Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Vad bra att Magnuz ställde den frågan. Klassisk musik är för mig lite av en djungel, trots att jag hört den genren under uppväxten är det först de sista typ 10 åren jag kommit att lyssna allt mer på den. Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.
(Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).
Edit, lyssnade nu på Speaking in melodies och tyckte vid första lyssningen av första låter inte att cymbalerna lät så rena. Hmm, ska lyssna mer. Däremot var skivan lite bättre än jag minns. Det är kanske mest Ruffs klena röst som stör mig.
Sidospår ang hörsel och intryck: Jag har på senare tid börjat se ett mönster (baserat på dina intryck FBK av olika högtalare) att du nog gillar objektivt (dvs mätmässigt) goda högtalare. Tro det eller ej, och det kanske är tillfälligheter.
I-or skrev:Magnuz skrev:steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!
.
Möjligen låter sången lite beslöjad eller t.o.m. distad (eller är det hennes stämband?) Måste jag byta ut min anläggning nu?
Chesky utnyttjar endast två mikrofoner i Blumlein-konfiguration, så antingen distorderar hela inspelningen vid en viss nivå eller ingenting av den. Det är nog någonting i Ana Carams speciella ton som du hör. Jag kan tycka att sångerskan står aningen för nära mikrofonen relativt resten av orkestern för att det ska vara helt realistiskt, men det är naturligtvis en smaksak förutsatt att det inte handlar om alltför uppenbar närmikning. Dessutom kan inspelningen inte beskyllas för att vara presad, direkt. Detta gäller i olika omfattning alla Chesky-inspelningar som jag har hört.
I-or skrev:Maarten skrev:Vad bra att Magnuz ställde den frågan. ....snip ... Har tidigare uppskattat Peters och Strömborgs tips i olika trådar.
Ruffen såg jag live för en herrans massa år sen, typ 95, tyckte då att det var lite för 'slick music', hittar inget bra svenskt ord).
Edit, lyssnade nu på Speaking in melodies och tyckte vid första lyssningen av första låter inte att cymbalerna lät så rena. Hmm, ska lyssna mer. Däremot var skivan lite bättre än jag minns. Det är kanske mest Ruffs klena röst som stör mig.
Speaking in Melodies håller en genomgående mycket hög kvalitet för att vara en multimonoinspelning, men det finns trots allt mindre variationer mellan spåren (bl.a. med kortvarig klippning på några ställen, man kan inte få allt, tydligen). Prova spåret Wishing Well på absolut fullt pådrag. Om du fortfarande inte är imponerad, så![]()
![]()
![]()
... snip....
FBK skrev:Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn.
sb17nbac till alla!
Maarten skrev:FBK skrev:Fanken, den här tråden har ju blivit så bra att jag måste spara den i viktig mappen på datorn.
Ja, musiktipsen här var värdefulla. Här är en annan bra tråd: viewtopic.php?f=9&t=72375&start=60#p2194799
Magnuz skrev:Och tack för tips och länkar! Det verkar tyvärr inte gå att söka på skivbolag men man får väl leta sig fram.
Harryup skrev:Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.
LarsF skrev:Harryup skrev:Personligen tycker jag att frågan är relevant eftersom det för min del är ointressant hur absolut bra det som bäst kan låta. Frågan som är viktigare är hur låter de sämsta inspelningarna av 10 radom låtar och det är där som jag inte har några bra erfarenheter av spotify. För stora variationer vilket gör att jag tröttnat för länge sedan på spotify.
Om det usla inspelningar så låter dom illa väl överallt?
Lyssnar just nu på Flim & the BB`s på Spotify och låter utmärkt
jansch skrev:I-or skrev:Mikrofoner kan förstås vara hur dåliga som helst om man verkligen vill, men utmärkta sådana som Schoeps Colette Series, vilka utgjorde standardvalet för Telarcs inspelningar av klassisk musik, kan ha en ekvivalent brusnivå om 10 dBA och en maximal ljudtrycksnivå om 134 dB (0,5 % THD) för ett dynamikområde om enorma 124 dB(med ett visst frekvensberoende om man ska vara noggrann, men detta spelar liten roll i sammanhanget eftersom dynamikområdet hur som helst är långt högre än digitalsystemets och även andra relevanta dynamikområden):
https://schoeps.de/en/products/colette/capsules/omnis/mk-2.html
Därav det mindre fokuset på mikrofoner i mitt inlägg ovan, vilket handlade om det allra mest avslöjande fallet för det digitala 16-bitarssystemet. Audiofiler vill vanligtvis att alla jämförelser ska utföras under svårast tänkbara förhållanden för att kunna släppa frågan (och ofta inte ens då).
Många gånger handlar det dock mycket riktigt om betydligt högre analoga brusnivåer av olika skäl.
Jo, man kan tycka att t.ex U87 är en dålig mikrofon men verkligheten består av en mängd "dåliga mikrofoner" som dominerar inspelningstekniken generellt.
Av bl.a det skälet* tycker JAG ditt argument inte är representativt.
Det är ju i sig lite svårare att bedöma dynamiska passiva mikrofoner där utsignal/impedans resulterar i brusande mikrofonsteg. T.ex Shure SM7B, som också är en väldigt vanlig mic för bl.a röst, det blir inte så stort SNR kvar p g a termiskt brus i mikrofonsteget.
Jag skrev medvetet SNR då det är ett "ärligare mått" vid röstupptagning.
*Mikrofoner går att konstruera för höga ljudnivåer, som ditt exempel 134dB (eller varför inte 160dBSPL). Dilemmat är ju att man sällan kan nyttja max SPL, Oftast inte ens i närheten. Du skriver om bl.a Blumlein par i senare inlägg som kräver vettig relation mellan avstånd och "ljudkällans omfång".
Att det finns ett fåtal inspelningar där man lyckas nyttja mikrofonens (nästan) fulla dynamik är inte representativt.
Man behöver alltså inte ens diskutera relativt ljudsvaga instrument, t.ex klassisk gitarr, för att mikrofonbruset(med eller utan mikrofonsteg) ska vara större än 16bitar. upplösning.
Så varför skriver jag detta.
Verkligheten består av brusande mikrofoner, mikrofonsteg och andra analoga steg vid inspelningstillfället.
Jag håller alltså fullständigt med dej om att analog behandling (inklusive 99% av alla inspelningsmikrofoner) sätter gränserna. Eller rättare sagt - 16bitar är redan det "overkill" vid återgivning.
Det är ibland lite svårt att i praktiken förstå att i den digitala världen är brus bara ren matematik och styrs av bitdjupet.
Ogjort skrev:Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,
alltså inte ommastrade, än på Tidal, vilket är en stor fördel. Hur det är med den saken på Qobus har jag inte koll på.
Men några andra skillnader kan jag inte detektera med öronen.
Kan du ge ett exempel på något spår av samma utgåva som låter sämre via Spotify än i samma, typ 320-variant, på Tidal?
Harryup skrev:Ogjort skrev:Spotify drabbas iofs av snålkodning än så länge men å andra sidan finns där fler ursprungsutgåvor,
alltså inte ommastrade, än på Tidal, vilket är en stor fördel. Hur det är med den saken på Qobus har jag inte koll på.
Men några andra skillnader kan jag inte detektera med öronen.
Kan du ge ett exempel på något spår av samma utgåva som låter sämre via Spotify än i samma, typ 320-variant, på Tidal?
Nä det är den allmänna upplevelsen när man spelat ett antal skivor. Sitter man och plockar ut välljudande låtar så tror jag nog att Spotify klarar sig bra. Men sen tror jag faktiskt att det finns en skillnad i att om man erbjuder upp till 24/192 så har man lite mera intresse av att det som spelas verkligen skall låta bra. Annars så kommer man inte kunna ta betalt för att man har upp till HD. Vare sig det sitter i formatet eller en bra master. Spotify använder jag till en låtlista för adventsmiddagar numera. Sambon spelar barnskivor för barnbarn.
/Harry
Ogjort skrev:Frågan är lite lattjo ställd, kan jag tycka.
Programmaterialet är avgörande - Spotify en bisak.
Det går att hitta en del utmärkta inspelningar - men då är man oftast ute och simmar långt bortom allfarvägarna.
Men... det här tycker jag är en skiva med utmärkt ljud, som ändå är "allmänt" lättillgänglig.
Jag gjorde en intervju med skivbolaget som ursprungligen gav ut den : Amiata Records.
En minnesvärd upplevelse.
Hämtades medelst en Rover P5 i centrala Florens och så kördes jag till ett f.d. 1100-tals-Kloster med utsikt över hela millevitten,
där huvudkontoret inrymdes. Som att kliva in i en historisk konstutställning. Intressant samtal om hela bolagets ljudtankar.
Och som tack (!) för mitt intresse bjöds jag sedan på makalös middag i intilliggande restaurang - med än mer makalös utsikt över
Arno-dalen.
Enligt uppgift är nästan allt är inspelat av Dominic själv - typ hemma.
Att han, trots sin globala "fame", hamnade på det här lilla anonyma bolaget, var för att han hade blivit ombedd att göra en soloplatta,
men de stora drakarna ville inte ge ut den något oväntade musik han sedan presenterade. Medan Amiata, med noll vinstintresse nappade.
Deras genuint musikintresserade "direktör" kom från en Italiensk familj med alldeles för mycket pengar, så att samtliga deras skivor är
ekonomiska förluster spelar honom ingen som helst roll. Det är musikintresset som styr.
Vad tycks?
https://open.spotify.com/track/1uEAEuq1 ... 021c724566
Anders O.
steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.
Så, är det Spotifys fel, eller min musiksmak som ställer till det?
Finns det något spår/skiva som låter riktigt bra på Spottan? Ge förslag!
SigbergAudio skrev:Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer.
pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.
SigbergAudio skrev:pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.
Hvordan får jeg musikk fra spotify inn i den?
SigbergAudio skrev:Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
SigbergAudio skrev:pLudio skrev:Nejdå, analysera popmusiken i t ex https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/ för att se hur misshandlad den är. Ofta nästan ingen dynamik kvar. Det är förstås inte specifikt för Spotify men Spotify har ofta nyare utgåvor som låter sämre än gamla CD.
Hvordan får jeg musikk fra spotify inn i den?
Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
pLudio skrev:SigbergAudio skrev:Det er forøvrig ikke 100% korrelasjon mellom dynamisk rekkevidde og lydkvalitet.
Nej, det kan såklart vara dåligt ljud ändå.
I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.