Moderator: Redaktörer
paa skrev:Lite tråkigt att man lagt in en kortare grövre kabel som alternativ för ena kabeln i testen.
Intressant dock att lyssnarna så övertygande tog skillnaden i blindtest, men om man nu ska ha en längre och en kortare kabel i stereon så borde väl inte den kortare kabeln vara grövre, utan hellre tunnare?
Skulle vara intressant om en sådan matchning skulle vara detekterbar? Kan vara ett uppslag för LTS vidare utredning av frågan.
Harryup skrev:Är slutsummeringen eftersom man tydligen kan höra skillnader på olika längder att det trots det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
Eller har jag missuppfattat något?
paa skrev:Harryup skrev:Är slutsummeringen eftersom man tydligen kan höra skillnader på olika längder att det trots det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
Man kan inte dra några slutsatser om samband som inte är undersökta.
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Harryup skrev:Är slutsummeringen eftersom man tydligen kan höra skillnader på olika längder att det trots det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
I texten refererades till lyssningstester gjorda långt bak i tiden av just olika typer av kablage.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:paa skrev:
I texten refererades till lyssningstester gjorda långt bak i tiden av just olika typer av kablage.
Och jag som tyckte att mitt sena 80-talstest eventuellt var obsolet. Ska nog skriva en rapport om det testet!
Harryup skrev:Är slutsummeringen eftersom man tydligen kan höra skillnader på olika längder att det trots det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
Almen skrev:Harryup skrev:Är slutsummeringen eftersom man tydligen kan höra skillnader på olika längder att det trots det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
Är det din uppfatting att det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
För jag kan inte påminna mig ha sett något sådant hävdas i MoLt (ej heller på faktiskt), om det var det du menade. Eller har man testat det också i senaste numret?
FBK skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Är slutsummeringen eftersom man tydligen kan höra skillnader på olika längder att det trots det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
Är det din uppfatting att det inte går att höra skillnader mellan olika fabrikat?
För jag kan inte påminna mig ha sett något sådant hävdas i MoLt (ej heller på faktiskt), om det var det du menade. Eller har man testat det också i senaste numret?
![]()
Att de inte går att höra skillnad mellan lampsladd och olika fabrikat finns det tydliga åsikter om här på forumet.
Morello skrev:Pratar vi om olika fabrikat av så kallad lampsladd?
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Pratar vi om olika fabrikat av så kallad lampsladd?
Jag tror det menas lampsladd och andra kabeltyper.
Morello skrev:Givet att kablarna är elektriskt ekvivalenta spelar det givetvis inte någon roll vad det är för fabrikat eller vad kabeln kostar.
RogerGustavsson skrev:Lite udda att Pekka presenterar ett sätt att göra EKK lite mindre stel genom att skala av höljet. Då blir inte ledarna lika stabilt förankrade i förhållande till varandra, möjligen en nackdel då kabelns elektriska egenskaper blir mindre förutsägbara. Tips: I stället för att skala EKK kan man köpa EK och tvinna med skruvdragare.
RogerGustavsson skrev:Lite udda att Pekka presenterar ett sätt att göra EKK lite mindre stel genom att skala av höljet. Då blir inte ledarna lika stabilt förankrade i förhållande till varandra, möjligen en nackdel då kabelns elektriska egenskaper blir mindre förutsägbara. Tips: I stället för att skala EKK kan man köpa EK och tvinna med skruvdragare.
Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:Lite udda att Pekka presenterar ett sätt att göra EKK lite mindre stel genom att skala av höljet. Då blir inte ledarna lika stabilt förankrade i förhållande till varandra, möjligen en nackdel då kabelns elektriska egenskaper blir mindre förutsägbara. Tips: I stället för att skala EKK kan man köpa EK och tvinna med skruvdragare.
TIPS: istället för att köpa EKK, eller FK eller dess Q varianter eller annat trams så köper man RK eller RKUB. Den finns i alla möjliga färger och även i några dubbla varianter som ibland t.om säljs under namnet "högtalarkabel"![]()
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-410121/
FBK skrev:Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:Lite udda att Pekka presenterar ett sätt att göra EKK lite mindre stel genom att skala av höljet. Då blir inte ledarna lika stabilt förankrade i förhållande till varandra, möjligen en nackdel då kabelns elektriska egenskaper blir mindre förutsägbara. Tips: I stället för att skala EKK kan man köpa EK och tvinna med skruvdragare.
TIPS: istället för att köpa EKK, eller FK eller dess Q varianter eller annat trams så köper man RK eller RKUB. Den finns i alla möjliga färger och även i några dubbla varianter som ibland t.om säljs under namnet "högtalarkabel"![]()
"Produkten har utgått ur sortimentet" Den var helt enkelt, för dåååligHar fått testen i mail nu, men några sidor hamnade vägrätt så jag ska läsa när jag vill få ont i nacken.
Calleberg skrev:FBK skrev:Calleberg skrev:
"Produkten har utgått ur sortimentet" Den var helt enkelt, för dåååligHar fått testen i mail nu, men några sidor hamnade vägrätt så jag ska läsa när jag vill få ont i nacken.
Ehuru ersatt af:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-410123/
FBK skrev:[Men den är mångtrådig, det gååååår juuuu inteee...................................![]()
![]()
För 15år sedan var det helt otänkbart med sådan kabel....
![]()
![]()
Det var bara EKK som gällde. Men jag har "äkta" gammal EKK kabel liggande som ska testas emot annat.
sprudel skrev:Hört talas om tvärimpedansmodulationdistorsion? Hur f-n mäter man den?
Calleberg skrev:FBK skrev:[Men den är mångtrådig, det gååååår juuuu inteee...................................![]()
![]()
För 15år sedan var det helt otänkbart med sådan kabel....
![]()
![]()
Det var bara EKK som gällde. Men jag har "äkta" gammal EKK kabel liggande som ska testas emot annat.
Första gången jag hörde det här EKK-snacket trodde jag att det var lite ironiskt på skämt och att undermeningen var att kabelvalet var så okritiskt att t.o.m EKK kunde duga bra. Och eftersom det alltid blir några stumpar över vid div. byggprojekt kan man lika gärna använda det man redan har osv...
Så hävdar jag fortfarande att det är.
Om folk sedan på riktigt trott att EKK har speciella audiofilegenskaper så är det bara att konstatera ännu en gång att humor och ironi inte är för alla...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster