Så det var det med den ena Albeka basen. Den andra däremot fortsatte med sina missljud även efter andra försöket att limma skumkanten. Svårt att beskriva, men det lät definitivt inte som att talspolen skrapade emot; ett skärande ljud uppträdde vid vissa frekvenser, 500 Hz fick den att låta som när man visslar med ett grässtrå - men vid manuell manipulering eller lågfrekvent signal märktes inget skrap överhuvud taget. Jag var nära nog 100% säker att det inte orsakats av skumkantsbytet, som jag utfört två gånger utan förändring, och började fundera om det kunde vara något löst inuti magnetgapet. Det fanns inget o be för; jag måste helt enkelt kolla hur talspolen och magnetgapet ser ut, vilket krävde att spindeln måste lossas från korgen...
Sagt o gjort, jag gick loss med aceton och en pensel för att se om jag kunde mjuka upp limmet, men det verkade lönlöst; efter en timmes kontinuerligt penslande syntes inga tecken på att limmet skulle lösas upp. Något i desperation provade jag droppa aceton direkt från flaskan så att det bildades en pöl runt hela kanten på spindeln:
- Mirsch_OM3-29_spindeln_badar_i_aceton.jpg (311.23 KiB) Visad 5103 gånger
Jag lät den stå så ett tag, och droppade på mer aceton när det dunstat bort. Efter ytterligare en timme kunde jag se att det gick att lyfta kanten på spindeln när jag försiktigt petade på den, och snart därefter gick det att lyfta hela maskineriet, hur enkelt som helst:
- Mirsch_OM3-29_spindeln_lyfter.jpg (384.09 KiB) Visad 5103 gånger
Och jag tror att jag hittade orsaken till missljudet direkt; ett par av de nedre varven av talspolens lindningar hade lossnat och dinglade fritt!
- Mirsch_OM3-29_lösa_lindningar.jpg (420.47 KiB) Visad 5103 gånger
Det där kommer utan tvekan att väsnas när talspolen börjar röra på sig, och precis som en gitarrsträng kommer de svänga rejält vid vissa frekvenser. Talspolens aluminiumformare utgör effektiv koppling till konen.
- Mirsch_OM3-29_lösa_lindningar_2.jpg (538.74 KiB) Visad 5103 gånger
Lacken ser lite skrapad ut här o där, eventuellt från mina tidigare försök att få bukt med missljudet, men till min lättnad ser jag inga tecken på att talspolen gått varm - den motsatta sidan ser hur fräsch ut som helst:
- Mirsch_OM3-29_talspole_andra_sidan.jpg (584.82 KiB) Visad 5103 gånger
Inte heller verkar det finnas några främmande partiklar i magnetgapet:
- Mirsch_OM3-29_motorgap.jpg (364.63 KiB) Visad 5103 gånger
Nu är frågan: hur åtgärdar jag det här? Och efter det, hur gör jag för att montera tillbaka maskineriet med perfekt centrering? Tacksam för råd!