Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Luftkompressionsdist är väl allestädes närvarande, eller hur?
Om än i låg nivå om man inte komprimerar ljudet i ett rör eller dyligt.
Jag har för mig att man uppmätt successivt ökande 2:a tonsdist bara genom att öka avståndet till ljudkällan (nu pratar vi långa avstånd alltså, typ PA utomhus eller så).
Vidare borde väl även detta vara aktuellt i basreflexportar (det kanske har tagits upp i någon br-tråd)?
Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.
sportbilsentusiasten skrev:Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.
Var det i tältet utanför hotellet?
Det var stooora burkar och det spelades mycket rock. Lysande bra var det!
FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.
Var det i tältet utanför hotellet?
NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
bensnake skrev:FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Var det i tältet utanför hotellet?
NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
Låter onekligen spännande. Men stort...
FBK skrev:bensnake skrev:FBK skrev:NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
Låter onekligen spännande. Men stort...
Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då![]()
musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.
jansch skrev:FBK skrev:bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort...
Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då![]()
musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.
Vilka på Faktiskt.io tror det?
FBK skrev:jansch skrev:FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Njuter du av musiken, eller njuter du inte ?
Mäter du musiken eller mäter du inte musiken ?
Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat ocksåeller ölen
Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.
FBK skrev:jansch skrev:FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Njuter du av musiken, eller njuter du inte ?
Mäter du musiken eller mäter du inte musiken ?
Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat ocksåeller ölen
Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.
jansch skrev:FBK skrev:bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort...
FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
bensnake skrev:jansch skrev:FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Jag hävdar med bestämdhet att vissa individer på faktiskt.io väljer bort t.ex. rörförstärkare och hornhögtalare för att dessa inte "mäter bra". Men jag kan ha fel.
Edit: Vilket utmärkt trådämne för en omröstning. Håll utkik...
Harryup skrev:Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här.
Harryup skrev:Jag tycker att det på faktiskt ibland visar det sig att det man inte gillar eller tror sig gillar blir hopbuntat som t.ex. rörförstärkare eller hornhögtalare.
Har inte sett frågan enskilt "gillar du slutna lådor" och sett någon svara "nej, för jag hörde en sluten låda för tjugo år sedan och den lät inte bra. Möjligen kanske dom låter bättre nu men har ingen erfarenhet av dom".
Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här. Så varför diskuteras horn och rör som om alla vore ungefär samma lika ifrån dom grupperna?
Strmbrg skrev:Jag väljer bort lådhögtalare.
Det gör jag därför att jag har misslyckats med att få ett ljudligt resultat som tilltalar mig med slika. Jag syftar på en tilltalande illusion av realism utan distraherande resonansfenomen.
Misslyckandet med det, har att göra med att jag inte vill lägga en massa arbete på att komma tillrätta med resonansproblemen och den ojämna frekvensgången.
Bill50x skrev:xeizo skrev:Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.
Hård motkoppling var metoden och det lät allt sämre. Tills Matti Ottala presenterade sina rön om TIM och folk började sansa sig lite.
/ B
Flint skrev: jag är otroligt kritisk till vissa dister som t.ex. trissehäckars transientproblem och diskantkrasch
Hesselvall skrev:Motkoppling är något som nästan samtliga förstärkare är försedda med. Den införes för att kompensera för brister i förstärkarens konstruktion. The Dream är så välkonstruerad att någon motkoppling ej erfordras, bl.a. genom detta erhålles ett suveränt transientsving av musikens frekvens och amplitudvariationer.
---
Vanligt i dagens rörförstärkare är att det användes drivrör såsom: 6SN7, 6J5, ECC 82, ECC83, 6CG7 mm. Vi har för länge sedan lämnat den tekniken bakom oss och använder istället högbranta ramgallerrör i ingångs och driversteg. Detta genererar en upplösning och dynamik i ljudet vilket är omöjligt att uppnå med de tidigare uppräknade rörtyperna för att inte tala om transistor- / halvledar-komponenter.
I-or skrev:Därför att både kompressionshorn och rörförstärkare uppvisar inneboende problem som omöjligen låter sig övervinnas. Detta gäller vare sig slutna lådor eller transistorförstärkare.
I-or skrev:Med dagens terminologi kallas horn utan frontkavitet + smal hals och påföljande "kompression" oftast för vågledare. Förr gjorde man inte denna distinktion, vilket inte var alldeles lyckat.
Vågledare kan, mycket riktigt, fungera alldeles utmärkt. Detta gäller speciellt på senare år, då man har haft mycket bättre möjligheter att optimera formen via FEM/BEM.
Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 6 gäster