Tänkte bara höra ifall jag missförstått något innan jag gör nya mätningar för att få bättre koll på området över 500 Hz.
1. Jag ser till att högtalarens diskant hamnar ungefär i halvvägs höjd mellan golv och tak, ståendes på pall eller liggandes på sida på en bordsskiva som inte förlänger högtalarens baffel på något vis.
Min högtalare som har mellanregisterelementet som akustiskt center, är det trots det ändå bäst att rikta och mäta i höjd med diskantelementet (ifall jag väljer att ställa högtalaren ståendes på en pall)?
2. Högtalaren bör placeras på minst samma avstånd eller längre ifrån väggarna som avståndet till golv och tak från diskanten (eller högtalarens akustiska center om så bör göras).
3. Mikrofonen placeras 2 meter ifrån högtalaren, och riktas ungefär från den riktning som motsvarar den grad av toe-in man normalt använder sig av vid vanlig musiklyssning.
Och här näst kommer den skämmigaste frågan som jag inte fått full klarhet i... (skämskudde)
4. Jag mäter alltså med ett "vanligt" frekvenssvep med normallångt tidsfönster, och allt som har med olika fönstringar görs endast i postprocessingen, eller är det några specifika inställningar jag bör göra i REW innan mätning?
Fler nybörjarfrågor kommer antagligen angående impulssvaret för att ställa in rätt tidsfönster m,m i REW (Fantastiskt program som samtidigt är enormt komplicerat)