Recept för välljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Recept för välljud

Inläggav Glebster » 2022-11-21 15:46

E skrev:
Magnuz skrev:Det KAN vara billigare och enklare att
möblera om, att skaffa heltäckningsmatta, att bygga en dämpvägg, att
byta till bättre högtalare (som kan vara billigare än de man har), att
skaffa fler basmoduler för att jämna ut tonkurvan, etc.

Men du kanske menar om man redan har en dator/DSP i anläggningen,
en kalibrerad mätmik och kunskaper om hur man mäter?

Mvh E*

Du kanske redan har byggmaterial, en heltäckningsmatta på hyllan och tid? :wink:

Eller bara beställa en sådan här för 800.- och använda din telefon/ipad för mätning och inställning av basen där det sannolikt finns mest att hämta genom ekvalisering av moder och vid intresse finlir med en house curve...

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... HQEALw_wcB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-21 16:22

E skrev:
Magnuz skrev:Är det inte rimligt att man börjar med eq eftersom det är billigt och enkelt?

Är det så billigt och enkelt då? Det KAN vara billigare och enklare att
möblera om, att skaffa heltäckningsmatta, att bygga en dämpvägg, att
byta till bättre högtalare (som kan vara billigare än de man har), att
skaffa fler basmoduler för att jämna ut tonkurvan, etc.

Men du kanske menar om man redan har en dator/DSP i anläggningen,
en kalibrerad mätmik och kunskaper om hur man mäter?

Mvh E*

Den utmärkta och extremt användarvänliga USB-mikrofonen UMIK-1 kostar 1290:- även i dessa inflationstider. De pengarna köper inte många dämpväggar eller basmoduler. Betänk även att rumsakustiska åtgärder gör absolut noll för den klart viktigaste parametern över ca 500 Hz, frekvensgången för direktljudet.

Kunskap angående hur man mäter kan inhämtas här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73271 och här: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-make-quasi-anechoic-speaker-measurements-spinoramas-with-rew-and-vituixcad.21860/ (endast förstainlägget är aktuellt här och man kan mäta högtalarna i rummet).

Om man planerar inköp av nya högtalare bör man även inkludera det faktum att man kan spara i runda slängar 50-90 % av kostnaden för passiva modeller. Att konstruera och producera för en passiv frekvensgång inom +/- 2 dB, 100-20000 Hz är dyrt och detta avspeglas i försäljningspriset. Den tillverkningskvalitet som krävs för att hålla variationerna mellan exemplaren tillräckligt små är också dyr. Om man väljer en lite mindre frekvensgångsoptimerad modell blir besparingen således mycket stor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-11-21 22:39

Även om man justerar frekvensgången så den ser bra ut i svep är det inte alls säkert att högtalaren uppför sig städat med musiksignal, den kan likväl bråka vid delningsfrekvenser och generera frekvenspeakar om filtret är av dålig konstruktion, sen detta med impulssvar och hur fort basen klingar av akustiskt.
Det kommer man inte runt med en eq.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-11-21 22:52

Goldfinger skrev:Även om man justerar frekvensgången så den ser bra ut i svep är det inte alls säkert att högtalaren uppför sig städat med musiksignal, den kan likväl bråka vid delningsfrekvenser och generera frekvenspeakar om filtret är av dålig konstruktion, sen detta med impulssvar och hur fort basen klingar av akustiskt.

Har du inte läst någonting av vad I-or m.fl. har försökt förklara i den här frågan?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-21 23:00

En högtalare (eller annan apparat) tar bokstavligen signaler som den kommer i tiden och gör inte någon skillnad på å ena sidan stationära sinustoner och å andra sidan exempelvis musik.

Ånyo vill jag varmt rekommendera Svärdströms "Signaler och system" för en djupare förståelse för kopplingen mellan tidsplan och frekvensplan. Det bör påminnas om att frekvenssvaret (alternativt beloppet av frekvenssvaret, som är frekvensgången, jämte fas) ger exakt samma information som impulssvaret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-21 23:16

Snart påstår du väl att kurvorna för vridmoment och effekt innehåller
samma information om en bilmotor också. :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-21 23:23

Ja exakt så är det - men det är många som inte tycks förstå det. Den ena kurvan är ju bara den andra kurvans derivata med avseende på varvtalet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-21 23:39

Morello skrev:Ja exakt så är det - men det är många som inte tycks förstå det. Den ena kurvan är ju bara den andra kurvans derivata med avseende på varvtalet.

Å f-n, så har jag aldrig tänkt. Kul! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-21 23:56

Goldfinger skrev:Även om man justerar frekvensgången så den ser bra ut i svep är det inte alls säkert att högtalaren uppför sig städat med musiksignal, den kan likväl bråka vid delningsfrekvenser och generera frekvenspeakar om filtret är av dålig konstruktion, sen detta med impulssvar och hur fort basen klingar av akustiskt.

Frågan förtjänar ytterligare tjat, tycks det. Audiofila myter sitter djupt. Morello har redan adresserat missförståndet angående sinusar och musiksignaler (musiksignalerna, eller vilka signaler som helst, kan anses vara uppbyggda uteslutande av en serie sinus-/cosinusfunktioner - Jean-Baptiste Joseph Fourier).

För högtalarna i sig, vilka utgör minimumfassystem för låga frekvenser, så innebär konstant frekvensgång framjusterad med minimumfasekvalisering även ett optimalt impulssvar. Sluten låda, basreflex eller kvartsvågspipa har ingen betydelse här, konstant frekvensgång ger optimalt impulssvar.

För rummet, vilket i normala fall ungefär till hälften har minimumfasegenskaper, så sänker man även utklingningstiden påtagligt med minimumfasekvalisering när man korrigerar bort toppar i frekvensgången. 8O Ganska fantastiskt, faktiskt.

Med mer avancerad ekvalisering kan man dessutom skapa ett optimalt impulssvar i vilket rum som helst. Detta kan utföras för lika många positioner som man har källor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 01:06

I-or skrev:

Frågan förtjänar ytterligare tjat, tycks det. Audiofila myter sitter djupt. Morello har redan adresserat missförståndet angående sinusar och musiksignaler (musiksignalerna, eller vilka signaler som helst, kan anses vara uppbyggda uteslutande av en serie sinus-/cosinusfunktioner - Jean-Baptiste Joseph Fourier).

För högtalarna i sig, vilka utgör minimumfassystem för låga frekvenser, så innebär konstant frekvensgång framjusterad med minimumfasekvalisering även ett optimalt impulssvar. Sluten låda, basreflex eller kvartsvågspipa har ingen betydelse här, konstant frekvensgång ger optimalt impulssvar.

För rummet, vilket i normala fall ungefär till hälften har minimumfasegenskaper, så sänker man även utklingningstiden påtagligt med minimumfasekvalisering när man korrigerar bort toppar i frekvensgången.
8O Ganska fantastiskt, faktiskt.

Med mer avancerad ekvalisering kan man dessutom skapa ett optimalt impulssvar i vilket rum som helst. Detta kan utföras för lika många positioner som man har källor.

Instämmer helt. Egentligen är det inte så komplicerat. Vad tror ni man får för grupplöptid hos rumsresonanserna? Där varierar fasen dramatiskt d v s derivatan. Man kan sjönja problematiken om man mäter "T60" i rummet (vilket ju inte går, men i alla fall.) och gör det även i frekvensplanet, så man ser hur rumsresonanserna avklingar i tiden. Då kan man ta de där frifältsgrupplöptiderna och torka sig nånstans. Man kan också lägga på den där kurvan som säger gränsvärdet för vad man hör i grupplöptid och konstatera att vid rumsresonanser så överskrider man gränsen med kanske en faktor 50 ggr mer än frifält, d v s vanliga sketna rumsresonanser som hörs. Det är inga 20 - 40 ms. Inte en enda krona kostade det oss extra att vrida på befintliga reglage. Men åtskilligt med kunskap insupen under åratal och civ.ing-examen och läraryrke på ljud på KTH i grunden borgar för förståelse. Ok, mätmiken kostar lite och mätutrustningen likaså samt framtagande av Bremenapp. Var glada att ni kan ta del av kunskap gratis. I-or besitter i princip ekvivalent kunskap med lilltroll, vad jag kan bedöma.

Jag och lilltroll har gjort en del praktiska försök med 2, 3, 4 och 5 basmoduler. Med 3 basmoduler i rummet och viss fördelning av amplitud mellan basarna, så kan man helt plötsligt få betydligt mindre bas då alla 3 spelar i jämförelse med 2. Detta trots att de spelar med samma polaritet och samma avstånd till lyssnaren. Det blev således utsläckning i ett stort område långt ner i basen. Eftersom jag inte är pigg på att ändra amplitud för att fixa rak frekvensgång så återstår att trixa med fasen på respektive bas.

Då tittade lilltroll på kurvorna och vår egen app med en massa inställningar, vad det än vara må, så som vi vill enligt fri vilja. Då kunde man ta reda respektive q-värden på rumsresonanserna samt respektive frekvens på respektive basmodul.

Den ena basen ställde lilltroll in exakt q-värde och frekvens på och skiftade polaritet vid just dessa frekvenser där utsläckning skett.
Mäta, mäta, mäta och simsalabim så blev frekvensgången ganska rak från 100 Hz till 20 Hz. Med 4 basar så fick vi ganska spikrak frekvenskurva på lyssnarplatsområdet.
Men den elektriska fasgången mellan basarna såg heltokig ut. Akustiskt var det tvärtom och grupplöptiden gick från amok till nästan noll. Då var jag iver att lyssna på musik. Kunde man höra att ena basmodulen spelade i motfas, elektriskt sett, i jämförelse med de 2 andra basarna? Kommer det låta uggla på musik?
Ok, på med symfoniorkester med basar, valthorn, tuba osv. 8O Helt plötsligt lät det som på riktigt. Obeskrivlig värme, obeskrivlig transparens, obeskrivligt snabb bas, obeskrivlig tapåkänsla på instrumenten inklusive kontrabasar samt obeskrivlig akustisk ljudbild inklusive inspelningslokalen. Nu använder jag med flit dessa tabu-termer och detta för att belysa att det faktiskt existerar samband mellan mätbögarnas kurvor och tungfi nördarnas nomenklatur, under förutsättning att man faktiskt mäter det som bör mätas och har tungan rätt i mun då man evaluerar kurvorna. Det kan lilltroll.
Nu var det enkelt att trycka på knappen för att koppla ur all eq eller varje respektive eq för sig. In or out.

Inte ett enda eq gick att avvara vid lyssning. På med jazz och pop och det var samma visa oavsett fonogram.
Case closed.

Jo, en sista sak, vi ändrade inte amplitudinställning. Amplitudinställningen från respektive bas gjordes dessförinnan 1 cm från respektive membran.
Allt annat var fasändring på rumsresonanser med korrekt q-värden inställda.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-22 08:43

Vilken eq använde ni?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-11-22 09:21

goat76 skrev:
RJohan skrev:
goat76 skrev:
Angående det blåmarkerade så är det ju något som kraftigt minskas om man satsar på akustikreglering av lyssningsrummet, man hör mycket lättare den inspelade lokalen om man minskar reflektionerna från det egna rummet. Det är en av de sakerna som gör att akustikreglering vida överstiger det man kan åstadkomma med en vanlig ”normal” digital signalhantering.

Jodå. Det står ingenstans i mitt inlägg att lyssningsrummet på något sätt skulle vara oviktigt. Det är till och med lite av en käpphäst hos mej. Men jag påstår då att ingen del i kedjan är oviktig.

Jag uppfattade det du skrev om att allt i kedjan är viktigt, jag ville bara påpeka att det du skrev i det blåmarkerade stycket går att minimera rejält så att man som lyssnare nås av en större grad direktljud.

Ok. Då så, vi är på samma våglängd.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-11-22 09:36

petersteindl skrev:Den ena basen ställde lilltroll in exakt q-värde och frekvens på och skiftade polaritet vid just dessa frekvenser där utsläckning skett.
Mvh
Peter

Det där har jag experimenterat med. Inte exakt så, men jag hade en utsläckning från huvudsuben vid 40 Hz. Tanken var att en andra sub med vänd polaritet, som ställdes mot bakre väggen, skulle 'äta' vågen från huvudsuben efter att den gått förbi lyssnaren bara en gång, alltså simulera en basfälla. Först ingen EQ. Mätmässigt försvann utsläckningen (jippie!), men när man lyssnade lät det lite som subbarna kämpade mot varandra runt huvudet. In med en EQ på sub nummer två så den bara arbetade runt 40 Hz. Mätte och lät kanonbra!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-22 11:24

sprudel skrev:
Morello skrev:Ja exakt så är det - men det är många som inte tycks förstå det. Den ena kurvan är ju bara den andra kurvans derivata med avseende på varvtalet.

Deriverar du effekten (som funktion av varvtal) med avseende på varvtal så får du momentet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-22 11:28

Tack för ett intressant och välkommet inlägg Peter! Jag håller verkligen med i uppskattning av en forummedlem som delar med sig av sin kunskap så mycket. Det är verkligen en förmån. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 11:45

sprudel skrev:Vilken eq använde ni?

Vi använde den Bremenprogramvara/app som lilltroll skrivit.
Mjukvaran ligger i Bremens DAC. I den varianten jobbar vi med DSP.
Den har i det utförandet 8 skilda separata kanaler som kan ställas in var och en för sig.
I samma app kan vi extrahera centerkanal enligt mitt koncept.
Vi kan tidsfördröja respektive kanal och/eller ändra filterfunktion och ändra fas och ändra amplitudnivå.

Det viktiga är att man kan ställa in parametrar i den elektriska domänen för att uppnå resultat i den akustiska domänen där hörseln registrerar det akustiska. En rak frekvensgång i den akustiska domänen på lyssnarplats är den enskilt viktigaste parametern för välljud.

Men, man måste beakta högtalarnas utstrålade energi samt riktningskarakteristik då man ställer in rak frekvensgång från 20 Hz till 20 kHz på lyssnarplats. Högtalarna som ljudkällor måste förberedas i konstruktionen för att slutresultatet med spikrak frekvensgång till 20 kHz på lyssnarplats skall bli den housekurve som låter bäst.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-22 11:48

Det var väl det jag lyssnade på hemma hos dig? Var ju helt magiskt bra i alla fall... :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-22 11:52

Tack Peter

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-22 11:58

Med dagens potenta och prisbilliga signalprocessorer kan man göra nästan vad som helst. Det förvånar mig att kostsamma "nätverkspelare" inte har inbyggd ekvalisator.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 12:02

RJohan skrev:
petersteindl skrev:Den ena basen ställde lilltroll in exakt q-värde och frekvens på och skiftade polaritet vid just dessa frekvenser där utsläckning skett.
Mvh
Peter

Det där har jag experimenterat med. Inte exakt så, men jag hade en utsläckning från huvudsuben vid 40 Hz. Tanken var att en andra sub med vänd polaritet, som ställdes mot bakre väggen, skulle 'äta' vågen från huvudsuben efter att den gått förbi lyssnaren bara en gång, alltså simulera en basfälla. Först ingen EQ. Mätmässigt försvann utsläckningen (jippie!), men när man lyssnade lät det lite som subbarna kämpade mot varandra runt huvudet. In med en EQ på sub nummer två så den bara arbetade runt 40 Hz. Mätte och lät kanonbra!

Det du beskriver i början är inte samma sak som det jag beskrivit. Vi har provat det också och det är inte en framkomlig väg för att uppnå välljud. Vi delar subbarna vid ungefär 150-200 Hz. Är det korrekt inställt så kan ingen subs placering detekteras med hörseln oavsett om subbarna är hörnplacerade eller placerade vid lyssnaren. Helst skulle jag vilja ha möjligheten att åstadkomma detta ända upp till 400 Hz delningsfrekvens till subbarna.

