Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Det fungerar men det finns olika typer av mikrofoner som de som sitter i örongången och de som sitter mer i ytterörat. Jag gjorde några mätningar på 4-5 huvuden/öron med fyra olika hörlurar.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1165935
Oluvs Gadgets är kul tycker jag.
Thomas_A skrev:Det fungerar men det finns olika typer av mikrofoner som de som sitter i örongången och de som sitter mer i ytterörat. Jag gjorde några mätningar på 4-5 huvuden/öron med fyra olika hörlurar.
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Det fungerar men det finns olika typer av mikrofoner som de som sitter i örongången och de som sitter mer i ytterörat. Jag gjorde några mätningar på 4-5 huvuden/öron med fyra olika hörlurar.
De där OKM2 in-ear microphones siter alltså i ytteröronen? Vad knölar man in för mikrofoner i örongången (låter riskabelt)?
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Det fungerar men det finns olika typer av mikrofoner som de som sitter i örongången och de som sitter mer i ytterörat. Jag gjorde några mätningar på 4-5 huvuden/öron med fyra olika hörlurar.
De där OKM2 in-ear microphones siter alltså i ytteröronen? Vad knölar man in för mikrofoner i örongången (låter riskabelt)?
Man använder mätprober då även 1/8 tums mikrofoner stör hörselgången.
Titta på Youtube på "Evolution of Hearing Simulation..." part 1 och part 2, Bruel&Kjaer.
Eller logga in på bksv.com och få mer "matnyttigt". För att få full access behöver man registrera sig som användare.
hifi_nirvana skrev:jansch skrev:RogerGustavsson skrev:
Man använder mätprober då även 1/8 tums mikrofoner stör hörselgången.
Titta på Youtube på "Evolution of Hearing Simulation..." part 1 och part 2, Bruel&Kjaer.
Eller logga in på bksv.com och få mer "matnyttigt". För att få full access behöver man registrera sig som användare.
Vad tycker du om Oluvs metoder i videon. Kan man få ut något matnyttigt av det förfarandet. Eller är det bara en gimmick.
RogerGustavsson skrev:En sådan där Brüel & Kjær 4620 är förstås gratis... Den simulerar då en genomsnittslig hörselgång?
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Det fungerar men det finns olika typer av mikrofoner som de som sitter i örongången och de som sitter mer i ytterörat. Jag gjorde några mätningar på 4-5 huvuden/öron med fyra olika hörlurar.
JM skrev:
http://ica2016.org.ar/ismra2016proceedi ... 016-30.pdf
Yttre hörselgången hos människor varierar med åldern, huvudstorlek och naturligt hos individer med samma huvudstorlek.
Simpel fysik gör att dessa anatomiskt olika ytteröron skapar olinjärt ljud på trumhinnan unikt för varje individ.
Interindividuella variationen hos frekvenskurvan på trumhinnan kan överstiga 20 dB!
Studien ovan är bara en av många.
Med hörlurar skapas en mer eller mindre läckande kavitet mellan hörluren och yttre hörselgången vilket ytterligare skapar en annan olinjär frekvenskurva på trumhinnan.
Men smala slangar kan kan frekvenskurvan mätas strax invid trumhinnan och kan med peq göras hyfsat rak. Detta är det närmaste vi idag kan skapa en rak frekvenskurva för varje individ och varje hörlur.
David Griesinger har gjort en exakt kopia av sina yttre hörselgångar/ytteröron med mikrofoner på platsen för trumhinnorna. Han kan således göra inspelningar som speglar hur han hör. Alla andra försök med generella "dumhuvuden" eller frekvensmålkurvor är meningslösa pga den stora anatomiska variationen.
Således är Harmans målkurva, tester av hörlurar, kompisens rekomendation och generella "dumhuvuden" av inget värde vid utvärdering av hörlurar.
Egna tester är enda vägen fram till den lur som bäst passar din anatomi. Bli inte förvånad om du föredrar en helt annan lur än guld-örat.
JM
JM skrev:Kollade B&K:s video. Tragiskt att se att fysikerna inte förstår hur faktiska stora variationerna i anatomin i yttre hörselgången påverkar frekvensgången för varje enskild individ. Variationer på över 20 dB är självklart klart hörbart.
Medelvärdes kurvor är meningslösa i det enskilda fallet. Inte ens för tillverkare av lurar har det ngt värde. Nätet kryllar av kommentarer att de inte gillar Harmans målkurvor.
Lösningen borde vara att varje enskild individ kan kalibrera varje enskild lur efter sitt ytteröra. David Griesinger har om jag inte minns fel tagit fram ett sätt att göra någon form av kalibrering. Har inte testat. http://www.davidgriesinger.com
Möjligen kan det vara en affärside att sätta upp kliniker där hörlursfolket kan få anatomiskt optimerade peq-kompenstionskurvor för sina lurar.
viewtopic.php?f=10&t=66373&p=1949318&hilit=aff%C3%A4rside#p1949318
JM
JM skrev:Kollade B&K:s video. Tragiskt att se att fysikerna inte förstår hur faktiska stora variationerna i anatomin i yttre hörselgången påverkar frekvensgången för varje enskild individ. Variationer på över 20 dB är självklart klart hörbart.
Medelvärdes kurvor är meningslösa i det enskilda fallet. Inte ens för tillverkare av lurar har det ngt värde. Nätet kryllar av kommentarer att de inte gillar Harmans målkurvor.
Lösningen borde vara att varje enskild individ kan kalibrera varje enskild lur efter sitt ytteröra. David Griesinger har om jag inte minns fel tagit fram ett sätt att göra någon form av kalibrering. Har inte testat. http://www.davidgriesinger.com
JM
Möjligen kan det vara en affärside att sätta upp kliniker där hörlursfolket kan få anatomiskt optimerade peq-kompenstionskurvor för sina lurar.
viewtopic.php?f=10&t=66373&p=1949318&hilit=aff%C3%A4rside#p1949318
JM
jansch skrev:JM skriver:
...........Yttre hörselgången är ett omvänt horn med alla hornets resonanser och begränsningar.........
.....Men smala slangar kan kan frekvenskurvan mätas strax invid trumhinnan och kan med peq göras hyfsat rak. Detta är det närmaste vi idag kan skapa en rak frekvenskurva för varje individ och varje hörlur.
..................
Lika bra att jag kommenter dessa felaktigheter då jag ändå inte kan sova....
Hörselgången är inte ett horn, det är en transmissionsledning. Då diametern är för liten i reation till våglängden kan den aldrig skapa "hornets alla resonanser". Fysikens lagar gäller alltså. Vi ligger på gränsen och möjligtvis kan man få till resonans vid 18 - 20kHz om man har stora öron och lite tur.... men då är man ju vuxen och hör sådär 16kHz.
Vidare är hörselgången också en pipa och dess resonans är den alla pratar om. Resonansfrekvens bestäms då av hörselgångens längd. (akustiska längd)
Skapar vi en rak frekvenskurva vid trumhinnan equaliserar vi bort hela ide'n och det evolutionen skapat i form av pipresonansen i örat.
Individens upplevda frekvenskurva är nåt helt annat.
E skrev:Klockan 05!Kunde du inte heller sova, Peter?
Jag undrar varför man måste peta in fler mikrofoner i öronen, kan man
inte bara koppla befintlig utrustning till en dator?
Om resultatet avviker från målkurvan får man ekvalisera någonstans
mellan höger och vänster mikrofon. I viss mån kanske det sker naturligt.
Mvh E*
solhaga skrev:Jag antar att miniDSPs EARS inte duger.
solhaga skrev:Det borde väl gå att få ut denna kompensation med hjälp av de kalibreringsfiler som ingår:
HEQ: headphone compensation for flat EQ target
HPN: original headphone compensation
IDF: IEM diffuse field compensation
RAW: no headphone compensation (mic cal only
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster