Kraniet skrev:Pole 20Hz@Q0,52 och Zero 29Hz@Q0,37.
Borde inte värdet variera map vägg- och takkonstruktion (trä vs. tegel/betong)?
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Pole 20Hz@Q0,52 och Zero 29Hz@Q0,37.
Maarten skrev:Möjligt att du har rätt och jag ser två sätt (samt en kombination av dessa) att se på det hela men säg att du kortsluter elementen över delningsfrekvensen, så att responsen är noll över delningen och toppen vid 5 KHz inte existerar, har du fortfarande samma problem då som Purifi försöker lösa? På något sätt är ju peaken vid 5 KHz involverad och kanske du kan ta bort kanske här3x1.65=5 förstärker peaken 3'e-tonen från exiteringen vid 1,65 KHz? Det indikerar i varje fall nedan text. Men om peaken tas bort/minimeras så sker ju inte denna förstärkning?
The Parallel notch filter response gives as expected around 10 dB higher THD in the 1.65kHz area where the order harmonic frequency gets amplified by the SPI- peak at 5kHz of the cone. The series notch is suppressing the peak by providing a much higher drive impedance to the driver at the peak frequency.
Kraniet skrev:Ang basbehov så kan jag säga att två 10" i basreflexlådor inte räcker till för mina behov. Dvs till film och elektronisk musik på medelhög nivå.
Två 15 tum i slutna lådor med samma pumpkapacitet som 30W räcker inte heller.
Jag tror att fyra 10" i basreflex kommer räcka för mig men det återstår att se. Det är då ino w104 i 100 liter avstämda vid 20 Hz.
Så två 30W eller motsvarande i basreflex borde kunna räcka för de flesta behov.
Fyra st i sluten låda är nog också tillräckligt.
30W i 120-130 liter basreflex avstämd runt 16-18 Hz ser ju ganska trevligt ut, speciellt för film.
80 liter avstämd runt 20 hz om man vill ha mindre låda och mer kapacitet runt 30-40 Hz
Calleberg skrev:Maarten skrev:Möjligt att du har rätt och jag ser två sätt (samt en kombination av dessa) att se på det hela men säg att du kortsluter elementen över delningsfrekvensen, så att responsen är noll över delningen och toppen vid 5 KHz inte existerar, har du fortfarande samma problem då som Purifi försöker lösa? På något sätt är ju peaken vid 5 KHz involverad och kanske du kan ta bort kanske här3x1.65=5 förstärker peaken 3'e-tonen från exiteringen vid 1,65 KHz? Det indikerar i varje fall nedan text. Men om peaken tas bort/minimeras så sker ju inte denna förstärkning?
The Parallel notch filter response gives as expected around 10 dB higher THD in the 1.65kHz area where the order harmonic frequency gets amplified by the SPI- peak at 5kHz of the cone. The series notch is suppressing the peak by providing a much higher drive impedance to the driver at the peak frequency.
Purifi har ju varit vänliga nog att testa detta, det omnämns t.om i texten du citerar.Man har placerat en serieresonanskrets parallellt med elementet. Dvs man har skapat en mycket låg impedans just vid peaken.
Kanske är det enklare om du tänker dig att peaken är mekaniskt exiterad, elementet "vill" oscillera av sig själv vid 5kHz och faktisk agera strömgenerator. Ett notchfilter "maskerar" bara peaken genom att skapa inversen av den på ingångssignalen, men det mekaniska sambandet kvarstår. Ett passivt Notchfilter i serie kan tämja det mekaniska systemet genom högohmig drivning lokalt som begränsar elementets möjlighet att driva sin ström, vilket ett aktivt filter inte har någon möjlighet att göra. Det här är en förenkling såklart, och säkert även till viss del felaktig, och det vet man ju vad som händer om någon på internet har fel...
Lite fördjupning:
https://www.edn.com/loudspeaker-operati ... age-drive/
BellsnWhistles skrev:Kraniet skrev:Ang basbehov så kan jag säga att två 10" i basreflexlådor inte räcker till för mina behov. Dvs till film och elektronisk musik på medelhög nivå.
Jag tror att fyra 10" i basreflex kommer räcka för mig men det återstår att se. Det är då ino w104 i 100 liter avstämda vid 20 Hz.
30W i 120-130 liter basreflex avstämd runt 16-18 Hz ser ju ganska trevligt ut, speciellt för film.
80 liter avstämd runt 20 hz om man vill ha mindre låda och mer kapacitet runt 30-40 Hz
Visst pratar du totalt här, inte per kanal?
I så fall håller jag i prinicp med, ska högtalaren kallas "fet" så är minimum en långslagig 12:a eller två 10:or (BR) minimum per kanal.
BellsnWhistles skrev:Kraniet skrev:Ang basbehov så kan jag säga att två 10" i basreflexlådor inte räcker till för mina behov. Dvs till film och elektronisk musik på medelhög nivå.
I så fall håller jag i prinicp med, ska högtalaren kallas "fet" så är minimum en långslagig 12:a eller två 10:or (BR) minimum per kanal.
Morello skrev:
Jag tycker begreppet "fet" i betydelsen kapabel är olämpligt och det låter därtill obildat.
Morello skrev:BellsnWhistles skrev:Kraniet skrev:Ang basbehov så kan jag säga att två 10" i basreflexlådor inte räcker till för mina behov. Dvs till film och elektronisk musik på medelhög nivå.
Jag tycker begreppet "fet" i betydelsen kapabel är olämpligt och det låter därtill obildat.
paa skrev:
Jag tror det även syftar på bred och bukig till skillnad från smal och tunn.
Zappa skrev:En alternativ 12-tums bas, BMS 12S330-8 (eller BMS 12S330-4). Lägre resonansfrekvens än BMS S305 och lägre induktans + högre känslighet än Dayton RSS315HF. Lågt Qts på 0,24 och ser ut att funka bra i en 60 liters basreflexlåda. Jämförelsevis ganska beskedligt Xmax på 8 mm men ska vi inte ta i så vi kräks är det möjligtvis ett lämpligt element.![]()
https://en.toutlehautparleur.com/catalog/product/view/id/1872/s/speaker-bms-12s330-8-ohm-12-inch/category/1298/
Kraniet skrev:Ang basbehov så kan jag säga att två 10" i basreflexlådor inte räcker till för mina behov. Dvs till film och elektronisk musik på medelhög nivå.
jonasp skrev:paa skrev:
Jag tror det även syftar på bred och bukig till skillnad från smal och tunn.
Korrekt; kombinationen av bred baffel och ”fet” i meningen ”tung, grym, häftig, massiv”. Vilket i sin tur anspelar på att det är en högpresterande, robust kvalitetsprodukt. Morello, du får helt enkelt ha överseende med mitt vulgärestetiska val av trådnamn.
Skulle dessutom uppskatta om vi släppte metadiskussionen om ”fet”. Tack!
schmutziger skrev:Jag har ju sb15mfc och sb17nbac. Vill du att jag mäter något på dem som förstudie el liknande?
Maarten skrev:Kanske kan man säga att skillnaderna är närmast akademiska men att sb15 passar en aning bättre till diskant utan WG och lite högre delning och att sb17 passar en aning bättre till diskant med WG?
Zappa skrev:Här har vi en ordentlig högtalare med BMS 18N862.
Calleberg skrev:Zappa skrev:Här har vi en ordentlig högtalare med BMS 18N862.
Fast de ser ut som om de vore byggda av Kinnarps....
jonasp skrev:
Finns det vettiga mätningar på distorsion från AE-basar? En invändning från min sida är att den har fasplugg (vilket inte måste vara ett problem men jag gillar det definitivt inte!)
I övrigt potentiellt ett fantastiskt fint element!
Maarten skrev:Edit, hursomhelst är det nog ett icke-problem, ser ingen korrelation mellan uppbrytningar och distorsion här: viewtopic.php?f=3&t=73462&start=150#p2247018
Calleberg skrev:Zappa skrev:Här har vi en ordentlig högtalare med BMS 18N862.
Fast de ser ut som om de vore byggda av Kinnarps....
Zappa skrev:jonasp skrev:
Finns det vettiga mätningar på distorsion från AE-basar? En invändning från min sida är att den har fasplugg (vilket inte måste vara ett problem men jag gillar det definitivt inte!)
I övrigt potentiellt ett fantastiskt fint element!
Här finns i alla fall en del mätningar på TD12M: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=60185&full=1
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster