Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tycker frågan är felformulerad - vad är det för egenskaper du söker?
Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.
Här kan man se mätdata på Advantgarde:
https://www.stereophile.com/content/ava ... nts-part-2
adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."
adagio skrev:När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen.
bensnake skrev:adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."
Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.
adagio skrev:Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.
Här kan man se mätdata på Advantgarde:
https://www.stereophile.com/content/ava ... nts-part-2
Det där är fyra generationer tidigare än dagens modeller.
Pajas eller ej, Nelson Pass har rätt utifrån sitt sätt att se på vår hobby. Jag tycker din tidigare kommentar är lika torr o tråkig som om en dietist skulle betygsätta en Michelin krog utifrån näringsinnehållet.
Vilket är ett sätt att se på mat.
jansch skrev:bensnake skrev:adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."
Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.
Jo....... vad är en gitarr utan lite dist, även när det låter odistat.
Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.
bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
I-or skrev:bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Men likafullt har han helt rätt i sak.
I-or skrev:För att vara helt rättvis bör man dock lägga till att hornhögtalare kan ha sin plats i PA-sammanhang via hög verkningsgrad och kontrollerad riktverkan (för vissa typer).
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Ytterligare ett raljant och osakligt inlägg utan bäring på hifi.
bensnake skrev:Morello skrev:bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
Ytterligare ett raljant och osakligt inlägg utan bäring på hifi.
Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.
I-or skrev:bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Men likafullt har han helt rätt i sak.
FBK skrev:Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.
Morello skrev:FBK, här måste jag låta som en annan medlem och be dig läsa igen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster