goat76 skrev:Så här ser min lista ut vilken utgår ifrån ett scenarie med så få kompromisser som möjligt, alltså ett rum dedikerat för musiklyssning där så få avvikelser som möjligt behöver göras för de nedanstående punkterna.
1. Bästa möjliga placering för högtalarna samt lyssningsplatsen i rummet, en placeringar där ljudåtergivningen har bästa möjliga utgångspunkt för att låta välbalanserat. Det gäller först och främst att hitta en lyssningsposition där basen låter allra jämnast och utgå ifrån den punkten för högtalarnas placering.
2. De kompromisser som kvarstår efter punkt 1 är rumsrelaterade och bör därmed åtgärdas med akustiska åtgärder av rummet, så som åtgärder för basproblem, åtgärder för tidiga reflexer, reducera för långa efterklangstider o.s.v.
3. EQ för att råda bot på eventuella avvikelser för högtalarnas direktljud, eller som ett sista verktyg ifall alltför stora kompromisser har behövt göras i punkt 1 och 2.
Som synes så bör alla fel minimeras i ett så tidigt stadie som möjligt, och naturligtvis främst redan i det stadie där felen faktiskt uppstår. Det ska inte behöve göras åtgärder för att man valt en suboptimal placering av lyssningsplats och högtalare, och man ska inte behöva göra åtgärder för högtalaren om det är rummet som är själva källan till problemet.
Jag lämnar val av högtalare och övrig utrustning utanför listan. Jag förutsätter att de flesta har valt de högtalare och apparater man finner låtandes bra, och att man antingen accepterar de kompromisser dessa har eller att man åtgärdar dem så som man behagar.
Jag kan hålla med om detta. DSP kan inte rätta till alla problem såsom jag förstår saken.
Min erfarenhet säger också att det är skillnad mellan hus och speciellt lägenheter i fastigheter med betongkonstruktion där problemen kan bli extrema.