lilltroll skrev:
PS. Har börjat mäta och jämföra lite med kommersiella subbar. De står sig förvånandsvärt dåligt mot den i volym mycket mindre lillkub DS.
Tjusigt!
Du får mäta på min ACE 2.27 om du vill.
Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:
PS. Har börjat mäta och jämföra lite med kommersiella subbar. De står sig förvånandsvärt dåligt mot den i volym mycket mindre lillkub DS.
lilltroll skrev:
Jag själv är imponerad
weedo skrev:För länge sedan (80-tal huh!) gjorde jag faktiskt mitt ex-jobb på ämnet återkopplade högtalare. Jag provade med flera olika metoder, bl a med hastighetsåterkoppling och accelerometer. Dock bara på slutna lådor. Det var kul då jag gjorde detta på dåvarande Luxor i Motala som tillverkade alla högtalarelement till svenska biltillverkare. Jag kunde i deras labb beställa specialtillverkade element enligt min egen spec!
Jag skriver under på det mesta av vad IngOehman skriver.
För att få in fler synpunkter än mina egna på hur det lät byggde jag senare en kontruktion där man med en knapptryckning kunde koppla in och ur återkopplingen. Med återkoppling satte jag ett filter i signalkedjan för att frekvensgången skulle bli den samma.
När jag lät folk göra blindtester (dom visste inte om återkopplingen var på eller av när man tryckte på knappen) visade det sej att nästa alla tyckte det lät bättre utan! Jag funderade mycket på saken och min teori var att med återkoppling går disten ner dramatiskt men att det lätt uppfattas som att ljudnivån sjunker. Lyssnarna upplevde alltså att känslan av mindre bas var sämre än att den innehöll mindre dist!
Jag byggde med små basar (ca 6 tum) så disten var rätt påtaglig utan återkoppling. Det var också mycket tydligt att det låter jätteilla om man överbelastar ett hårt återkopplat system. I en passiv högtalare ökar disten mer gradvis vid överbelastning.
Tyvärr har jag aldrig gjort blindtetster mellan ett återkopplat system och ett riktigt bra vanligt passivt system.
Just att uppfinna hjulet fler gånger är inte så intressant. Däremot med en framåtriktat aktivt element och två sidmonterade slavisar...skulle vara intressant...lilltroll skrev:Vill du bygga så går det. Men det finns redan färdigt
Kaffekoppen skrev:Kan plocka med mig ett stereosteg på 2x200 i 8 ohm, det kanske gör lite till... säg till när som helst
Sansui B-2101:
http://www.classicsansui.net/images/Lit ... /SAN12.JPG
Det var det jättemjuka PVC-dammskyddet på första serien av P21LTS som byttes mot ett halvmjukt.lilltroll skrev:Jag misstänker att det är "dammskyddet" på slaven som för oväsen på höga nivåer i lillkub. Jag ska försöka befästa det med mätningar om det går.
Någon som har erfarenhet av detta på XLS:en.
Om det skulle vara så, kan man modda den?
Öhman kanske kan det här!? Jag vill minnas en moddning av någon LTS högtalare där det hårda dammskyddet började låta illa på höga nivåer - hjälp !
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 62 gäster