Moderator: Redaktörer
Morello skrev:_Fredrik_ skrev:_Fredrik_ skrev:Jag känner att det blir 8351 för mig snart.
Jävlar, dök på det här inlägget. Det tog många år faktiskt, men nu har jag dom små godingarna och dom är precis så bra som jag hoppades på!
Jag är hifi igen!
Allt bra med er?
Ja, forumet är numer fullt med rörbögar!
I-or skrev:Det tycks som om _Fredrik_ klokt nog tillhör det senare lägret. Den så genomtjatade integrationen mellan basmoduler och toppar handlar enbart om frekvensgång och för att få till denna krävs ekvalisering.
Genelec 8351 är för övrigt goda återgivare, men ekvalisering kan få dem att låta ännu bättre, speciellt när de är akustiskt "inklämda" som i uppställningen ovan.
petersteindl skrev:Hej Fredrik, kul att se dig igen.God fortsättning på det nya året.
_Fredrik_ skrev:Här är en bild. 8351 har fått två st 7360 subwoofers också. Om jag får skryta har jag aldrig hört en bättre integrering mellan subwoofers och huvudhögtalare än detta. Mycket tack vare GLM som medföljande kalibreringsmjukvara.
bootstrap skrev:_Fredrik_ skrev:Här är en bild. 8351 har fått två st 7360 subwoofers också. Om jag får skryta har jag aldrig hört en bättre integrering mellan subwoofers och huvudhögtalare än detta. Mycket tack vare GLM som medföljande kalibreringsmjukvara.
Hur fick du tillstånd att sätta upp absorbenter i fönstret? När jag förslår det får jag svar, citat "Är du sjuk i huvudet?"
Berätta. Jag gör vad som helst, vad som helst
Belker skrev:Vad, då? Det är ju en gardin, ju.
_Fredrik_ skrev:bootstrap skrev:_Fredrik_ skrev:Här är en bild. 8351 har fått två st 7360 subwoofers också. Om jag får skryta har jag aldrig hört en bättre integrering mellan subwoofers och huvudhögtalare än detta. Mycket tack vare GLM som medföljande kalibreringsmjukvara.
Hur fick du tillstånd att sätta upp absorbenter i fönstret? När jag förslår det får jag svar, citat "Är du sjuk i huvudet?"
Berätta. Jag gör vad som helst, vad som helst
Lol. Jag såg till att bli särbo. Det är lite sjukt, så var snäll mot din partner. Dock skulle dessa absorbenter vara lätta att smälla upp och ta bort vid behov.
Ge inte upp.
bootstrap skrev:Detta gick ju bra. Föreslog särbo och nu är jag singel.
Ranefjord skrev:Carlsson OA50.2 alltså? Bra pris, bra ljud, lättplacerade, snygga, m.m.
Maarten skrev:bootstrap skrev:Detta gick ju bra. Föreslog särbo och nu är jag singel.
Underbar kommentar![]()
![]()
(Hoppas att det var ett skämt).
För övrigt, de där Genelec har ju fått riktigt bra omdöme och mätningarna ser bra ut https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... lec_8331a/
Zappa skrev:Javisst, men dessa mätningar fick mig att höja på ögonbrynen lite grann.
BellsnWhistles skrev:Zappa skrev:Javisst, men dessa mätningar fick mig att höja på ögonbrynen lite grann.
Jag hade ett par Genelec 8331 inkl sub (kommer inte ihåg namnet, 12" var det i alla fall) hemma ett tag och jag förstår bilden ovan, de lät riktigt ok på låg och mellanvolym men kroknade fullständigt när man drog på. Distat och komprimerat (nästan pumpande, ev. om det finns en limiter eller kompressor inbyggt?) och allmänt olyssningsbart.
hifikg skrev:Välkommen tillbaka Fredrik! Tro inte på allt du läser, så många rörbögar finns det inte här, men desto fler är drabbade av EQ-feber
Maarten skrev:Touché! Kollade inte så långt...
Men inte så förvånande, - det är ju små högtalare.
Almen skrev:Maarten skrev:Touché! Kollade inte så långt...
Men inte så förvånande, - det är ju små högtalare.
Ja, och 102 dB är mycket.
Kul att du skriver här igen, _Fredrik_!
I-or skrev:Det är mycket vanligt att aktiva högtalare är underdimensionerade vad gäller maximal ljudtrycksnivå. Detta beror på ekvalisering, klen förstärkareffekt och ganska aggressiva skyddskretsar.
Genelecs modeller är inget undantag och naturligtvis har de mindre varianterna ännu större begränsningar här.
I-or skrev:1. Det är relativt dyrt att förse högtalarna med ordentlig förstärkareffekt även med klass D. Nätdel och kylstruktur är inte gratis och tar dessutom plats.
2. Ekvaliseringen kostar en hel del effektivitet när man utjämnar frekvensgången.
3. Eftersom man i aktiva konstruktioner mycket lätt kan implementera skyddskretsar utnyttjar konstruktören gärna detta för att det med säkerhet under alla omständigheter ska vara omöjligt att spela sönder högtalarna. Detta leder ofta till väl aggressiva ingrepp för en lite mer medveten användare.
4. Genelec har, säkerligen av marknadsmässiga skäl, lagt majoriteten av sina utvecklingsinsatser på att få fram en jämn frekvensgång, god spridning och låg distorsion vid moderata ljudtrycksnivåer och har därmed lagt mindre fokus på optimering av ljudtryckskapaciteten. Många parametrar är ömsesidigt motverkande här. En konstruktion som optimeras för samtliga parametrar blir nog även för dyr för att kunna säljas även för ett företag som Genelec som tar ordentligt betalt.
5. Ovanstående punkter kompliceras ytterligare av att en högtalare med mindre volym av naturlagsmässiga skäl erhåller en lägre verkningsgrad om den undre gränsfrekvensen är konstant.
I-or skrev:Maximala ljudtrycksnivåer om 102 dB, 1 m är inte alls mycket med högdynamiskt material - det motsvarar en fjuttig medelnivå om ca 75-80 dB här.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Magnuz och 7 gäster