Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Visst är det möjligt att av erfarenhet veta att vissa konstruktionsprinciper leder till inneboende och klart hörbara problem som omöjligen kan övervinnas. Detta är inte märkligare än att välja bort vilket svagt konstruktionsalternativ som helst redan på ritbordet, något som görs dagligen i allt tekniskt utvecklingsarbete. Man väntar naturligtvis inte tills konstruktionen är klar om man redan vet att den inte kommer att ge erforderliga prestanda och på samma sätt kan man sortera bort uppenbart svagpresterande audioprylar genom en snabb blick på mätdata.
jansch skrev:Jag "hejade ju på" ditt initativ att skapa denna tråd.....
Jo, jag väljer bort vissa konstruktionslösningar (för stunden, men kan ändra mej om nya innovationer kommer).
Jag väljer t.ex inte:
- bakhjulsdrivna bilar, kör nu fyrhjulsdrift men framhjulsdrivet är ok.
- frånluftsvärmepumpar då effektiviten är så mycket lägre än t.ex FTX lösningar och "riktig" värmepump.
- Hornhögtalare då JAG UPPLEVER att nackdelar är större än fördelarna. Har haft flera lösningar, alltifrån JBL giganthorn med JBL 140 i botten, 375 som mellanregister och 075 på toppen till varanter med bara mellan/diskantregister horn.
- färdiga fisk/hummerfonder, sjuder egna fonder och njuter av resultatet.
- osv.
Allt handlar ju om val och känslor som man tror är alltid styrda av kunskap, erfarenhet och logik....
ända tills man längtar efter Sibyllakorv och pulvermos som man snart inte längre kan uppleva.
Är mina val riktiga utifrån något absolut sanningsperspektiv? Sannolikt inte, men det skapar ordning och trygghet(?) i mitt liv.
Jag drog medvetet mina åsikter/upplevelser/val till ett mer allomfattande perspektiv än hifi. Vi är som vi är - oavsett vad vi tror på: gud, mätningar, hifijournalister, förmågan att själva skapa en uppfattning, mm och förhoppnings med hjälp av kunskap eller/och erfarenhet.
Flummigt? Javisst vi är ju trots allt bara människor.
RogerGustavsson skrev:Vilken Roger åsyftas?
sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Vilken Roger åsyftas?
Per Strömgren.
Per Strömgren.
Per Strömgren.
bensnake skrev:jansch skrev:Jag "hejade ju på" ditt initativ att skapa denna tråd.....
Jo, jag väljer bort vissa konstruktionslösningar (för stunden, men kan ändra mej om nya innovationer kommer).
Jag väljer t.ex inte:
- bakhjulsdrivna bilar, kör nu fyrhjulsdrift men framhjulsdrivet är ok.
- frånluftsvärmepumpar då effektiviten är så mycket lägre än t.ex FTX lösningar och "riktig" värmepump.
- Hornhögtalare då JAG UPPLEVER att nackdelar är större än fördelarna. Har haft flera lösningar, alltifrån JBL giganthorn med JBL 140 i botten, 375 som mellanregister och 075 på toppen till varanter med bara mellan/diskantregister horn.
- färdiga fisk/hummerfonder, sjuder egna fonder och njuter av resultatet.
- osv.
Allt handlar ju om val och känslor som man tror är alltid styrda av kunskap, erfarenhet och logik....
ända tills man längtar efter Sibyllakorv och pulvermos som man snart inte längre kan uppleva.
Är mina val riktiga utifrån något absolut sanningsperspektiv? Sannolikt inte, men det skapar ordning och trygghet(?) i mitt liv.
Jag drog medvetet mina åsikter/upplevelser/val till ett mer allomfattande perspektiv än hifi. Vi är som vi är - oavsett vad vi tror på: gud, mätningar, hifijournalister, förmågan att själva skapa en uppfattning, mm och förhoppnings med hjälp av kunskap eller/och erfarenhet.
Flummigt? Javisst vi är ju trots allt bara människor.
Skulle man, med ditt exempel gällande värmesystem som grund, kunna jämföra Bryston med en bergvärmepump och en god rörhäck med en braskamin?
jansch skrev:Allt handlar ju om val och känslor som man tror är alltid styrda av kunskap, erfarenhet och logik....
sprudel skrev:Jag svarade nej, men tänker väldigt likt Roger ovan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster