I-or skrev:Goldfinger skrev:Även om man justerar frekvensgången så den ser bra ut i svep är det inte alls säkert att högtalaren uppför sig städat med musiksignal, den kan likväl bråka vid delningsfrekvenser och generera frekvenspeakar om filtret är av dålig konstruktion, sen detta med impulssvar och hur fort basen klingar av akustiskt.
Det kommer man inte runt med en eq.
Frågan förtjänar ytterligare tjat, tycks det. Audiofila myter sitter djupt. Morello har redan adresserat missförståndet angående sinusar och musiksignaler (musiksignalerna, eller vilka signaler som helst, kan anses vara uppbyggda
uteslutande av en serie sinus-/cosinusfunktioner - Jean-Baptiste Joseph Fourier).
För högtalarna i sig, vilka utgör minimumfassystem för låga frekvenser, så innebär konstant frekvensgång framjusterad med minimumfasekvalisering även ett optimalt impulssvar. Sluten låda, basreflex eller kvartsvågspipa har ingen betydelse här, konstant frekvensgång ger optimalt impulssvar.
För rummet, vilket i normala fall ungefär till hälften har minimumfasegenskaper, så sänker man även utklingningstiden påtagligt med minimumfasekvalisering när man korrigerar bort toppar i frekvensgången.
Ganska fantastiskt, faktiskt.Med mer avancerad ekvalisering kan man dessutom skapa ett optimalt impulssvar i vilket rum som helst. Detta kan utföras för lika många positioner som man har källor.
Instämmer helt. Egentligen är det inte så komplicerat. Vad tror ni man får för grupplöptid hos rumsresonanserna? Där varierar fasen dramatiskt d v s derivatan. Man kan sjönja problematiken om man mäter "T60" i rummet (vilket ju inte går, men i alla fall.) och gör det även i frekvensplanet, så man ser hur rumsresonanserna avklingar i tiden. Då kan man ta de där frifältsgrupplöptiderna och torka sig nånstans. Man kan också lägga på den där kurvan som säger gränsvärdet för vad man hör i grupplöptid och konstatera att vid rumsresonanser så överskrider man gränsen med kanske en faktor 50 ggr mer än frifält, d v s vanliga sketna rumsresonanser som hörs. Det är inga 20 - 40 ms. Inte en enda krona kostade det oss extra att vrida på befintliga reglage. Men åtskilligt med kunskap insupen under åratal och civ.ing-examen och läraryrke på ljud på KTH i grunden borgar för förståelse. Ok, mätmiken kostar lite och mätutrustningen likaså samt framtagande av Bremenapp. Var glada att ni kan ta del av kunskap gratis. I-or besitter i princip ekvivalent kunskap med lilltroll, vad jag kan bedöma.
Jag och lilltroll har gjort en del praktiska försök med 2, 3, 4 och 5 basmoduler. Med 3 basmoduler i rummet och viss fördelning av amplitud mellan basarna, så kan man helt plötsligt få betydligt mindre bas då alla 3 spelar i jämförelse med 2. Detta trots att de spelar med samma polaritet och samma avstånd till lyssnaren. Det blev således utsläckning i ett stort område långt ner i basen. Eftersom jag inte är pigg på att ändra amplitud för att fixa rak frekvensgång så återstår att trixa med fasen på respektive bas.
Då tittade lilltroll på kurvorna och vår egen app med en massa inställningar, vad det än vara må, så som vi vill enligt fri vilja. Då kunde man ta reda respektive q-värden på rumsresonanserna samt respektive frekvens på respektive basmodul.
Den ena basen ställde lilltroll in exakt q-värde och frekvens på och skiftade polaritet vid just dessa frekvenser där utsläckning skett.
Mäta, mäta, mäta och simsalabim så blev frekvensgången ganska rak från 100 Hz till 20 Hz. Med 4 basar så fick vi ganska spikrak frekvenskurva på lyssnarplatsområdet.
Men den elektriska fasgången mellan basarna såg heltokig ut. Akustiskt var det tvärtom och grupplöptiden gick från amok till nästan noll. Då var jag iver att lyssna på musik. Kunde man höra att ena basmodulen spelade i motfas, elektriskt sett, i jämförelse med de 2 andra basarna? Kommer det låta uggla på musik?
Ok, på med symfoniorkester med basar, valthorn, tuba osv.

Helt plötsligt lät det som på riktigt. Obeskrivlig värme, obeskrivlig transparens, obeskrivligt snabb bas, obeskrivlig tapåkänsla på instrumenten inklusive kontrabasar samt obeskrivlig akustisk ljudbild inklusive inspelningslokalen. Nu använder jag med flit dessa tabu-termer och detta för att belysa att det faktiskt existerar samband mellan mätbögarnas kurvor och tungfi nördarnas nomenklatur, under förutsättning att man faktiskt mäter det som bör mätas och har tungan rätt i mun då man evaluerar kurvorna. Det kan lilltroll.
Nu var det enkelt att trycka på knappen för att koppla ur all eq eller varje respektive eq för sig. In or out.
Inte ett enda eq gick att avvara vid lyssning. På med jazz och pop och det var samma visa oavsett fonogram.
Case closed.
Jo, en sista sak, vi ändrade inte amplitudinställning. Amplitudinställningen från respektive bas gjordes dessförinnan 1 cm från respektive membran.
Allt annat var fasändring på rumsresonanser med korrekt q-värden inställda.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.