Man ska icke nöja sig med mindre än 3x240mm2 aluminiumkabel.
AXQJ 3x240
Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Hjalmar_Branting skrev:hifikg skrev:Du hittar nog ingen här som tror på feta strömkablar. Själv kanske jag har den fetaste på forat, men den hänger passivt i taket, androm till varnagel!
Pff,har milvis med 3000mm2 på jobbet![]()
Som någon nämnde så kommer man långt nog med en bra skärmad kabel av industrikvalité.
En annan aspekt är om man är ute efter det estetiska,man kanske vill ha feta flådiga sladdar,valet är fritt.
Så resonerar jag också. Och du har ju faktiskt trevliga rejäla kablar även om de inte är färgglada. Det märket du har alltid förordat enkardelig kabel av det jag läst. Själv haft signalkabel av det märket en gång i tiden som var styva. Kon inte ihåg varför jag sålde, men jag har sålt så mycket som jag ångrar idag
Belker skrev:Haha, han är så j-a dum! Förnekar sig aldrig. ”Det lät annorlunda i mässlokalen mot hemma, vad har ändrats? -Strömkabeln!”
olaume skrev:Svalander har en avslappnad skepsis till det hela, vilket är särskilt osjälviskt hedrande med tanke på att han har svindyra nätkablar i sortimentet https://svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/natkabel/
Vad jag aldrig har förstått är vilken som skulle vara den rent tekniska funktionen med en dyr nätkabel. Jag kan tänka mig tre saker:
1) Att den skärmar av störningar från kabeln som annars kan påverka stereon. Visst, det går att mäta elektromagnetiska fält runt en elkabel. Teoretiskt kan det förmodligen störa känsliga komponenter. Men att skärma en kabel så att den inte stör omgivningen borde inte vara komplicerat eller dyrt. Det borde strängt taget bara handla om att innesluta den i ett skärmande metallskikt. Någon som har testat med staniol?
2) Att den skärmar så att störningar utifrån inte letar sig in i kabeln. Visst, teoretiskt möjligt men borde väl i så fall också kunna skärmas enkelt och billigt enligt ovan. Dessutom kan man ju fråga sig varför störningar som tar sig in i elkraften skulle vara värre just den sista metern än alla mil fram dit.
3) Att den filtrerar strömmen så att störningar som kommit in under alla mil från elverket elimineras. Visst, störningar letar sig in i elnätet. Strömmen i uttaget är inte perfekt. Men hur skulle en kabel kunna ändra på det? Lösningen är väl i så fall ett nätfilter eller - för den riktigt nördige - en reningstransformator. En kabel kan väl aldrig vara annat än en ledare, bra eller dålig, men som i sig inte bör kunna förändra sinuskurvan.
Eller vad kan nördarnas tekniska förklaring vara?
olaume skrev:Svalander har en avslappnad skepsis till det hela, vilket är särskilt osjälviskt hedrande med tanke på att han har svindyra nätkablar i sortimentet https://svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/natkabel/
Vad jag aldrig har förstått är vilken som skulle vara den rent tekniska funktionen med en dyr nätkabel. Jag kan tänka mig tre saker:
1) Att den skärmar av störningar från kabeln som annars kan påverka stereon. Visst, det går att mäta elektromagnetiska fält runt en elkabel. Teoretiskt kan det förmodligen störa känsliga komponenter. Men att skärma en kabel så att den inte stör omgivningen borde inte vara komplicerat eller dyrt. Det borde strängt taget bara handla om att innesluta den i ett skärmande metallskikt. Någon som har testat med staniol?
2) Att den skärmar så att störningar utifrån inte letar sig in i kabeln. Visst, teoretiskt möjligt men borde väl i så fall också kunna skärmas enkelt och billigt enligt ovan. Dessutom kan man ju fråga sig varför störningar som tar sig in i elkraften skulle vara värre just den sista metern än alla mil fram dit.
3) Att den filtrerar strömmen så att störningar som kommit in under alla mil från elverket elimineras. Visst, störningar letar sig in i elnätet. Strömmen i uttaget är inte perfekt. Men hur skulle en kabel kunna ändra på det? Lösningen är väl i så fall ett nätfilter eller - för den riktigt nördige - en reningstransformator. En kabel kan väl aldrig vara annat än en ledare, bra eller dålig, men som i sig inte bör kunna förändra sinuskurvan.
Eller vad kan nördarnas tekniska förklaring vara?
hifikg skrev:Kan man använda foliehattar för att skärma kablar?
MacBruce skrev:hifikg skrev:Kan man använda foliehattar för att skärma kablar?
Det gjordes mätningar på sådant vid något amerikanskt unversitet eller college för några år sedan. Fanns en länk på VoF forum, men hittar den inte nu. Resultatet var i alla fall, att foliehattar oftast förstärker störningar – de fungerade som antenner. Det kan förklara ett eller annat...
MacBruce skrev:hifikg skrev:Kan man använda foliehattar för att skärma kablar?
Det gjordes mätningar på sådant vid något amerikanskt universitet eller college för några år sedan. Fanns en länk på VoF forum, men hittar den inte nu. Resultatet var i alla fall, att foliehattar oftast förstärker störningar – de fungerade som antenner. Det kan förklara ett eller annat...