Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 09:31

Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.

Så, är det Spotifys fel, eller min musiksmak som ställer till det?
Finns det något spår/skiva som låter riktigt bra på Spottan? Ge förslag!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Prozac

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Prozac » 2023-01-16 10:28

Denna är lite kul, Big Om of Tibet. Låter bra hos mig.

https://open.spotify.com/track/5RftPinO ... a43d9d4066
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-16 12:09

Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2023-01-16 12:31

Testa Vanessa Fernandez, tex albumet Use Me. Låter inte det bra så skulle jag anta att det är något med Spotifyinställningarna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-16 12:40

PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.

Fast det finns undantag till mitt råd!

Jag korslyssnade just på Michael Ruffs skiva Speaking in Melodies på Spotify respektive CD:n på Sheffield Lab via mina Stax-lurar. Skillnaden är mycket liten. Möjligen, möjligen, smäller det lite bättre om Pelle Lindvalls virveltrumma, men jag skulle inte klara en blindprovning, tror jag.

Ingen märkvärdig lyssning, men jag känner den väl: Marantz CD80 via DSP i Quad Vena till Stax SRM 252S. Spotify (Premium) via Squeezebox, också via DSP i Quad Vena.

Prova själv, vetja!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-01-16 12:43

Lyssnar du på pop\rock inspelad eller remastrad från sent 90-tal och framåt så är det rätt deprimerande när det gäller ljudkvalite. :cry:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-16 12:55

ottovonkopp skrev:Lyssnar du på pop\rock inspelad eller remastrad från sent 90-tal och framåt så är det rätt deprimerande när det gäller ljudkvalite. :cry:

Ruff-plattan jag nämnde ovan är inspellad och mastrad 1992 av Doug Sax på Mastering Lab.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2023-01-16 13:02

PerStromgren skrev:Ruff-plattan jag nämnde ovan är inspellad och mastrad 1992 av Doug Sax på Mastering Lab.

Det kanske är så att Sheffield Lab är ett undantag? Allt jag har hört utgivet av dem låter bra eller mycket bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 13:16

Nja, en del album har de från vinyl av någon anledning.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 13:54

PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.

Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 14:00

Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Bäst verkar det va att använda sig av en spelare med spotify connect.
Det finns ju även en inställning för normalisering som måste stängas av.

I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).
Vissa spår verkar som sagt komma från vinyl av någon outgrundlig anledning.

Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 14:08

Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?

I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).

Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?

Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 14:10

steveo1234 skrev:

Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.

Hur låter "din" musik på CD?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 14:16

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:

Hur låter "din" musik på CD?

Inte en aning. Jag äger inte en enda cd skiva...

EDIT: Däremot har jag ett antal koncerter på DVD/Bluray med varierande ljudkvalitet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 14:23

steveo1234 skrev:
Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?

Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.

Kanske dum fråga men du kör med appen och inte web-spelaren?

Spotify har gjort det lite krångligt med att de har olika max-kvalitet beroende på vad man använder. Web-spelaren har max 256 tex, samma gäller för chromecast. På telefonen kan man få 320 kbps men om man castar blir det lägre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 14:26

Kraniet skrev:
steveo1234 skrev:

Kanske dum fråga men du kör med appen och inte web-spelaren?

Spotify har gjort det lite krångligt med att de har olika max-kvalitet beroende på vad man använder. Web-spelaren har max 256 tex, samma gäller för chromecast. På telefonen kan man få 320 kbps men om man castar blir det lägre.

Jag kör appen ja.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-16 14:53

Fråga; det gick rykten tidigare att man med Spotify connect (alltså streaming via någon apparat, ej dator eller telefon) endast fick 256 kbps?
Eller misstförstod jag allt det?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 14:56

Är det någon som kan skilja 256 från 320 kbps?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 14:57

Men som svar på frågan så tycker jag det finns mycket som låter väldigt bra.
Exempel på sånt som låter riktigt bra hos mig:

Random access memory
Chris Jones
Rage against the machine
Greta van Fleet
Infected mushrooms
Hozier
Chuck Mangione - Children of Sanches
Pink Floyd - Dark side of the moon (är helt galet 3-dimensionellt i stereo)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 15:03

BellsnWhistles skrev:

Fråga; det gick rykten tidigare att man med Spotify connect (alltså streaming via någon apparat, ej dator eller telefon) endast fick 256 kbps?
Eller misstförstod jag allt det?

Som jag förstått det ska spotify connect alltid ge max bitrate enligt det din betalplan tillåter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-16 15:29

Kraniet skrev:Men som svar på frågan så tycker jag det finns mycket som låter väldigt bra.
Exempel på sånt som låter riktigt bra hos mig:

Random access memory
Chris Jones
Rage against the machine
Greta van Fleet
Infected mushrooms
Hozier
Chuck Mangione - Children of Sanches
Pink Floyd - Dark side of the moon (är helt galet 3-dimensionellt i stereo)

Tack för tipsen! IM och CJ har jag hört en hel del och de låter oftast rätt bra men övrigt är helt nya. Lägger dem på högen inför helgen!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-16 15:54

Det finns en del listor på spotify under titlar som "high res music" etc. Vissa av dom är rätt intressanta att lyssna igenom.
Folk har inte alltid bra koll på vad som är bra inspelningar men på det stora hela har listorna jag lyssnat in varit bra.

Jo just det en annan helt fantastisk inspelning är
Harry Belafonte: Belafonte: At Carnegie Hall
Väldigt underhållande, fantastisk sångare och helt otrolig inspelning med tanke på att det är från 1959.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-16 15:56

steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.

Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Nu använder jag Qobuz och är väldigt nöjd.

Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
OBS! Jag menar inget negativt men ovanstående. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-16 20:54

Jag har inte Spotify längre. Gick över till Qobus via en tid med Tidal.

Minns dock att den musik jag lyssnar på (klassiskt) inte var särskilt illa-ljudande på Spotify. Men, de få gånger jag fick för mig att spela något annat så var det ganska ofta distraherande dåligt ljud.
Som jag har förstått tidigare diskussioner kring detta ämne så förväntas tydligen den "populära" musiken avlyssnas av "folk i farten" och därmed under ogynnsamma lyssningsförhållanden. Därav den där komprimeringen och vad det nu görs mer med de flesta musikgenrerna hos streamningföretagen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-16 21:02

30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.

Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.

Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)

Vad gäller riktigt högklassiga inspelningar så kan man alltid prova t.ex.:

Ana Caram - Blue Bossa (Chesky) https://open.spotify.com/album/3PKYPLuQpdIEunkqkE0fnO?si=NH1wx_JrSLSDKlSQRvyiIA

Samlingsalbumet The Sheffield Jazz Experience (Kvaliteten varierar något mellan de olika albumen.) https://open.spotify.com/album/2JRVQWtDOi8xXjeGRXei5v?si=axGJ2quoRPmmwfdIKV1QUg

Thelma Houston & Pressure Cooker – I've Got The Music In Me från samma skivbolag, mest eftersom den släpptes redan 1975 8O och relativt nyligen diskuterades i en annan tråd https://open.spotify.com/album/49q5arYD0N0SITH10JtLMs?si=BQ63c8vQSNe184JpqaTaIg

Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren), t.ex:

Chiller (Telarc) https://open.spotify.com/album/3dcIDmmQXDIdkJshxQiEqR?si=IG8RduRnRCOtqB6lWuQTsw

Bond and Beyond (Telarc) https://open.spotify.com/album/3ybrKdUdIEUJZfTHW6FhtM?si=bbKOVQXgTSG6InvgggIqoA

Slutligen, bara för att demonstrera att Spotify definitivt inte låter "spikpiano" ens i 128 kb/s:

Beethoven Piano Sonatas Vol 2 (Telarc) https://open.spotify.com/album/6lwUWpRKNHko8a4bcqucKr?si=kLmwM1EiRZil7IhOqwpZlw

Och innan någon gök ännu en gång får för sig att jag bara lyssnar på audiofilinspelningar, så 8O :roll: :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-17 00:46

Lite skönt att höra att Spotify inte är så dåligt som en del skriver. Har mer eller mindre trott att det är något fel på mina öron samtidigt som andra säger att jag har riktigt bra öron när vi lyssnat på olika högtalare och jag påpekat sådant som inte borde finnas där och då har det varit högtalarna som haft mindre fel och inte inte inspelningarna för vid sådan tillfällen brukar det bara spelas musik som är välinspelad.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-18 11:04

I-or skrev:
30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.

Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)

Sitter just nu och lyssnar på Dvořák symfoni nr 9 från radion P2. Jag använder länken : https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och
castar till sterion. Upplösningen är 320 kb/s (som Spotify) och det är inga problem att njuta av själva musiken men själva lyssningsupplevelsen
är inget vidare, det blir en platt och trist.
Mycket trevligare blir det då att använda Qobuz eller för all del CD´n.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-18 11:07

När du skriver castar, är det då från telefonen? Jag gjorde så från telefon/iPad till Apple-TV innan Spotify fixade sin Apple-TV-app och det lät inget vidare. Med appen är det en helt annan sak.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-18 11:39

Magnuz skrev:När du skriver castar, är det då från telefonen? Jag gjorde så från telefon/iPad till Apple-TV innan Spotify fixade sin Apple-TV-app och det lät inget vidare. Med appen är det en helt annan sak.

I detta fallet var det från mina dator som är koppla till nätet via WiFi.
När jag spelar från länken: https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320
så kan man få upp en meny genom högerklicka på musen.
Ett val som dyker upp är "casta...." och genom att klicka på casta så kan
man välja ngn av de chromecastenheter ( om du har några) som dyker upp.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 12:08

Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?

Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi