Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav I-or » 2023-01-05 19:15

Distorsionen från kompressionshorn emanerar huvudsakligen från just "kompressionen", vilken leder till rent abnormt höga ljudtrycksnivåer och därpå följande luftolinjäriteter som yttrar sig lite olika beroende på var i hornet man tittar. Man kan inte trycka ihop / dra isär luften hur mycket som helst innan den blir bråkig. Faktum är att även bleckblåsinstrument genererar "distorsion" av liknande typ av samma skäl, men här är det förstås en del av instrumentkaraktären.

Därtill kommer förstås mer typiska elementproblem från drivers, men dessa är ett mindre problem i bättre enheter. Ytterligare ett problem kan vara medsvängande väggar i stora horn, jag lyckades för en modell ungefär halvera THD för ett större PA-horn utförd med glasfiberkompositsandwich på detta sätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-05 22:02

Luftkompressionsdist är väl allestädes närvarande, eller hur?
Om än i låg nivå om man inte komprimerar ljudet i ett rör eller dyligt.
Jag har för mig att man uppmätt successivt ökande 2:a tonsdist bara genom att öka avståndet till ljudkällan (nu pratar vi långa avstånd alltså, typ PA utomhus eller så).
Vidare borde väl även detta vara aktuellt i basreflexportar (det kanske har tagits upp i någon br-tråd)?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-05 23:35

BellsnWhistles skrev:Luftkompressionsdist är väl allestädes närvarande, eller hur?
Om än i låg nivå om man inte komprimerar ljudet i ett rör eller dyligt.
Jag har för mig att man uppmätt successivt ökande 2:a tonsdist bara genom att öka avståndet till ljudkällan (nu pratar vi långa avstånd alltså, typ PA utomhus eller så).
Vidare borde väl även detta vara aktuellt i basreflexportar (det kanske har tagits upp i någon br-tråd)?

Njae, vid rimliga ljudtrycksnivåer anses kompression av luften vara linjär. 120dB är helt ok. Först när ljudtrycket påverkas av det statiska trycket uppstår problem. Nu pratar vi om HÖGA ljudtryck vilket t.ex en driver i en hornhals kan skapa.
Sedan kan ju olinjäritet uppstå av andra orsaker.

Fast du menar kanske nåt annat.....

En helt annan sak är att hörseln distar ganska bra när vi når ljudnivåer över ca 100dB.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-05 23:40

Ja rekommenderar dej å bygga Jensen Imperial horn.
Det finns två modeller varav den ena e för hörn placerin å den andra infälld i vägg.
Ja byggde ett mellanting mellan do som blev på nätta 700L/st.

me dom hornen i den lägenheten hade ja full nivå ner t 25Hz å däunder föll do rätt snäll.
Dom hade ina större problem me de som folk har skrivit här i tråden.

Petter Persson var hemma å mätte hos mej å trodde de va nåt fel i programmet så han
gjorde många mätningar i hela lägenheten.

De var i samma vava son NoFrills existerade å de sådde ett fr både hos Petter å Classe.
De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin även på Sweetsot på Clarion hotel i sthlm.

E du sugen på å bygga två par Catakom horn på tot 3,4m2 så inns d både ritning å elemen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-06 01:05

Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.

Var det i tältet utanför hotellet?
Det var stooora burkar och det spelades mycket rock. Lysande bra var det!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-06 01:40

sportbilsentusiasten skrev:
Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.

NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-06 02:01

No frills hade bra kontakrer m arangörerna.
Nu kan jag skriva det här för det är historia.Vi fick dema Catatomb horn systemet ednbart sför att de va sa unikt å att de skulle bli efterfest där.
Åefterfest blev det.
Ja har inga bilder tyvvär.
Men fest blevdet....
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-06 14:07

FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Jönköpin.

NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.

Låter onekligen spännande. Men stort... :mrgreen:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-07 02:02

bensnake skrev:
FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Var det i tältet utanför hotellet?

Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då :?: :wink: musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-07 02:44

FBK skrev:
bensnake skrev:
FBK skrev:NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.

Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då :?: :wink: musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.

Vilka på Faktiskt.io tror det?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-07 11:11

jansch skrev:
FBK skrev:
bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort... :mrgreen:

Njuter du av musiken, eller njuter du inte ?
Mäter du musiken eller mäter du inte musiken ?

Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat också 8O eller ölen 8O Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-01-07 11:44

Jag har inte lyssnat särskilt mycket på hornhögtalare för hifi-bruk. Första gången var för typ 30+ år sedan och då spelades marschmusik från en blåsorkester. Extremt imponerande! Men när jag lyssnade på mer "vanlig" orkestermusik, blev färgningarna störande. Under senare år har jag lyssnat ett fåtal gånger på hornhögtalare och slagits av att de inte alls färgat så otrevligt som för 30+ år sedan. Men inte heller lika imponerande på blåsarmusik. Kanske för att min nuvarande referens (= ljudanläggning) är avsevärt mer kapabel än den jag hade för 30+ år sedan. Min fundering är om det kan vara så att ljudtryckskapabla och lågdistande konventionella högtalare närmar sig hornhögtalarens förmåga till obesvärade transienter och att den moderna hornhögtalaren närmar sig en konventionell högtalare förmåga till låg färgning?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-01-07 11:54

FBK skrev:
jansch skrev:
FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.

Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat också 8O eller ölen 8O Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.

Jag tror att du övertolkar ibland, FBK. Jag njuter definitivt av musiken och att jag överhuvud håller på med HIFI och lagt ner massor av tid och pengar på detta är för att jag ska kunna njuta så mycket som möjligt av musiken. Men jag har insett att det är ett sisyfosarbete att lyssna mig igenom alla kablar, signalkällor, förstärkare, högtalare, akustikåtgärder för att hitta vad som är bra. En genväg är att ta del av andras mätningar och erfarenheter för att snabbare nå målet. Här har flera kamrater på Faktiskt varit till stor hjälp. Men en förutsättning är ju förstås att jag inte känner mig kränkt varje gång någon har synpunkter på mina funderingar och uppfattningar. Visst finns det ibland ett "mode" för faktisaner. Ibland stämmer det överens med mina uppfattningar (exempelvis att det är bra att EQ:a i basområdet, men vanskligt för de övre registren). Ibland inte (ska man ha en bioreceiver så ska det vara Marantz, eller Denon). Men så har jag inget behov av att andra ska gilla mitt val, så länge jag själv gör det. :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-07 13:16

FBK skrev:
jansch skrev:
FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.

8O
Jag ställde en rak fråga om vilka "en del tror" är i ditt påstående.

Jag tycker att de människor som du pekar på har rätt att få veta.
Eller var det bara allmän fulretorik (en variant av härskarteknik) och du vet egentligen inte om det är sant eller en lögn?
Vad vet jag, du kanske har tvärkoll på vilka dessa människor är på faktiskt.io.

Jag vet dock av ditt svar nu att jag inte innefattades av den grupp av människor du pekar på som "en del tror".
Hur vet jag det - Jo, du ställer frågan "Njuter du av musiken, eller gör du det inte?"

Svaret är: Jag njuter av musik!

Glad att du ställde frågan.
Med frågor får man ju svar och då undviker man gissa något som inte är sant.

Oj, glömde svara på din andra fråga om jag mäter musik.
Jo, jag mäter oxå musik. Mäter mycket på framförallt flygel- och cellomusik. Jag mäter oftast för att få förklaringar till vissa upplevelser. På senare tid väldigt mycket om vår upplevelse av jämn- contra uddatonsdistorsion. Tycker om att veta varför vi upplever saker på visst sätt.

Sedan har du fel.
Musik handlar till stor del om siffror ur ett matematiskt perspektiv.
T.ex är vår 12-tonsskala uppbyggd genom 12roten ur 2. Det visste man säkerligen inte när den började användas men nu vet man i stort varför hörseln gillar skalan.
Det går t.ex också att enkelt matematiskt beskriva ett accord känslomässigt osv.
Att sedan varken lyssnaren eller kompositören bryr sig om de matematiska sambanden är en helt annan sak.

Ledsen över att svaret blev långt. Jag ser det som en hederssak att svara på frågor jag får så tydligt och ärligt som möjligt. Detta trots att jag ibland själv får oförståeliga svar på raka frågor.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-07 14:39

jansch skrev:
FBK skrev:
bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort... :mrgreen:

Jag hävdar med bestämdhet att vissa individer på faktiskt.io väljer bort t.ex. rörförstärkare och hornhögtalare för att dessa inte "mäter bra". Men jag kan ha fel.

Edit: Vilket utmärkt trådämne för en omröstning. Håll utkik... :mrgreen:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-07 16:10

Musik handlar om känslor men att den utrustning som behövs för att spela in och återuppspela musiken är mera ingenjörskonst. Vi är olika och vi tycker om olika typer av musik, ställer lite olika krav på hur vi vill att den ska återges.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-07 16:28

bensnake skrev:
jansch skrev:

Jag hävdar med bestämdhet att vissa individer på faktiskt.io väljer bort t.ex. rörförstärkare och hornhögtalare för att dessa inte "mäter bra". Men jag kan ha fel.

Edit: Vilket utmärkt trådämne för en omröstning. Håll utkik... :mrgreen:

Javisst! Skulle vara kul!

Jag tror också att vissa väljer bort rörförstärkare och horn för att dom inte "mäter bra".
Andra väljer bort produkter för att dom är fula eller anses inte tillräckligt "exklusiva"osv.
Vi är ju människor och agerar oftast utifrån känslor. När vi har tagit beslut försöker vi motivera beslutet i efterhand med logik eller t.ex recensioner. T.ex bilköpare läser normalt mer recensioner i efterhand av den valda bilen.

Det finns dock en stor distinktion mellan att:
- välja en viss tekniklösning p g a prestanda, t.ex transistor- eller rörförstärkare.
- och att uppleva musik känslomässigt.

Jag tror att om du frågar "upplever du musik känslomässigt?" Får du nog alltid i grunden svaret JA.
Och frågar du "När du lyssnar på musik, gör du det för att avgöra distorsionsnivån och brusnivån?" får du säkert svaret NEJ.
Ska bli kul att se hur formulerar frågorna!

Eller...... man kanske helt enkelt kan ifråga sig: Blir en bra låt sämre när man lyssnar via en enkel blåtandshögtalaren?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-08 05:57

jansch , jag har läst dina svar och jag återkommer när jag har lite mer energi för sådana frågor, just nu är det ont om energi för Hifi pga mitt psyke så du vet att jag inte skiter i det du skriver. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-09 12:59

Jag tycker att det på faktiskt ibland visar det sig att det man inte gillar eller tror sig gillar blir hopbuntat som t.ex. rörförstärkare eller hornhögtalare.
Har inte sett frågan enskilt "gillar du slutna lådor" och sett någon svara "nej, för jag hörde en sluten låda för tjugo år sedan och den lät inte bra. Möjligen kanske dom låter bättre nu men har ingen erfarenhet av dom".
Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här. Så varför diskuteras horn och rör som om alla vore ungefär samma lika ifrån dom grupperna?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 13:04

Därför att både kompressionshorn och rörförstärkare uppvisar inneboende problem som omöjligen låter sig övervinnas. Detta gäller vare sig slutna lådor eller transistorförstärkare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-09 13:36

Harryup skrev:Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här.

Jodå, åtminstone lådhögtalare har jag sett ett antal inlägg om att de skulle låta på ett visst sätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 13:45

Det förekommer, men är ovanligt. Samtliga resonemang vad gäller lådhögtalare bygger dock på rejäla missförstånd angående både fysikaliska fenomen och perception.

I begynnelsen ansågs förstås transistorförstärkare låta hårt och skrälligt också.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-09 13:53

Harryup skrev:Jag tycker att det på faktiskt ibland visar det sig att det man inte gillar eller tror sig gillar blir hopbuntat som t.ex. rörförstärkare eller hornhögtalare.
Har inte sett frågan enskilt "gillar du slutna lådor" och sett någon svara "nej, för jag hörde en sluten låda för tjugo år sedan och den lät inte bra. Möjligen kanske dom låter bättre nu men har ingen erfarenhet av dom".
Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här. Så varför diskuteras horn och rör som om alla vore ungefär samma lika ifrån dom grupperna?

Jodå.

Strmbrg skrev:Jag väljer bort lådhögtalare.
Det gör jag därför att jag har misslyckats med att få ett ljudligt resultat som tilltalar mig med slika. Jag syftar på en tilltalande illusion av realism utan distraherande resonansfenomen.
Misslyckandet med det, har att göra med att jag inte vill lägga en massa arbete på att komma tillrätta med resonansproblemen och den ojämna frekvensgången.

Bill50x skrev:
xeizo skrev:Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.

Hård motkoppling var metoden och det lät allt sämre. Tills Matti Ottala presenterade sina rön om TIM och folk började sansa sig lite.

/ B

Flint skrev: jag är otroligt kritisk till vissa dister som t.ex. trissehäckars transientproblem och diskantkrasch

Hesselvall skrev:Motkoppling är något som nästan samtliga förstärkare är försedda med. Den införes för att kompensera för brister i förstärkarens konstruktion. The Dream är så välkonstruerad att någon motkoppling ej erfordras, bl.a. genom detta erhålles ett suveränt transientsving av musikens frekvens och amplitudvariationer.
---
Vanligt i dagens rörförstärkare är att det användes drivrör såsom: 6SN7, 6J5, ECC 82, ECC83, 6CG7 mm. Vi har för länge sedan lämnat den tekniken bakom oss och använder istället högbranta ramgallerrör i ingångs och driversteg. Detta genererar en upplösning och dynamik i ljudet vilket är omöjligt att uppnå med de tidigare uppräknade rörtyperna för att inte tala om transistor- / halvledar-komponenter.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-01-09 14:03

I-or skrev:Därför att både kompressionshorn och rörförstärkare uppvisar inneboende problem som omöjligen låter sig övervinnas. Detta gäller vare sig slutna lådor eller transistorförstärkare.

Du nämner kompressionshorn specifikt. Min erfarenhet är att kompressionshorn låter sämre än horn utan kompression. D v s då halsarean är = membranarean så funkar hornet bäst ljudmässigt. Detta innefattar även fallet att då kompressionsförhållandet övergår till att halsarean är större än membranarean så låter det sämre än då båda areor är lika.
Jag vill ha förhållandet 1:1. Jag vill då nämna att det i första hand gäller axialhorn. Kan möjligtvis tänka mig att med radialhorn kan halsarean göras större än membranarean, men även där ser jag kompression som en nackdel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 14:13

Med dagens terminologi kallas horn utan frontkavitet + smal hals och påföljande "kompression" oftast för vågledare. Förr gjorde man inte denna distinktion, vilket inte var alldeles lyckat.

Vågledare kan, mycket riktigt, fungera alldeles utmärkt. Detta gäller speciellt på senare år, då man har haft mycket bättre möjligheter att optimera formen via FEM/BEM.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-09 19:58

Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-09 20:34

I-or skrev:Med dagens terminologi kallas horn utan frontkavitet + smal hals och påföljande "kompression" oftast för vågledare. Förr gjorde man inte denna distinktion, vilket inte var alldeles lyckat.

Vågledare kan, mycket riktigt, fungera alldeles utmärkt. Detta gäller speciellt på senare år, då man har haft mycket bättre möjligheter att optimera formen via FEM/BEM.

När ämnet ändå diskuteras så har jag en fundering som kan bero på missförstånd eller önsketänkande.

Vad kallar man en: compound tapered waveguides på begriplig svenska? och skulle en sådan applikation kunna användas i lågbasområdet för att optimera avstämningen av en "för liten låda" på ett vettigt sätt eller är alla sätt utom en aktivt delad och peq'ad sluten låda den vettigaste vägen mot låg avstämning i liten volym?

Sorry för OT

Föregående

Återgå till Generellt om hifi