Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav JM » 2023-01-03 22:56

Det är lätt att utan rätt kunskap att intala sig att hornljudet är bäst!

Hornhögtalare upplevs av de flesta lyssnare som klart bättre än de flesta lådhögtalare/elektrostater/mfl i en viss kontext.
Hornhögtalare kan få suboptimala förstärkare och ljudmedia att upplevs av de flesta lyssnare som klart bättre än med de flesta lådhögtalare/elektrostater/mfl i viss kontext.

Detta är en subjektiv luring!

Det är lätt att hemma i en kontrollerad test i för hörandets optimala förhållanden påvisa hornets klara förvrängning av ljudet.
Detaljer försvinner, ljud förvrängs, spatiala komponenter saknas mm vid vanligaste hornlyssningsförhållanden i hemmet.
Det är inte svårt att fysikaliskt och psykologiskt bevisa vad som faktiskt felar med horn. Det är ffa på den psykologiska sidan som vi luras.

För inte så länge sedan lyssnade jag JBLs monsterstudiemonitorer med dubbla 15", kort 2" horn och 077:or i toppen och fick återigen fysikaliska och psykologiska fakta bekräftade.
Häftigt ljud när ägaren demonstrerade men vid för hjärnan optimerade lyssningsförhållanden var ljudet bedrövligt.

Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.

Har ägt tjogvis med olika horn som jag då upplevde som klart bättre än alla andra högtalarprinciper. Skrev mitt första bakladdade kvadruppla spiral tractrixhornprogram med polära koordinater och hyperboliska funktioner redan på 1970-talet.

Liknande detta horn med med 4 identiska spiral tractrixhorn. Mitt horn expanderade även i "z-planet".

Skärmavbild 2023-01-03 kl. 22.23.44.png
Skärmavbild 2023-01-03 kl. 22.23.44.png (853.62 KiB) Visad 1645 gånger
från

Utifrån teori från Olsens bok 1954 skrev jag hyperboliska subbasprogram - med sen prominent expansion av hornet. Hornen blev relativt kompakta vid veckning och med låg undre gränsfrekvens men torde haft högdistorsion ffa pga av reflexer internt.

JM
Senast redigerad av JM 2023-01-03 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 23:53

Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.

Sluta drick nu! Mitt förslag till dig var bara hypotetiskt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 23:56

Morello skrev:JBL:s hornbestyckade högtalare torde ligga i toppskiktet vad teknisk förfining anbelangar.

Jag sa till en kompis idag att om jag var tvungen att välja EN högtalare utan att tänka på priset och leva med dem resten av livet så skulle det bli ett par JBL. Dem har den bästa mixen av alla andra högtalare som tilltalar mig.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 23:58

Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.

Jag tänker alltid på högtalare först, annars kan det bli riktigt galet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-04 01:30

sportbilsentusiasten skrev:
bensnake skrev:
sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.

Har du lyssnat till någon Klipsch i Heritage-serien?

Jag har, men inte jämfört med något, eller hört dom med känd elektronik och i känd miljö - så låter andra beskriva mer.

Oaktat dessa "begränsningar", vilket var ditt spontana intryck?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-04 02:54

JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.

Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.

JM

Inläggav JM » 2023-01-04 07:52

bensnake skrev:

Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.

Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.

JM

Vänligen läs på §2 i policyn - det där är inte ok. // Redaktör'N
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 09:38

Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Doofus

Inläggav Doofus » 2023-01-04 10:22

+1 på Adagio

Men för att återgå till frågan.
Hornladdning i diskantområdet används av många här på forumet, om än med ganska mild förstärkning. Detta har jag mycket positiv erfarenhet av, specifikt från c.a 1khz och uppåt.

Att använda horn för lägre frekvenser brukar leda till orimligt stora lådor för hemmabruk, konceptet är en lösning för maximal verkningsgrad från en tid då förstärkareffekt var svårt och dyrt. Nu har vi inte längre dessa bekymmer och egentligen är det bara nackdelar kvar.

Har för mig att Petter Persson här på forumet designat ett tappat horn med 2x12" som spelade ganska bra. Sen finns/fanns väl No Frills audio med stora horn och hög känslighet.

Några medlemmar har nog tröttnat på frågor om alternativa konstruktioner, när både forskning och teknik tagit några steg framåt (framför allt förstärkareffekt och digital signalhantering).

Det är egentligen inte det minsta fel att försöka få till ett sound, kanske vill man ha något man minns från stora konserter eller festivaler.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-04 11:01

JM skrev:
bensnake skrev:

Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.

JM

Du har fel. Jag är mycket intresserad. Jag blev bara inte klok på ditt inlägg som i mina ögon hade karaktären av att CocaCola egentligen inte är gott, du bara upplever det så. Gång efter annan. Egentligen är vanligt kranvatten den minst förvrängda drycken och därmed den sannaste. Alla andra uppfattningar bygger på okunskap om vad en dryck egentligen har för syfte.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-01-04 11:02

Jag tror jag förstår frågeställningen, och dissar den inte.

Själv hade jag ett slutsteg jag tyckte om och experimenterade lite med olika högtalare till det. Att jag själv byggt förstärkaren bidrog naturligtvis till känslomässiga band till den. Eftersom uteffekten var låg (2 x 8 W Hiragas ”Le Monstre”) så var hög verkningsgrad en fördel. Jag provade med diverse olika typer av högtalare såsom OA14, Horn, kvartsvågspipor, och vanliga ”lådor”. Hornen var de jag gillade bäst till den förstärkaren. Sedan finns det betydligt bättre horn än de jag hade.

Idag är som skrivits av flera inte uteffekt en bristvara och DSP finns.

Jag har även lyssnat till Klipschorn vid flera tillfällen. Lite kluven till intrycken. Spelar väldigt högt och mycket ”live” känsla. Knepigare vid lägre volymer och slölyssning. Det finns ju en hel del annat att välja på i den prisklassen.

Jag tycker du ska leta upp ett par begagnade horn till fyndpris hos någon som inte har utrymme för dem eller där WAF inte är tillräcklig. Bara att prova och skicka dem vidare om det inte blir som du hoppades på.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 11:53

Mvh
Magnus

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 12:29

Jag har en kompis som har M2. På egen hand tycker jag de saknar väldigt mycket i basen, då jämfört med mina Avantgarde UNO Fino Edition XD, efter att ha jämfört dom köpte han samma kväll två st 18” JBL subwoofers. He he.
Problemet är med M2 är att de kräver en kunnig operatör. Utan DSP låter de fruktansvärt illa! Men med väl utförd DSP och separata kraftfulla steg eftersom de måste köras med aktivt filter, låter de riktigt bra. Utan DSp med aktiv delning som sagt riktigt hemska.
Min kompis har haft väldigt många olika lösningar Linkwitz Orion, QRS, No Frills Catacombs, Q-tron prototyp, JBL (?) Devaliet, Pi60, pip, Genelecs största med deras största sub mm men M2 med sina mega subbor är nog hittils det bästa jag hört hos honom. Vi lyssnade på tre olika EQ kurvor med lite olika karaktär, en var för ljus enl mig den andra för fet men den tredje var precis rätt.
Glöm att använda effeksvaga förstärkare till dessa. Basarna kräver en hel del ändå. Han körde både via NCore, Moon och ett Crown steg med massor av effekt, samt Dynacomonoblock.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=43
Om man vill läsa kolla lite på hans resa.

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 12:37

För övrigt kan jag rekommendera tråden i länken ovan, fantastisk resa i nästan 10 år för den som vill ha lite kul läsning och tittning

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-04 13:14

Jag har ägt ett flertal hornhögtalare genom åren, bl.a. Altec Voice of the theatre vid två olika tillfällen (hornladdning ned till c:a 150 Hz) samt ett par olika bakladdade horn, t.ex. Schmackshorn (2.3 m horngång som gick strax under 40 Hz (- 3 dB) i mitt rum, uppmätt, om än lite krokigt ovanför.

Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.

Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont..... :D
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.

Men så vänjer man sig tillbaka och så låter pi60s fantastiskt bra igen.

Jag lyssnar på en hel del musik live också, även akustiskt, och att påstå att stora horn inte bidrar med någonting positivt jämfört med aldrig så goda vanliga högtalare kan helt enkelt inte vara sant.
Om det sen är t.ex. horndist som gör att komprimerade inspelningar låter mer dynamiskt, eller vad det kan vara är en annan sak som jag inte kan svara på.

Förövrigt så gör ju DSP ännu mer nytta på hornhögtalare då det är svårt att få till helt rakt frekvensgång där. Så införandet av DSP talar ju snarare för fler horn än mot.....
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 13:35

68CF7B0D-0BB8-444C-B23C-2EF8D4DB91E4.jpeg
68CF7B0D-0BB8-444C-B23C-2EF8D4DB91E4.jpeg (1.28 MiB) Visad 1419 gånger

2F23D2C0-7374-464B-B8C7-9C46E32FAAE3.jpeg
2F23D2C0-7374-464B-B8C7-9C46E32FAAE3.jpeg (1.21 MiB) Visad 1419 gånger

Här är mina två, höger resp vänster högtalare uppmätta i rummet från lyssningspositionen UTAN EQ.
På bilderna labbar jag med olika målkurvor och låter REW räkna ut vilka EQ som skall appliceras.
Tycker inte det ser speciellt katastrofalt ut. Fast det är horn.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-04 13:36

adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.

+1 Eller tyck om, tyck rätt :mrgreen: Musik är intryck,upplevelser, känslor, smak och då välja det enbart utifrån siffror. Det har blivit otroligt fyrkantigt. Och då har jag ingen utpräglat udda smak, men kommer aldrig förstå dem som bara "dissar" andrar val så hårt som en del gör här.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 13:40

Jag har själv tänkt bygga ett par hornisar.

Blir med sådana här horn med 1,4" driver
https://www.thomann.de/se/eighteensound_xt_1464.htm

Samt Monacor SPH390tc som jag redan har.

Tänkte att det med rörstärkare skulle blir mitt stereosystem i vardagsrummet som komplement till biorummet :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-04 14:08

adagio skrev:Här är mina två, höger resp vänster högtalare uppmätta i rummet från lyssningspositionen UTAN EQ.
På bilderna labbar jag med olika målkurvor och låter REW räkna ut vilka EQ som skall appliceras.
Tycker inte det ser speciellt katastrofalt ut. Fast det är horn.

Kan du visa samma men med 10 dB-skala istället för 20 dB? Med en sån grov skala är det svårt att säga någonting.
Sedan har väl dina högtalare en aktiv basdel, med basreflex och inbyggd DSP?
Så den delen av frekvensområdet är ju inte riktigt representativ för "hornhögtalare".

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-04 14:13

adagio skrev:

Jag har en kompis som har M2. På egen hand tycker jag de saknar väldigt mycket i basen, då jämfört med mina Avantgarde UNO Fino Edition XD, efter att ha jämfört dom köpte han samma kväll två st 18” JBL subwoofers. He he.
Problemet är med M2 är att de kräver en kunnig operatör. Utan DSP låter de fruktansvärt illa! Men med väl utförd DSP och separata kraftfulla steg eftersom de måste köras med aktivt filter, låter de riktigt bra. Utan DSp med aktiv delning som sagt riktigt hemska.
Min kompis har haft väldigt många olika lösningar Linkwitz Orion, QRS, No Frills Catacombs, Q-tron prototyp, JBL (?) Devaliet, Pi60, pip, Genelecs största med deras största sub mm men M2 med sina mega subbor är nog hittils det bästa jag hört hos honom. Vi lyssnade på tre olika EQ kurvor med lite olika karaktär, en var för ljus enl mig den andra för fet men den tredje var precis rätt.
Glöm att använda effeksvaga förstärkare till dessa. Basarna kräver en hel del ändå. Han körde både via NCore, Moon och ett Crown steg med massor av effekt, samt Dynacomonoblock.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=43
Om man vill läsa kolla lite på hans resa.

Din kompis finns här med, under samma namn :)

viewtopic.php?f=16&t=72609
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-04 14:15

Jag gillar stora talare och gillar utseendet på JBL större hornhögtalare. Det väger absolut in för min del.
Är känslor jag snackar om, minnen och upplevelser. Inte bara välljud.
Föredrar kul före rätt, om jag tvingas välja.

Och Gubbs, nu sansar vi debatten i tråden!!
Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 14:18

Gör ett försök, det är vad ett diskussionsforum som detta är till för. Trådens titel lyder som bekant "Hornhögtalare - erfarenheter & tips?". Flera medlemmar har bidragit med erfarenheter av det positiva slaget och andra med negativa dito. Allt bör förstås vara av intresse för den som söker kunskap.

För egen del har jag poängterat styrkor och svagheter med kompressionshorn och har även rekommenderat ett par tillverkare som jag anser vara klart kompetenta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 14:28

Doofus skrev:
Men för att återgå till frågan.
Hornladdning i diskantområdet används av många här på forumet, om än med ganska mild förstärkning. Detta har jag mycket positiv erfarenhet av, specifikt från c.a 1khz och uppåt.

Numer brukar man göra skillnad mellan s.k. vågledare och kompressionshorn, där de förstnämnda undviker olinjäriteter orsakade av omfattande vågutbredningsingrepp och även uppvisar betydligt jämnare frekvensgång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-04 14:30

FBK skrev:

+1 Eller tyck om, tyck rätt :mrgreen:

Tyck som Max Headroom. Då tycker du rätt och kommer att uppfyllas av en 7-jäkla salighet (eller nåt).

Beträffande högtalare har jag förslag på skapligt högkänsliga (97dB/W/m) men det är inte horn. Otur, va?
Kodord: Studio. Stage Accompany.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2023-01-04 15:14

Biografhögtalare euronor_2.jpg
Biografhögtalare euronor_2.jpg (56.89 KiB) Visad 1356 gånger
Om vi kikar lite längre tillbaks så kunde man bygga rejäla horn. Denna bild är från biografen Röda Kvarn i Stockholm någon gång i mitten av 40-talet. Den var fyra meter hög med trattöppning fyra kvm. Omfång 30-12000Hz.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-04 15:23

Kalle G skrev:Om vi kikar lite längre tillbaks så kunde man bygga rejäla horn. Denna bild är från biografen Röda Kvarn i Stockholm någon gång i mitten av 40-talet. Den var fyra meter hög med trattöppning fyra kvm. Omfång 30-12000Hz.

I Stockholm alltså? Undrar var de står nu.... :D .
Kanske i källaren inder Eataly som väl ligger där idag?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-04 15:57

BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.

Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont..... :D
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.

Detta är något jag också funderat en del på. Det borde väl inte vara så svårt att åtminstone grovt ekvalisera tonkurva och nivå från en hornhögtalare och jämföra med en god dynamisk högtalare, till exempel ett par pi60. Vad återstår i skillnader som kan förklara intrycket jag och många andra har av hornhögtalare?

Mina referenser är å ena sidan Klipchorn och ett par hembyggda Scamckhorn, å andra sidan mina Quad elektrostater.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-04 16:01

Jag förstår inte den här tråden överhuvudtaget. Alla diskuterar som om horn låter på ett visst sätt. Personligen skulle jag säga att det finns vanligare fel men horn kan låta mycket annorlunda och i synnerhet inställningar av delningsfilter. Mina erfarenheter är att JBL inte är så särskilt mycket framstående om det gäller ljudåtergivning ifrån 500Hz och uppåt med hemma hifikrav. Dom låter i regel för mycket på och för hest. Jag skulle heller inte som många entusiaster använda papper i kolja och flanka filter passiva filter. Snarare skulle jag mäta upp så man kan se hur det låter för varje register och enbart använda digitala filter med peq. Då först kan man börja få en uppfattning om hur bra drivers kan låta. Tyvärr är det inte billiga drivers om man vill få det att inte låta horn och inte heller billiga filter om man inte vill att man skall få orkestern i knäna i transienter.
Personligen har jag nog hört horn låta bra ungefär 3-4 ggr och alla gånger med äldre drivers varav 2 ggr med Lowther PM4 en gång med Altec och en gång med TAD.
Men inte ens då så kan man spela valfri skiva och det alltid kommer låta bra. Sen är det bara 2 av systemen som haft horn i alla register.
Allt enligt mina erfarenheter, åsikter och mätningar över åren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 16:24

PerStromgren skrev:
BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.

Detta är något jag också funderat en del på. Det borde väl inte vara så svårt att åtminstone grovt ekvalisera tonkurva och nivå från en hornhögtalare och jämföra med en god dynamisk högtalare, till exempel ett par pi60. Vad återstår i skillnader som kan förklara intrycket jag och många andra har av hornhögtalare?

Mina referenser är å ena sidan Klipchorn och ett par hembyggda Scamckhorn, å andra sidan mina Quad elektrostater.

Frekvensgången är bara en av de egenskaper som måste efterliknas för god överensstämmelse mellan intrycken. Även spridningen och distorsionen måste vara likartad och här blir det mycket komplicerat att få till det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 16:36

Harryup skrev:Jag förstår inte den här tråden överhuvudtaget. Alla diskuterar som om horn låter på ett visst sätt. Personligen skulle jag säga att det finns vanligare fel men horn kan låta mycket annorlunda och i synnerhet inställningar av delningsfilter. Mina erfarenheter är att JBL inte är så särskilt mycket framstående om det gäller ljudåtergivning ifrån 500Hz och uppåt med hemma hifikrav. Dom låter i regel för mycket på och för hest. Jag skulle heller inte som många entusiaster använda papper i kolja och flanka filter passiva filter. Snarare skulle jag mäta upp så man kan se hur det låter för varje register och enbart använda digitala filter med peq. Då först kan man börja få en uppfattning om hur bra drivers kan låta. Tyvärr är det inte billiga drivers om man vill få det att inte låta horn och inte heller billiga filter om man inte vill att man skall få orkestern i knäna i transienter.
Personligen har jag nog hört horn låta bra ungefär 3-4 ggr och alla gånger med äldre drivers varav 2 ggr med Lowther PM4 en gång med Altec och en gång med TAD.
Men inte ens då så kan man spela valfri skiva och det alltid kommer låta bra. Sen är det bara 2 av systemen som haft horn i alla register.
Allt enligt mina erfarenheter, åsikter och mätningar över åren.

Olika hornkonstruktioner uppvisar definitivt klart olika ljudande egenskaper, från fullt godkänt till skamligt underkänt. Dock finns det vissa typiska likheter som mycket hög ljudtryckskapacitet, smalbandigt mycket ojämn frekvensgång, begränsad spridning och den allestädes närvarande andratonsdistorsionen för höga frekvenser, vilka i mitt tycke medför att det faktiskt existerar någon sorts grundläggande "hornljud".

Med ekvalisering kan man dock hantera den överlägset största svagheten, den ojämna frekvensgången, varför hornen kanske har en hygglig framtid inom HiFi i alla fall. I PA-sammanhang är de sedan länge fast etablerade även om frammarschen av klass D-förstärkeri och betydligt bättre element har fått marknaden att alltmer gå över till direktstrålande konstruktioner.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi