Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.
pLudio skrev:I dagsläget korrigerar jag under 500 Hz.
_Fredrik_ skrev:goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.
Räknar du med att du kan ta hand om ev stående vågor under 80 hz med absorbenter eller annat? Om det stående vågorna inte är för jäkliga så kan jag tänka mig att man kan leva med dom.
goat76 skrev:_Fredrik_ skrev:goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.
Räknar du med att du kan ta hand om ev stående vågor under 80 hz med absorbenter eller annat? Om det stående vågorna inte är för jäkliga så kan jag tänka mig att man kan leva med dom.
Nej, problemen under 80 Hz kommer jag nog fortsättningsvis/alltid behöva korrigera med EQ, det krävs alldeles för stora akustik-åtgärder för att få ordning på de allra djupaste basproblemen.
Bill50x skrev:Fipplar extremt lite med frekvensgång här hemma. Använder hellre utrustning som ligger rätt och placerar högtalarna optimalt. På landet har jag ett par suveräna B&W DM3 som dock är ganska tunna i basen och där använder jag enklare påverkan i form av bas/diskantkontroll samt variabel loudness (Denon förstärkare).
/ B
Strmbrg skrev:Svarade att det inte behövs.
Någon annan som kom och lyssnade kanske skulle tycka att det behövs. Antingen redan vid en lyssning eller så efter en mätning.
Så, att det inte behövs betyder enbart att jag inte distraheras av något i resonans- eller tonkurvehänseende.
Med lådhögtalare tyckte jag att det behövdes, men med hel-dipolerna tycker jag det inte.
Till saken kan hör att de lådhögtalare jag har använt förr, har alla varit ganska eller riktigt små och inte gått djupare i basen än de nuvarande MG3.7i-dipolerna. Snarare med viss råge tvärt om.
Det vill säga: Jag har inte blivit kvitt basresonanser på grund av att jag har skaffat bassvagare högtalare. Det är utstrålningsprincipen som har inverkat på resonanserna, inte baskapaciteten.
Åtminstone om jag tänker rätt...
Belker skrev:Jag använder EQ för att kompensera för alla mina tillkortakommanden, inklusive rum och högtalare.
Ted_B skrev:Jag har just idag mätt och justerat mitt system bestående av pi60s och bs60, har efter flytten kört helt utan eq men tänkte att jag skulle ta tag i saken.
Har nu gjort en hel del mätningar och justeringar, men idag bara under 500 Hz, provade igår att justera högre upp också men avstår.
Har klart mycket renare bas nu utan bumlighet, men kanske låter det lite slankt?
Vanesak kanske men det känns ju rätt kul när hela rummet sätts igång av basen!
Det får bli en inlyssningsperiod, jag sparade flera olika eq-kurvor som jag kan växla mellan, eventuellt skruvar jag bara upp bc60 eller tonkontrollen när jag tycker det behövs.
hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar
juanth skrev:hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar
Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot…