Kräftgång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Kräftgång?

Inläggav I-or » 2022-09-18 23:08

HenrikTornquist skrev:
Frågan jag ställer mig efter ditt inlägg är: vad är god ljudåtergivning? Är det vad en bra hifi-anläggning presterar, eller är det vad de bästa blåtandslådorna mäktar med? Nog för att min lilla vattentäta Jbl duger i duschen när jag rakar mig, eller i trädgården när jag ska grilla, men jag skulle inte vilja ha den som enda musikåtergivare i hemmet. För aktiv lyssning tarvas det bättre grejor.

Ja, det handlar förstås inte om livsstilsprodukter här. Det man måste inse är att produkter framtagna för s.k. HiFi alldeles för ofta ger väldigt lite välljud för pengarna (det handlar ofta mest om voodoo, möbelfinish o.s.v.) och att de bästa och mest prisvärda produkterna finns på hemstudio- och hemmabiosidan, t.ex. denna: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=73425

Priset kan tyckas vara högt, men eftersom det handlar om en aktiv högtalare så är det inte riktigt så illa. Prestanda är skyhöga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-18 23:30

Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.
Jag som då har ett par högtalare som kostar 4000kr nya är bara skräp då och kan jämföras emot en JBL Boombox 3 för 5400kr ? Eller ett par piP osv. Jag hade förut ett par studio (Adam Audio) högtalare för 15.000kr som lät mycket bra för pengen i mina öron. Hur de mätte vet jag inte, men bra lät de. Det verkar som vanligt folk med vanliga plånböcker som inte kan köpa högtalare för 100.000kr får nöja sig med voodoo, möbelfinish osv. Det är inga riktiga högtalare för 2-kanals återgivning. Att lyssna på musik på ett korrekt sätt utan voodoo, möbelfinish osv. har blivit jätte dyrt, så nu vet vi det. Bra att du klargjorde det I-or så vi vet vad vi har. De allra flesta sitter med undermåliga högtalare på forumet. Bara att börja svälta i 1-2år så vi kan köpa något som har hög prestanda och som verkligen duger som musik återgivare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-18 23:53

Jag tror att vinylboomen har ökat andelen riktiga stereoanläggningar. Så klart så är det fortfarande få i det stora hela, men det har nog hjälpt hifi från minska ännu mer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-18 23:57

FBK skrev:Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.
Jag som då har ett par högtalare som kostar 4000kr nya är bara skräp då och kan jämföras emot en JBL Boombox 3 för 5400kr ? Eller ett par piP osv. Jag hade förut ett par studio (Adam Audio) högtalare för 15.000kr som lät mycket bra för pengen i mina öron. Hur de mätte vet jag inte, men bra lät de. Det verkar som vanligt folk med vanliga plånböcker som inte kan köpa högtalare för 100.000kr får nöja sig med voodoo, möbelfinish osv. Det är inga riktiga högtalare för 2-kanals återgivning. Att lyssna på musik på ett korrekt sätt utan voodoo, möbelfinish osv. har blivit jätte dyrt, så nu vet vi det. Bra att du klargjorde det I-or så vi vet vad vi har. De allra flesta sitter med undermåliga högtalare på forumet. Bara att börja svälta i 1-2år så vi kan köpa något som har hög prestanda och som verkligen duger som musik återgivare.

Budgetalternativ finnes NATURLIGTVIS också, här har vi ett par hemstudioprodukter med i relation till priset goda prestanda:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.20711/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17338/

Hemmabioprodukt med goda prestanda som förvisso bör kombineras med ekvalisering i basen eller helst en basmodul:

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/arendal_1961_tower/

En och annan HiFi-högtalare ger även bra valuta för pengarna:

https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-19 00:15

I-or skrev:
FBK skrev:Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.

Budgetalternativ finnes NATURLIGTVIS också, här har vi ett par hemstudioprodukter med i relation till priset goda prestanda:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.20711/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17338/

Hemmabioprodukt med goda prestanda som förvisso bör kombineras med ekvalisering i basen eller basmodul:

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/arendal_1961_tower/

En och annan HiFi-högtalare ger även bra valuta för pengarna:

https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

Nu blir jag lite glad att du kommer med bra förslag. :) De där KRK, men med en 8-tummare skulle jag vilja lyssna på någon gång. Kostar ju inte så mycket, så de har de flesta råd med. Även JBL:arna är ju inga dyra högtalare
Arendal har man ju läst gott om, så vill man hoppa upp ett par pinnhål så är de nog riktigt prisvärda vad jag läst.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-20 05:38

De flesta produkter går igenom en produktcykel med olika faser. Stereo började väl sent 50-tal och den unga generationen i väst blev den första generationen som inte var kopior gällande klädsel m m av sina föräldrar. Genomslaget var bl a Elvis som började formulera en ny ungdomskultur. Mera pengar fanns och tonåringen fick eget rum, cykel/moped och något att spela musik på. Det senare inte alltid så avancerat. LP-skivan med stereo fick sitt genombrott. Det nya normala när man skaffade sig ett hem var att man köpte en stereoanläggning.

Nu är det inte så.

Vinylens återkomst kan ju kanske vara en vitalisering av tvåkanalsljud. Möjligt?

Ås här kan förenklat en produkts/fenomens faser beskrivas.

Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-20 12:54

Jag är inte lika pessimistisk angående framtiden som ni övriga :| Jag tror detta är en tillfällig svacka :D Just nu lever vi i en värld där människor fascineras av hur små det går att göra prylar :? Människor förundras av vad mobiltelefoner och gadget högtalare klarar av :| Nästkommande generation kommer ta dessa små prylar förgivet :) Och när människor inte längre förundras över hur något så smått kan leverera så stort :roll: Så kommer de inte längre överväldigas av förväntans effekter :evil: Och fårståss inse att större är bättre :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-20 12:58

dewpo skrev:Jag är inte lika pessimistisk angående framtiden som ni övriga :| Jag tror detta är en tillfällig svacka :D Just nu lever vi i en värld där människor fascineras av hur små det går att göra prylar :? Människor förundras av vad mobiltelefoner och gadget högtalare klarar av :| Nästkommande generation kommer ta dessa små prylar förgivet :) Och när människor inte längre förundras över hur något så smått kan leverera så stort :roll: Så kommer de inte längre överväldigas av förväntans effekter :evil: Och fårståss inse att större är bättre :twisted:

Jag hoppas (men tror inte) att du har rätt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-20 14:45

Utvecklingen mot mindre, snyggare och mer kompakta (t.ex. ljudlimpor med någonting som liknar surroundljud) produkter är ofrånkomlig och kommer inte att avta. Efterfrågan för sådana produkter har egentligen alltid funnits, men tidigare var tekniken inte mogen och konsumenterna fick därför ofta kompromissa här. Nu tycker de inte att de behöver göra detta eftersom prestanda för de mindre produkterna ofta är tillräckliga. Kunderna förväntar sig därför numer alltid minilösningar för allt och priset är sällan något större problem.

Vinylens återkomst får nog trots allt betraktas som ett retromode på marginalen och kommer knappast att göra några större avtryck för hur majoriteten spelar upp musiken.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-21 09:39

Personligen tycker jag att detär roligt att det finns ett hyggligt stort intresse för vinyl. Detta följs dock inte av vårt nörderi gällande återgivning.

Men fler kommer att ha skivspelare (enklare) och ...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-21 10:24

I-or skrev:Vinylens återkomst får nog trots allt betraktas som ett retromode på marginalen och kommer knappast att göra några större avtryck för hur majoriteten spelar upp musiken.

Precis, ur ett världsmarknadsperspektiv är och förblir vinyl i högsta grad bara en parantes. Att vinylformatets lilla uppvaknande från döden skulle göra än det ena eller det andra för musikåtergivningen i stort är väldigt verklighetsfrånvänt att ens tro.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-21 23:16

goat76 skrev:
I-or skrev:Vinylens återkomst får nog trots allt betraktas som ett retromode på marginalen och kommer knappast att göra några större avtryck för hur majoriteten spelar upp musiken.

Precis, ur ett världsmarknadsperspektiv är och förblir vinyl i högsta grad bara en parantes. Att vinylformatets lilla uppvaknande från döden skulle göra än det ena eller det andra för musikåtergivningen i stort är väldigt verklighetsfrånvänt att ens tro.

Vad baserar du det på?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-22 01:22

music4ever skrev:
goat76 skrev:

Vad baserar du det på?

Det baserar jag på att det med allra största sannolikhet går minst sisådär 100 tusen streamande hörlurslyssnare för varje vinylrigg-ägare i världen, och då har jag ändå lagt ribban lågt. Tänk bara Tokyo så inser nog även du hur otroligt liten påverkan vinyl har ur ett världsmarknadsperspektiv. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-22 07:57

Det är ju enkelt att googla så man kan stå på hygglig grundom man så vill.

Att vinylförsäljningen i USA i år kanske når försäljningssiffran 40 miljoner är väl inget marginellt fenomen. Det dyker upp vinylförsäljninglite överallt. Även gigantiska butikskedjor som Valmart säljer vinyl.

https://www.nbclosangeles.com/news/busi ... s/2948649/

Nu tror jag inte att det blir en stor ökning av kvalificerade stereoanläggningar på grund av detta.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-22 08:07

Kronkan skrev:Nu tror jag inte att det blir en stor ökning av kvalificerade stereoanläggningar på grund av detta.

…Vilket är vad det nu handlar om i denna tråd. Den ökade vinylförsäljningen gör varken bu eller bä ur ett världsmarknadsperspektiv vad gäller återväxten av ”traditionell” stereoåtergivning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-22 10:29

Kronkan skrev:Det är ju enkelt att googla så man kan stå på hygglig grundom man så vill.

Att vinylförsäljningen i USA i år kanske når försäljningssiffran 40 miljoner är väl inget marginellt fenomen.

Då kan du ju avsluta undersökningen genom att googla fram hur mycket musik som strömmas världen över. Det handlar om ca 3 biljoner, d.v.s. 3 000 000 miljoner, låtar per år...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-09-22 13:24

Det vill säga "three trillions" va? 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-22 17:54

Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi och man kan möjligtvis reducera frågan till stereo vilket det nog ofta inte är. För lyssnade man framförallt på radio och sedan kom ju också tv vilket ju inte bara var prat. Det fanns innan vinylen 78 varvare/stenkakor. Bilradio hade man tidigt. En del hade ju bandspelare. Så musiklyssning, dans, musicerande vid strandkanten med gitarr o s v. Gänget jag var med i hade ju en rockband samtidigt sjöng man visor. Man hade batteriradio.

En del på den tiden hade också intresse i återgivningsdelen. En del hänger väl här.

Om man nu spelar musikså verkar det vara över en högtalare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-22 18:04

Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi...

8O 8O 8O

Har bitarna färdats för långt genom cyberrymden och blivit trötta och omusikaliska på vägen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-22 23:21

I-or skrev:
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi...

8O 8O 8O

Har bitarna färdats för långt genom cyberrymden och blivit trötta och omusikaliska på vägen?

En icke tillfixad fil låter lika bra på Tidal som från CD. Problemet är att skivbolagen distribuerar sämre låtande versioner av musiken än vad som ursprungligen släpptes,

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-22 23:29

goat76 skrev:
music4ever skrev:
goat76 skrev:

Vad baserar du det på?

Det baserar jag på att det med allra största sannolikhet går minst sisådär 100 tusen streamande hörlurslyssnare för varje vinylrigg-ägare i världen, och då har jag ändå lagt ribban lågt. Tänk bara Tokyo så inser nog även du hur otroligt liten påverkan vinyl har ur ett världsmarknadsperspektiv. :)

Men det var inte jämförelsen. Det var att vinylökningen kan ge en ökning av köp av "riktiga" stereos. Hifi är redan löjligt liten del så jag antar med det briljanta logiken så borde vi inte snacka hifi heller?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-22 23:30

goat76 skrev:
Kronkan skrev:Nu tror jag inte att det blir en stor ökning av kvalificerade stereoanläggningar på grund av detta.

…Vilket är vad det nu handlar om i denna tråd. Den ökade vinylförsäljningen gör varken bu eller bä ur ett världsmarknadsperspektiv vad gäller återväxten av ”traditionell” stereoåtergivning.

Vad baserar du det på?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-22 23:48

music4ever skrev:
goat76 skrev:

Vad baserar du det på?

På sunt förnuft.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-09-22 23:53

goat76 skrev:
music4ever skrev:
goat76 skrev:

Vad baserar du det på?

På sunt förnuft.

Inget alltså. Bra, som jag trodde.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-23 00:17

music4ever skrev:
goat76 skrev:
music4ever skrev:
Vad baserar du det på?

På sunt förnuft.

Inget alltså. Bra, som jag trodde.

Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-09-23 00:28

Fast även om Spotify-lyssnarna är så väldigt många fler, så kanske de
också är så väldigt mycket mindre benägna att skaffa HiFi, jämfört med
vinyldiggarna.

En hypotes bara.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-23 07:13

Det är inte mängden ettor och nollor som far genom luften som har betydelse för om det är stereo till och med hifi.

Jag har högtalare som via blåtand spelar mono. Jag har till och med en fm-radio som klarar detta att man sänder via blåtand. Detta har inget med stereo att göra.

Det ovan är ju inte per definition fel. Men det är inte hifi.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-09-23 07:50

Det handlar väl om en förändring i mentalitet.
Dvs den där faktorn som (helt vid sidan om politik, metodfokus, organisationsscheman mm) sannolikt styr väldigt mycket av varför samhället i stort är på ett visst sätt.

Väldigt få människor numera fördjupar sig överhuvudtaget i någonting alls.
Det kanske inte var jättemånga som gjorde det förr heller, men andelen har minskat drastiskt hursom.
Väldigt många människor numera lever en - mentalt sett - tämligen splittrad tillvaro, och därmed - av förståeliga skäl - dessutom på ytan.

Tillvaron har, för oroande många (åtminstone är det oroande om vi vidgar vyn långt utanför just stereo...), kommit att bli av snuttifierad och forcerad karaktär. Kanske främst för att distraktionerna har ökat både vad gäller möjligheter och pockanden.
Zoomar vi nu in en aning igen så finner vi att det inte finns så många som sitter och pillar med en plastbyggsats av en Duesenberg från Monogram, fnular med att hitta radioamatören Fleksnes och hans likar ute i etern, sprider innehållet ur en nyligen öppnad påse med frimärken på köksbordet eller ens går en kvällskurs i latin.

Jag skulle vilja sträcka mig såpass långt att påstå, att knappt ens en tiomiljontedel den svenska befolkningen i detta nu har ett pågående projekt med att själv - för hand - slipa till frontlinsen till ett refraktorteleskop!! (Jag fann en omfattande bok om hur man tillverkar sitt eget teleskop, helt från grunden, på biblioteket i Hallunda i början på nittiotalet. Boken var högst sannolikt inte särskilt ofta i behov av en reservation för att kunna få ta del av, men den existerade, och fanns på hyllan, inte i arkivet.)

Man kunde ju förr i tiden inte ens föra en anständig dialog om varför kristallmottagaren tappar mark - tillsammans med en hoper mer eller mindre obekanta människor - i realtid - med hjälp av en liten glasplatta - samtidigt som man med en pappmugg latte - vinglandes på en elsparkcykel - tar sig till ett så kallat "gym".
Eller ens samtidigt som man traditionellt gåendes ramlar in på närmaste tatuerarstudio eller hos den strax intill placerade nagel- och ögonfranskliniken, för ytterligare en ytlig åtgärd, utförd av någon annan.

Mycket ord, men förhoppningsvis framgår budskapet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-23 09:37

Bill50x skrev:En icke tillfixad fil låter lika bra på Tidal som från CD. Problemet är att skivbolagen distribuerar sämre låtande versioner av musiken än vad som ursprungligen släpptes,

/ B

Tja, nu är det ju så att precis som på CD finns det massor av olika versioner av olika album att tillgå även hos strömningstjänsterna, så några bredare slutsatser angående de olika formaten låter sig inte dras. Dessutom finner jag det mycket lustigt att det var i jämförelse med vinyl som strömning inte ansågs vara HiFi.

De överlägset bästa inspelningarna, d.v.s. de som emanerar från audiofilbolagen, är mycket sällan sönderskruvade hos strömningstjänsterna, för övrigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-23 09:53

Kronkan skrev:Det är inte mängden ettor och nollor som far genom luften som har betydelse för om det är stereo till och med hifi.

Jag har högtalare som via blåtand spelar mono. Jag har till och med en fm-radio som klarar detta att man sänder via blåtand. Detta har inget med stereo att göra.

Det ovan är ju inte per definition fel. Men det är inte hifi.

Ovanstående är totalt oförståeligt, vänligen förklara vad som är HiFi och varför strömningstjänsterna inte kan erbjuda det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi