Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Den feta trevägaren (f18/f25/f32)

Inläggav I-or » 2022-10-05 15:13

Jo, jag är en stor förespråkare av BMS S305. Pris/prestanda-förhållandet var åtminstone tidigare skyhögt för BMS S305, men på senare tid har man jackat upp priset betydligt och då blir konkurrensen hårdare.

Eftersom man i princip behöver konstant ljudtryckskapacitet från kanske 30-35 Hz och uppåt (inklusive rumsbidrag), så tjänar man inte särskilt mycket på den högre verkningsgraden över sådär 60 Hz för detta element. Dessutom är resonansfrekvensen en aning hög, d.v.s. fjädringen styvare (och utgör därmed en större andel av den totala mekaniska impedansen), och därför blir också lågfrekvensdistorsionen högre, speciellt i en basreflexkonstruktion. Dayton RSS315HF ger sannolikt därför oavsett nivå lägre distorsion i lågbasen och dessutom har vi ett xmax om 14 mm mot 11 mm att ta hänsyn till.

Angående specificerade maxeffekter så är min generella uppfattning att man i HiFi-sammanhang i stort sett kan bortse från detta om man har ett par öron på huvudet och inte brukar alltför mycket alkohol eller andra droger. Det hörs långt innan man når elementens termiska eller mekaniska gränser att grejorna är på väg att ge upp och då är det bara att vrida ned volymen. För övrigt så är de faktiska skillnaderna mellan olika modeller med ungefär samma dimensioner oftast ganska liten och utgörs ofta snarast av hur konservativt man väljer att specificera effektgränsen.

I praktiken blir det därför snarare distorsionsegenskaperna än den specificerade effekttåligheten (inklusive verkningsgraden) som avgör hur höga ljudtryck som man kan pressa ut.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 15:18

jonasp skrev:Purifi PPT6.5M04 har ju en högst beskedlig slaglängd, xmax = 2,8 mm, men när vi tar detta i beaktande och tillåter en dynamisk effekt om 250 W (på talspolen, "8-ohmseffekten" motsvarar 125W), utgör slaglängden en begränsning först vid låga 234 Hz, därunder begränsar slaglängden, däröver begränsar effekttålighet. Över 234 Hz är maximalt ljudtryck 113 dB.

Så för att repetera ditt resonemang måste ha en Vd vid 23,4 Hz på 10^2 * 133 * (0,28*2) = 7448 cm3, eller i runda slängar 7,5 liter. Lustigt nog krävs 8 st Scan Speak 30W/4558T00 för att uppnå detta, och jag tyckte jag var lite småtokig som föreslog att man skulle använda 4 stycken per sida tidigare... :mrgreen:

Nu kom mitt guldfiskminne ikapp, det var kanske detta I-or egentligen syftade på.... så låt oss revisitera. Ovanstående exempel förutsätter förutom konstant ljudtrycks om funktion av frekvens även frifält och slutna lådor. Så säg att vi har 9 dB rabatt vid rumsbidrag?

Då sjunker de där 7448 cm3 till 2643 cm3, eller 2,3 st 30W/4558T00.

Antag nu dessutom att vi har fläskat på med en sjysst port. Jag är konservativ och tycker att den ger ynka 6 dB bidrag (I-or har ju ett exempel med 11 dB dvs nästan 4 ggr högre ljudtrycksförmåga i den andra tråden! 8O );

då sjunker de där 2643 cm3 ytterligare till 1321 cm3, eller 1,15 st av nämnda Scan-speak-element.

Vi har alltså nu visat att man kommer mycket långt med en ensam 12" med basreflex. Med dubbla 12" kan man bygga sig ett veritabelt monster. På tal om att ta i så vi kräks! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 15:27

Angående prisbild på BMS 12S305 finns den för närvarande till (mycket) lågt pris här:

https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-05 15:35

Calleberg skrev:
Bara så poängen inte går förlorad. Den högohmiga drivningen som Serieresonanskretsen skapar vid konuppbrytningsfrekvensen(erna) sänker alltså distorsionen MER än det som åstadkoms genom att bara eliminera peaken i frekvensgången. I Purifiexemplet rör det sig om 10dB lägre, mitt i mellanregistret så inte kattskit :)

En serieresonanskrets kan förstås vara motiverad ur ett frekvensgångsperspektiv, men om man delar brant strax över 2 kHz så kommer bidraget från mellanbasen att ligga runt 20-25 dB lägre än från diskantelementet vid 5 kHz, varför diskanten dominerar distorsionen fullständigt för högtalaren. En eventuell distorsionssänkning för mellanbasen blir därför försumbar.

Fördelarna med högohmig drivning har för övrigt påtalats väl ofta på detta forum. Strömdistorsionen bör hellre minimeras redan i elementet via lämpligt placerade kortslutningsringar i kombination med lämpliga egenskaper för magnetkretsen (speciellt topplattan), vilket också är mycket vanligt idag. Nästan samtliga element som diskuteras i denna tråd utnyttjar lösningar av denna typ, vissa hypereffektiva, andra bara hyggliga.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-05 15:36

jonasp skrev:Angående prisbild på BMS 12S305 finns den för närvarande till (mycket) lågt pris här:

https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

Stämmer, men den kostade 189 EUR från samma återförsäljare relativt nyligen.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-10-05 15:53

I-or skrev:Dayton RSS315HF ger sannolikt därför oavsett nivå lägre distorsion i lågbasen och dessutom har vi ett xmax om 14 mm mot 11 mm att ta hänsyn till.

Hur stor betydelse har egentligen de 3 extra mm med avseende på distorsion och ljudtryck? Den oinvigde vill ju gärna tro att det är 27% skillnad (14/11)...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-05 15:58

27 % motsvarar drygt 2 dB. Den lägre och möjligen även mer linjära styvheten för upphängningen ger dock större skillnader än så, men dessa blir nog bara påtagliga under sådär 40 Hz.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 16:29

I-or skrev: Strömdistorsionen bör hellre minimeras redan i elementet via lämpligt placerade kortslutningsringar i kombination med lämpliga egenskaper för magnetkretsen (speciellt topplattan), vilket också är mycket vanligt idag. Nästan samtliga element som diskuteras i denna tråd utnyttjar lösningar av denna typ, vissa hypereffektiva, andra bara hyggliga.

Mja, det skulle i så fall innebära att både Purifi och SB har misslyckats lite grann :) (Det tror jag eg. inte)
Båda har ju tydliga distorsionskomponenter som härrör sig från konuppbrytningen som man istället kan hantera med serieresonanskretsen.

Purifiexemplet visar t.ex på ca10dB mindre 3:e tonsdistorsion vid 1650 Hz om man dämpar ner konuppbrytningen, men ok, det är från redan låga nivåer.

SB17NAC-4 har sin uppbrytning så högt upp i frekvens att man nog kan bortse ifrån det. 8 Ohmaren ser inte riktig lika snäll ut, men den har sin tredjetonstopp vid 2300 HZ så det kommer hanteras till viss del av filtret, men det ser ut som den skulle behöva lite hjälp,

Min kommentar var i första hand en generell sådan, ämnat att sätta fokus på något som är "lätt" (nåja inte alltid plättlätt kanske) att hantera passivt men svårt eller kanske t.om mycket svårt att hantera aktivt. Om man som de flesta måste begränsa sig till de element som finns färdiga på den "öppna marknaden" :)
Senast redigerad av Calleberg 2022-10-05 16:52, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-05 16:48

Fast distorsion från konuppbrytningen och EMK är väl olika saker? Båda kan förvisso hanteras med filterbranthet men det är ju det senare som hanteras med den lösning som Purifi-artikeln föreslår, där man alltså minskar distorsionen mer än nyttosignalen. Men även det senare går ju att hantera med branta filter. Eller hur? Det är inte självklart att distorsionen blir lägre med ett tredje ordningens filter och Purifis lösning kontra ett vanligt fjärde ordningens filter, i synnerhet inte med moderna element. Men det kan man ju simulera den som vill.
Maarten skrev:Calleberg, får se vad ni väjer här. Jag kollade på den inför Räven men valde bort den (rätt eller fel vet jag ej) pga filterval; sista parallelkonding till basen för faskompensation och ökad filterbranthet tänkte jag kortslöt effekterna av 'högohmig drivning'. Jag tänkte att Purifis förslag (som även nämnts för länge sen här på Faktiskt av Morello, Naqref eller om det var IÖ?) tror jag är lämpligt om man vill filtrera 'lagom', dvs man har har kvar en del av nyttosignalen och vill minimera tredjetonsdistorsion i detta område. Jag valde istället att filtrera brant. Men som sagt, detta vara bara min snabba analys då, som kan vara fel.

Jonas, de tre mellanregisterelementen är följdriktiga. Och jag håller med om att Purifin är vassare vid högre ljudtryck. Gällande SB15 vs Sb17 så har Sb15 lite bättre spridning men också lite högre distorsion än sb17.
De här ger ju ett par olika klasser av prestanda och pris.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-05 16:52

Calleberg skrev:
Mja, det skulle i så fall innebära att både Purifi och SB har misslyckats lite grann :) (Det tror jag eg. inte)
Båda har ju tydliga distorsionskomponenter som härrör sig från konuppbrytningen som man istället kan hantera med serieresonanskretsen.

Purifiexemplet visar t.ex på ca10dB mindre 3:e tonsdistorsion vid 1650 Hz om man dämpar ner konuppbrytningen, men ok, det är från redan låga nivåer.

Nja, K3 faller vid ca 1,6 kHz med ca 8 dB, men detta är även med ca 3-4 dB lägre ljudtrycksnivå för grundtonen, så egentligen är det en närmast försumbar reduktion.

Membrandistorsionen är dock kraftigt dominerande över ca 2,5 kHz, men inte heller detta spelar någon praktisk roll för Purifi-elementet eftersom de dominerande resonanserna är så pass högfrekventa. De flesta 6,5"-elementen på marknaden uppvisar tydlig membrandistorsion från någon kHz och uppåt, vilket definitivt leder till hörbara problem.

Vare sig Purifi eller SB har misslyckats med att undertrycka de hystereseffekter, vilka leder till strömdistorsion, tvärtom. Dock har de SB-element som nämns i denna tråd tydliga problem med distorsion relaterad till Bl(x) och både SB och Purifis element uppvisar förstås en del mycket högfrekvent membrandistorsion (man bör dock här bortse från HifiCompass mätresultat för SB17NBAC35-8 över ca 2,5 kHz, vilka beror på uppenbara mätproblem).
Senast redigerad av I-or 2022-10-05 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 16:57

Maarten skrev: Det är inte självklart att distorsionen blir lägre med ett tredje ordningens filter och Purifis lösning kontra ett vanligt fjärde ordningens filter

Jo det är det. Det är det som är poängen. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-05 17:01

Nej, så är inte fallet eftersom högtalaren även innefattar ett diskantelement, vilket kommer att dominera fullständigt distorsionsmässigt enbart med ett tredje ordningens HP-filter eller brantare. Frekvensgången kommer dock att påverkas till det sämre om man inte tar hand om frekvensgångstopparna på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av I-or 2022-10-05 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 17:02

I-or skrev: (man bör dock här bortse från HifiCompass mätresultat för SB17NBAC35-8 över ca 2,5 kHz, vilka beror på uppenbara mätproblem).

Det här gläder mig, eftersomjag pratat med Kermit tidigare idag :D (se gruppköpstråden).

Men eftersom jag bara är en glad amatör så är de där mätproblemen inte uppenbara för mig (även om jag undrat lite över den där andratonstoppen), hur vet man det, att det är uppenbara mätproblem alltså?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-05 17:04

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 17:11

Gracias, Gracias :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 17:20

Här är ett försök att visualisera maxnivåer för olika element. Tänkte att jag skulle klottra in lite fler alternativ här. DOCK kräver det att vi har en lite mer rimlig dimensionering av basreflexlösningen för våffrarna, annars är det kanske inte värt besväret.

max spl driver freq.png
max spl driver freq.png (25.54 KiB) Visad 3391 gånger

Grafen ritad i GNU Octave, har inte tillgång till MatLab på mina privata burkar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 17:30

Maarten skrev:Jonas, de tre mellanregisterelementen är följdriktiga. Och jag håller med om att Purifin är vassare vid högre ljudtryck. Gällande SB15 vs Sb17 så har Sb15 lite bättre spridning men också lite högre distorsion än sb17.
De här ger ju ett par olika klasser av prestanda och pris.

Ja, jag tycker väl att SB15NBAC-4 och PTT6.5M04 utkristalliserar sig som de mest attraktiva alternativet. Ett haj-end mellanregister till haj-end pris och ett något mindre kapabelt haj-end mellanregister till budgetpris. För man ska komma ihåg att alla är attans så bra!

Ett annat alternativ är MW13TX: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... i-mw13tx-8

Ser dock inga jättestora fördelar jämfört med SB15NBAC. Andra åsikter i frågan?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 17:35

Två SB15.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 17:54

Jag tror bestämt Hr. Calleberg ser kravspecifikationen som något slagt fängelse som man måste bryta sig ur till varje pris....

....ja men varför inte tre SB15 då, monterade såhär?

20170810123239_Bang-OlufsenBeoLab50-DriversWeb.jpg
20170810123239_Bang-OlufsenBeoLab50-DriversWeb.jpg (247.11 KiB) Visad 3370 gånger

Eller varje inte fyra monterade i diamantform? :wink: :wink: :wink:

Men visst kan man ha dubbla mellanregisterelement. Jag tänkte dock göra en "klassisk" tre-vägare som kanske är konventionell till formfaktorn men mer radikal på andra sätt. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-05 18:29

Fick mina Visaton 220 waveguides idag.
Såhär mäter SS9700 med den WGn. Utan att sitta i någon låda.
Tror att det går att få något snyggare om man masserar övergången mellan diskant och wg lite.
Bilagor
9700 visaton 220.jpg
9700 visaton 220.jpg (189.92 KiB) Visad 3361 gånger
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-05 18:37

Kul att du delar Kraniet!

Jonas, nu går jag emot strömmen här (bla I-or och PeterS) men jag är inte säker på att sätta sb15 framför sb17. Visserligen är skillnaderna små, men:

Sb17 går att dela vid 2400 Hz, det har jag gjort i Rävarna. Sb15 bör gå att dela vid kanske 2700 Hz (Något lägre vore mer optimalt i båda fallen). Det är den enda fördelen som jag ser.
Annars har Sb17 något lägre dist, 2dB högre känslighet och 20 % högre effekttålighet.

Nedan är jmf vid 2,83 V, endast 2'a o 3'er ton från Hifivompass. sb17cac är från Erin.

Jag har ju själv mätt på sb17cac och b17nbac, se andra trådar, bla denna viewtopic.php?f=3&t=71806&start=120#p2244980

sb15_vs_sb17_2,83v.png
sb15_vs_sb17_2,83v.png (58.29 KiB) Visad 3356 gånger

I-or skrev:Nej, så är inte fallet eftersom högtalaren även innefattar ett diskantelement, vilket kommer att dominera fullständigt distorsionsmässigt enbart med ett tredje ordningens HP-filter eller brantare. Frekvensgången kommer dock att påverkas till det sämre om man inte tar hand om frekvensgångstopparna på ett eller annat sätt.

Ja, och dessutom är vinsten ca 10 db sänkning av distorsion i Purifiexemplet med ett på papperet andra ordningens filter, dvs produkterna hamnar -22 db ner om man lägger notcharna en oktav över delningsfrekvens (fast egentligen inte men det spelar ingen roll för jämförelsen). Ett fjärde ordningens filter lär väl dämpa både distorsion och nyttosignal med 24 db/oktav? Om notcharna läggs högre upp kommer skillnaden att öka än mer till det fjärde ordningens filtrets fördel. Det ihop med att det inte går att släcka ut topparna med serieresonansfilter (de är för bredbandiga), gjorde att jag lade ner Purifi-lösningen.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-05 19:59

Efter att ha jobbat med 8545 och wavecor bd182 så va min känsla att jag inte vill ha komplicerade uppbrytningspeakar nära delningsområdet.
Hellre då ett mjukare material som inte har sådana frekvensegenheter eller en renodlad peak vid en definierad frekvens. Dvs gärna nån slags polymermembran eller en metallkon som bryter upp högre med markerad peak.

Jag tycker sb15 ser ut att vara det trevligaste elementet. Det har lägre dist vid 2-3kHz dessutom vilket ju är ett känsligare område.
Möjlighet till högre delning kanske också skonar diskanten lite vid höga ljudtryck?

En annan kandidant kunde ju kanske vara satorin med textreme kon? Men den kanske är för dyr i relation till vad den bidrar med?
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... i-mw13tx-8
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 20:17

Kraniet skrev:Jag tycker sb15 ser ut att vara det trevligaste elementet. Det har lägre dist vid 2-3kHz dessutom....

Går du på hifikompass mätning när du påstår detta?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 20:52

Maarten skrev:Kul att du delar Kraniet!
Jonas, nu går jag emot strömmen här (bla I-or och PeterS) men jag är inte säker på att sätta sb15 framför sb17. Visserligen är skillnaderna små, men:

Sb17 går att dela vid 2400 Hz, det har jag gjort i Rävarna. Sb15 bör gå att dela vid kanske 2700 Hz (Något lägre vore mer optimalt i båda fallen). Det är den enda fördelen som jag ser.
Annars har Sb17 något lägre dist, 2dB högre känslighet och 20 % högre effekttålighet.

Skillnaden i ljudtrycksförmåga är väl ca 2 dB. Skillnaden i distorsion är liten. När jag hade stirrat på graferna en stund tyckte jag att skillnaden i spridning var till SB15 fördel. Nu när jag stirrat en stund till är jag inte säker på att det blir någon större skillnad där heller. Och då kan man såklart lika gärna använda det större elementet. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-05 20:59

Kraniet skrev:Efter att ha jobbat med 8545 och wavecor bd182 så va min känsla att jag inte vill ha komplicerade uppbrytningspeakar nära delningsområdet.
Hellre då ett mjukare material som inte har sådana frekvensegenheter eller en renodlad peak vid en definierad frekvens. Dvs gärna nån slags polymermembran eller en metallkon som bryter upp högre med markerad peak.

Den stigande frekvensgången är inget jag räds. Har ju även jag jobbat med wavecor 182 och anser att jag lyckades tämja puckeln utan hörbara artefakter. Däremot stör distorsionen vid uppbrytningen men det är neråt 800-1000 Hz. Polymermembran är inte önskvärda då de har högre membrandistorsion (eller idiotlåg verknigsgrad). Alltså: hellre en synlig puckel som jag kan filtrera bort än distorsion som jag inte kan göra något åt.

Kraniet skrev:Jag tycker sb15 ser ut att vara det trevligaste elementet. Det har lägre dist vid 2-3kHz dessutom vilket ju är ett känsligare område.
Möjlighet till högre delning kanske också skonar diskanten lite vid höga ljudtryck?

Distorsionsökning på SB17NBAC är läckage i hificompass mätning. Elementet beter sig i praktiken finfint där. I första hand kommer spridningsegenskaper att diktera delningsfrekvensen. Jag vill alltså dela något lägre in mina tidigare konstruktioner som alla legat vid 3 kHz.

Kraniet skrev:En annan kandidant kunde ju kanske vara satorin med textreme kon? Men den kanske är för dyr i relation till vad den bidrar med?
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... i-mw13tx-8

Ja, jag nämnde just MW13TX ovan, men ser inte riktigt vad den bidrar med i jämförelse med *NBAC förutom högt pris.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-05 21:52

Håller med igen Jonas. Dessutom glömde jag ta med den lilla skillnaden i Vd, även om denna som konstaterats inte har så stor betydelse.
Och pucklarna är var inget problem alls i Räven, så de ser jag som ett 'icke-problem'. Den som tror att sådant är ett problem får gärna granska de utförliga mätningar jag lagt upp: https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/

För att avgöra spridningsdiskussionen, fabriksdata (från databladen), 1-20 KHz:

Spridning_sb15nbac_vs_sb17nbac.png
Spridning_sb15nbac_vs_sb17nbac.png (256.97 KiB) Visad 3237 gånger

Kanske kan man säga att skillnaderna är närmast akademiska men att sb15 passar en aning bättre till diskant utan WG och lite högre delning och att sb17 passar en aning bättre till diskant med WG?

Distorsionen är lite lägre för Sb17nbac än för sb15nbac, både vid 2,8 V och 11,2 V i HifiCompass mätningar.

Här är egna distorsionsmätningar av sb17cac med tyvärr lite bakgrundsljud men i halvsfär och 11 V:
SB17cac_11V.png
SB17cac_11V.png (226.5 KiB) Visad 3237 gånger

Som sagt, utförliga distorsionsmätningar är även gjorda för Räv-L:

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-05 22:33

Maarten skrev:Ja, och dessutom är vinsten ca 10 db sänkning av distorsion i Purifiexemplet med ett på papperet andra ordningens filter, dvs produkterna hamnar -22 db ner om man lägger notcharna en oktav över delningsfrekvens (fast egentligen inte men det spelar ingen roll för jämförelsen). Ett fjärde ordningens filter lär väl dämpa både distorsion och nyttosignal med 24 db/oktav? Om notcharna läggs högre upp kommer skillnaden att öka än mer till det fjärde ordningens filtrets fördel. Det ihop med att det inte går att släcka ut topparna med serieresonansfilter (de är för bredbandiga), gjorde att jag lade ner Purifi-lösningen.

Nej, du missar poängen. Om vi bara koncentrerar oss på mellanregistret i Purifiexemplet så spelar det ingen roll hur brant du delar.
Problemet är att den frekväns som har sin tredjeton i uppbrytningspeaken är 1650Hz dvs under din delningsfrekvens.
Det betyder att en signal om 1650Hz kommer exitera membranet med sin 3: e överton nästan som om filtret inte fanns.

Det I-or menar är att om man lyfter blicken och istället ser till helheten så kommer Diskantens distorsion vid t.ex 1650 Hz vara så pass mycket större än mellanregistrets (med eller utan notch) att det totalt kommer dominera distorsionen här. DET är däremot något som påverkas till det bättre med brantare filter. (Jag har inte kollat om det stämmer för t.ex Bliesma T34 men det gissar jag att det gör :) )

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-06 08:16

Möjligt att du har rätt och jag ser två sätt (samt en kombination av dessa) att se på det hela men säg att du kortsluter elementen över delningsfrekvensen, så att responsen är noll över delningen och toppen vid 5 KHz inte existerar, har du fortfarande samma problem då som Purifi försöker lösa? På något sätt är ju peaken vid 5 KHz involverad och kanske förstärker peaken 3'e-tonen från exiteringen vid 1,65 KHz? Det indikerar i varje fall nedan text. Men om peaken tas bort/minimeras så sker ju inte denna förstärkning?
The Parallel notch filter response gives as expected around 10 dB higher THD in the 1.65kHz area where the order harmonic frequency gets amplified by the SPI- peak at 5kHz of the cone. The series notch is suppressing the peak by providing a much higher drive impedance to the driver at the peak frequency.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-06 09:05

Ang room gain så hade DanNorman lite olika förslag på värden. Där han till slut landade i följande.

Får jag föreslå att vi håller oss till en gemensam room gain i Basta!? Det är den jag konstruerat Fukdist utifrån. Det här är lite kontroversiellt, men den är lik (inom 1dB eller bättre tror jag) den room gain pi60 är konstruerad med. Framtagen genom bakvänt konstruerande.
Det funkar som så att så länge kurvan är rak neråt i frekvens överensstämmer tonkurvan med pi60.

Pole 20Hz@Q0,52 och Zero 29Hz@Q0,37.

Hos mig mäter mina baslådor ganska likt det som basta visar med den rumskurvan applicerad.

Men det har ju varit uppe för diskussion flera gånger det där.. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-10-06 09:07

Kan det inte vara ganska kritiskt för var delningen sker för det känsliga mellanregistret? Från en ATC fanboi som mig så har förstått att de vill använda sin mid dome för ett så stort frekvensspann som möjligt, t.o.m så att det körs nästan ”helt öppet” för vad det mäktar med och spelar från 380Hz till 3.5kHz.

Det låter iallafall tok-bra, om det har att göra med var delningarna hamnat vet jag inte, men det kanske kan finnas skäl att undersöka den saken för en trevägare och valen av element?

Man bör ju mäta sig med den bästa! :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum