Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.
Morello skrev:JBL:s hornbestyckade högtalare torde ligga i toppskiktet vad teknisk förfining anbelangar.
Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.
sportbilsentusiasten skrev:bensnake skrev:sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.
Har du lyssnat till någon Klipsch i Heritage-serien?
Jag har, men inte jämfört med något, eller hört dom med känd elektronik och i känd miljö - så låter andra beskriva mer.
JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.
bensnake skrev:JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.
Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.
JM skrev:bensnake skrev:JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.
Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.
Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.
JM
Kraniet skrev:Två till synes ganska bra hornhögtalare
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_m2/
adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.
adagio skrev:Här är mina två, höger resp vänster högtalare uppmätta i rummet från lyssningspositionen UTAN EQ.
På bilderna labbar jag med olika målkurvor och låter REW räkna ut vilka EQ som skall appliceras.
Tycker inte det ser speciellt katastrofalt ut. Fast det är horn.
adagio skrev:Kraniet skrev:Två till synes ganska bra hornhögtalare
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_m2/
Jag har en kompis som har M2. På egen hand tycker jag de saknar väldigt mycket i basen, då jämfört med mina Avantgarde UNO Fino Edition XD, efter att ha jämfört dom köpte han samma kväll två st 18” JBL subwoofers. He he.
Problemet är med M2 är att de kräver en kunnig operatör. Utan DSP låter de fruktansvärt illa! Men med väl utförd DSP och separata kraftfulla steg eftersom de måste köras med aktivt filter, låter de riktigt bra. Utan DSp med aktiv delning som sagt riktigt hemska.
Min kompis har haft väldigt många olika lösningar Linkwitz Orion, QRS, No Frills Catacombs, Q-tron prototyp, JBL (?) Devaliet, Pi60, pip, Genelecs största med deras största sub mm men M2 med sina mega subbor är nog hittils det bästa jag hört hos honom. Vi lyssnade på tre olika EQ kurvor med lite olika karaktär, en var för ljus enl mig den andra för fet men den tredje var precis rätt.
Glöm att använda effeksvaga förstärkare till dessa. Basarna kräver en hel del ändå. Han körde både via NCore, Moon och ett Crown steg med massor av effekt, samt Dynacomonoblock.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=43
Om man vill läsa kolla lite på hans resa.
adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.
Doofus skrev:
Men för att återgå till frågan.
Hornladdning i diskantområdet används av många här på forumet, om än med ganska mild förstärkning. Detta har jag mycket positiv erfarenhet av, specifikt från c.a 1khz och uppåt.
FBK skrev:adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
+1 Eller tyck om, tyck rätt![]()
Kalle G skrev:Om vi kikar lite längre tillbaks så kunde man bygga rejäla horn. Denna bild är från biografen Röda Kvarn i Stockholm någon gång i mitten av 40-talet. Den var fyra meter hög med trattöppning fyra kvm. Omfång 30-12000Hz.
BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.
Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont.....![]()
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.
PerStromgren skrev:BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.
Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont.....![]()
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.
Detta är något jag också funderat en del på. Det borde väl inte vara så svårt att åtminstone grovt ekvalisera tonkurva och nivå från en hornhögtalare och jämföra med en god dynamisk högtalare, till exempel ett par pi60. Vad återstår i skillnader som kan förklara intrycket jag och många andra har av hornhögtalare?
Mina referenser är å ena sidan Klipchorn och ett par hembyggda Scamckhorn, å andra sidan mina Quad elektrostater.
Harryup skrev:Jag förstår inte den här tråden överhuvudtaget. Alla diskuterar som om horn låter på ett visst sätt. Personligen skulle jag säga att det finns vanligare fel men horn kan låta mycket annorlunda och i synnerhet inställningar av delningsfilter. Mina erfarenheter är att JBL inte är så särskilt mycket framstående om det gäller ljudåtergivning ifrån 500Hz och uppåt med hemma hifikrav. Dom låter i regel för mycket på och för hest. Jag skulle heller inte som många entusiaster använda papper i kolja och flanka filter passiva filter. Snarare skulle jag mäta upp så man kan se hur det låter för varje register och enbart använda digitala filter med peq. Då först kan man börja få en uppfattning om hur bra drivers kan låta. Tyvärr är det inte billiga drivers om man vill få det att inte låta horn och inte heller billiga filter om man inte vill att man skall få orkestern i knäna i transienter.
Personligen har jag nog hört horn låta bra ungefär 3-4 ggr och alla gånger med äldre drivers varav 2 ggr med Lowther PM4 en gång med Altec och en gång med TAD.
Men inte ens då så kan man spela valfri skiva och det alltid kommer låta bra. Sen är det bara 2 av systemen som haft horn i alla register.
Allt enligt mina erfarenheter, åsikter och mätningar över åren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster