används för SPDIF ?

PEKKA

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-04-14 00:45

TCD-7 använder jag ofta...

http://larsbengtsson.se/produkter/4/38/
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
mysnisse

Inläggav mysnisse » 2006-04-14 09:06

PEKKA skrev:
Och nu har jag hittat SPDIF-utgången på den också

Jag har också en DAT-100 liggande i mina gömmor.
Vilka stift i specialuttaget används för SPDIF ?

PEKKA

Hej Pekka,
De två längst till vänster. Jag sprang på dem det första jag gjorde!
Klipp sönder en RCA-kabel och löda fast skärm och mittledare till 2 små nålar. Isolera med eltejp. Stoppa in den ända in. Händer inget så byt upp stift mot ner stift. Voila!

/Nisse
DV668-Rotel1057-RB1080-InoAudeio Pi60/ PiM/PiP-Denon33

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2006-04-21 21:21

Har en Fujitso Ten bil-DAT liggande, knappt använd, nån intresserad? :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-28 12:41

Tascam HD-P1. Radion verkar vara på gång att skaffa såna. Verkar kosta ca 1200 USD.

Två kanaler, känsla som en DA-P1 (Tascams reporterDAT) mik-förstärkare och hela köret.

Man får fixa stort minne, så.

Har för mig att den snackar firewire eller USB med en dator.

Tyvärr försvann alla DDS-bandspelare med ljud-firmware när SGI slutade med sånt.
Jag har en, men inget system som kan köra den... :-(
Då kunde man i alla fall överföra i dubbel hastighet.

Jag undrade över DAT-spelaranvändningen eftersom jag hade en Sony 55ES, som la av för ett tag sen. Och reparatörerna hade slutat....

Nu inser jag att det blir svårt att hitta en ny: jag har försökt bjuda på såna ett antal gånger, men det kan bli extremt dyrt.

Jag har några tiotal DATband som jag vill spela, så behovet motiverar inte 10 KSEK eller så, men 2-3000 kanske?

Om nån ser nån passera, säg till!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Generellt om hifi