Halloj i stugorna.
Något jag börjat klura på är vad folket tycker om Danskarnas produkter och då mer bestämt deras högtalare.
Det är ju väldigt sällan man ser att dom finns på mässor ( i Skåne i alla fall) och jag vet att man så klart valt att gå en annan väg för dels det estetiska samt deras teknik kring att förmedla musiken via deras enheter.
Som ett infall fick jag förra året tag på ett par Beolab Penta Mk3 som när det begav sig var deras flaggskepp och så här många år senare tycker jag väl att dom levererar rätt så rolig musik. Att klassa dessa som aktiva är väl lite av en parantes då det inte finns slutsteg till alla element utan ett till alla. Hur som så funkar det rätt ok ändå.
Deras produkter håller väl kanske inte en tydlig trend rent utseende mässigt utan svänger rätt rejält mellan modeller vilket säkert tilltalar en del och så klart helt förkastas av andra.
Prismässigt blir det alltid svårt att avgöra om man anser att dom är värda dessa och om man försöker att isolera ljudet, vad tycker hi-fi folket om ljudet? Det finns ju trots allt högtalare i dessa prisklasser på mässor som kanske både slår B&O och blir utklassade. Men det vore roligt att höra vad andra tycker.
Priserna i min nivå börjar kanske komma till rätta i begagnade Beolab 5:or. Dessa har just ett utseendet som verkligen sticker och men har tyvärr inte fått möjligheten att få lyssna. Men vad jag är nyfiken.....
//M