Någon sådan kommersiellt såld anläggning har ännu aldrig konstruerats på denna planet. Vi får se om jag blir först. Jag vet att Peter lyngdorf jobbar på det. Dock tror jag inte att han ställt in eq på det sätt jag beskrev i mitt förra inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 12:22

Morello skrev:Med dagens potenta och prisbilliga signalprocessorer kan man göra nästan vad som helst. Det förvånar mig att kostsamma "nätverkspelare" inte har inbyggd ekvalisator.

Exakt,

Problemet är att man måste kunna använda det på rätt sätt och då måste man förstått problematiken i sin helhet då man placerar högtalarna i ett lyssningsrum med normala dimensioner. Än har jag inte sett något sådant kommersiellt system som tyder på full förståelse. Man bör dessutom ha en plan för hur det skall mätas och speciellt för hur systemet skall ställas in och detta bör kunna ske automatiskt av en universell programvara som ställer in varje enskild lyssnares lyssnarrums eq på optimalt sätt och helst så att sweetspot expanderas till att gälla hela lyssnarrummet från golv till tak och hörn till hörn.

Allt skall helst vara helautomatiserat och kanske styrt med AI implementerat i samma burk.

Det gäller att få människan att sluta behöva tänka självständigt eftersom det bara blir fel då. Vi måste uppnå en universell dator som styr in människan i den deterministiska totaldomänens logikmatematiska generella system. Där alla människor slutar tänka och det allerstädesmäktiga Jaget härskar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-22 12:24

Morello skrev:Med dagens potenta och prisbilliga signalprocessorer kan man göra nästan vad som helst. Det förvånar mig att kostsamma "nätverkspelare" inte har inbyggd ekvalisator.

Vissa dacar det. Weiss har em implementering och jag tror att snart kommer man inte att kunna sälja en dac utan en hyfsad eq faktiskt.
https://audioconcept.se/produkt/weiss-dac501/

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-22 12:25

Det är just det Linn DS/DSM har i form av deras EQ-program "Space Optimisation". :)

Min lösning för att uppnå en relativt jämn tonkurva i basområdet mellan båda kanalerna med mina två subwoofers i stereo-konfiguration är att använda olika crossover-inställningar för respektive subwoofer. Högtalarna står inte helt symetriskt i rummet och har lite olika avstånd till sidoväggarna vilket medför att basnivån skiljer sig mellan kanalerna, men i.o.m att jag har möjlighet till olika crossovers så har jag kunnat balansera upp kanalerna till likvärdig nivå, detta har dock inneburit "för hög" nivå för de frekvensspann där mina rumsmoder huserar, men dessa toppar är sedan sänkta med EQ för att uppnå den relativt jämna tonkurvan i basområdet.

Resultatet är ljudmässigt nästintill perfekt men mätmässigt syns vissa ojämnheter som finns kvar, dessa ser jag dock inte som något problem då det slutgiltiga resultatet redan är till full belåtelse. :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-11-22 12:26

petersteindl skrev:
RJohan skrev:
Mvh
Peter

Det du beskriver i början är inte samma sak som det jag beskrivit. Vi har provat det också och det är inte en framkomlig väg för att uppnå välljud. Vi delar subbarna vid ungefär 150-200 Hz. Är det korrekt inställt så kan ingen subs placering detekteras med hörseln oavsett om subbarna är hörnplacerade eller placerade vid lyssnaren. Helst skulle jag vilja ha möjligheten att åstadkomma detta ända upp till 400 Hz delningsfrekvens till subbarna.

Uppenbarligen inte.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-22 18:46

Så nu har man lyssnat på Flex eight och det är bara att säga att det lät riktigt bra och då var inte högtalarna riktigt klara ännu. viewtopic.php?f=17&t=73542&p=2252992#p2252992
Så det blir en tummen upp för denna låda. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-11-22 18:58

petersteindl skrev:Problemet är att man måste kunna använda det på rätt sätt och då måste man förstått problematiken i sin helhet då man placerar högtalarna i ett lyssningsrum med normala dimensioner. Än har jag inte sett något sådant kommersiellt system som tyder på full förståelse. Man bör dessutom ha en plan för hur det skall mätas och speciellt för hur systemet skall ställas in och detta bör kunna ske automatiskt av en universell programvara som ställer in varje enskild lyssnares lyssnarrums eq på optimalt sätt och helst så att sweetspot expanderas till att gälla hela lyssnarrummet från golv till tak och hörn till hörn.

viewtopic.php?f=10&t=73271

Eller behöver det vara mer avancerat, menar du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 21:44

Glebster skrev:
petersteindl skrev:Problemet är att man måste kunna använda det på rätt sätt och då måste man förstått problematiken i sin helhet då man placerar högtalarna i ett lyssningsrum med normala dimensioner. Än har jag inte sett något sådant kommersiellt system som tyder på full förståelse. Man bör dessutom ha en plan för hur det skall mätas och speciellt för hur systemet skall ställas in och detta bör kunna ske automatiskt av en universell programvara som ställer in varje enskild lyssnares lyssnarrums eq på optimalt sätt och helst så att sweetspot expanderas till att gälla hela lyssnarrummet från golv till tak och hörn till hörn.

viewtopic.php?f=10&t=73271

Eller behöver det vara mer avancerat, menar du?

I-or skriver angående mätning och ekvalisering av befintliga system. Det kan nog inte göras bättre än vad I-or beskrivit.

Det jag tidigare beskrivit i mitt inlägg är egentligen ingen eq i vanlig mening. Jag ändrar inte in-nivåer i basen. Jag har flera basmoduler där jag mycket smalbandigt kan ändra fas och q-värde i några av basmodulerna för att jämna ut frekvensgången helt och hållet, exempelvis höja vissa register akustiskt i basen 20 dB utan att någon amplitud-eq påföres. Detta är placeringsberoende av basarna i rummet. Mitt inlägg var också med tanke på det RJohan skrev.

Har man exempelvis 3 basar inkopplade så kan dessa 3, inklusive rumsresonanser, adderas konstruktivt i vissa frekvensband men destruktivt i andra frekvensband. Då blir frekvensgången väldigt krokig. Tar man de frekvensband där de summerar destruktivt, så kan man ändra fasen till motfas vid just dessa frekvenser i en av dessa basmoduler så att summeringen blir konstruktiv över hela frekvensområdet, även där det tidigare var destruktivt. Frekvensgången ändras då dramatiskt i rummet, t.ex. 20 dB, men ingen mer energi tillföres basarna. Det är konstant energi in, men helt olika energi i rummet. Det handlar i detta fall inte om att släcka ut rumsresonanser i given lyssnarposition utan jag gör en omfördelning av energin i rummet så att frekvensgången blir rakare på alla platser i rummet. Har man 4 basar så får man ytterligare en frihetsgrad men det blir lite mer komplicerat om man inte har full insyn i angreppssättet. Det är ett annat angreppssätt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-11-22 22:51

Tack för klargörande och det belyser igen möjligheterna med en dsp.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-22 23:01

Glebster skrev:Tack för klargörande och det belyser igen möjligheterna med en dsp.

Exakt. Men istället för DSP, så kan man göra beräkningarna snabbare i en FPGA. Det blir lite olika programmeringar. Man kan även ha båda.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-23 01:00

Morello skrev:
sprudel skrev:

Deriverar du effekten (som funktion av varvtal) med avseende på varvtal så får du momentet.

Är detta verkligen med verkligheten överensstämmande?
Vid maxeffekt alltså effektkurvans topp som funktion av varvtalet skulle det i så fall innebära att vridmomentet i den punkten är noll och därefter vid högre varvtal negativt...

Jag missförstår säkert hur du menar...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi