Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav bensnake » 2023-01-02 19:49

Long time, o.s.v. Tänkte gå all in och ge kommande SET-rörhäck (sannolikt en Line Magnetic 845 Premium men inget är hugget i sten) bästa möjliga förutsättningar. Den sägs lämna 2x30W men fan tro't. Sanningen ligger nog snarare någonstans kring dryga 20. Den är bestyckad med 845:or som effektrör och ett par 300B som drivrör(!) i en konstruktion jag inte begriper ett jota av men det spelar mindre roll. Den är nämligen alldeles oavsett uppgivna spec. betydligt kraftfullare än min tidigare Audion Silver Night Mk.2 (2x7W). Jag lurar lite åt Klipsch Cornwall men tar gärna emot tips på konkurrenter. En god vän kör med den mindre Forte-modellen och han är lyrisk. Dessvärre har jag inte haft möjlighet till provlyssning men hans omdömen brukar lira väl med min egen uppfattning. Givetvis kommer jag provlyssna innan beslut tas.

PS: Jag är inte intresserad av diskussioner kring rör vs. trissor. Dylika har jag deltagit tillräckligt i.

What say you? Erfarenheter kring och tips på bra hornhögtalare tas tacksamt emot.

/Snake
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav Morello » 2023-01-02 19:56

Jag tycker frågan är felformulerad - vad är det för egenskaper du söker?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-02 21:20

Morello skrev:Jag tycker frågan är felformulerad - vad är det för egenskaper du söker?

Det är den inte alls. Jag gör tvärtom mot många andra. Jag väljer förstärkare först, alltid rör och sedan drygt ett decennium tillbaka alltid SET. Därefter försöker jag hitta matchande högtalare som ger mig bästa möjliga musikaliska upplevelse. Varför jag gör så? För att jag alltid får bästa möjliga musikaliska upplevelse med bra SET-häckar.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-03 11:06

Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra.
Jag har i 30 år provat ganska många högtalare och lyssnat på ännu fler. Vägen in i horn för min del var via Magnetostater Magnepan för att vara exakt. Jag hade testat div olika vanliga lådhögtalare i många år. Jag kunde inte tänka mig Maggies ännu mindre horn!
Hursomhelst som så fick jag av olika anledningar (sura grannkärringen) för mig att prova Maggies eftersom de dels inte drog igång rummet och skapade bas på samma sätt som konventionella högtalare och att de inte tappade verkningsgrad med avståndet enl samma modell som vanliga lådhögtalare. Detta föll extremt väl ut och jag ägde tre generationer/modeller av Magnepan.
Det jag gillade var den till synes avsaknaden av lådljud/färgning, lättheten/snabbheten i anslagen och detaljrikedomen.
Horn förstod jag fortfarande inte alls. Så kom det sig att jag hjälpte Stefan på Akkelis audio med ett antal demos på mässor där vi spelade på Avantgarde. Första gången var det ett par stora Duo och jag fattade knappt något av vad jag egentligen hörde men det sådde ändå ett frö. De lät stort, mäktigt och brutalt dynamiskt. Men jag fick ändå inte ihop det i huvudet.
Andra och tredje året demade vi på lilla Zero, nu var det lättare för mig att få ihop ljudbilden och soundet. När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen. När jag kom hem lät det iofs bra som vanligt, hemvan som de flesta av oss är.
Men det blev liksom inte kul.... det var fint släpp fin ton mm. Men njae. Jag investerade i dubbla REL till mina 3.7 och lyckas bra med intregrationen. Det tillförde ytterligare en dimension men ljudminnet satt kvar.
Flera resor ner till Akkelis Audio och många lyssningar på Avantgarde hade skadat mig rejält.
Så kom mässan när deras nya ”lilla” UNO Fino edition lanserades. Äntligen en avantgarde som jag kanske skulle kunna finansiera förutom Zero som ändå inte riktigt hade samma dragningskraft som de stora modellerna.
Det var helt enkelt en tvungen investering sagt o gjort, de e bare o köp.
Detta köp drog såklart med sig en snöbollseffekt eftersom högtalare ställer lite olika krav på övrig utrustning.
Jag hade nog tänkt att jag skulle kunna köra vidare med min Cary V-12r fast i ultra linjärt läge med endast 50W som skulle räcka mer än väl. UNO Fino Edition ligger på 107db/1W i känslighet.
Det visade sig snabbt vara helt fel. Ett brum, brus och sus som överhuvudtaget inte ens anades med Maggies på full volym, blev nu outhärdligt. Som tur är hade Stefan tagit med sig två monoblock från samma tillverkare som jag då körde försteg från. Dessa monoblock var bestyckade med 2A3-40 och gav väl ca 10W ut. Plenty i detta sammanhang.
Fantastiska steg, väldigt tysta med försteget. Tillverkaren var JJ. här kunde ju allt stannat om det inte var för en viss pandemi som satte stopp för tillverkningen av ovan sagda rör. Jag behövde nya rör vilka inhandlades, jag minns inte allla resor men ett rör var trasigt vid leverans och ersättningsrör kom. Allt fungerade fint tills ett av rören började bete sig märkligt. Svaret från leverantören var att denna modell var slut och att pga av Corona väntades ingen produktion förrän tidigast om 6 månader. Jag insåg att ett reservsteg måste inhandlas, valet föll på en DIY Pass konstruktion för väldigt rimliga pengar, en return of Zen. Denna lät så bra och så likt rörmonoblocken som var bestyckade med de rör som fungerade OK. Enda stora skillnaden var kontrollen i basen som faktiskt var bättre på Return of Zen.
Detta ledde sedermera in på att prova First watt från nämnda Nelson Pass. Och valet föll på F7 som jag fortfarande älskar.
Här kunde man tala om svärta, karusellen var igång och i princip alla delar i min anläggning byttes ut. Bör nämna att jag provat ett tiotal olika steg, både rör och trissor, likaså olika försteg. För mig blev det ett korståg mot brus och brum. I slutändan sitter jag nu med en rigg som är helt tyst trots 107db som sagt
Jag älskar dynamiken, det oansträngda, snabbheten, auktoriteten, spelglädjen. Jag har en kompis som under våran tid som kompisar ägt massor av spännade anläggningar och högtalare. Han har även han numera horn nämligen JBL m2 med dubbla 18” subbor och det låter riktigt bra ändå föredrar jag Avantgarde ljudet med endast två små 10” basar.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-03 11:31

Jag har för ett antal år sedan lyssnat på Avantgarde vid några tillfällen i olika situationer. Någon gång var jag inte helt imponerad med en gång var absolut 8O . Realismen var det bästa jag hört ..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 11:32

När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-03 12:05

Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.

Bra att du vet sanningen. ”Detta är inte dialys vi håller på med, det är underhållning” som Nelson Pass uttryckte det.
Blir du underhållen av att veta att just du har den enda sanningen så är det jättebra för dig. Om andra blir underhållna av div annat måste det ju vara helt ok så länge det inte skadar andra människor?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 12:14

Vilken pajaskommentar - bättre kan du.

Här kan man se mätdata på Advantgarde:

https://www.stereophile.com/content/ava ... nts-part-2
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-03 12:28

Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.

Hög verkningsgrad. Bra om man inte har så mycket effekt att tillgå och vägrar att skaffa mer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-03 12:33

Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.

Det där är fyra generationer tidigare än dagens modeller.
Pajas eller ej, Nelson Pass har rätt utifrån sitt sätt att se på vår hobby. Jag tycker din tidigare kommentar är lika torr o tråkig som om en dietist skulle betygsätta en Michelin krog utifrån näringsinnehållet.
Vilket är ett sätt att se på mat.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 14:58

Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 15:26

adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."

Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 15:43

adagio skrev:När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen.

Det är precis det jag är ute efter. Den känslan har jag hittills endast fått med SET och lättdrivna högtalare. Dock har horn aldrig funnits med i bilden. Men nu är det dags.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-03 15:55

bensnake skrev:
adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."

Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.

Jo....... vad är en gitarr utan lite dist, även när det låter odistat.
Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 15:58

adagio skrev:
Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.

Det där är fyra generationer tidigare än dagens modeller.
Pajas eller ej, Nelson Pass har rätt utifrån sitt sätt att se på vår hobby. Jag tycker din tidigare kommentar är lika torr o tråkig som om en dietist skulle betygsätta en Michelin krog utifrån näringsinnehållet.
Vilket är ett sätt att se på mat.

Jag syftade förstås inte på Nelsson, utan på ditt raljanta och osakliga svar på mitt inlägg. Noterar att du fortsätter med att raljera.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 15:59

Jag bjuder på ett försök till reset.

Om alla lådhögtalare endast är en box med ett antal linjära motorer som driver ett membran fram och tillbaks hur kan vi då skapa en tumregel utifrån en eventuell öppnings vara eller inte som stämmer för alla lådor med hål i?

Men samma beslutsmodell borde helt sonika alla lådor utan öppning oxå låta likadant.

Nu är jag ingen konstruktör, men jag har den hårda vägen lärt mig att tumregler och generaliseringar sällan leder till ett bra slutresultat, nedan skall jag försöka förklara varför.

Alla lådor utan öppning låter lika och egenresonansen i lådan går aldrig att bygga bort, dessutom har de en bedrövligt låg verkningsgrad.
Lådor med öppning låter alltid starkare och går djupare i basen vid samma effekt.
Den enda högtalaren som inte färgas av sin låda är olika elektro och magnetostatiska högtalare då de slipper distorsionen som en låda bidrar med.

Allt ovan är sant eller falskt beroende på, att man inte gillar vissa konstruktionen tycker jag oxå är OK men om man vill delta på ett produktivt sätt i en diskussion så kan det vara charmigare att dela med sig av sin kunskap istället för sina fördomar.
Det är nog ingen som betvivlar att du ha en massa kunskap att bidra med, men ibland kanske den hade nått länge om den liknade Nelson Pass sätt att uttrycka sig när han svarar på frågor och deltar i diskussionerna, till dags dato har han klarat av att hålla god ton i över 20.000 inlägg bara på diyaudio.

Jag välkomnar en fortsatt diskussion runt korrekta högtalare med hög känslighet :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 16:00

jansch skrev:
bensnake skrev:

Jo....... vad är en gitarr utan lite dist, även när det låter odistat.
Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.

Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 16:01

bensnake skrev:

Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Ytterligare ett raljant och osakligt inlägg utan bäring på hifi.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 16:01

bensnake skrev:

Men likafullt har han helt rätt i sak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 16:04

För att vara helt rättvis bör man dock lägga till att hornhögtalare kan ha sin plats i PA-sammanhang via hög verkningsgrad och kontrollerad riktverkan (för vissa typer).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 16:14

I-or skrev:
bensnake skrev:

Problemet är att det inte tillför tråden något. Om det primärt är jämn frekvensgång och ultralåg distorsion som får det att resa sig i brallan, är hornkonstruktioner inte rätt väg att gå. So what?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 16:17

I-or skrev:För att vara helt rättvis bör man dock lägga till att hornhögtalare kan ha sin plats i PA-sammanhang via hög verkningsgrad och kontrollerad riktverkan (för vissa typer).

Kyrkorglar och hesa Fredrik kanske oxå kan få vara med på listan över undantag :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 16:35

Morello skrev:
bensnake skrev:

Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-03 16:45

Om man nu läser slutklämmen på den recension från 2022 som Morello länkar till är väl slutklämmen mycket positiv. Han verkar ju köpa ett par.

Uppföljningen genom att senare lyssna på den uppgradera versionen så talar skribenten om att man upplever ännu mera av verkliga instrument.

https://www.stereophile.com/content/ava ... o-followup

Min egen erfarenhet är att jag vid en lyssning av ett par Avantgarde upplevde mera realismen än vad jag tidigare hört. Rummet hade också anpassad akustik vilket gör saken något svårbedömd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 16:49

bensnake skrev:
Morello skrev:
bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.

Du bjuder på en osedvanligt tråkig ton.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 16:51

Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 16:54

I-or skrev:
bensnake skrev:

När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 16:56

FBK, här måste jag låta som en annan medlem och be dig läsa igen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-03 17:02

FBK skrev:Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.

Jävligt BRA!

Kul ochså att det munhuggs lite i den här tråden :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 17:18

Morello skrev:FBK, här måste jag låta som en annan medlem och be dig läsa igen.

Har läst igen, och jag kommer fram till att bensnake vill ha något som får hans fötter att börja röra på sig, något som tilltalar honom hans öron och hjärna och kalla det för raljerande förstår jag inte alls. När ska ni alla lära er att vi ha våra sinnen och alla har inte likadana. Det är så enkelt som att en del tycker om viss mat andra avskyr den. Likadant med alla våra andra sinnen. Ni måste försöka förstå att alla tycker inte om samma sorts ljud, är det så svårt :?: Personligen så uppskattar jag flera olika högtalare som låter olika, är jag knäpp pga det :?: Hade jag bostad och pengar till det så skulle jag ha flera olika högtalare för jag tycker att olika sorters musik kan passa olika högtalare extra bra. Nu är jag inte i den situationen och då har valet fallit på Carslsson pga jag gillar deras ljudbild. Men jag kommer nog smyga in ett par burkar till som kan spela mer rejäl bas och som sätter igång musiken lite annorlunda. Det här med super korrekt återgivning är för mig ofta tråkigt ljud, men inte alltid. Jag förstår helt enkelt inte varför ni stör er på bensnake val av högtalare, det är väl han som ska njuta av dem även om ni inte tycker om dem pga olika anledningar. Det är som att någon ska bestämma vad andra ska tycka om :?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi