Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav Maarten » 2023-01-04 16:41

Finns det möjligen taktila skillnader i upplevelsen genom mer planvåg från horn? Utöver klart mer direktivitet och mindre kompression för horn jmf konventionella tråktalare*.

För övrigt har jag vid tillfällen för många år sen gillat en del Klipsch, - spelglada. Och hederliga James B är inte fel, som ger en känsla av obegränsad kraft.

* Som principiellt har andra fördelar, ffa gällande återgivning, dvs mantrat frekvensgång, spridning och distorsion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 17:09

Känseln har inga avancerade signalanalysmöjligheter som hörseln, så man kan glömma att den spelar någon roll här. Däremot kan man ofta dra på mer med horn och därmed dra igång bröstkorgsresonanserna betydligt mer effektivt.

Den största fördelen med konventionella högtalare är att de låter mycket mer som i studiokontrollrum än hornhögtalare (undantaget ljudtryckskapaciteten, vilken inte sällan är alltför låg).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-04 17:24

Ibland upplever jag att folk söker svåra och långsökta förklaringar; de flesta horn lider av orolig frekvensgång (med smalbandiga avvikelser), ojämn riktverkan (som funktion av frekvens) och hög distorsion. Är det dessutom fråga om hornladdning även i basdelen blir resultatet en katastrof om konstruktionen skall rymmas i ett normalt vardagsrum. Fördelen är förstås en hög känslighet, vilket var en helt central parameter i biografer under 1930-talet, men idag köper man åtskilliga hundra watt utan större problem. Den höga verkningsgraden är således inte ett relevant argument anno 2023.

Räcker inte det som förklaring till varför horn ofta låter som de gör?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-04 17:57

För många år sedan ramlade jag in i audioprodukters butik i karlskoga. Där fanns ett par hembyggda
Tannoy ( 15' ) men byggda precis som originalet. Och de lät stort och speciellt blås lät alldeles fantastiskt.

En stund senare var jag vis Bo's 3-elements horn, det var inte dåligt det heller.

Det är något speciellt med bra horn, kan vara bättre transienter.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 18:13

Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:

JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.

JBL 4367_Compression.png
JBL 4367_Compression.png (40.31 KiB) Visad 1788 gånger

Dutch & Dutch 8c, en relativt svagpresterande direktstrålande modell.

Dutch & Dutch 8C_Compression.png
Dutch & Dutch 8C_Compression.png (50.84 KiB) Visad 1788 gånger

Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:31

adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.

Visst är det en tävling, eller snarare mobbing tävling. De som inte tycker som massan gör ska tryckas ner i skorna. *Ungefär* Det är inte okej att ha en "avvaktande åsikt" om hur musik "bör låta" för då har man fel och bör helst sluta med denna hobbyn enligt "massan" *ungefär* Pågår dagligen på Faktiskt.io Förvånad... :?: Varför tror du att Faktiskt.io kallas sekt forumet i övriga Sverige ? För det är inte okej att ha en avvikande åsikt är massan, inte när det gäller ljud. När det gäller allt annat så är det okej, men inte på ljudfronten. Visst är det "helt otroligt" Skriver man att man varit och lyssnat på en högtalare och råkar skriva att den lät fantastiskt trevlig och funderar på att köpa dem så "kryper det fram en massa möss" som lägger upp en massa mätningar och skriver att den kan inte låta bra pga det och det osv. osv. Ens egna "smak" för ljudet totalsågas mer eller mindre om det nu inte är en högtalare som kommer ifrån "vissa märken"
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:36

sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.

Sorry, men respekt för andra åsikter finns inte här. Tycker man om fel högtalare så SKA man tryckas ner i skorna, så enkelt är det. Jag har mycket svårt att förstå problemet.... :? När det gäller allt annat där ute så är det okej, men för fan inte högtalare. Den här tråden är ju ett levande bevis på det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:43

bensnake skrev:
JM skrev:
bensnake skrev:Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.

Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.

JM

Du har fel. Jag är mycket intresserad. Jag blev bara inte klok på ditt inlägg som i mina ögon hade karaktären av att CocaCola egentligen inte är gott, du bara upplever det så. Gång efter annan. Egentligen är vanligt kranvatten den minst förvrängda drycken och därmed den sannaste. Alla andra uppfattningar bygger på okunskap om vad en dryck egentligen har för syfte.

Så sluta dricka CocaCola, för det ÄR fel på dina smaklökar :mrgreen: Dina smaklökar har för lite kunskap och måste undervisas vad som är godast, förlåt sannast. 8O :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:53

*Ungefär så är det i tråd efter tråd* Man blir lätt ganska less på den inställningen till andra människors val av ljudutrustning. Man kunde istället lyfta fram bra produkter där ute och förklara varför det är bra produkter och låta folk bilda sin egen uppfattning, det är ett "annat sätt" att framföra sina åsikter på. Jag har märkt med åren att det finns folk som reggar sig här, men som ganska snart slutar att läsa, för de orkar inte med att se alla "pekpinnar"
som den här tråden är ett lysande exempel på. Horn är helt enkelt fel val, även om man skulle "råka" tycka om ljudet. Jag vet en person som jag känner som bara lär sitta och ruska på huvudet åt denna tråd. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 05:01

Och bensnake försvann för 3 dagar sedan. Att ni mänissar och dist tokar inte förstår att ni kommer ALDRIG vinna det här slaget emot mänskligheten som inte tycket som ni gör, för ni kommer aldrig vinna utan det är bara att inse att människan är ingen robot utan en människa är en människa med massor av olika sinnen och det skiljer en massa ifrån människa till människa vad den tycker om när det gäller ALLT

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2023-01-05 08:15

I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:

JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.

JBL 4367_Compression.png

Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.

Så detta kan alltså vara den förklaring som vi söker efter?

För mig så är det en stor skillnad, jag lyssnar aldrig eller mycket sällan på musik. Framförallt inte högt på musik. Men vid film tittande så är det en så otrolig skillnad på dynamiken. Vanliga högtalare låter "jobbigt" vid höga nivåer i filmer när skiten brakar löst i action rullar. Jag har min AVR inställd på max dynamik vilket kräver en ganska hög volym för att höra röster klart för att sedan vid topp nivåer vid action scener spela mycket högt. Har aldrig fått vanliga lådhögtalare låta bra vid dessa situationer, horn låter då betydligt mindre ansträngt och mindre grötigt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-05 09:20

I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:

JBL 4367_Compression.png

Spännande, nu kanske vi börjar komma någonstans. Det jag upplevt som mest fascinerande vid lysning via horn är blåsinstrument, en nästan fysisk upplevelse av att det blåser luft från det i ljudbilden uppfattade objektet.
Min entusiasm har dämpats när mänskliga röster ska förmedlas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-05 10:01

Ja, jag tycker också att vi börjar komma någon vart nu, - den förklaring och de bilder I-or länkade till ovan låter rimlig.
Liknande har ju diskuterats förut och jag spinner vidare med lite gamla citat, som illustrerar hur begränsande vanliga högtalare i allmänhet är:

I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.

Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz. 8O
Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146278

I-or skrev:Det var mycket intressant att detta med grötigt ljud kom upp. När jag tänker på det är det nog den allra viktigaste faktorn eftersom symfoniorkestrar aldrig grötar i verkligheten. Det kan låta bombastiskt, oerhört kraftfullt, ja nästan bedövande och dessutom varierar klangen/perspektivet kraftigt med åhörarplats, men det låter aldrig någonsin grötigt.
viewtopic.php?f=9&t=72375&p=2195136&hilit=verkligheten#p2195136

I-or skrev:Distorsion över 10 kHz kommer att sprida sig katastrofalt via IM-produkter när de högfrekventa slagverken gör sig gällande och dessutom kommer termiska effekter att leda till en stigande grad av kompression när talspolarna värms upp.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146465

I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=180#p2150048

I-or skrev:
JM skrev:Så hur nås < 0,01 % THD i perceptuellt viktiga områden?
Vilka alternativ finns idag till stål?
Är det värt att försöka nå dit?
Var sätter du undre gränsen för hörbar THD?
Var har du gränserna för tillräckligt låg THD för kritisk hifi-lyssning?

JM

Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum. Här är en rapport, vilken helt i linje med detta, visar att hörbarheten med musiksignaler kan vara ungefär lika stor som för sinussignaler vid låga frekvenser, där distorsionströskeln i och för sig ligger betydligt högre än vid högre frekvenser (i rapporten ca 1,5 % THD): https://www.researchgate.net/publication/229037482_Perception_and_physical_behavior_of_loud-speaker_nonlinearities_at_bass_frequencies_in_closed_vs_reflex_enclosures.

Med stökig musik och vid högre ljudtrycksnivåer blir dock utfallet ett annat via mer signal- och hörselberoende maskering, vilket sänker distorsionskänsligheten.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=210#p2150331

Ovan citat ihop med I-ors länk till Erins mätningar kanske kan svara på varför flera upplever följande:
BellsnWhistles skrev:Jag har ägt ett flertal hornhögtalare genom åren, bl.a. Altec Voice of the theatre vid två olika tillfällen (hornladdning ned till c:a 150 Hz) samt ett par olika bakladdade horn, t.ex. Schmackshorn (2.3 m horngång som gick strax under 40 Hz (- 3 dB) i mitt rum, uppmätt, om än lite krokigt ovanför.

Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.

Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont..... :D
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.

Men så vänjer man sig tillbaka och så låter pi60s fantastiskt bra igen.

Jag lyssnar på en hel del musik live också, även akustiskt, och att påstå att stora horn inte bidrar med någonting positivt jämfört med aldrig så goda vanliga högtalare kan helt enkelt inte vara sant.

Vi får se om Jonasp kan realisera något som i varje fall närmar sig en mer realistisk återgivning: viewtopic.php?f=3&t=73462
sb17nbac till alla!

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-05 13:36

Svårt eller nästan omöjligt att generalisera om en typ av konstruktion och hur den ev låter. Men horn kan låta trattigt och med tydlig hornfärgning. Men flera olika horntillverkare har faktiskt lyckats få bort så mycket av denna artefakt att man helt enkelt inte lägger märke till den om man inte letar efter felen.
Vi har ju alla triggerpoints när det gäller musikåtergivning, både positiva samt negativa dito. Dvs det gäller att hitta ”sina” grejjer som aktiverar flest positiva triggers och så få negativa som möjligt. När ekvationen är tillräckligt bra ur en individuell synvinkel har man hittat rätt.
För somliga innebär det att tex en högtalare måste uppvisa snörrät frekvensgång och extremt låg distortion, för någon annan att högtalaren kan prestera dynamiska förlopp utan att bromsa eller ”nypa” i peaken.
För oss som gillar olika typer av horn, jag gillar inte alla bara för att de är horn, så är det just förmågan att skapa känslan av att inte hålla igen eller begränsa. Om detta är reellt eller en illusion är för mig helt ointressant.
Upplevelsen är allt.
Smal direktivitet och ”dålig” spridning för är vissa förkastligt, men jag ser det som en egenskap med såväl bra som begränsande effekter. Med hög direktivitet ges möjligheten att kontrollera artefakter från sidoreflexer och annan akustik en mycket mer förutsägbar och enklare väg än med en högtalare som tex är rundstrålande.

@FBK jag trodde att faktiskt blivit lite mer ”tolerant” och mångfacetterad efter att ha tagit en timeout, men tendenserna verkar finnas kvar. Synnerligen tråkig attityd att hävda sin tes genom att påvisa andras brister och tillkortakommanden, precis som inom politiken nuförtiden. Istället för att tala om vad man tycker är bra och varför så pissar man på andra.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-05 13:42

Så egentligen handlar det ju inte om horn vs låda lika lite som Vinyl vs Digitalt.
I en tråd där någon frågar om skivspelare och erfarenheter kring dessa för att hen är intresserad av att ev börja spela vinylplattor är det knappast konstruktivt att bevisa hur dåligt det mediet är mätmässigt och jämföra och hävda det digitala mediets förträfflighet, är i princip samma sak som skett i denna tråd. Det är inget som engagerar och inspirerar snarare trycka ner, rätta in i ledet efter dogmen. Vad är meningen med det?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-05 14:25

FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.

Sorry, men respekt för andra åsikter finns inte här. Tycker man om fel högtalare så SKA man tryckas ner i skorna, så enkelt är det. Jag har mycket svårt att förstå problemet.... :? När det gäller allt annat där ute så är det okej, men för fan inte högtalare. Den här tråden är ju ett levande bevis på det.

Finns två sidor på myntet.
Påminner därför om uppmaningen till forumläsarna att inte vara så lättkränkta.
Någon skriver att jag har fel…då kan jag välja att bortse ifrån det. Eller bli kränkt.
Vi är människor och uttrycker oss olika.
Överseende är en bra egenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-05 14:35

sportbilsentusiasten skrev:Finns två sidor på myntet.
Påminner därför om uppmaningen till forumläsarna att inte vara så lättkränkta.
Någon skriver att jag har fel…då kan jag välja att bortse ifrån det. Eller bli kränkt.
Vi är människor och uttrycker oss olika.
Överseende är en bra egenskap

Tycker precis likadant! Jag har sagt det förut, det där med kränkt. Varenda unge i skolorna verkar vara kränkta idag. Det har gått inflation i vad kränkt är.... Vi vet att FBK har varit kränkt och fortfarande känner sig kränkt i sitt liv och har fog för det. Att få motargument eller en annan åsikt presenterad här är inte att vara kränkt i min värld.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 14:35

adagio skrev:@FBK jag trodde att faktiskt blivit lite mer ”tolerant” och mångfacetterad efter att ha tagit en timeout, men tendenserna verkar finnas kvar. Synnerligen tråkig attityd att hävda sin tes genom att påvisa andras brister och tillkortakommanden, precis som inom politiken nuförtiden. Istället för att tala om vad man tycker är bra och varför så pissar man på andra.

Visst är det tråkig attityd, och den växer nog aldrig ur forumet. Men jag har ju blivit Carlsson frälst så jag blir inte alls lika pissad på som förr. Och jag uppskattar även sk. neutral elektronik ibland och då slipper man bli blöt också. Men jag uppskattar fortfarande en massa andra högtalare lika mycket som förr och de anser nog de allra flesta är "mycket knäppt".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-05 15:11

JBL 4367_Compression.png

Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.

Dom flesta "HiFi högtalare" är helt enkelt för små.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 15:13

Tusen tack för all input! Syftet med tråden var att få tips på bra hornhögtalare och erfarenheter kring hornhögtalare i största allmänhet. Det tycker jag är uppfyllt. Anledningen till att jag inte presenterade vilka specifika egenskaper jag är ute efter, är att jag egentligen skiter i enskilda parametrar. För mig är den helgjutna musikupplevelsen det enda viktiga. Och sådant är ju enbart subjektivt. Det är således omöjligt att ange en högtalares önskvärda egenskaper, då olika högtalare, med vitt skilda egenskaper, mycket väl kan ge den där helgjutna upplevelsen av att vara ett med musiken. Därför önskade jag tips och erfarenheter, för att därefter själv kunna sondera terrängen inför provlyssningar.

Det är ju några år sedan jag var aktiv här. Mycket är sig likt. De flesta nicks är bekanta. Åsikterna likaså. Det är ingen slump att den första som svarar i tråden är Morello. Det är heller ingen slump att svaret gav vid handen att frågan jag ställde var felformulerad. :mrgreen: Jag är helt lugn med detta. Jag har aldrig någonsin känt mig kränkt. Däremot har jag generellt genuint svårt för elitism. Det finns ingen formel för "den helgjutna musikupplevelsen". Det kan dessutom vara svårt att förklara den för folk som kanske aldrig haft någon. "Det är ingen idé att förklara för nå'n som int' begrip'" som Stenmark skulle uttryckt det. Elitist? Jag?

Nu ska jag ut och lyssna!

/Snake
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-05 15:20

Ändå ganska festligt att du bestämt dig för att just hornhögtalare ger dig vad du söker.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 15:25

Morello skrev:Ändå ganska festligt att du bestämt dig för att just hornhögtalare ger dig vad du söker.

Det har jag inte. Jag kanske inte får önskad upplevelse. Då går de bort. Naturligtvis. Men det är värt att testa. Styrkekram!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-05 16:55

Är du förresten den riktige Ben Snake?

Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 17:20

Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?

Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.

Du Är verkligen bitter. :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-05 17:22

Max_Headroom skrev:
Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.

Stämmer, det är (numer) möjligt att få direktstrålande konstruktioner att prestera ungefär lika väl som kompressionshorn vid höga ljudtrycksnivåer, men det blir både dyrt och leder i stort sett alltid till spridningsproblem vid höga frekvenser.

När det gäller horn minns jag speciellt när jag vid arbete med PA-horn från Electro-Voice verifierade ljudkvaliteten genom att spela med ljudtrycksnivåer om ca 125 dB i topparna uppmätt med ett professionellt mätsystem och tidsvägningarna Fast och Impulse (enbart över ca 80 Hz eftersom basmodulerna inte var inkopplade). Naturligtvis var toppfaktorn hög så att man inte blev annat än mycket momentant lomhörd.

Eftersom distorsionen inte var överväldigande hög lät det, trots det våldsamma pådraget, fortfarande förvånansvärt rent och därmed inte alls så högt som många skulle tro. Dessutom var för dessa horn både frekvensgången och spridningen bra även om den övre gränsfrekvensen var relativt låg, ca 14 kHz.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-05 17:26

bensnake skrev:

Inte alls. Du svarade dock inte på frågan om du är den riktige Ben Snake.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 17:31

I-or skrev:
Max_Headroom skrev:

Stämmer, det är (numer) möjligt att få direktstrålande konstruktioner att prestera ungefär lika väl som kompressionshorn vid höga ljudtrycksnivåer, men det blir både dyrt och leder i stort sett alltid till spridningsproblem vid höga frekvenser.

När det gäller horn minns jag speciellt när jag vid arbete med PA-horn från Electro-Voice verifierade ljudkvaliteten genom att spela med ljudtrycksnivåer om ca 125 dB i topparna uppmätt med ett professionellt mätsystem och tidsvägningarna Fast och Impulse (enbart över ca 80 Hz eftersom basmodulerna inte var inkopplade). Naturligtvis var toppfaktorn hög så att man inte blev annat än mycket momentant lomhörd.

Eftersom distorsionen inte var överväldigande hög lät det, trots det våldsamma pådraget, fortfarande förvånansvärt rent och därmed inte alls så högt som många skulle tro. Dessutom var för dessa horn både frekvensgången och spridningen bra även om den övre gränsfrekvensen var relativt låg, ca 14 kHz.

Vi (mitt hobbyband) har beställt ett ganska fett EV-PA, som borde dyka upp snart. Mitt intryck är precis som du skriver att det låter satans rent, trots på pappret öronbedövande ljudtryck.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 17:33

Morello skrev:
bensnake skrev:

Inte alls. Du svarade dock inte på frågan om du är den riktige Ben Snake.

Finns det flera?

JM

Inläggav JM » 2023-01-05 18:04

HORN ERFARENHETER!

Testade att ta bort kåpan baktill på JBL o Altec kompressionselement och lyssnade på domen på baksidan. Testade aluminium membran på båda och även titan på JBL. Ingen hornlast på framsidan. Min minnesbild är att det inte lät påfallande illa men inte var något jag lyssnade på någon längre tid.

Men skulle en optimal "wave guide" på baksidan förbättrat lyssningsupplevelsen?

Undviks distorsionen från kompressionen?
Eller skapas huvudsakliga distorsionen av dåligt förhållande mellan "hals." och "munarean" i kombination med utnyttjandet av för många oktaver.
Misstänker starkt att hornljudet störs av flera unika distorsionskomponenter.
Hur rangordnas dessa?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2023-01-05 18:55

I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper).

Hos individer som vanligen inte lyssnar på horn upplevs frånvaron av den förväntade kompressionen som ett steg närmare verkligheten vid höga ljudnivåer.
Dessutom ger alla höga ljudnivåer betydande maskering av lägre ljudnivåer. Denna maskering "tvättar" bort brus och signalmässigt svagare distorsion.
Detta är förklaringen till varför höga ljudnivåer ger "renare" ljud med medioker musik. Utnyttjas av PA tekniker.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi