Reflektioner kring B&O produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Pappsen

Reflektioner kring B&O produkter

Inläggav Pappsen » 2022-12-20 16:02

Halloj i stugorna.

Något jag börjat klura på är vad folket tycker om Danskarnas produkter och då mer bestämt deras högtalare.
Det är ju väldigt sällan man ser att dom finns på mässor ( i Skåne i alla fall) och jag vet att man så klart valt att gå en annan väg för dels det estetiska samt deras teknik kring att förmedla musiken via deras enheter.
Som ett infall fick jag förra året tag på ett par Beolab Penta Mk3 som när det begav sig var deras flaggskepp och så här många år senare tycker jag väl att dom levererar rätt så rolig musik. Att klassa dessa som aktiva är väl lite av en parantes då det inte finns slutsteg till alla element utan ett till alla. Hur som så funkar det rätt ok ändå.
Deras produkter håller väl kanske inte en tydlig trend rent utseende mässigt utan svänger rätt rejält mellan modeller vilket säkert tilltalar en del och så klart helt förkastas av andra.
Prismässigt blir det alltid svårt att avgöra om man anser att dom är värda dessa och om man försöker att isolera ljudet, vad tycker hi-fi folket om ljudet? Det finns ju trots allt högtalare i dessa prisklasser på mässor som kanske både slår B&O och blir utklassade. Men det vore roligt att höra vad andra tycker.
Priserna i min nivå börjar kanske komma till rätta i begagnade Beolab 5:or. Dessa har just ett utseendet som verkligen sticker och men har tyvärr inte fått möjligheten att få lyssna. Men vad jag är nyfiken.....
//M
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Reflektioner kring B&O produkter

Inläggav Calleberg » 2022-12-20 16:16

Mmm, Överdesignat skräp med löjliga prislappar för folk som inte har nån koll, men som desperat vill att det skall se ut som de har det.

Eller som det ochså kallas Exklusiva Lifestyleprodukter :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Doofus

Inläggav Doofus » 2022-12-20 16:35

Jag har uppskattat just Beolab 5 och Beolab 90, och gillar deras udda design.
Dom mindre dom gjort är inte så imponerande, och definitivt inte värde för pengarna.
Men det bör sorteras just som en lifestyle-produkt.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-20 16:41

Bang & Olufsen var rätt bra på att göra skivspelare men det är ett bra tag sedan. Larsgöran Hedström provade och skrev om sina erfarenheter i MoLt. Därefter blev det allt mera lifestyle och prislappar för bättre bemedlade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-12-20 16:56

Definitivt inte sista ordet vad det gäller ljudkvalité, men ett par Penta kan pryda ett vardagsrum väldigt bra. Man kan ju undra hur pass mycket bättre det skulle gå att få till det i den formfaktorn med det senaste i högtalarelement, förstärkeri och DSP dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-12-20 19:53

Det med formspråk är roligt, vilka reaktioner det väcker. Jag kan absolut hålla med om att pengar som skulle kunna gå till utveckling av ljudet minskar när design är en säljande faktor.
Lyssnade på Beolab 50 i butik och det var väldigt trevligt. Men visst 500k SKA låta bra.
Mina Penta är iögonfallande och skulle kanske må bra av lite översyn. Får se om jag orkar med men så länge stegen går får dom spela på.
Någon som haft möjligheten att få lyssna på deras modeller 50, 90 uppställda i ett bra rum?
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-20 23:42

Efter decennier av Carlsson/Sonabhögtalare varvat med lite JBL och KEF lyssnade jag för ca 10 år sedan, av en händelse, på Beolab5 högtalare och blev motvilligt förvånad över ljudkvaliteten.
Hittade sedan ett par begagnade på Blocket till ett pris som var en riskfri investering.

Som ljudmätsnörd mätte jag upp dom omgående och förvånades över hur rak direktljudskurvan var och hur väl det automatiska inställningen av basåtergivnigen funkade (man trycker på B&O emblemet, håller kjäften i ca 1 minut medan basen mullrar med olika frekvenser och basen är därefter anpassad till rumsresonanser när LED:en slutar blinka).

Efter ytterligare mätningar konstaterade jag att vänstra elementet för övre basen (6,5 tummare) distade något jämfört med högra högtalaren och bytte den (Ebay.de).
Lever nu med dessa högtalare och är helnöjd trots att lyssningsrummet inte är optimalt (för stort och dåligt dämpat).

Lyssnar då och då på OA6 (typ 1) i hobbyrummet. Fantastiskt väljudande med tanke på åldern men bär jag in om bredvid Beolab5:orna i allrummet har dom ingen chans.

Personligen tycker jag att aktiva B&O högtalare undervärderas av "highend maffian", det är få högtalare som kan uppvisa liknande prestanda som t.ex Beolab5 - åtminstone om man tror på riktiga/sanna mätvärden.

Det hände något konstigt när jag fick Beolab5:orna. Plötsligt var jag nöjd efter 40 års hysteriskt letande......
Sitter nöjd som Hifikg uttrycker det

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-12-21 08:40

jansch skrev:Efter decennier av Carlsson/Sonabhögtalare varvat med lite JBL och KEF lyssnade jag för ca 10 år sedan, av en händelse, på Beolab5 högtalare och blev motvilligt förvånad över ljudkvaliteten.
Hittade sedan ett par begagnade på Blocket till ett pris som var en riskfri investering.

Som ljudmätsnörd mätte jag upp dom omgående och förvånades över hur rak direktljudskurvan var och hur väl det automatiska inställningen av basåtergivnigen funkade (man trycker på B&O emblemet, håller kjäften i ca 1 minut medan basen mullrar med olika frekvenser och basen är därefter anpassad till rumsresonanser när LED:en slutar blinka).

Efter ytterligare mätningar konstaterade jag att vänstra elementet för övre basen (6,5 tummare) distade något jämfört med högra högtalaren och bytte den (Ebay.de).
Lever nu med dessa högtalare och är helnöjd trots att lyssningsrummet inte är optimalt (för stort och dåligt dämpat).

Lyssnar då och då på OA6 (typ 1) i hobbyrummet. Fantastiskt väljudande med tanke på åldern men bär jag in om bredvid Beolab5:orna i allrummet har dom ingen chans.

Personligen tycker jag att aktiva B&O högtalare undervärderas av "highend maffian", det är få högtalare som kan uppvisa liknande prestanda som t.ex Beolab5 - åtminstone om man tror på riktiga/sanna mätvärden.

Det hände något konstigt när jag fick Beolab5:orna. Plötsligt var jag nöjd efter 40 års hysteriskt letande......
Sitter nöjd som Hifikg uttrycker det

Kul att höra att du är nöjd med 5:orna. Det är väl dessa som jag just nu skulle kunna anpassa min plånbok efter. Man får ju inte hellre glömma att dessa ska jämföras med ett par passiva plus drivning. Rättvist kanske man skulle lyssna och jämför med ett par passiva högtalare som ligger 15-20k under Beolab 5 då man får räkna med att köpa till slutsteg. Så som det blir för mig.
Jag tänker inte att implementera ett par till B&O andra produkter utan är lite "tramsig" och kör Sonos som signal. Och jag vet att det är inte toppen av signalväg och kan tänka mig att se över andra alternativ på streamingsidan. Men man tar det man har i dagsläget.
Sen att hitta ett par Beolab 5 är inte helt enkelt. Skicket är verkligen avgörande. Inte gratis att laga liksom.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-12-21 09:44

De kan göra verkligt fina saker. JA på Stereophile är väldigt nöjd med Beolab 90.

https://www.stereophile.com/content/ban ... asurements
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-21 09:53

För de pengarna bör man få bra grejor!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-12-21 10:12

RogerGustavsson skrev:För de pengarna bör man få bra grejor!

Jodå, och det får man också. Sedan är det ju upp till varje individ att avgöra hur mycket man vill, och kan investera i sin lyxkonsumtion.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2022-12-21 11:39

Beolab 90 i mindre vanligt rum är inte fy skam. Hade förmånen att ensam lyssna på min egen test musik i någon timme. Lyssnade mest på inställningen "fokuserad ljudbild i optimala lyssningspositionen".
Övergripande intrycket var att ljudkällorna speglade rummet på ett naturligt sätt. Det var som om rummet blev större än det faktiskt var. Känslan av att lyssna på högtalare var klart minskad relativt lådhögtalare. Min minnesbild är att det typiska lådhögtalarljudet saknades utan att ljudbilden blev diffus. Djup, fast och torr bas. Låg distorsion. Betydande ljudtryckskapacitet. Tydlig stereobild med framhävda spatiala inslag i högre grad än för vanliga lådhögtalare.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-12-21 15:16

Om det skulle delas ut diplom för obalans i produktsortimentet så tror jag att B&O skulle ligga bra till ända sedan 1975 ungefär. Nån produktkategori kan vara bra men då är andra snudd på usla. En hel B&O anläggning har inte varit bra sedan väldigt länge.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-12-21 15:29

Jag har nog aldrig hört en B&O anläggning ordentligt, men jag är generellt positiv till deras (högtalar)design. Dekadent, lyxig och avantgarde. Inget för Svenssons lilla vardagsrum, men i rätt miljö (läs, stor och dyrinredd våning) kan de komma till sin rätt. Det verkar också som att högtalarnas form följer någon sorts funktionsprincip, inte minst Beolab 90. Även om de i vissa fall kan bli lite för blingiga och dekorerade, så är de helt klart i frontlinjen av formgivning. Men det är en vattendelare bland mina designerkollegor - antingen eller.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-12-21 21:04

Tänk er ett stort event där flertalet av de märke som når den stora skalan arrangerade ett blindtest, då för att verkligen sätta ljudet framför det estetiska, det hade varit häftigt och säkert en gett många en liten smäll på fingrarna över att kanske föredra ett annat märke framför en favorit. Men sen är det ju för det flesta att saker ska passa in i ens boende.
Om man nu inte är lyckligt lottad av att ha ett dedikerat rum där ingen annan får tycka till.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-12-21 21:59

Fast det blir ju en test av folks tycke och smak och det är ju inte inte troligt att alla leverantörer ens försöker ha samma mål med ljudåtergivningen. Så vad skulle resultatet bli och vilka skulle vara intresserade av det ifrån leverantörssidan?

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-12-21 22:13

Harryup skrev:Fast det blir ju en test av folks tycke och smak och det är ju inte inte troligt att alla leverantörer ens försöker ha samma mål med ljudåtergivningen. Så vad skulle resultatet bli och vilka skulle vara intresserade av det ifrån leverantörssidan?

Jag tänkte mer i aspekten av att det vore spännande och se hur vi avgör genom att låta mer än ett intryck om vad vi anser är bra ljud.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-12-21 22:52

Pappsen skrev:
Harryup skrev:Fast det blir ju en test av folks tycke och smak och det är ju inte inte troligt att alla leverantörer ens försöker ha samma mål med ljudåtergivningen. Så vad skulle resultatet bli och vilka skulle vara intresserade av det ifrån leverantörssidan?

Jag tänkte mer i aspekten av att det vore spännande och se hur vi avgör genom att låta mer än ett intryck om vad vi anser är bra ljud.

Jodå, det finns en hel del fördomar eller förföreställningar kanske det kan kallas. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-12-27 07:58

Jag har hört några enklare B&O-produkter som inte lät bra alls. Men BeoLab 5 och BeoLab 90 skulle jag kunna leva med. Gott

Återgå till Generellt om hifi