av Strmbrg » 2022-09-23 07:50
Det handlar väl om en förändring i mentalitet.
Dvs den där faktorn som (helt vid sidan om politik, metodfokus, organisationsscheman mm) sannolikt styr väldigt mycket av varför samhället i stort är på ett visst sätt.
Väldigt få människor numera fördjupar sig överhuvudtaget i någonting alls.
Det kanske inte var jättemånga som gjorde det förr heller, men andelen har minskat drastiskt hursom.
Väldigt många människor numera lever en - mentalt sett - tämligen splittrad tillvaro, och därmed - av förståeliga skäl - dessutom på ytan.
Tillvaron har, för oroande många (åtminstone är det oroande om vi vidgar vyn långt utanför just stereo...), kommit att bli av snuttifierad och forcerad karaktär. Kanske främst för att distraktionerna har ökat både vad gäller möjligheter och pockanden.
Zoomar vi nu in en aning igen så finner vi att det inte finns så många som sitter och pillar med en plastbyggsats av en Duesenberg från Monogram, fnular med att hitta radioamatören Fleksnes och hans likar ute i etern, sprider innehållet ur en nyligen öppnad påse med frimärken på köksbordet eller ens går en kvällskurs i latin.
Jag skulle vilja sträcka mig såpass långt att påstå, att knappt ens en tiomiljontedel den svenska befolkningen i detta nu har ett pågående projekt med att själv - för hand - slipa till frontlinsen till ett refraktorteleskop!! (Jag fann en omfattande bok om hur man tillverkar sitt eget teleskop, helt från grunden, på biblioteket i Hallunda i början på nittiotalet. Boken var högst sannolikt inte särskilt ofta i behov av en reservation för att kunna få ta del av, men den existerade, och fanns på hyllan, inte i arkivet.)
Man kunde ju förr i tiden inte ens föra en anständig dialog om varför kristallmottagaren tappar mark - tillsammans med en hoper mer eller mindre obekanta människor - i realtid - med hjälp av en liten glasplatta - samtidigt som man med en pappmugg latte - vinglandes på en elsparkcykel - tar sig till ett så kallat "gym".
Eller ens samtidigt som man traditionellt gåendes ramlar in på närmaste tatuerarstudio eller hos den strax intill placerade nagel- och ögonfranskliniken, för ytterligare en ytlig åtgärd, utförd av någon annan.
Mycket ord, men förhoppningsvis framgår budskapet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.