Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du EQ för rummet

Ja, enklare tonkontroller
5
6%
Ja, mer avancerad EQ (mer än två parametrar typ)
59
69%
Nej, men borde göra det
9
11%
Nej, gillar inte EQ
5
6%
Nej, det behövs inte
7
8%

Antal röster : 85

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-04 16:54

Jag kör själv med EQ/mjukvara/mick, och tycker nog att det är den största uppgradering jag gjort i min hifikarriär. Det kanske säger mer om min rumsliga omständigheter än nåt annat. Jag bor och har alltid bott i lägenhet och har ägnat mig åt akustiska åtgärder, men tycker ändå att det är som dag o nat när jag trycker av & på rumskalibreringen.

Berätta gärna hur ni tänker!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
goat76

Re: Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Inläggav goat76 » 2023-01-04 17:00

Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-04 17:00

I dagsläget korrigerar jag under 500 Hz.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-04 17:06

goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.

Räknar du med att du kan ta hand om ev stående vågor under 80 hz med absorbenter eller annat? Om det stående vågorna inte är för jäkliga så kan jag tänka mig att man kan leva med dom.
pLudio skrev:I dagsläget korrigerar jag under 500 Hz.

Samma här typ, gör en litet ingrepp -1 db Q 1.0 vid 2500 hz dock.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-04 17:26

_Fredrik_ skrev:
goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.

Räknar du med att du kan ta hand om ev stående vågor under 80 hz med absorbenter eller annat? Om det stående vågorna inte är för jäkliga så kan jag tänka mig att man kan leva med dom.

Nej, problemen under 80 Hz kommer jag nog fortsättningsvis/alltid behöva korrigera med EQ, det krävs alldeles för stora akustik-åtgärder för att få ordning på de allra djupaste basproblemen.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-04 17:30

goat76 skrev:
_Fredrik_ skrev:

Nej, problemen under 80 Hz kommer jag nog fortsättningsvis/alltid behöva korrigera med EQ, det krävs alldeles för stora akustik-åtgärder för att få ordning på de allra djupaste basproblemen.

Så har jag förstått saken också.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-04 17:30

Fipplar extremt lite med frekvensgång här hemma. Använder hellre utrustning som ligger rätt och placerar högtalarna optimalt. På landet har jag ett par suveräna B&W DM3 som dock är ganska tunna i basen och där använder jag enklare påverkan i form av bas/diskantkontroll samt variabel loudness (Denon förstärkare).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-04 17:35

Bill50x skrev:Fipplar extremt lite med frekvensgång här hemma. Använder hellre utrustning som ligger rätt och placerar högtalarna optimalt. På landet har jag ett par suveräna B&W DM3 som dock är ganska tunna i basen och där använder jag enklare påverkan i form av bas/diskantkontroll samt variabel loudness (Denon förstärkare).

/ B

Men du kanske har rätt schysst rum? Men högtalare som som inte är så basintensiva har verkligen sina fördelar. :)

Kollade upp dina landethögtalre - snygga!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-04 17:52

Svarade att det inte behövs.
Någon annan som kom och lyssnade kanske skulle tycka att det behövs. Antingen redan vid en lyssning eller så efter en mätning.
Så, att det inte behövs betyder enbart att jag inte distraheras av något i resonans- eller tonkurvehänseende.

Med lådhögtalare tyckte jag att det behövdes, men med hel-dipolerna tycker jag det inte.
Till saken kan hör att de lådhögtalare jag har använt förr, har alla varit ganska eller riktigt små och inte gått djupare i basen än de nuvarande MG3.7i-dipolerna. Snarare med viss råge tvärt om.
Det vill säga: Jag har inte blivit kvitt basresonanser på grund av att jag har skaffat bassvagare högtalare. Det är utstrålningsprincipen som har inverkat på resonanserna, inte baskapaciteten.
Åtminstone om jag tänker rätt...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-04 17:56

Jag använder PEQ i form av miniDSP Flex och är fasligt nöjd, det lät absolut bra innan korrigeringarna men nu är ljudet definitivt bättre.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-04 18:40

Strmbrg skrev:Svarade att det inte behövs.
Någon annan som kom och lyssnade kanske skulle tycka att det behövs. Antingen redan vid en lyssning eller så efter en mätning.
Så, att det inte behövs betyder enbart att jag inte distraheras av något i resonans- eller tonkurvehänseende.

Med lådhögtalare tyckte jag att det behövdes, men med hel-dipolerna tycker jag det inte.
Till saken kan hör att de lådhögtalare jag har använt förr, har alla varit ganska eller riktigt små och inte gått djupare i basen än de nuvarande MG3.7i-dipolerna. Snarare med viss råge tvärt om.
Det vill säga: Jag har inte blivit kvitt basresonanser på grund av att jag har skaffat bassvagare högtalare. Det är utstrålningsprincipen som har inverkat på resonanserna, inte baskapaciteten.
Åtminstone om jag tänker rätt...

Ja åter igen, baskapabla högtalare ställer till en jävla massa problem. Jag jobbar i studio på dagarna så jag är hopplöst invand vid den typen av lyssning, men kan vara lite avis ditt sätt och även de som är nöjda med Carlsson-högtalare. Hade ett par Larsen 6 och dom hade sina poänger så länge man inte lyssnade aktivt på dom. Jag skulle inte lyssna speciellt mycket på musik om det inte vore för bra högtalare, skulle bli hörlurar då.

Ang nuvarande resultat i omröstningen, hade inte gissat på så stor andel EQ-bögar. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2023-01-04 18:47

Jag har möjlighet att använda EQ i min minidsp, men låter bli.
Använder MiniDsp för delning mellan subbar och toppar.

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 18:50

Har möjligheten inbyggds i själva högtalarna. 10bands parametrisk EQ. Från 20hz till 320hz. Detta styr också delningsfiltret mot mid. Jag kan dela från 280hz till 320hz och med olika branthet 12 16 18 och 24db/oktav om jag minns rätt jag kör iaf 24db. Sedan kan man simulera Butterworth, linkwitz Bessel.
Jag mäter in högtalarna individuellt utan eq låter REW räkna ut vad som skall göras. Jag sätter dock målkurvan högtalare så så lite som möjligt behöver justeras. Vidare via lyssningintryck har jag valt att bara låta högtalaren spela till 25hz
Likaså har jag faktisk en 3db höjning vid ca 55hz med ett Q-värde på 1 så hela det nedre området i basen är lite högre än det övriga.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 18:55

Korrekt utförd ekvalisering (via mätningar med långt och kort tidsfönster med gränsfrekvensen 500 Hz) borde vara en självklarhet för audiofilen i hela det hörbara frekvensområdet. Skillnaden är tiopotenser större än nästan alla elektronikskillnader och kan närmast jämföras med att byta högtalare. Noteras bör att automagisk ekvalisering eller ekvalisering mot s.k. målkurvor tyvärr inte ger optimalt resultat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-04 19:16

Jag använder EQ för att kompensera för alla mina tillkortakommanden, inklusive rum och högtalare.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-01-04 19:52

Belker skrev:Jag använder EQ för att kompensera för alla mina tillkortakommanden, inklusive rum och högtalare.

:lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 19:59

Jag har ett par korrektioner i mitt system. Nu har jag börjat leka med EAPO för att justera fonogram vid uppspelning.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-01-04 20:01

miniDSP Flex vilket är den enskilt största förbättringen jag har börjat använda de senaste åren.

Se denna tråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=73555

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2023-01-04 20:15

Jag har just idag mätt och justerat mitt system bestående av pi60s och bs60, har efter flytten kört helt utan eq men tänkte att jag skulle ta tag i saken.
Har nu gjort en hel del mätningar och justeringar, men idag bara under 500 Hz, provade igår att justera högre upp också men avstår.
Har klart mycket renare bas nu utan bumlighet, men kanske låter det lite slankt?
Vanesak kanske men det känns ju rätt kul när hela rummet sätts igång av basen!
Det får bli en inlyssningsperiod, jag sparade flera olika eq-kurvor som jag kan växla mellan, eventuellt skruvar jag bara upp bc60 eller tonkontrollen när jag tycker det behövs. :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-04 20:53

Om ni störs av avvikelser om ensiffriga decibel från normalt fungerande
högtalare, kanske ni borde gå och testa er för ljudöverkänslighet – ett
tips i all välmening som jag har snappat upp från Kronkan i annan tråd
och modifierat litet lätt. Kom ihåg att det inte är något att skämmas för
att lida av hörselfel eller andra problem! :mrgreen:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2023-01-04 21:01

Jepp.
Jag använder EQ, för att få en ljudåtergivning jag trivs med.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-04 21:17

Jag svarade det andra alternativet. Jag har en separat EQ för subben, som snarast kan ses som en del av den. För övriga kanaler använder jag PEQ i försteget, men bara för basen. Hur det är gjort finns beskrivet här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866290
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2023-01-04 23:39

Ja, Trinnov.
———————————————
Trinnov/Classé/Respons

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-04 23:59

Ted_B skrev:Jag har just idag mätt och justerat mitt system bestående av pi60s och bs60, har efter flytten kört helt utan eq men tänkte att jag skulle ta tag i saken.
Har nu gjort en hel del mätningar och justeringar, men idag bara under 500 Hz, provade igår att justera högre upp också men avstår.
Har klart mycket renare bas nu utan bumlighet, men kanske låter det lite slankt?
Vanesak kanske men det känns ju rätt kul när hela rummet sätts igång av basen!
Det får bli en inlyssningsperiod, jag sparade flera olika eq-kurvor som jag kan växla mellan, eventuellt skruvar jag bara upp bc60 eller tonkontrollen när jag tycker det behövs. :D

Intressant, särskilt då jag har ett liknande system. Med korrigeringarna lät det slankt hos mig också innan jag fick bukt på de värsta dalarna. Jag upplever att frekvenserna mellan 80-400 Hz är extra viktiga att få till. Nu låter det inte alls anemiskt längre, snarare dynamiskt, kraftfullt och mycket följsamt. Jag har ju även provat att korrigera direktljudet men det har än så länge bara gett tudelat resultat.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-05 01:04

Bra med eq är att man funderar mer i termerna högtalarplacering och akustikfix snarare än ev jitter från transporten. Helsunt o skoj!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-05 01:59

EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-05 02:27

hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar :)

Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot… :wink:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-05 03:00

juanth skrev:
hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar :)

Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot… :wink:

Min lösning är att gilla rummets förstärkning och lyssna naken...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-05 03:30

För mig känns det mest naturtroget att bara lyssna naken när musiken är blottlagd, typ.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-05 10:46

Japp. Besvärligt rum som kräver EQ, så, en minidsp är inkopplad och utnyttjar dessutom BEQ för film.

Jag har superkänslig för peakar i basen och att köra utan EQ är för mig omöjligt...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi