Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav petersteindl » 2022-09-06 20:11

Apples nya organic cable är det senaste.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 20:49

Morello skrev:Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.

De säljer enbart Supra, och nedan...
Morello skrev:Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?

Så är Supra ormolja också ?

För övrigt så kan jag upplysa om att det finns 2 butiker i Sverige som endast säljer ett kabel märke och det är Hifi Kit som endast säljer Supra och Hifi Consult som endast säljer Transparent.
Supras instegskabel på högtalarsidan på lösmeter kostar 23kr/m och Transparents instegskabel på lösmeter kostar 390kr/m
Sedan kan jag även upplysa om att när det gäller övriga butiker i Sverige så är det så att en del säljer mest billiga kablar även om någon dyr finns, andra bara några billigare och sedan mest dyrare. Och till sist så kommer butiker där det finns allt i massor av billiga till dyra också.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2022-09-06 20:52

sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar! :mrgreen:

CF5C2415-0B2E-41B0-AE3C-0E9687AA30D4.png

Fin kabel :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 21:42

FBK skrev:
Morello skrev:Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.

De säljer enbart Supra, och nedan...
Morello skrev:Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?

Så är Supra ormolja också ?

HiFi Kit har inte alltid sålt enbart Supra, tidigare hade de billigare, d.v.s. vettigare, alternativ också.

Supra var ingen katastrof från början, men har tyvärr med åren alltmer glidit över i ormoljeträsket: https://www.hifikit.se/kablar/hogtalarkabel.html. De vet naturligtvis var pengarna finns.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 21:49

I-or skrev:
Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.

FBK Skrev:
Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......:roll: Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 21:55

Och för att det inte ska råda några som helst tvivel: alla audiokablar för hemmiljö som har ett pris långt utöver vad som kan anses vara motiverat av prestandaskäl kan klassificeras som ormolja eftersom alla rimligt välkonstruerade kablar låter likadant, d.v.s. inte alls.

(Proffskabel/-kablage för PA- eller inspelningssammanhang har helt andra krav och kan därför motivera ett högre pris.)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-06 21:57

FBK skrev:
I-or skrev:
Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.

FBK Skrev:
Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......:roll: Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.

Om du inte klarar av att bemötas i saklig argumentation så ska du heller inte författa några inlägg.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-09-06 22:44

sprudel skrev:
Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.

Det där är ju intressant på ett mer filosofiskt plan. Är det så att så länge man är nöjd kan man inte vara lurad?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 22:57

I-or skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:

FBK Skrev:

Om du inte klarar av att bemötas i saklig argumentation så ska du heller inte författa några inlägg.

Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.

App, app.... nu tar vi och andas lite grand och tar det lugnt. Tänk på §2.// Redaktör'N

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-06 23:12

Goldfinger skrev:Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig,

Vad baserar du detta påståendet på? Att långtidslyssning skulle påverka förväntanseffekter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-06 23:16

Magnuz skrev:
sprudel skrev:
Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.

Det där är ju intressant på ett mer filosofiskt plan. Är det så att så länge man är nöjd kan man inte vara lurad?

Lurigt det där. Det beror på perspektivet. En annan part kan anse att du blivit lurad, men själv behöver du inte anse det. Det finns både kvalitativa och kvantitativa aspekter att ta hänsyn till. I en affärsöverenskommelse kan säljaren ha gjort en osedvanligt god förtjänst, men gränsar det till luring? Köparen kan ändå vara nöjd, faktiskt. Svåra gränsdragningar och tonvis med begrepp som tangerar ”lurad”.
Däremot när det gäller min högtalarkabel, så är jag nöjd. Huruvida någon gök på internet hävdar att det inte är någon skillnad på högtalarkablar och att jag därmed skulle vara lurad så är det den personens förlust, i form av kanske bättre ljud.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rigi

Inläggav rigi » 2022-09-06 23:17

FBK skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:

Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.

Ett av det dummaste inlägg jag läst

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-09-06 23:27

Magnuz skrev:
sprudel skrev:Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.

I vilken fas blir man lurad i ett Ponzibedrägeri? När man ger bort pengarna eller när korthuset faller? ;-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-09-06 23:33

I-or skrev:HiFi Kit har inte alltid sålt enbart Supra, tidigare hade de billigare, d.v.s. vettigare, alternativ också.

Supra var ingen katastrof från början, men har tyvärr med åren alltmer glidit över i ormoljeträsket: https://www.hifikit.se/kablar/hogtalarkabel.html. De vet naturligtvis var pengarna finns.

Så den där tvinnade Rondo på löpmeter med bananer på om man skall lyxa till det?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-07 07:53

FBK skrev:Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.

FBK, från en som verkligen inte vill dig illa, nu är du ute på väldigt tunn is. Du gör misstaget att ta en invändning i sak som ett personligt påhopp. Du får faktiskt acceptera att alla inte tycker som du. Det har inget med halshuggning eller Ryssland att göra. Ta en paus och läs inläggen igen. Faktum är att I-or i mina ögon är både trevlig, hjälpsam och delar med sig av sin kunskap.

Och jag hade bjudit både dig och I-or på kaffe vilken dag som helst. Så igen, andas. Ingen vill dig illa FBK. Men vi kanske håller med i sak.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-07 08:59

Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-09-07 09:18

paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?

Nej, men det är i så fall mer intressant att spänna skruvterminalerna på olika modeller och märken och se hur hårt de sitter ett halvår senare tänker jag.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-07 09:58

paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?

Jag har drabbats av kontaktdistorsion på grund av slarvig koppling av en högtalarprototyp ett par gånger. Det låter fruktansvärt illa!

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-09-07 10:27

I-or skrev:...
Detta är de billigaste vettiga kontakter som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://mixbutiken.se/kontakter/bc-003

Måste dom vara lödda, duger inte "skruv"?
https://mixbutiken.se/kontakter/cavc26900g

Svar till: "Lat"
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-07 10:30

Skall du skruva kan du ju lika gärna skruva direkt i förstärkaren eller högtalaren.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-09-07 10:48

Handlar det sålunda om risk för bristande/otillräcklig kontakt eller är det detta med oxidering av kabeländarna?

(Praktiskt med banankontakter de ggr man flyttar runt med prylarna, främst högtalare.)
/Lat
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-07 12:39

jonasp skrev:

Jag har drabbats av kontaktdistorsion på grund av slarvig koppling av en högtalarprototyp ett par gånger. Det låter fruktansvärt illa!

Jag menar den typ av terminering som naqref hade på sin konstruktion av LTS-kabeln.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-07 13:45

jonasp skrev:
FBK skrev:Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.

FBK, från en som verkligen inte vill dig illa, nu är du ute på väldigt tunn is. Du gör misstaget att ta en invändning i sak som ett personligt påhopp. Du får faktiskt acceptera att alla inte tycker som du. Det har inget med halshuggning eller Ryssland att göra. Ta en paus och läs inläggen igen. Faktum är att I-or i mina ögon är både trevlig, hjälpsam och delar med sig av sin kunskap.

Och jag hade bjudit både dig och I-or på kaffe vilken dag som helst. Så igen, andas. Ingen vill dig illa FBK. Men vi kanske håller med i sak.

Okej jonasp :) , har även pratat med Nattlorden, och tycker ni att jag agerar fel så tar jag det till mig och kan ändrar mig. I-or du står inte på ignore längre :!:
Nu till något som fler än jag undrar över.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-07 13:52

Kermit116 skrev:Handlar det sålunda om risk för bristande/otillräcklig kontakt eller är det detta med oxidering av kabeländarna?

(Praktiskt med banankontakter de ggr man flyttar runt med prylarna, främst högtalare.)
/Lat

Det här behöver belysas rejält. Vad är det som blir dåligt med den Kermit116 visade :?: Och hur stora gradskillnader pratar vi om ? i ljudskillnad ?
Sådana här är ju jättevanliga... :? Och används säkerligen av enormt många för de flesta Hifi folk har ju inte en lödkolv, och ser detta som praktiskt. inkl mig själv....
Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-07 15:41

paa skrev:
jonasp skrev:

Jag menar den typ av terminering som naqref hade på sin konstruktion av LTS-kabeln.

Hahaha vilket missförstånd från mina sida! :D

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-09-07 15:53

Har ni testet en flätad kabel?
Dom säger att det minskar induktansen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-09-07 16:57

LeifB, försöker du trolla oss, eller?

Du bekräftar inte med ett ord alla de som tipsar dig, försöker förklara för dig, och lägger ned tid och möda på att besvara din ursprungsfråga.

Det enda som händer är att du dyker upp då och då med newbie-frågor som har ältats fram och tillbaka sedan forumet startade och som du själv hade kunnat söka fram på tre sekunder.

Vad är du ute efter, egentligen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-07 17:00

Jag har hört att man kan ta ut EKK ifrån slangen och fläta kablarna och det ska påverka basen i positiv riktning..... Stämmer det ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-07 17:02

Ju tätare ledarna ligger, desto lägre blir induktansen (och desto högre blir den i praktiken försumbara kapacitansen) eftersom de elektromagnetiska fälten runt ledarna har olika riktning och i hög grad släcker ut varandra. Här kan man arbeta ned induktansen ordentligt med olika knep, t.ex. att den ena ledaren läggs som ett yttre rör ("skärm"). Som synes släcks det elektromagnetiska ut totalt utanför röret (Den totala induktansen är här extremt låga 0,57 µH för 2,5 m om 2 mm2 tvärsnittsarea):

dubbelledare3.png
dubbelledare3.png (84.62 KiB) Visad 1214 gånger

Allt detta är intressant ur ett teoretiskt perspektiv och frågan kan därför förtjäna en förklaring.

Man måste dock helt släppa tanken på att hitta en "bättre" kabel eftersom det inte finns något av vinna på detta.

Som demonstreras ovan ger en normal dubbelledare om 2,5 mm2 högre prestanda än man behöver för normala kabellängder och i praktiken kan man t.o.m. gå ned till s.k. lampsladd om 0,75 mm2 utan annat än minimala svagheter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-07 17:47

Så oavsett kabel så blir det då bättre att tvinna kablarna (induktansen) som tex ta ut kablarna ur den vanliga EKK:n och göra det ? Det är ju en del meck att göra det. Någon skrev något om att ta ut kablarna för att minska styvheten på EKK och bara sätta ihop dem med buntband en bit efter varandra men då ligger de ju inte tätt.(induktansen)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi