Moderator: Redaktörer
Conan skrev:pLudio skrev:hifi_nirvana skrev:Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.
Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Kraniet skrev:Kan rekommendera dig och alla andra som undrar att göra ett (korrekt utfört) test där 320 jämförs med CD.*
I-or skrev:Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Transparent blir utmärkt, tack. Gärna 20 bitar, 48 kHz LPCM för lite vettiga marginaler.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Transparent blir utmärkt, tack. Gärna 20 bitar, 48 kHz LPCM för lite vettiga marginaler.
Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
1. Musikfilen låter dåligt från början (olika mastring, komprimering, vattenmärkning etc)
2. Fel i uppspelningsapparaturen
3. Placebo
Inget av detta skulle avhjälpas med 20 bitar eller LPCM.
Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
pLudio skrev:I-or skrev:Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.
P2 Klassiskt från i eftermiddags, strömmat över de däringa intertubes med webbuppspelaren:
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?
jansch skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också?
Över 122dB och bortåt 24kHz för en uppspelningskedja kan man kalla för marginaler!
Jämfört med vinyl, ska vi vara någorlunda objektiva är väl 60dB ett rimligt snitt. Det blir liksom inte bara flerdubbelt så bra till digitala formatets fördel.
Vi har ju bara sådär 90dB:s dynamik på hörseln när vi lyssnar. Så visst är det extremt transparent med 122dB!
pLudio skrev:Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:Med allt fler DAC:ar som klarar av att representera 20 bitar till överkomliga priser så tycker jag att vi gott kan sänka den digitala brusnivån till det. Blir mindre noga med dither vid mastering med. Visst brusar andra delar i inspelningskedjan mer om det inte är syntetisk musik.
Det där sista är intressant. Vad håller fonogrammen för brusnivå? Knappast ner till -122 dB....
pLudio skrev:Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
Att Spotify inte använder Vorbis.
Spotify for Artists skrev:Ljudfilsformat för Spotify
Leverera dina ljudfiler till oss i FLAC- eller WAV-format (vi rekommenderar att du använder FLAC).
När vi tar emot dina ljudfiler gör vi följande:
Kontrollerar att de inte är skadade och att deras containerformat är känt.
Omkodar filen till olika leveransformat för våra ljudkvalitetsalternativ:
Ogg/Vorbis (96, 160, 320 kbps)
AAC (128, 256 kbps)
HE-AACv2 (24 kbps)
Beräknar ljudnivån för hela releasen och enskilda spår med ITU 1770-standarden
Vi krypterar även ljudfiler innan de levereras till plattformen.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Jag menar att Ogg/Vorbis q9 med 320 kbps redan är transparent med alla normala krav. Alla "återgivningsfel" du upplever med Spotify beror på:
Att Spotify inte använder Vorbis.
Du får nog meddela Spotify detta också.
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Att Spotify inte använder Vorbis.
Du får nog meddela Spotify detta också.
https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/ nämner i alla fall inte Vorbis för Desktop längre. Du får meddela dem att de fortfarande använder Vorbis.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Du får nog meddela Spotify detta också.
https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/ nämner i alla fall inte Vorbis för Desktop längre. Du får meddela dem att de fortfarande använder Vorbis.
Men dom nämner inte AAC heller som gäller för deras web-spelare.
Web player AAC 128kbit/s AAC 256kbit/s
steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
.
I-or skrev:Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren)
Magnuz skrev:steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
.
Möjligen låter sången lite beslöjad eller t.o.m. distad (eller är det hennes stämband?) Måste jag byta ut min anläggning nu?
Magnuz skrev:I-or skrev:Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren)
Jag skulle inte vara så säker på det. Jag tror många skulle uppskatta lite ”tyngre” tips. Ett problem med att hitta välinspelad klassisk musik på Spotify är att det finns så himla mycket och en hel del verkar vara vinylöverföringar och/eller gamla inspelningar med oacceptabelt hög brusnivå och framförallt mycket störljud i lågbasen. En lista över goda inspelningar (och givetvis dito musikaliska tolkningar!) vore nåt.
I-or skrev:Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB(med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):
https://schoeps.de/en/products/colette/capsules/omnis/mk-2.html
Därav det mindre fokuset på mikrofoner i mitt inlägg ovan, vilket handlade om det allra mest avslöjande fallet för det digitala 16-bitarssystemet. Audiofiler vill vanligtvis att alla jämförelser ska utföras under svårast tänkbara förhållanden för att kunna släppa frågan (och ofta inte ens då).
Många gånger handlar det dock mycket riktigt om betydligt högre analoga brusnivåer av olika skäl.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster