Recept för välljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Recept för välljud

Inläggav Kronkan » 2022-11-16 08:42

goat76 skrev:Så här ser min lista ut vilken utgår ifrån ett scenarie med så få kompromisser som möjligt, alltså ett rum dedikerat för musiklyssning där så få avvikelser som möjligt behöver göras för de nedanstående punkterna.

1. Bästa möjliga placering för högtalarna samt lyssningsplatsen i rummet, en placeringar där ljudåtergivningen har bästa möjliga utgångspunkt för att låta välbalanserat. Det gäller först och främst att hitta en lyssningsposition där basen låter allra jämnast och utgå ifrån den punkten för högtalarnas placering.

2. De kompromisser som kvarstår efter punkt 1 är rumsrelaterade och bör därmed åtgärdas med akustiska åtgärder av rummet, så som åtgärder för basproblem, åtgärder för tidiga reflexer, reducera för långa efterklangstider o.s.v.

3. EQ för att råda bot på eventuella avvikelser för högtalarnas direktljud, eller som ett sista verktyg ifall alltför stora kompromisser har behövt göras i punkt 1 och 2.

Som synes så bör alla fel minimeras i ett så tidigt stadie som möjligt, och naturligtvis främst redan i det stadie där felen faktiskt uppstår. Det ska inte behöve göras åtgärder för att man valt en suboptimal placering av lyssningsplats och högtalare, och man ska inte behöva göra åtgärder för högtalaren om det är rummet som är själva källan till problemet.

Jag lämnar val av högtalare och övrig utrustning utanför listan. Jag förutsätter att de flesta har valt de högtalare och apparater man finner låtandes bra, och att man antingen accepterar de kompromisser dessa har eller att man åtgärdar dem så som man behagar. :)

Jag kan hålla med om detta. DSP kan inte rätta till alla problem såsom jag förstår saken.

Min erfarenhet säger också att det är skillnad mellan hus och speciellt lägenheter i fastigheter med betongkonstruktion där problemen kan bli extrema.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-16 09:14

Det största problemet är väl högtalarna...
Finns ju inte typ två stycken olika högtalare som låter lika.
Skillnader av elektronik är 1000 ggr mindre.
Kablar kan påverka mer än elektroniken.
Man bör anpassa förstärkare till val av högtalare eller tvärtom.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-16 17:01

LeifB skrev:Det största problemet är väl högtalarna...
Finns ju inte typ två stycken olika högtalare som låter lika.
Skillnader av elektronik är 1000 ggr mindre.
Kablar kan påverka mer än elektroniken.
Man bör anpassa förstärkare till val av högtalare eller tvärtom.

Det där med att högtalarna OCH rum inte är lika varandra är ju just därför digital signalhantering är den viktigaste åtgärden för välljud.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-16 18:07

Vad många tycks missa är att man med ekvalisering alls icke behöver placera högtalarna/lyssningspositionen där man har jämnast frekvensgång i basen, utan där det låter spatiöst, tydligt, "försvinnande" o.s.v., vilket ofta är helt andra positioner som avgörs av reflektionsmönstret i rummet. Även invinklingen, vilken har tydlig inverkan på bredden och positioneringen i ljudsceneriet, kan optimeras för detta om man låter ekvaliseringen ta hand om frekvensgången som huvudsakligen bestämmer klangen.

Slutligen handlar ekvalisering inte heller enbart om direktljudet, för frekvenser under 500 Hz korrigerar man lämpligen frekvensgången efter mätningar med långt tidsfönster, alltså innefattande mängder av rumsreflektioner.

Dessutom är det knappast någon faktisktian som innehar högtalare med en frekvensgång som håller sig inom +/- 1 dB, 100 Hz - 20 kHz före ekvalisering. Även skillnaden mellan vänster och höger högtalare är betydligt större än så, oavsett vad tillverkarna utlovar (man får oftast räkna med smalbandiga frekvensgångsskillnader om ca 3 dB för olika exemplar även för bättre modeller). Den ljudande skillnaden efter korrekt injustering av frekvensgången för båda högtalarna är allt annat än marginell även för bättre modeller.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-11-16 18:25

Calleberg skrev:List- trådar är för fjortisar...
Väx upp.

:| :mrgreen:

Övertygad om att du läste Veckorevyns topplistor i smyg under täcket… :lol:

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2022-11-16 19:18

eljulio skrev:Om en liknande tråd redan finns, så hänvisa till den så raderar jag.

I alla fall. Med mina nyfunna erfarenheter så ser jag så här på saken angående recept på välljud oavsett prisnivå. I rangordning:

1: Digital signalhantering. Alla rum har olika förutsättningar vilket påverkar slutresultatet. Digital signalhantering är lösningen på detta problem.
2. Rummets kvalitet såsom lagom lång efterklang och diffusion.
3. Högtalares kvalitet såsom låg distorsion, vettig spridning mm.
4. Signalförstärkare som inte tillför hörbar distorsion.
5. Uppspelningsutrustning av tillräcklig kvalitet. För skivspelare är detta sannolikt rejält dyrt om det ska vara någorlunda vettig återgivning.

Plats 6-100. Kablar och annat nödvändigt för att koppla ihop ovan.

Tankar?

Vill 'ändra ordning:
1. Högtalares kvalitet såsom låg distorsion, vettig spridning mm.
1. Inspelningar
2. Digital signalhantering. Alla rum har olika förutsättningar vilket påverkar slutresultatet. Digital signalhantering är lösningen på detta problem.
3. Rummets kvalitet såsom lagom lång efterklang och diffusion.
4. Signalförstärkare som inte tillför hörbar distorsion.
5. Uppspelningsutrustning av tillräcklig kvalitet. För skivspelare är detta sannolikt rejält dyrt om det ska vara någorlunda vettig återgivning.

Upplever/tror inte många här förstår betydelsen av 1: Frekvensgång, 2; Spridning, 3; Distorsion, dvs I-ors käpphästar utifrån konsensusvetenskapen inom området, trots att det ofta omnämnts de senaste två åren. Vilket kanske inte är så konstigt då man själv måste ha testat rigoröst och hört vad som går att uppnå. Sund testmetodik är en förutsättning.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-11-16 19:53

Bra högtalare, bra rum och bra musik tillsammans med att man själv är nöjd är receptet enligt mig. Jag tror att många rörbögar är mycket mer nöjda med sitt välljud än folk som fokuserar extremt på marginalen.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2022-11-16 20:00

Håller med om det och då tänker jag att lyssnaren är den viktigaste. Psykologi mao.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-11-16 20:07

Maarten skrev:Håller med om det och då tänker jag att lyssnaren är den viktigaste. Psykologi mao.

Jag kan ibland njuta mer av en vhs eller video 2000 på min 29 tums bildrörstv än 4K på min 130 tums duk. Psykologi och andra "mjuka" värden utanför marginella skillnader i återgivning kan vara av väsentligt högre vikt för många personer.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2022-11-16 20:25

Ja, befriande synsätt tycker jag.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-16 23:45

Jag vill nog påstå att högtalare, ekvalisering och inspelningar överlag är ungefär lika viktiga för ljudkvaliteten, dock inom olika delområden. Allt inom rimliga gränser, förstås, man kan bara ekvalisera en enklare högtalare till totalt sett hygglig återgivning och en högdynamisk inspelning låter inte speciellt imponerande med en klen minimonitor.

Ett någorlunda normalt rum är nästan alltid hanterligt förutsatt att man ekvaliserar och kommer därför något längre ned på listan. Vad gäller elektronik är det huvudsakligen slutstegen som kan ge tydlig påverkan på ljudkvaliteten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-16 23:50

Många rum inredda enligt dagens ideal tycker jag har på tok för lång efterklangstid, vilket medför en grötig, påträngande och odetaljerad återgivning.

Vad slutsteg anbelangar är jag böjd att hålla med Isidor - kraftfulla steg med riktigt låg distorsion är faktiskt inte helt vanligt förekommande. Försteg i allmänhet och renodlade linjesteg i synnerhet är förstås en mycket enklare konstruktionsuppgift rent tekniskt ifråga om THD etc. Det har ju visat sig att till och med rörförsteg kan prestera i toppklass.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 00:12

Ja, akustiskt stenhårda rum är förstås undantagna - där krävs hög riktverkan för att det ens ska låta någorlunda vettigt. Med någorlunda normala lyssningsrum menas efterklangstider om ca 0,2-0,5 s och rimliga dimensioner.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2022-11-17 08:25

Jag tänker att när man gör sådana här listor så är det implicit att man utgår från median- eller medelvärden och standardavvikelse. Om man går till ytterligheter så kan ju listorna utfalla precis hur som helst, t ex om kabeln är för kort.
Eftersom högtalare ofta har frekvensgångsavvikelser om ca 3-5 dB, spridningsmässiga avvikelser som är än större (gissningsvis 5-10 dB), samt en distorsion om ca 0,5-1% THD, så påverkar högtalare ljudåtergivningen mångfaldigt mer än t ex elektronik. Om man tittar på Olivens formel, samt några exempel på subjektiv korrelation/skattning, så ser man att dessa avvikelser i frekvensgång och spridning står för en mycket stor del av upplevt välljud (eller bristen på densamma).
Utöver detta tillkommer rumspåverkan och likaledes 5-10 dB avvikelser (dock gissningsvis ofta mer smalbandiga), samt efterklang. När man läser Flöjtens Ljudrepro, så verkar han mena att det är viktigare med jämn efterklang än låg (säkerligen förutsatt att värdena är någorlunda normala).

I-or har säkert rätt i att ekvalisering bör läggas på samma förstaplats som högtalare och inspelningar.

Bra tråd eljulio, eftersom den motverkar suboptimeringar.
Senast redigerad av Maarten 2022-11-17 10:09, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-17 09:19

Tack för återkoppling Maarten.

Jo, tanken med tråden var inte att utgå utifrån ytterligheter precis som du skriver. Då faller ju hela syftet med innehållet. Här får man göra ett antagande om att den stora majoriteten av människor som är intresserade av god återgivning inte har för avsikt att bygga om ett rum fullständigt. Tittar man på Facebook tex., jag är är medlem i ett par grupper som är rätt stora, upp emot 5 000 medlemmar så sitter lejonparten av dessa i helt vanliga vardagsrum. Precis som jag. Många av dem är medvetna om akustik och dess villkor, men nöjer sig med lite hyllor och möblerar i övrigt normalt med mattor och på sin höjd någon absorbent. Det är utifrån dessa förutsättningar jag tänkte mig rangordningen, dvs. vilka åtgärder ger mest nytta, och det oavsett prislapp egentligen. Hemma hos mig är det inte en liten skillnad. Den är mycket tydligt hörbar och det går inte att gå tillbaka. Ska vi problematisera digital signalhantering så vill i alla fall jag påstå att den största tröskeln är att det kräver lite kunskap och mätutrustning för att få ut bästa effekt av åtgärden. Det tror jag är den främsta tänkbara orsaken till att fler inte gör detta. Jag är en av dem som har behövt hjälp. Och den hjälpen är jag mycket tacksam för.

Sist men inte minst. Den här förbättringen med digital signalhantering är inte dyr på något sätt. mindDSP Flex som jag skaffade ligger på 7 200 kronor och agerar samtidigt försteg. Det är verkligen inte stora pengar i hifisammanhang så som marknaden ser ut.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-17 10:34

eljulio,

Om trådens syfte endast handlar om att skapa ett ”recept för välljud” under högst mediokra förutsättningar, då får du väl vara mer tydlig med det redan från trådens start kan jag tycka.

Listan ska/bör alltså utgå ifrån att digital signalhantering är ett måste och en ohotad etta på listan. Alla andra åtgärder som normalt går före digital signalhantering så som akustikreglering, bästa möjliga högtalarplacering samt lyssningsplats, bättre högtalare o.s.v, alltså de grundläggande felen som EQ-justeringarna ska ”släta över” har i den här tråden en underordnad betydelse. Isåfall är listan i den här tråden verkligen i nivå med veckorevyns topplistor. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-17 10:58

goat76 skrev:eljulio,

Om trådens syfte endast handlar om att skapa ett ”recept för välljud” under högst mediokra förutsättningar, då får du väl vara mer tydlig med det redan från trådens start kan jag tycka.

Listan ska/bör alltså utgå ifrån att digital signalhantering är ett måste och en ohotad etta på listan. Alla andra åtgärder som normalt går före digital signalhantering så som akustikreglering, bästa möjliga högtalarplacering samt lyssningsplats, bättre högtalare o.s.v, alltså de grundläggande felen som EQ-justeringarna ska ”släta över” har i den här tråden en underordnad betydelse. Isåfall är listan i den här tråden verkligen i nivå med veckorevyns topplistor. :)

Jag håller helt med. 100 %. Jag är alltså inte motståndare till digital signalhantering men kan inte placera detta som nr 1 på en lista.

Vad är det som säger att akustikreglering behöver vara ful. Jag har precis flyttat. En lång och mödosam resa. Utan någon som helst signalbehandling låg hela frekvensområdets efterklang mellan 0,35 - 0,4 i den gamla lägenheten.

När jag nu flyttat har jag installerat 3 x 2,4 meter ribbvägg. Jag har inte optimerat installation genom att den inte går ända upp till taket. Den avslutas 20 cm från taket och hörn. Ljuslist på ovansidan såsom på exempelbild.

Detta är enbart ett exempel på akustisk åtgärd. Igår så satte jag upp gardiner och av olika skäl så blev inte heller denna optimal ur ett teoretisk akustisk synvinkel.

Men det börjar ändå ljudmässigt nå en acceptabel nivå. Det är det primära intrycket.

Bild

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-17 11:24

Jag har väl aldrig uttryckt mediokra förutsättningar? Jag vet inte om ni medvetet vill misstolka det jag skriver. Får tyvärr den känslan. :?

rigi

Inläggav rigi » 2022-11-17 11:30

eljulio skrev:Tack för återkoppling Maarten.

Jo, tanken med tråden var inte att utgå utifrån ytterligheter precis som du skriver. Då faller ju hela syftet med innehållet. Här får man göra ett antagande om att den stora majoriteten av människor som är intresserade av god återgivning inte har för avsikt att bygga om ett rum fullständigt. Tittar man på Facebook tex., jag är är medlem i ett par grupper som är rätt stora, upp emot 5 000 medlemmar så sitter lejonparten av dessa i helt vanliga vardagsrum. Precis som jag. Många av dem är medvetna om akustik och dess villkor, men nöjer sig med lite hyllor och möblerar i övrigt normalt med mattor och på sin höjd någon absorbent. Det är utifrån dessa förutsättningar jag tänkte mig rangordningen, dvs. vilka åtgärder ger mest nytta, och det oavsett prislapp egentligen. Hemma hos mig är det inte en liten skillnad. Den är mycket tydligt hörbar och det går inte att gå tillbaka. Ska vi problematisera digital signalhantering så vill i alla fall jag påstå att den största tröskeln är att det kräver lite kunskap och mätutrustning för att få ut bästa effekt av åtgärden. Det tror jag är den främsta tänkbara orsaken till att fler inte gör detta. Jag är en av dem som har behövt hjälp. Och den hjälpen är jag mycket tacksam för.

Sist men inte minst. Den här förbättringen med digital signalhantering är inte dyr på något sätt. mindDSP Flex som jag skaffade ligger på 7 200 kronor och agerar samtidigt försteg. Det är verkligen inte stora pengar i hifisammanhang så som marknaden ser ut.

Håller med dig. Utan tvekan den största skillnaden jag upplevt här hemma. Om man har möjlighet tycker jag man ska prova justera frekvensgången som ior har beskrivit.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-11-17 12:03

Jag gillar rubriken.
När jag googlar recept på någon maträtt jag vill göra så får jag upp olika recept,
har jag intensionen att göra det bästa av vad jag har hemma så väljer jag efter det, ibland kanske
jag tänker vad kan jag göra för variant genom att komplettera med ett par extra ingredienser(överförd bet ex ett slutsteg till o en dsp)
och ibland kör man hela receptet och köper varenda ingrediens, inget man har duger(total akustikbehandling +dsp + många slutsteg)
Alla har väl olika överväganden att göra.
Själv kommer jag att få till ett större musikrum än jag har och kommer faktiskt att akustikbehandla
en vägg och lite absorbenter kommer att användas det blir spännande.
Detta kunde jag inte ens tänka att jag skulle ha möjlighet att göra för några år sen, när barnen bodde hemma
Jag är inte beredd att lägga allt på ett musikrum, men om jag med lite mindre fix kan få till
det samtidigt som jag förvrigt har lite annat som tilläggsisolering inifrån, jag behöver göra med det aktuella rummet
så vill jag göra det.och så blir det att riva en icke bärande vägg.

Ja I-or jag ska ekvalisera :)

I mitt lilla rum har jag haft problem med övre basområdet och lägre mellan,troligen beroende på att mina öron har haft
samma distans till min bakvägg som högtalarna har haft till sin vägg, det kommer att ändras, troligen lättare att ekvalisera med det nya :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-17 12:58

eljulio skrev:

Jag har väl aldrig uttryckt mediokra förutsättningar? Jag vet inte om ni medvetet vill misstolka det jag skriver. Får tyvärr den känslan. :?

Medioker = Medelmåttig

- Ett genomsnittligt vardagsrum utan akustiska åtgärder är en medioker förutsättning för bra ljudåtergivning.
- En illa vald placering av såväl högtalarna samt lyssningsplats ger mediokra förutsättningar för bra ljudåtergivning.
- En högtalare med oönskad frekvensgång är en medioker utgångspunkt för bra ljudåtergivning.

Ovanstående punkter är de saker man kan tänka sig vilja åtgärda med digital signalhantering, en åtgärd ifall man inte har möjlighet att åtgärda de grundläggande felen där de verkligen uppstått.

Eftersom vi befinner oss på forumet Faktiskt så förutsätter jag att de flesta medlemmar här är väl medvetna om att digital signalbehandling är en "andrahandsåtgärd". EQ är ett bra verktyg när man av en eller annan orsak inte har möjlighet att åtgärda de grundläggande felen fullt ut, men det bör ju aldrig hamna som en punkt ovanför de riktiga åtgärderna för de nämnda felen om dessa är möjliga att årgärdas i grunden.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-17 13:10

Kronkan skrev:

Jag håller helt med. 100 %. Jag är alltså inte motståndare till digital signalhantering men kan inte placera detta som nr 1 på en lista.

Vad är det som säger att akustikreglering behöver vara ful. Jag har precis flyttat. En lång och mödosam resa. Utan någon som helst signalbehandling låg hela frekvensområdets efterklang mellan 0,35 - 0,4 i den gamla lägenheten.

När jag nu flyttat har jag installerat 3 x 2,4 meter ribbvägg. Jag har inte optimerat installation genom att den inte går ända upp till taket. Den avslutas 20 cm från taket och hörn. Ljuslist på ovansidan såsom på exempelbild.

Detta är enbart ett exempel på akustisk åtgärd. Igår så satte jag upp gardiner och av olika skäl så blev inte heller denna optimal ur ett teoretisk akustisk synvinkel.

Men det börjar ändå ljudmässigt nå en acceptabel nivå. Det är det primära intrycket.

[ Bild ]

Kronkan, de är riktigt snygga de där akustikväggarna. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-17 13:16

goat76 skrev:
Medioker = Medelmåttig

- Ett genomsnittligt vardagsrum utan akustiska åtgärder är en medioker förutsättning för bra ljudåtergivning.
- En illa vald placering av såväl högtalarna samt lyssningsplats ger mediokra förutsättningar för bra ljudåtergivning.
- En högtalare med oönskad frekvensgång är en medioker utgångspunkt för bra ljudåtergivning.

Ovanstående punkter är de saker man kan tänka sig vilja åtgärda med digital signalhantering, en åtgärd ifall man inte har möjlighet att åtgärda de grundläggande felen där de verkligen uppstått.

Eftersom vi befinner oss på forumet Faktiskt så förutsätter jag att de flesta medlemmar här är väl medvetna om att digital signalbehandling är en "andrahandsåtgärd". EQ är ett bra verktyg när man av en eller annan orsak inte har möjlighet att åtgärda de grundläggande felen fullt ut, men det bör ju aldrig hamna som en punkt ovanför de riktiga åtgärderna för de nämnda felen om dessa är möjliga att årgärdas i grunden.

Här staplas missförstånden på varandra. Ekvalisering är lika mycket andrahandsåtgärd som högtalare, akustikbehandling eller inspelning. Det spelar naturligtvis ingen roll hur man åstadkommer de ljudvågor som faller in mot trumhinnorna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-17 13:48

Ja, det stämmer förstås. Att ljudvågorna inte har koll på hur de har hamnat där de hamnar. Men man kan kanske tro att vissa ljudvågor är bättre än andra för att de har kommit till på rätt sätt?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-11-17 14:17

Maarten skrev:Jag tänker att när man gör sådana här listor så är det implicit att man utgår från median- eller medelvärden och standardavvikelse. Om man går till ytterligheter så kan ju listorna utfalla precis hur som helst, t ex om kabeln är för kort.
Eftersom högtalare ofta har frekvensgångsavvikelser om ca 3-5 dB, spridningsmässiga avvikelser som är än större (gissningsvis 5-10 dB), samt en distorsion om ca 0,5-1% THD, så påverkar högtalare ljudåtergivningen mångfaldigt mer än t ex elektronik. Om man tittar på Olivens formel, samt några exempel på subjektiv korrelation/skattning, så ser man att dessa avvikelser i frekvensgång och spridning står för en mycket stor del av upplevt välljud (eller bristen på densamma).
Utöver detta tillkommer rumspåverkan och likaledes 5-10 dB avvikelser (dock gissningsvis ofta mer smalbandiga), samt efterklang. När man läser Flöjtens Ljudrepro, så verkar han mena att det är viktigare med jämn efterklang än låg (säkerligen förutsatt att värdena är någorlunda normala).

Man kan skala bort en del saker men man kommer aldrig att komma till en formel som fungerar för alla.
För vissa så är Olivens och Toole åsikter och tester en form av facit, för andra är det bara intressanta men inget som man lägger så mycket vikt vid dem. Vissa anser Svanå har metoden för man ska nå "nirvana", andra håller inte med.
Det påminner en hel del om diskussionen och forskningen kring mat och vad som är optimalt. Där veganer, keto, låg fett, etc grupper kan hitta studier som stödjer sina åsikter.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-11-17 14:20

goat76 skrev:Medioker = Medelmåttig

Tror du har missat att på faktiskt idag så är allt mediokert förutom den 1% som mäter bäst enligt nya prästerskapet. 8)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-17 14:30

I-or skrev:
goat76 skrev:
Medioker = Medelmåttig

Här staplas missförstånden på varandra. Ekvalisering är lika mycket andrahandsåtgärd som högtalare, akustikbehandling eller inspelning. Det spelar naturligtvis ingen roll hur man åstadkommer de ljudvågor som faller in mot trumhinnorna.

Nu försöker du införa en ny regel i diskussionen att "ljudvågorna som faller in mot trummhinnorna" skulle vara identiska, men det är ju det de INTE är. Du får återkomma när du lyckas hitta ett sätt att med endast EQ-justeringar få ett obehandlat rum att låta som ett akustikreglerat rum.

Jag önskar faktiskt att IÖ kommer tillbaka till forumet med full kraft. Med honom vid rodret fanns det iallafall en utgångspunkt från verklighetens fysiklagar, och han hade knappast hållit med dig om att EQ är ett fullvärdigt substitut för akustiska åtgärder av rummet.

Lycka till med topplistan, hej då. :)
Senast redigerad av goat76 2022-11-17 14:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-17 14:31

music4ever skrev:
goat76 skrev:Medioker = Medelmåttig

Tror du har missat att på faktiskt idag så är allt mediokert förutom den 1% som mäter bäst enligt nya prästerskapet. 8)

Så är det nog. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-17 15:00

Nåja, det är knappast någon som gjort gällande att ekvalisering löser rumsakustiska problem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-17 15:11

music4ever skrev:Bra högtalare, bra rum och bra musik tillsammans med att man själv är nöjd är receptet enligt mig. Jag tror att många rörbögar är mycket mer nöjda med sitt välljud än folk som fokuserar extremt på marginalen.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi