Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.
sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.
bensnake skrev:JM skrev:bensnake skrev:Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.
Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.
JM
Du har fel. Jag är mycket intresserad. Jag blev bara inte klok på ditt inlägg som i mina ögon hade karaktären av att CocaCola egentligen inte är gott, du bara upplever det så. Gång efter annan. Egentligen är vanligt kranvatten den minst förvrängda drycken och därmed den sannaste. Alla andra uppfattningar bygger på okunskap om vad en dryck egentligen har för syfte.
I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:
JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.
Dutch & Dutch 8c, en relativt svagpresterande direktstrålande modell.
Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.
I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:
JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.
Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.
I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz.
Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146278
I-or skrev:Det var mycket intressant att detta med grötigt ljud kom upp. När jag tänker på det är det nog den allra viktigaste faktorn eftersom symfoniorkestrar aldrig grötar i verkligheten. Det kan låta bombastiskt, oerhört kraftfullt, ja nästan bedövande och dessutom varierar klangen/perspektivet kraftigt med åhörarplats, men det låter aldrig någonsin grötigt.
viewtopic.php?f=9&t=72375&p=2195136&hilit=verkligheten#p2195136
I-or skrev:Distorsion över 10 kHz kommer att sprida sig katastrofalt via IM-produkter när de högfrekventa slagverken gör sig gällande och dessutom kommer termiska effekter att leda till en stigande grad av kompression när talspolarna värms upp.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146465
I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=180#p2150048
I-or skrev:JM skrev:Så hur nås < 0,01 % THD i perceptuellt viktiga områden?
Vilka alternativ finns idag till stål?
Är det värt att försöka nå dit?
Var sätter du undre gränsen för hörbar THD?
Var har du gränserna för tillräckligt låg THD för kritisk hifi-lyssning?
JM
Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum. Här är en rapport, vilken helt i linje med detta, visar att hörbarheten med musiksignaler kan vara ungefär lika stor som för sinussignaler vid låga frekvenser, där distorsionströskeln i och för sig ligger betydligt högre än vid högre frekvenser (i rapporten ca 1,5 % THD): https://www.researchgate.net/publication/229037482_Perception_and_physical_behavior_of_loud-speaker_nonlinearities_at_bass_frequencies_in_closed_vs_reflex_enclosures.
Med stökig musik och vid högre ljudtrycksnivåer blir dock utfallet ett annat via mer signal- och hörselberoende maskering, vilket sänker distorsionskänsligheten.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=210#p2150331
BellsnWhistles skrev:Jag har ägt ett flertal hornhögtalare genom åren, bl.a. Altec Voice of the theatre vid två olika tillfällen (hornladdning ned till c:a 150 Hz) samt ett par olika bakladdade horn, t.ex. Schmackshorn (2.3 m horngång som gick strax under 40 Hz (- 3 dB) i mitt rum, uppmätt, om än lite krokigt ovanför.
Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.
Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont.....![]()
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.
Men så vänjer man sig tillbaka och så låter pi60s fantastiskt bra igen.
Jag lyssnar på en hel del musik live också, även akustiskt, och att påstå att stora horn inte bidrar med någonting positivt jämfört med aldrig så goda vanliga högtalare kan helt enkelt inte vara sant.
FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.
Sorry, men respekt för andra åsikter finns inte här. Tycker man om fel högtalare så SKA man tryckas ner i skorna, så enkelt är det. Jag har mycket svårt att förstå problemet....När det gäller allt annat där ute så är det okej, men för fan inte högtalare. Den här tråden är ju ett levande bevis på det.
sportbilsentusiasten skrev:Finns två sidor på myntet.
Påminner därför om uppmaningen till forumläsarna att inte vara så lättkränkta.
Någon skriver att jag har fel…då kan jag välja att bortse ifrån det. Eller bli kränkt.
Vi är människor och uttrycker oss olika.
Överseende är en bra egenskap
adagio skrev:@FBK jag trodde att faktiskt blivit lite mer ”tolerant” och mångfacetterad efter att ha tagit en timeout, men tendenserna verkar finnas kvar. Synnerligen tråkig attityd att hävda sin tes genom att påvisa andras brister och tillkortakommanden, precis som inom politiken nuförtiden. Istället för att tala om vad man tycker är bra och varför så pissar man på andra.
Morello skrev:Ändå ganska festligt att du bestämt dig för att just hornhögtalare ger dig vad du söker.
Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?
Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.
Max_Headroom skrev:
Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.
Dom flesta "HiFi högtalare" är helt enkelt för små.
bensnake skrev:Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?
Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.
Du Är verkligen bitter.
I-or skrev:Max_Headroom skrev:
Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.
Dom flesta "HiFi högtalare" är helt enkelt för små.
Stämmer, det är (numer) möjligt att få direktstrålande konstruktioner att prestera ungefär lika väl som kompressionshorn vid höga ljudtrycksnivåer, men det blir både dyrt och leder i stort sett alltid till spridningsproblem vid höga frekvenser.
När det gäller horn minns jag speciellt när jag vid arbete med PA-horn från Electro-Voice verifierade ljudkvaliteten genom att spela med ljudtrycksnivåer om ca 125 dB i topparna uppmätt med ett professionellt mätsystem och tidsvägningarna Fast och Impulse (enbart över ca 80 Hz eftersom basmodulerna inte var inkopplade). Naturligtvis var toppfaktorn hög så att man inte blev annat än mycket momentant lomhörd.
Eftersom distorsionen inte var överväldigande hög lät det, trots det våldsamma pådraget, fortfarande förvånansvärt rent och därmed inte alls så högt som många skulle tro. Dessutom var för dessa horn både frekvensgången och spridningen bra även om den övre gränsfrekvensen var relativt låg, ca 14 kHz.
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?
Du Är verkligen bitter.
Inte alls. Du svarade dock inte på frågan om du är den riktige Ben Snake.
I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper).