Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.
Morello skrev:Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?
sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
FBK skrev:Morello skrev:Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.
De säljer enbart Supra, och nedan...Morello skrev:Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?
Så är Supra ormolja också ?
I-or skrev:
Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
FBK Skrev:
Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.
FBK skrev:I-or skrev:
Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
FBK Skrev:
Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.
sprudel skrev:
Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
I-or skrev:FBK skrev:I-or skrev:
FBK Skrev:
Om du inte klarar av att bemötas i saklig argumentation så ska du heller inte författa några inlägg.
Goldfinger skrev:Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig,
Magnuz skrev:sprudel skrev:
Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Det där är ju intressant på ett mer filosofiskt plan. Är det så att så länge man är nöjd kan man inte vara lurad?
FBK skrev:I-or skrev:FBK skrev:
Om du inte klarar av att bemötas i saklig argumentation så ska du heller inte författa några inlägg.
Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.
Magnuz skrev:sprudel skrev:Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Det där är ju intressant på ett mer filosofiskt plan. Är det så att så länge man är nöjd kan man inte vara lurad?
I-or skrev:HiFi Kit har inte alltid sålt enbart Supra, tidigare hade de billigare, d.v.s. vettigare, alternativ också.
Supra var ingen katastrof från början, men har tyvärr med åren alltmer glidit över i ormoljeträsket: https://www.hifikit.se/kablar/hogtalarkabel.html. De vet naturligtvis var pengarna finns.
FBK skrev:Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.
paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
I-or skrev:...
Detta är de billigaste vettiga kontakter som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://mixbutiken.se/kontakter/bc-003
jonasp skrev:paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
Jag har drabbats av kontaktdistorsion på grund av slarvig koppling av en högtalarprototyp ett par gånger. Det låter fruktansvärt illa!
jonasp skrev:FBK skrev:Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.
FBK, från en som verkligen inte vill dig illa, nu är du ute på väldigt tunn is. Du gör misstaget att ta en invändning i sak som ett personligt påhopp. Du får faktiskt acceptera att alla inte tycker som du. Det har inget med halshuggning eller Ryssland att göra. Ta en paus och läs inläggen igen. Faktum är att I-or i mina ögon är både trevlig, hjälpsam och delar med sig av sin kunskap.
Och jag hade bjudit både dig och I-or på kaffe vilken dag som helst. Så igen, andas. Ingen vill dig illa FBK. Men vi kanske håller med i sak.
Kermit116 skrev:Handlar det sålunda om risk för bristande/otillräcklig kontakt eller är det detta med oxidering av kabeländarna?
(Praktiskt med banankontakter de ggr man flyttar runt med prylarna, främst högtalare.)
/Lat
paa skrev:jonasp skrev:paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
Jag har drabbats av kontaktdistorsion på grund av slarvig koppling av en högtalarprototyp ett par gånger. Det låter fruktansvärt illa!
Jag menar den typ av terminering som naqref hade på sin konstruktion av LTS-kabeln.
Användare som besöker denna kategori: Almen och 37 gäster