Mätningar av olika strömkablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Mätningar av olika strömkablar?

Inläggav jonasp » 2022-12-02 21:21

Man ska icke nöja sig med mindre än 3x240mm2 aluminiumkabel.

AXQJ 3x240
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-12-02 22:15

FBK skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:Du hittar nog ingen här som tror på feta strömkablar. Själv kanske jag har den fetaste på forat, men den hänger passivt i taket, androm till varnagel!

Pff,har milvis med 3000mm2 på jobbet :wink:

Som någon nämnde så kommer man långt nog med en bra skärmad kabel av industrikvalité.
En annan aspekt är om man är ute efter det estetiska,man kanske vill ha feta flådiga sladdar,valet är fritt.

Så resonerar jag också. Och du har ju faktiskt trevliga rejäla kablar även om de inte är färgglada. Det märket du har alltid förordat enkardelig kabel av det jag läst. Själv haft signalkabel av det märket en gång i tiden som var styva. Kon inte ihåg varför jag sålde, men jag har sålt så mycket som jag ångrar idag :?

De är kulörkösa och flådiga :mrgreen:
Styva och bångstyriga,de tillför inget mer än lite snyggt utseende.
Har även flådiga Viablue,jag noterar ingen skillnad ljudmässigt men någon annan kanske gör det,vad vet jag?
Hade säkert funkat med vad som helst men jag gillar om det ser lite trevligt ut också.
Jag är nöjd med vad jag och det är det viktigaste.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-12-03 22:39

Jag kopplar allt längre än 1 meter via Atlantkabeln. Det ger minsta förlusten över långa avstånd. Sug på den kabelnasare.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-12-03 22:58

Belker skrev:Haha, han är så j-a dum! Förnekar sig aldrig. ”Det lät annorlunda i mässlokalen mot hemma, vad har ändrats? -Strömkabeln!” :lol:

Ja, lite lyteskomik där. Han är en stark kandidat till "Hall of Fools".

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-12-07 23:30

Svalander har en avslappnad skepsis till det hela, vilket är särskilt osjälviskt hedrande med tanke på att han har svindyra nätkablar i sortimentet https://svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/natkabel/
Vad jag aldrig har förstått är vilken som skulle vara den rent tekniska funktionen med en dyr nätkabel. Jag kan tänka mig tre saker:
1) Att den skärmar av störningar från kabeln som annars kan påverka stereon. Visst, det går att mäta elektromagnetiska fält runt en elkabel. Teoretiskt kan det förmodligen störa känsliga komponenter. Men att skärma en kabel så att den inte stör omgivningen borde inte vara komplicerat eller dyrt. Det borde strängt taget bara handla om att innesluta den i ett skärmande metallskikt. Någon som har testat med staniol?
2) Att den skärmar så att störningar utifrån inte letar sig in i kabeln. Visst, teoretiskt möjligt men borde väl i så fall också kunna skärmas enkelt och billigt enligt ovan. Dessutom kan man ju fråga sig varför störningar som tar sig in i elkraften skulle vara värre just den sista metern än alla mil fram dit.
3) Att den filtrerar strömmen så att störningar som kommit in under alla mil från elverket elimineras. Visst, störningar letar sig in i elnätet. Strömmen i uttaget är inte perfekt. Men hur skulle en kabel kunna ändra på det? Lösningen är väl i så fall ett nätfilter eller - för den riktigt nördige - en reningstransformator. En kabel kan väl aldrig vara annat än en ledare, bra eller dålig, men som i sig inte bör kunna förändra sinuskurvan.
Eller vad kan nördarnas tekniska förklaring vara?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-08 02:31

Kan man använda foliehattar för att skärma kablar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-12-08 08:28

olaume skrev:Svalander har en avslappnad skepsis till det hela, vilket är särskilt osjälviskt hedrande med tanke på att han har svindyra nätkablar i sortimentet https://svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/natkabel/
Vad jag aldrig har förstått är vilken som skulle vara den rent tekniska funktionen med en dyr nätkabel. Jag kan tänka mig tre saker:
1) Att den skärmar av störningar från kabeln som annars kan påverka stereon. Visst, det går att mäta elektromagnetiska fält runt en elkabel. Teoretiskt kan det förmodligen störa känsliga komponenter. Men att skärma en kabel så att den inte stör omgivningen borde inte vara komplicerat eller dyrt. Det borde strängt taget bara handla om att innesluta den i ett skärmande metallskikt. Någon som har testat med staniol?
2) Att den skärmar så att störningar utifrån inte letar sig in i kabeln. Visst, teoretiskt möjligt men borde väl i så fall också kunna skärmas enkelt och billigt enligt ovan. Dessutom kan man ju fråga sig varför störningar som tar sig in i elkraften skulle vara värre just den sista metern än alla mil fram dit.
3) Att den filtrerar strömmen så att störningar som kommit in under alla mil från elverket elimineras. Visst, störningar letar sig in i elnätet. Strömmen i uttaget är inte perfekt. Men hur skulle en kabel kunna ändra på det? Lösningen är väl i så fall ett nätfilter eller - för den riktigt nördige - en reningstransformator. En kabel kan väl aldrig vara annat än en ledare, bra eller dålig, men som i sig inte bör kunna förändra sinuskurvan.

På vilket sätt är han skeptisk, menar du? Hans kåseri går ju ut på att det är skillnad och att den hörs, men låter sig inte mätas. Svaret på din fråga om vad den tekniska förklaringen är, måste ju vara -det finns ingen! Förklaringarna till att Svalander hör skillnad ligger nog helt i det kognitiva. Dvs inbillning. Eller har du sett något vederhäftigt test som visar skillnader?

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-08 10:53

olaume skrev:Svalander har en avslappnad skepsis till det hela, vilket är särskilt osjälviskt hedrande med tanke på att han har svindyra nätkablar i sortimentet https://svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/natkabel/

Jo, man kan "tänka sig" flera skäl till att en nätkabel skulle göra nytta, dock faller alla förklaringar på i praktiken fysikalisk orimlighet.
Bl.a nätkabelns källimpedans (elnätet) är extremt låg jämfört med signalöverföringar av typ RCA osv. Dock, det mest fundamentala - all utrustning är ju kontruerad för att drivas via elnätet och skall kunna hantera de brister som elnätet har.
Som jag nämnt tidigare många gånger, proffesionell mätutrustning behöver inga specialnätkablar för att fungera enligt spec. Dom har enkla, robusta lösningar för att undvika ev. störningar från nätet som fungerar trots att prestanda är 10 potenser bättre än viss "audiofilutrustning".

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-12-08 20:00

hifikg skrev:Kan man använda foliehattar för att skärma kablar?

Det gjordes mätningar på sådant vid något amerikanskt universitet eller college för några år sedan. Fanns en länk på VoF forum, men hittar den inte nu. Resultatet var i alla fall, att foliehattar oftast förstärker störningar – de fungerade som antenner. Det kan förklara ett eller annat... ;-)
Senast redigerad av MacBruce 2022-12-08 20:01, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-08 20:00

MacBruce skrev:

Det gjordes mätningar på sådant vid något amerikanskt unversitet eller college för några år sedan. Fanns en länk på VoF forum, men hittar den inte nu. Resultatet var i alla fall, att foliehattar oftast förstärker störningar – de fungerade som antenner. Det kan förklara ett eller annat... ;-)

Håller min bakom ryggen och visslar falskt...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-12-08 22:01

MacBruce skrev:

Det gjordes mätningar på sådant vid något amerikanskt universitet eller college för några år sedan. Fanns en länk på VoF forum, men hittar den inte nu. Resultatet var i alla fall, att foliehattar oftast förstärker störningar – de fungerade som antenner. Det kan förklara ett eller annat... ;-)

Ja, det var väl ungefär det Svalander skrev också, att ljudet ibland blir sämre med en dyr skärmad kabel. Vilket inte hindrar att han säljer sådana till den som vill kasta pengarna på det. Kunden har ju alltid rätt...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi