KUNGSHÖGTALAREN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: KUNGSHÖGTALAREN

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-02 18:55

Här är en bild. 8351 har fått två st 7360 subwoofers också. Om jag får skryta har jag aldrig hört en bättre integrering mellan subwoofers och huvudhögtalare än detta. Mycket tack vare GLM som medföljande kalibreringsmjukvara.
Bilagor
bild.jpeg
bild.jpeg (484.81 KiB) Visad 1814 gånger
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-02 18:58

Morello skrev:
_Fredrik_ skrev:
_Fredrik_ skrev:Jag känner att det blir 8351 för mig snart. 8)

Jävlar, dök på det här inlägget. Det tog många år faktiskt, men nu har jag dom små godingarna och dom är precis så bra som jag hoppades på!

Jag är hifi igen!

Allt bra med er?

Ja, forumet är numer fullt med rörbögar!

…och ekvalisator-entusiaster, till och med jag har transformerats. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-02 19:13

Det tycks som om _Fredrik_ klokt nog tillhör det senare lägret. Den så genomtjatade integrationen mellan basmoduler och toppar handlar enbart om frekvensgång och för att få till denna krävs ekvalisering.

Genelec 8351 är för övrigt goda återgivare, men ekvalisering kan få dem att låta ännu bättre, speciellt när de är akustiskt "inklämda" som i uppställningen ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-02 19:24

I-or skrev:Det tycks som om _Fredrik_ klokt nog tillhör det senare lägret. Den så genomtjatade integrationen mellan basmoduler och toppar handlar enbart om frekvensgång och för att få till denna krävs ekvalisering.

Genelec 8351 är för övrigt goda återgivare, men ekvalisering kan få dem att låta ännu bättre, speciellt när de är akustiskt "inklämda" som i uppställningen ovan.

Precis, den kassa placeringen av högtalarna kräver både extrabasar och EQ för att funka. Jag tycker det är helt otroligt att det kan låta så pass balanserat och med en tydlig fantommitt trots förutsättningarna. Dessutom har jag en dörröppning på andra sidan.

Dom där absorbenterna kan jag verkligen rekommendera-
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-01-02 19:36

Hej Fredrik, kul att se dig igen. :) God fortsättning på det nya året.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-02 19:39

Lite bilder som berättar om de urknasiga akustiska förhållanden jag har. Rumsmåtten är en mardröm.
Ordningen på bilderna är: Vänster, höger, vänster sub, höger sub. Utan subwoofer skulle jag ha rediga hål i frekvensresponsen.
Bilagor
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.11.png
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.11.png (692.89 KiB) Visad 1786 gånger
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.27.png
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.27.png (716.13 KiB) Visad 1786 gånger
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.39.png
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.39.png (588.73 KiB) Visad 1786 gånger
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.49.png
Screenshot 2023-01-02 at 18.33.49.png (630.9 KiB) Visad 1786 gånger
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-02 19:40

petersteindl skrev:Hej Fredrik, kul att se dig igen. :) God fortsättning på det nya året.

Tack Peter och detsamma!
Hifi Is Great Everyday

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2023-01-05 10:13

_Fredrik_ skrev:Här är en bild. 8351 har fått två st 7360 subwoofers också. Om jag får skryta har jag aldrig hört en bättre integrering mellan subwoofers och huvudhögtalare än detta. Mycket tack vare GLM som medföljande kalibreringsmjukvara.

Hur fick du tillstånd att sätta upp absorbenter i fönstret? När jag förslår det får jag svar, citat "Är du sjuk i huvudet?"
Berätta. Jag gör vad som helst, vad som helst
Bilagor
DetÄrInteRättvist.jpg
DetÄrInteRättvist.jpg (224.97 KiB) Visad 1702 gånger

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-05 10:41

bootstrap skrev:
_Fredrik_ skrev:Här är en bild. 8351 har fått två st 7360 subwoofers också. Om jag får skryta har jag aldrig hört en bättre integrering mellan subwoofers och huvudhögtalare än detta. Mycket tack vare GLM som medföljande kalibreringsmjukvara.

Hur fick du tillstånd att sätta upp absorbenter i fönstret? När jag förslår det får jag svar, citat "Är du sjuk i huvudet?"

Lol. Jag såg till att bli särbo. Det är lite sjukt, så var snäll mot din partner. Dock skulle dessa absorbenter vara lätta att smälla upp och ta bort vid behov.

Ge inte upp.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-01-05 11:10

Vad, då? Det är ju en gardin, ju.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2023-01-05 11:56

Belker skrev:Vad, då? Det är ju en gardin, ju.

Ja i princip! Men alla är inte lika progressiva som vi är.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2023-01-05 12:00

_Fredrik_ skrev:
bootstrap skrev:

Lol. Jag såg till att bli särbo. Det är lite sjukt, så var snäll mot din partner. Dock skulle dessa absorbenter vara lätta att smälla upp och ta bort vid behov.

Ge inte upp.

Detta gick ju bra. Föreslog särbo och nu är jag singel.
Vart träffar man blinda personer. Finns det är slags app för det? Har inte dejtat en blind person men dom borde väl inte vara lika kinkiga med inredningen, vad säger faktiskt expertisen?
Ps Jag tycker inte du är sjuk, inte ens lite

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-05 12:16

bootstrap skrev:Detta gick ju bra. Föreslog särbo och nu är jag singel.

Underbar kommentar :mrgreen: :D
(Hoppas att det var ett skämt).

För övrigt, de där Genelec har ju fått riktigt bra omdöme och mätningarna ser bra ut https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... lec_8331a/
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-05 14:27

Ranefjord skrev:Carlsson OA50.2 alltså? Bra pris, bra ljud, lättplacerade, snygga, m.m.

Började läsa tråden från början o tänkte att någon måste väl ändå snart nämna Carlsson, det tog några inlägg men sen kunde jag andas igen. Undrar om jag varit inne i tråden förr. En del inlägg låter väldigt bekanta trots att det är fem år sedan.

Välkommen tillbaka Fredrik! Tro inte på allt du läser, så många rörbögar finns det inte här, men desto fler är drabbade av EQ-feber :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-05 14:35

Maarten skrev:
bootstrap skrev:Detta gick ju bra. Föreslog särbo och nu är jag singel.

Underbar kommentar :mrgreen: :D
(Hoppas att det var ett skämt).

För övrigt, de där Genelec har ju fått riktigt bra omdöme och mätningarna ser bra ut https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... lec_8331a/

Javisst, men dessa mätningar fick mig att höja på ögonbrynen lite grann.

Genelec 8331A_Compression.png
Genelec 8331A_Compression.png (86.16 KiB) Visad 1606 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-05 16:05

Touché! Kollade inte så långt...
Men inte så förvånande, - det är ju små högtalare.
Du var snabb att dra lärdom! :)

Här ser man att det är viktigt att mäta många och beakta många saker (har vi hört den förut..?) Erins mätningar verkar dock vara jämförelsevis riktigt bra och relativt heltäckande.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-05 16:44

Zappa skrev:Javisst, men dessa mätningar fick mig att höja på ögonbrynen lite grann.

Jag hade ett par Genelec 8331 inkl sub (kommer inte ihåg namnet, 12" var det i alla fall) hemma ett tag och jag förstår bilden ovan, de lät riktigt ok på låg och mellanvolym men kroknade fullständigt när man drog på. Distat och komprimerat (nästan pumpande, ev. om det finns en limiter eller kompressor inbyggt?) och allmänt olyssningsbart.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-05 21:12

BellsnWhistles skrev:
Zappa skrev:Javisst, men dessa mätningar fick mig att höja på ögonbrynen lite grann.

Jag hade ett par Genelec 8331 inkl sub (kommer inte ihåg namnet, 12" var det i alla fall) hemma ett tag och jag förstår bilden ovan, de lät riktigt ok på låg och mellanvolym men kroknade fullständigt när man drog på. Distat och komprimerat (nästan pumpande, ev. om det finns en limiter eller kompressor inbyggt?) och allmänt olyssningsbart.

Har inte hört dom. Tycker inte Genelec närfältsmonitorer är ett dugg bra på att spela högt, inte speciellt mycket ljudtryck per krona. 8331 är väl gjorde för att sitta typ en meter ifrån, så det förvånar mig inte.

Själv drar jag aldrig på eftersom jag noga med hörseln, då det är mitt yrke.

hifikg skrev:Välkommen tillbaka Fredrik! Tro inte på allt du läser, så många rörbögar finns det inte här, men desto fler är drabbade av EQ-feber :)

Tack KG! :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-06 12:12

Maarten skrev:Touché! Kollade inte så långt...

Ja, och 102 dB är mycket.

Kul att du skriver här igen, _Fredrik_! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-06 12:56

Det är mycket vanligt att aktiva högtalare är underdimensionerade vad gäller maximal ljudtrycksnivå. Detta beror på ekvalisering, klen förstärkareffekt och ganska aggressiva skyddskretsar.

Genelecs modeller är inget undantag och naturligtvis har de mindre varianterna ännu större begränsningar här.

Maximala ljudtrycksnivåer om 102 dB, 1 m är inte alls mycket med högdynamiskt material - det motsvarar en fjuttig medelnivå om ca 75-80 dB här. 8O

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-06 13:05

Almen skrev:
Maarten skrev:Touché! Kollade inte så långt...

Ja, och 102 dB är mycket.

Kul att du skriver här igen, _Fredrik_! :)

Tack detsamma Almen!
I-or skrev:Det är mycket vanligt att aktiva högtalare är underdimensionerade vad gäller maximal ljudtrycksnivå. Detta beror på ekvalisering, klen förstärkareffekt och ganska aggressiva skyddskretsar.

Genelecs modeller är inget undantag och naturligtvis har de mindre varianterna ännu större begränsningar här.

Du har nog rätt, undrar varför. Jag har inte erfarenhet av genelecs absolut största monitorer, bara upp til 1037. Aggressiva skyddskretsar har jag aldrig haft nåt bekymmer med.

Dom är iaf tydliga med vad som gäller.
Bild
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-06 13:29

1. Det är relativt dyrt att förse högtalarna med ordentlig förstärkareffekt även med klass D. Nätdel och kylstruktur är inte gratis och tar dessutom plats.

2. Ekvaliseringen kostar en hel del effektivitet när man utjämnar frekvensgången.

3. Eftersom man i aktiva konstruktioner mycket lätt kan implementera skyddskretsar utnyttjar konstruktören gärna detta för att det med säkerhet under alla omständigheter ska vara omöjligt att spela sönder högtalarna. Detta leder ofta till väl aggressiva ingrepp för en lite mer medveten användare.

4. Genelec har, säkerligen av marknadsmässiga skäl, lagt majoriteten av sina utvecklingsinsatser på att få fram en jämn frekvensgång, god spridning och låg distorsion vid moderata ljudtrycksnivåer och har därmed lagt mindre fokus på optimering av ljudtryckskapaciteten. Många parametrar är ömsesidigt motverkande här. En konstruktion som optimeras för samtliga parametrar blir nog även för dyr för att kunna säljas även för ett företag som Genelec som tar ordentligt betalt.

5. Ovanstående punkter kompliceras ytterligare av att en högtalare med mindre volym av naturlagsmässiga skäl erhåller en lägre verkningsgrad om den undre gränsfrekvensen är konstant.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-06 17:59

I-or skrev:1. Det är relativt dyrt att förse högtalarna med ordentlig förstärkareffekt även med klass D. Nätdel och kylstruktur är inte gratis och tar dessutom plats.

2. Ekvaliseringen kostar en hel del effektivitet när man utjämnar frekvensgången.

3. Eftersom man i aktiva konstruktioner mycket lätt kan implementera skyddskretsar utnyttjar konstruktören gärna detta för att det med säkerhet under alla omständigheter ska vara omöjligt att spela sönder högtalarna. Detta leder ofta till väl aggressiva ingrepp för en lite mer medveten användare.

4. Genelec har, säkerligen av marknadsmässiga skäl, lagt majoriteten av sina utvecklingsinsatser på att få fram en jämn frekvensgång, god spridning och låg distorsion vid moderata ljudtrycksnivåer och har därmed lagt mindre fokus på optimering av ljudtryckskapaciteten. Många parametrar är ömsesidigt motverkande här. En konstruktion som optimeras för samtliga parametrar blir nog även för dyr för att kunna säljas även för ett företag som Genelec som tar ordentligt betalt.

5. Ovanstående punkter kompliceras ytterligare av att en högtalare med mindre volym av naturlagsmässiga skäl erhåller en lägre verkningsgrad om den undre gränsfrekvensen är konstant.

Låter rimligt, tack för svar.

Oh visst tar Genelec betalt, men jag tycker inte det är oskäligt faktiskt. Deras basmoduler är pissdyra iof, och man köper dom lite under pistolhot eftersom alternativen innebär massa trassel.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-06 19:55

I-or skrev:Maximala ljudtrycksnivåer om 102 dB, 1 m är inte alls mycket med högdynamiskt material - det motsvarar en fjuttig medelnivå om ca 75-80 dB här. 8O

Ah, tänkte på lyssningsplats. Nä, på 1 m är det inte jättemycket.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi