Väljer du bort prylar av en viss konstruktionsprincip?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja. Jag finner det onödigt att testa något som jag vet generellt mäter sämre relativt andra prylar.
36
73%
Nej. Jag litar till mina upplevelser. Låter det bra så är det bra, oaktat allt annat.
13
27%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-08 15:23

Ämnet kom upp i tråden om hornhögtalare. Jag tycker det vore intressant att ta reda på hur medlemmarna i detta forum ser på saken. Väljer du konsekvent bort t.ex. hornhögtalare och/eller rörförstärkare på grund av själva konstruktionen i sig (som på pappret i de flesta fall ger högre förvrängning relativt andra konstruktioner)? Eller litar du till dina egna lyssningsupplevelser enligt principen "låter det bra så är det bra" och handlar därefter? Jag tänkte först ha med flera svarsalternativ med nyansskillnader dem emellan men tycker att det "principiella" ställningstagandet är det relevanta här. Därför fick det bli endast två svarsalternativ. Svara och kommentera.
/Snake
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Väljer du bort prylar av en viss konstruktionsprincip?

Inläggav bensnake » 2023-01-08 15:42

För protokollet: Jag röstade på Nej-alternativet. Min faiblesse för 300B-bestyckade SET-konstruktioner samt det faktum att mina senaste högtalare Audio Note AN-E SPe HE (som jag vet uppvisar vissa icke ringa mätmässiga tillkortakommanden) har givit mig mina hittills bästa (i hemmiljö) musikupplevelser, ger stöd för mitt val av alternativ.
Senast redigerad av bensnake 2023-01-08 17:27, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-08 15:45

Visst är det möjligt att av erfarenhet veta att vissa konstruktionsprinciper leder till inneboende och klart hörbara problem som omöjligen kan övervinnas. Detta är inte märkligare än att välja bort vilket svagt konstruktionsalternativ som helst redan på ritbordet, något som görs dagligen i allt tekniskt utvecklingsarbete. Man väntar naturligtvis inte tills konstruktionen är klar om man redan vet att den inte kommer att ge erforderliga prestanda och på samma sätt kan man sortera bort uppenbart svagpresterande audioprylar genom en snabb blick på mätdata.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-08 15:55

I-or skrev:Visst är det möjligt att av erfarenhet veta att vissa konstruktionsprinciper leder till inneboende och klart hörbara problem som omöjligen kan övervinnas. Detta är inte märkligare än att välja bort vilket svagt konstruktionsalternativ som helst redan på ritbordet, något som görs dagligen i allt tekniskt utvecklingsarbete. Man väntar naturligtvis inte tills konstruktionen är klar om man redan vet att den inte kommer att ge erforderliga prestanda och på samma sätt kan man sortera bort uppenbart svagpresterande audioprylar genom en snabb blick på mätdata.

"Veta" via lyssningserfarenheter eller att genom kunskap förstå att det borde vara så (att det leder till klart hörbara problem, alltså)?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-08 18:24

Egentligen grundar sig allt i att man via erfarenhet har bildat sig en uppfattning om vad som är hörbart. Man mäter och lyssnar om och om igen tills man börjar att se någon sorts mönster.

Avvikelser som kanske kan tyckas vara hörbara är det inte och tvärtom. Ett exempel är fasgång som får impulssvar och fyrkantvågor att se helknasiga ut, men som ändå inte är hörbart. Å andra sidan kan t.ex. pyttesmå skillnader i frekvensgång ge förvånansvärt stora effekter perceptuellt. Man kan också, som undertecknad, roa sig med att tillföra distorsion till ljudfiler via olinjär filtrering för att bilda sig en uppfattning om vad som händer eller ställa upp flera högtalare för att simulera effekten av rumsreflektioner. Eller så blindtestar man datareducerade fonogram i 320 kb/s och noterar vad som är hörbart (skillnader finns, men är långt ifrån så stora som normalaudiofilen har för sig). Det finns massor av kul att hålla på med för den som är intresserad. :mrgreen:

Om man sedan litar på vetenskapen så kan man även bespara sig en hel del besvär och dra nytta av diverse undersökningar som visar var gränsen för hörbarhet faktiskt går. Sedan kan man i kommersiellt syfte dra det hela ett varv till för att kunna förutsäga vad normalkonsumenten kommer att tycka om ljudet för en kommande produkt. Det finns nämligen en hel del allmängiltiga slutsatser att dra här. En ganska tydlig majoritet av någorlunda tränade lyssnare, alltså ungefär motsvarande typiska audiofiler, tycker påfallande lika om det mesta och för de konsumenter som väljer utrustning efter andra premisser än ljudkvalitet så spelar denna i alla fall ingen roll. Det intressanta är dock att dessa ändå vill veta att deras prylar räknas som välljudande, ingen vill ju bli sittande med något som räknas som skräp.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-08 19:06

Jag väljer bort slutsteg baserade på rör. De har i samtliga fall jag känner till visat sig vara klart dyrare än motsvarande transistorsteg, åtminstone om de inte är klumpigt konstruerande. Vill jag ha 100W blir det dyrt och varmt med rör. Dessutom har de ofta hög utgångsimpedans. vilket är onödigt.

Horn tar jätteplats om de ska komma under 50Hz, och det kan räcka som anledning till att välja bort sådana. Att de låter kul när man spelar vaktparaden räcker liksom inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-08 19:22

Har alltid varit öppen för allt.
Gillar att lyssna på olika konstruktioner. Främst högtalare. Eftersom dom förändrar ljudet mest.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-08 19:28

Jag "hejade ju på" ditt initativ att skapa denna tråd.....

Jo, jag väljer bort vissa konstruktionslösningar (för stunden, men kan ändra mej om nya innovationer kommer).
Jag väljer t.ex inte:
- bakhjulsdrivna bilar, kör nu fyrhjulsdrift men framhjulsdrivet är ok.
- frånluftsvärmepumpar då effektiviten är så mycket lägre än t.ex FTX lösningar och "riktig" värmepump.
- Hornhögtalare då JAG UPPLEVER att nackdelar är större än fördelarna. Har haft flera lösningar, alltifrån JBL giganthorn med JBL 140 i botten, 375 som mellanregister och 075 på toppen till varanter med bara mellan/diskantregister horn.
- färdiga fisk/hummerfonder, sjuder egna fonder och njuter av resultatet.
- osv.

Allt handlar ju om val och känslor som man tror är alltid styrda av kunskap, erfarenhet och logik....
ända tills man längtar efter Sibyllakorv och pulvermos som man snart inte längre kan uppleva.

Är mina val riktiga utifrån något absolut sanningsperspektiv? Sannolikt inte, men det skapar ordning och trygghet(?) i mitt liv.

Jag drog medvetet mina åsikter/upplevelser/val till ett mer allomfattande perspektiv än hifi. Vi är som vi är - oavsett vad vi tror på: gud, mätningar, hifijournalister, förmågan att själva skapa en uppfattning, mm och förhoppnings med hjälp av kunskap eller/och erfarenhet.

Flummigt? Javisst vi är ju trots allt bara människor.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-08 20:09

jansch skrev:Jag "hejade ju på" ditt initativ att skapa denna tråd.....

Jo, jag väljer bort vissa konstruktionslösningar (för stunden, men kan ändra mej om nya innovationer kommer).
Jag väljer t.ex inte:
- frånluftsvärmepumpar då effektiviten är så mycket lägre än t.ex FTX lösningar och "riktig" värmepump.
- Hornhögtalare då JAG UPPLEVER att nackdelar är större än fördelarna. Har haft flera lösningar, alltifrån JBL giganthorn med JBL 140 i botten, 375 som mellanregister och 075 på toppen till varanter med bara mellan/diskantregister horn.
- osv.

Allt handlar ju om val och känslor som man tror är alltid styrda av kunskap, erfarenhet och logik....
ända tills man längtar efter Sibyllakorv och pulvermos som man snart inte längre kan uppleva.

Är mina val riktiga utifrån något absolut sanningsperspektiv? Sannolikt inte, men det skapar ordning och trygghet(?) i mitt liv.

Jag drog medvetet mina åsikter/upplevelser/val till ett mer allomfattande perspektiv än hifi. Vi är som vi är - oavsett vad vi tror på: gud, mätningar, hifijournalister, förmågan att själva skapa en uppfattning, mm och förhoppnings med hjälp av kunskap eller/och erfarenhet.

Skulle man, med ditt exempel gällande värmesystem som grund, kunna jämföra Bryston med en bergvärmepump och en god rörhäck med en braskamin? :mrgreen:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-08 20:13

Jag svarade nej, men tänker väldigt likt Roger ovan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-08 20:18

Vilken Roger åsyftas?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-01-08 20:21

. . . Moore, kanske?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-08 20:23

RogerGustavsson skrev:Vilken Roger åsyftas?

Per Strömgren. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-01-08 20:25

sprudel skrev:

Roger that! :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-08 20:35

sprudel skrev:

Haha! Jag kan faktiskt instämma med hans inlägg.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-08 20:44

sprudel skrev:

Lika som bär juh! Har varit nära att göra likadant :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-08 21:09

Jag väljer bort lådhögtalare.
Det gör jag därför att jag har misslyckats med att få ett ljudligt resultat som tilltalar mig med slika. Jag syftar på en tilltalande illusion av realism utan distraherande resonansfenomen.
Misslyckandet med det, har att göra med att jag inte vill lägga en massa arbete på att komma tillrätta med resonansproblemen och den ojämna frekvensgången.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-08 21:25

bensnake skrev:
jansch skrev:Jag "hejade ju på" ditt initativ att skapa denna tråd.....

Jag väljer t.ex inte:
- osv.

Skulle man, med ditt exempel gällande värmesystem som grund, kunna jämföra Bryston med en bergvärmepump och en god rörhäck med en braskamin? :mrgreen:

Så KAN man se det.
Ibland väljer man att ekonomiskt prioritera vilket då kanske är ett bra logiskt val och lätt att försvara.
Valet mellan en rörhäcks avslappnande glödljus och en braskamin kan dock vara svårare :wink:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-08 21:36

Inte konsekvent men mestadels så jag svarade alternativ ett
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-08 22:53

Oftast har jag ingen klar linje i mina val Jag väljer produkter som passar in i min mix av stereo" och som har de funktioner som jag behöver. En i mina ögon pragmatisk syn.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-08 23:37

jansch skrev:Allt handlar ju om val och känslor som man tror är alltid styrda av kunskap, erfarenhet och logik....

Haha, igår blev jag plötsligt tvungen att göra en pizza med burkchampinjoner och burkananas eftersom jag blev omåttligt sugen på just det. Ingen pizzeria med självaktning har väl burkchampinjoner längre och gott vete ju f-n om det egentligen är, men ändå. :D

Jag väljer hifiprodukter mest utifrån subjektiva preferenser men jag tilltalas inte av sådant som jag vet inte är tekniskt bra. Bara vetskapen om det är störande på något sätt. Nu har säkerligen min Linn-anläggning en hel del fel och brister men jag är nöjd ändå i stora drag.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-08 23:49

Valde alternativ 1. Anledningen är ganska enkel. Litar på vetenskapen och således är mätparametrar viktiga när jag gör mina val. Skulle aldrig få en inre frid när jag lyssnar på musiken om jag viste att produkten jag lyssnar på mäter helt tokigt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-09 02:00

Mja, franska bilar och högtalare som ligger på golvet med element pekande åt alla möjliga håll går bort, Allt som är vitt som borde varit målat i en annan färg är ochså otänkbart... :)
Allt producerat av APPLE... Grappa är heller ingen höjdare...
Öl som smakar fruktläsk.... Alkoholfri öl.... Krångligt Kaffe....
Ja jo jag röstade på ettan :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-09 02:40

sprudel skrev:Jag svarade nej, men tänker väldigt likt Roger ovan.

Jag också, men jag tänker ju billigt också, men så bra som möjligt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2023-01-09 07:48

Den omröstningen passade mig inte så bra.

Nej, jag väljer inte bort horn och rörförstärkare och nej, jag väljer heller inte prylar utifrån hur "det låter" (lite förenklat).
I nuläget känner jag inget behov av rörförstärkare. De har dock egenskaper som teoretiskt sett skulle kunna vara användbara, såsom typiskt högre utgångsimpedans och distorsion(!)
Horn kan vara användbara för sånt som är svårt att få till med högtalarelement på plan baffel -tänker främst på möjligheten att förändra utstrålningsmönster radikalt, men även att kunna ge diskanter en LF-boost.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2023-01-09 10:25

Horn/rör - nej, men det skulle en hel del till att intressera mig därvidlag.

Men de finns definitivt andra saker som jag sorterar bort; tunnväggiga högtalare, plasmadiskanter, MC-pickupper, elektrostatiska hörhurar, passiva försteg skulle väl kunna vara några sådana.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-09 10:28

Jag saknar följande alternativ (lite tillspetsat):

3. Ja. Jag finner det onödigt att testa något som jag vet generellt låter sämre relativt andra prylar.

4. Nej. Jag litar till mina mätningar. Mäter det bra så är det bra, oaktat allt annat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-01-09 10:31

Svarsalternativen passar inte mig heller. Jag har högtalare med horn/waveguide med kompressionsdriver. SEOS med B&C-driver.
Det väljer jag således inte bort. Däremot väljer jag bort rörhäckar, men inte pga att jag inte skulle gilla dom, utan för att i förlängningen kommer man alltid att fundera på om rören låter lika bra som när dom var nya, eller om man borde byta eller prova andra rör. Solid State är betydligt stabilare på den punkten, då har man väl i alla fall 30 år på sig innan de stora kondingarna kanske börjar krångla?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-09 11:04

När förslaget till omröstning kom upp tänkte jag direkt att formulering av alternativen och antal val är viktigt (som alltid inom psykometri men i synnerhet här)..
Nu blev de typ, - väljer du;
1: vit bil eller
2: stor bil?

För mig (och jag tror att det gäller nästan alla) så är upplevelsen målet.
Alla måste dessutom, till en i vardagen fungerande gräns, lita på sina intryck (annars hamnar man inom vården i någon form). Samtidigt påverkas dessa av olika faktorer. En stor del av området psykologi handlar om just detta.

Om man mäter och lyssnar förstår man att det finns en korrelation mellan mätningar och intryck. I många fall är den extremt stor inom HiFi (som en del forskningsfält inom psykologi och medicin, samhällsvetenskap etc bara kan drömma om, se andra inlägg), - om man tar bort vanliga felkällor och beaktar psykologi och dess konsekvenser.

Mätningar är ett medel, inte ett mål. (Man kan tolka valen som att val 1 rör medel/metod och val 2 rör mål).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-09 12:08

Ja, hembioreceivers, så mycket japanskt som möjligt, direktdrivna skivspelare, analoga elektroniska delningsfilter, spikar, kanske något mer.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi