FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
Du tror att du hört skillnad... tror jag

Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
hifikg skrev:FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
FBK skrev:...Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
hifikg skrev:FBK skrev:...Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
Om det inte redan gjorts borde det göras.
Du ska naturligtvis välja det du trivs bäst med. Hoppas bara att det inte blir Transparent Gen 6, det skulle vara rent elakt för din ekonomi.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
För mig är det inte prestige utan jag är öppensinnad och kan "tala om vad jag hör" och "inte hör", men det finns inget intresse "här" för det då "Biltema är billigast" och det finns ju inga skillnader och det är ren strunt prat. Läsa hela mitt inlägg på förra sidan om vad som påverkar ljudet så ser du och andra att kablar är det som påverkar minst av allt i ett ljudrum. Men jag tycker sådant är kul därför gör jag det oavsett var "experterna" säger.
Nu har jag ju inte testat högtalarkablar på över 10år då jag haft aktiva högtalare, men nu blir det ju vanliga i fortsättningen så därför vill jag utforska , vad andra kabelförnekare tycker är ointressant för mig. Jag har nästan alltid gått min egen väg och inte lyssnat för mycket på andra och enda gången jag gjorde det så blev det helt fel för min del, så jag kommer i fortsättningen gå min egen väg oavsett vad andra "tycker" Så råkar jag nu fastna för någon kabel som andra tycker annorlunda om, ska jag då byta kabel ?Det är väl jag som ska leva med mitt ljud och inte experterna på detta forum. Sedan är det skillnad på experter och experter här, en del kan man ta på allvar och lyssna på, andra kan man hoppa. Det har jag lärt mig genom att läsa vad de skriver i olika trådar genom åren. Sedan kan jag lägga till att utforska något som särskilt kablar ska man göra genom en anläggning som man är van vid hur den låter och inte i en okänd rigg för då måste det vara klara skillnader för att man ska upptäcka dem, är det mindre som hör man garanterat inte det i en rigg som man inte är van vid...
Så det här med att "tror" bryr jag mig inte om, hör jag skillnad så är det skillnad, hör jag inte skillnad så hör jag inte skillnad och så är det lagt åt sidan. Det finns ingen prestige i detta. Jag vill bara hitta det som jag tycker bäst om och inte lyssna på vad andra tycker bäst om, för det är ointressant. Sedan om någon vill testa det jag tycker bäst om så förmedlar jag gärna den infon, men den är ju inte intressant här...
Varför jag skrev mitt längre inlägg på förra sidan var för att hjälpa LeifB att komma framåt då han verkar lite tveksam till vad han ska göra och om han är intresserad så ska han få alla mina intryck på alla kablar som jag testar och sedan beroende på rum och utrustning så kan jag kanske ge lite hjälp vilka kablar som han kan testa.
Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
Förutsättningarna för kablar med förvanskad signal, ring Entreqs hotline..
I-or skrev:Eller så lyssnar man på forumets klokskap och inser att någorlunda rimligt väldimensionerade högtalarkablar inte låter alls. Vilken tätliggande dubbelledare i koppar som helst med en tvärsnittsarea om 2,5 mm2 i normala längder räcker och blir över för detta.
Simuleringsresultat för dubbelledare av koppar, 3 m, 2,5 mm2, 20 kHz - total resistans och induktans blir dubbelt så hög som nedan eftersom I+ endast gäller för ena ledaren:
Med en högtalarimpedans om 4 ohm tappar man 0,13 dB vid 20 kHz relativt förlustfri överföring till högtalaren och dessutom har man förstås ett visst tapp även för låga frekvenser. Naturligtvis har inte högtalaren utvecklats med förlustfria kablar, men i allra värsta fall har man ett relativt tapp om 0,04 dB vid 20 kHz, vilket är försumbart och naturligtvis helt ohörbart. Mindre olinjära effekter kan uppstå för svårt oxiderade ytor, men är i praktiken alltför små för att uppnå hörbarhet och undviks även enkelt med förtenning eller kontaktering.
För övrigt bör man känna till att typisk produktionsspridning mellan olika högtalarindivider är sådär 50 gånger större än 0,04 dB även när det gäller hög produktionskvalitet. Även audiofiler bör försöka att vara realistiska och åtminstone aningen ingenjörsmässiga. Det finns viktiga saker att ta hänsyn till när det gäller ljudåtergivning och detta är inte en av dessa.
FBK skrev:Johan, "du får också" läsa mitt inlägg på sidan innan med bild på min förra rigg.
Så ser du att "inget av detta" är något nytt för min del, men "jag" tycker sådant är kul och det gör inte "ni" det "är" skillnaden.Jag tycker om att försöka hitta skillnader mellan kablar, andra tycker det om att glo på fåglar genom en kikare,med den ena säger vilken vacker fågel, den andra med den ser likadan ut som den där, nej den andra är vackrare. Andra andra tycker om att glo på konst,där åsikterna går isär vad som är vacker konst. Alla borde ju tycka om blodpudding om våda hjärnor är likadan, men icke. Var är korrekt återgivning eftersom de flesta tycker om olika högtalare och de låter ju olika............ jag har rätt, andra har felSå vad vad är korrekt återgivning på kablar om det finns skillnader.................
Var ju likadant på den stora Dac:testen i vintras, placebo.....enligt en expert.Den billigaste var minst lika bra som de andra. Ändå sitter en del medlemmar här med svindyra Dac:ar utan att experterna går lös på dem med hull och hår, varför inte då
Om nu det ändå bara är placebo. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi har olika hjärnor som tar in synintryck och ljud olika. För om det inte vore så så skulle det bara finnas några 2-3 högtalare beroende på hur djupt de gick i basen, en Dac, en Cd-spelare osv. Nej, detta börjar verkligen bli för mycket och ljudglädjen rinner ur bägaren och denna hobby är inte värd att dela med andra här och framförallt "inte rolig längre" när man blir uthängd som "åtlöje" (bla. nedan, var har jag skrivit att jag ska testa Entreqs? ) bara för att man vill utforska billiga kablar och oavsett hur mycket jag tycker om Carlsson så är det inte värt det längre. Någonstans går min gräns också.
Förutsättningarna för kablar med förvanskad signal, ring Entreqs hotline..
I-or skrev:Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
Rydberg skrev:LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?
Högre serieimpedans är samma sak som lägre dämpningsfaktor vilket i regel resulterar i större tonkurveavvikelser (pga av den frekvensberoende spänningsdelningen mellan lasten och kabeln). En tillräckligt låg serieimpedans ger små tonkurveavvikelser även med en varierande impedans hos högtalaren. Sen är ju vissa högtalare utvecklad med mjuk drivning och då kan en tunnare kabel vara att föredra. Något som är oklart?
jansch skrev:ända vägen
juanth skrev:Du behöver inte vara så dramatisk… men jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Det var absolut inte min mening att försöka ställa till skada. Bara mina ord om hur jag ser på saken.
jansch skrev:OM högtalartillverkare inte gör sina tester själva är det stor risk att dom varken har koll på vilket slutsteg som använts eller kabel och frågan är om dom har koll på specarna ens vid egna mätningar. .
LeifB skrev:Kan det bli annorlunda med koppar och silver kabel?
Nattlorden skrev:Enda reella skillnaden är placebomässig - alla vet ju att silver ser ljusare ut än koppar - alltså måste det låta ljusare också!![]()
(
)
LeifB skrev:Hur är det med skin effekt??
Påverkar det då?
Hur fungerar det?
I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.
I praktiken kan man dock utan problem gå ned till 1 mm2 eller t.o.m. lägre om man inte använder mycket långa kablar. I de allra flesta fall kommer man inte att uppnå någorlunda tydlig hörbarhet förrän det handlar om frekvensgångsavvikelser och en reducerad maxnivå om kanske 0,5 dB. Med 4 ohms minimumimpedans för högtalaren och 3 m dubbelledare motsvarar detta en tvärsnittsarea om ca 0,43 mm2.![]()
Så för att tydliggöra ytterligare, med en kabellängd om 3 m gäller för tvärsnittsarean med normala högtalare:
1. Fullständig ohörbarhet under alla rimliga omständigheter: 2,5 mm2
2. Praktisk hörbarhetsgräns i mer avslappnade sammanhang: ca 0,4 mm2
Bill50x skrev:Jag köpte kablar av en bekant för att ha mellan för- och slutsteg. Tvinnade silverkablar utan skärm och med "Bullet"-kontakter (vad nu det är). Han (tillverkaren) sade att det kommer ta någon vecka innan ljudet satt sig och faktum var att det lät ganska tunt och anemiskt direkt när jag kopplade in dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster