Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Ja, varför får T34-A inte vara med och leka?![]()
jonasp skrev:I-or skrev:När det gäller distorsion är det en mycket bättre idé att titta på jämnhet i kurvorna än medelvärden. Det är eventuella, någorlunda bredbandiga, toppar i den övertonsvägda distorsionen som blir dimensionerande snarare än ovägd medel-THD och maxeffekt.
Gör man så blir iallafall i mina ögon SB26ADC, T25A och T34B mycket svåra att skilja åt i området 2-20 kHz.
jonasp skrev:Du tänker på den bredbandiga toppen hos T25A i området 10-20 kHz?
I-or skrev:Provtagningsfrekvens?
Morello skrev:I-or skrev:Provtagningsfrekvens?
Inte alls en oäven översättning. Bravo!
jonasp skrev:Hur värderar vi spridning i toppoktaven. I området över 20 kHz råder rätt stora skillnader mellan t ex SB26ADC, T34B, och till exempel T34A som faller betydligt mindre i 30-gradersriktningen än T34B. Jag har i några konstruktioner använt mjuka kalotter som faller rätt kraft över säg 15 kHz i 30-gradersriktningen och inte direkt lidit av det. Synpunkter?
I-or skrev:För övrigt är BC25TG betydligt sämre med vägd THD enligt (n/2)^3 än vad som framgår där p.g.a. tredjetonsdominansen runt 5-8 kHz.
Erik_Johansson skrev:Jag uttryckte mig kanske otydligt. Jag menade alltså spridningen mellan exemplar. Jag har länge undrat hur jämn kvalitet det egentligen är på BC25TG då de är så extremt billiga. Och har som sagt 20+ st som jag skulle kunna roa mig med att jämföra.
/Erik
Maarten skrev:I-or, bra, det låg data kvar från T34B längre ner i fliken jag kopierade. Rättat nu i bilden ovan. Ser mer ok ut men har inte dubbelkollat. Jag har stickprovskollat de övriga vid tidigare tillfälle.
Gällande viktning så är den gjord enligt:
=ROT(1*H2*H2+3,375*J2*J2+8*U2*U2+15,63*W2*W2)
Se nedan viktning för BC25:
Edit
Man kan definitivt diskutera validiteten i ovan metod men det kan man definitivt också göra med andra metoder.
I-or skrev:Erik_Johansson skrev:Jag uttryckte mig kanske otydligt. Jag menade alltså spridningen mellan exemplar. Jag har länge undrat hur jämn kvalitet det egentligen är på BC25TG då de är så extremt billiga. Och har som sagt 20+ st som jag skulle kunna roa mig med att jämföra.
/Erik
Sådant är mycket intressant. Antagligen har Tymphany en mycket stabil produktionslina efter många år med ganska stora volymer.
Prestanda är oerhört imponerande för pengarna och jag antar att det är ferrofluiden som är problemet vad gäller distorsionen. Man "löser" här ett praktiskt icke-problem inom HiFi (effekttålighet) och skapar därigenom ett fullt märkbart dito (distorsion).
Maarten skrev:Kanske dags för den mycket enkla frågan, vilken väljer du I-or?
I-or skrev:Den karamellen ska jag suga på ända tills ni väljer fel!
I-or skrev:Den karamellen ska jag suga på ända tills ni väljer fel!
eljulio skrev:I-or skrev:Den karamellen ska jag suga på ända tills ni väljer fel!
Optimal timing är väl efter stort gruppköp?
I-or skrev:Jag har inte kollat samtliga uppgifter i tabellen ovan, men T-34A uppvisar andratonsdistorsion om 1,3 % vid 14 kHz (2,83 V svarande mot ca 96 dB).
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 237 gäster