Moderator: Redaktörer
EDIT2: Fann detta kärnfulla inlägg som mer utförligt säger det jag ville förmedla ovan och mer därtill.
I-or skrev:
Alla audiofiler som har fått till konstant frekvensgång, god spridning och låg distorsion inser ganska snart att det var självklart hur det var tänkt att musiken skulle låta. Ingenting i återgivningen skaver - inga klangliga betoningar, ingen "sameness", inget ljudsceneri bundet till högtalarna, inga uppenbara orenheter eller grynighet. Alla inspelningar, goda som dåliga, låter naturligtvis fortfarande olika men ändå betydligt bättre än med typiska högtalare. Den som inte har säkerställt att frekvensgång, spridning och distorsion håller hög klass har inte kommit i närheten av vad ett högpresterande stereosystem kan åstadkomma.
Om man tar genvägen att släppa frekvensgången, genom att ekvalisera och därigenom enbart inriktar sig på spridning och distorsion, kan man även som glad GDS:are med relativt små förkunskaper och minimalt med arbete bygga högtalare som matchar marknadens mest högpresterande modeller oavsett pris. Maarten har dock gått den långa, hårda, passiva, vägen, men har ändå lyckats väl med resultat som i flera avseenden matchar det bästa på marknaden och dessutom överträffar ett par av detta forums mest omhuldade högtalare.
Zei skrev:Så jäkla spännande och intressant och kul och inspirerande att läsa detta inlägg.
Min kunskaper är för dåliga för att våga kommentera men läser och försöker ta till mig av allt.
Otroligt fint att du delar med dig av allt. Även stor eloge till I-or såklart. och andra som bidragit under resan.
Ibland är det så tydligt så det blir otydligt.
Nedan i blått.. menas det att man fixar frekvensgången "digitalt" istället för att jobba fram ett passivt filter. Och (bara) fokuserar på att hitta rätt mix av element, delningsfrekvens, placering på baffeln och utformningen av baffeln?
Ja, jag framstår säkerligen som lite trög men så får det varaEDIT2: Fann detta kärnfulla inlägg som mer utförligt säger det jag ville förmedla ovan och mer därtill.
I-or skrev:
Alla audiofiler som har fått till konstant frekvensgång, god spridning och låg distorsion inser ganska snart att det var självklart hur det var tänkt att musiken skulle låta. Ingenting i återgivningen skaver - inga klangliga betoningar, ingen "sameness", inget ljudsceneri bundet till högtalarna, inga uppenbara orenheter eller grynighet. Alla inspelningar, goda som dåliga, låter naturligtvis fortfarande olika men ändå betydligt bättre än med typiska högtalare. Den som inte har säkerställt att frekvensgång, spridning och distorsion håller hög klass har inte kommit i närheten av vad ett högpresterande stereosystem kan åstadkomma.
Om man tar genvägen att släppa frekvensgången, genom att ekvalisera och därigenom enbart inriktar sig på spridning och distorsion, kan man även som glad GDS:are med relativt små förkunskaper och minimalt med arbete bygga högtalare som matchar marknadens mest högpresterande modeller oavsett pris. Maarten har dock gått den långa, hårda, passiva, vägen, men har ändå lyckats väl med resultat som i flera avseenden matchar det bästa på marknaden och dessutom överträffar ett par av detta forums mest omhuldade högtalare.
Maarten skrev:Bra att du frågar, Zei! Svar ja! Kul att du (bland alla ord) fångade det centrala budskapet i tråden!!
Nu kan I-or utveckla mer men frekvensgång och delningar kan man fixa digitalt. Men inte spridning eller distorsion. Därför behöver man välja element (antal och storlekar), baffel och delningar som ger bra och jämn spridning och låg distorsion. Så enkla vill jag mena att principerna och receptet för bra högtalare faktiskt är. Man blir förvånad hur enkelt det är, om man utgår från dessa principer, som I-or tack o lov introducerat.
@Glebbe: Såklart![]()
Två saker till, här är bra priser på element,
https://www.audiohobby.eu/en/speaker-dr ... c35-4.html
Då hamnar elementkostnad under 2400:- + frakt.
Köpte själv av Hifikit men blev trött på deras 60% höjning under 9 månader av elementen i Räven.
Juanth, du kan ladda ner mätningarna, exportera alla filer i REW och öppna dem i Vcad och välja vilka kurvor du vill se av tex early reflections, eller andra. Det är lärorikt.
Se även detta inlägg om de olika kurvorna,
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=30#p2210874
Zei skrev:Rookiefråga igen.
Elementet Maarten länkade till är inte det som användes i tråden. Dock verkar det ha väldigt lika parametrar. Priset är fantastiskt lågt om man jämför. (Så är även priset för de element som använts i den här tråden.)
Är det elementet som Maarten länkat till lika användbart om man ser till man tar genvägen att släppa frekvensgången, genom att ekvalisera och därigenom enbart inriktar sig på spridning och distorsion.
Jag är väldigt intresserad och ser en rolig vinter framför mig med massa mätningar och experimenterade. Tyvärr är vita koner något jag skulle ha problem med att få accepterat av min bättre hälft. Så det svarta elementet hade fyllt en faktor som är (tyvärr) avgörande.
Fingret på betällarknappen..
/JZ
Almen skrev:Morello skrev:En ganska kul övning är att spela rosa brus och sedan röra sig såväl vertikalt som horisontellt.![]()
Det där skall du ju ha som signatur!
Helst med länk till illustrativ video.
Testade nyss; svackan runt delningen hörs direkt när man rör sig vertikalt.
Maarten skrev:I-or, när du ändå har din fina FEM-motor igång; argumentet att flera element "släcker ut" problem med rummet återkommer emellanåt, skulle inte du kunna göra 1-2 simuleringar av högtalare i rum (där den andra simuleringen kanske inte tillför så mycket ?):
2: TMM (MTM är ju förkastat i tidigare diskussioner pga ytterligare tillkommande interferensproblem utöver de som uppstår för TM; Tweeter-Midwoofer), där en undre basen i TMM ofta tar vid mitt i baffelseget, typiskt 500 Hz. Om vi skall minimera lobing-problematiken så ger Svantes Xdir att max c-c avstånd < 30 cm gärna neråt 20 cm, alternativt istället 65-75 cm enligt Kimmos och Kimmens uträkningar om jämn DI i rymdvinkel. Denna simulering kanske inte tillför så mycket utan kan klargöras på teoretisk basis?
Maarten skrev:2: Man avlastar inte mellanregister eftersom även det spelar hela vägen ner i basen.
I-or skrev:Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.
Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
Isidor skrev:Ofta känner jag mig som en vandrande THD-analysator eftersom jag tycker att nästan alla högtalare är behäftade med ganska påtagliga orenheter. Ibland när jag har mätt distorsion för högtalarelement och tyckt att det låter rätt illa så har THD-värdet varit runt 0.3 % med dominans av andra- eller tredjeton. Nu är det naturligtvis annorlunda med den maskering man får från typiska musiksignaler, men jag tycker ändå att distorsionen bör ligga under 0.1 % från några hundra Hz och uppåt i ett idealt system. När det gäller högtalare och distorsion så har det visat sig att sambandet mellan låg distorsion och lyssnarpreferenser inte är alls lika starkt som för frekvensgång och spridning, men det finns där trots allt.
I-or skrev:Alla audiofiler som har fått till konstant frekvensgång, god spridning och låg distorsion inser ganska snart att det var självklart hur det var tänkt att musiken skulle låta. Ingenting i återgivningen skaver - inga klangliga betoningar, ingen "sameness", inget ljudsceneri bundet till högtalarna, inga uppenbara orenheter eller grynighet. Alla inspelningar, goda som dåliga, låter naturligtvis fortfarande olika men ändå betydligt bättre än med typiska högtalare. Den som inte har säkerställt att frekvensgång, spridning och distorsion håller hög klass har inte kommit i närheten av vad ett högpresterande stereosystem kan åstadkomma
Maarten skrev:Haha, selvfølgelig!![]()
Samma filter till båda mid, vilket inte blir optimalt men ändå ökad komplexitet och svårigheter att minimera lobing.
Lilltroll skrev:Seriekopplar med en typ 0.8 mH spole.
[ Bild ]
Nä men titta, det var inte så dumt.
Både 2:a tonen och 3:e tonen sjunker i mellanregistret.
Slutsats. Ta inte bort spolen även om du bygger digitala delningsfilter
Maarten skrev:Du tänker på denna gamla tråd med simu av Lilltroll: viewtopic.php?f=11&t=13096&start=180
?Lilltroll skrev:Seriekopplar med en typ 0.8 mH spole.
[ Bild ]
Nä men titta, det var inte så dumt.
Både 2:a tonen och 3:e tonen sjunker i mellanregistret.
Slutsats. Ta inte bort spolen även om du bygger digitala delningsfilter
Men ok då
Ser ju lite bättre ut. Går säkert att optimera mer. Men ökad komplexitet och jag undrar hur långt man kommer.
Glebster skrev:Hur är det med riktverkan kring 150 Hz, skulle man kunna placera baselement på gavelsida och därigenom hålla frontbaffeln slimmad?
Glebster skrev:Dåså. Två 10or back-to-back eller en tolva i sluten kavitet med lämplig förstärkare och dsp. BR med lägre avstämning lär bli svårt att få till rent praktiskt. Slutbesudlat av tråd från min sida men föreslår ny tråd om optimerad 3-vägare (eller 3,5) för Sveriges bästa.
jonasp skrev: Så en trevägare blir bäst om den är tjock!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster