LILLKUB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Lägre fp

Inläggav phon » 2006-04-18 19:03

lilltroll skrev:
PS. Har börjat mäta och jämföra lite med kommersiella subbar. De står sig förvånandsvärt dåligt mot den i volym mycket mindre lillkub DS.

Tjusigt!

Du får mäta på min ACE 2.27 om du vill.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lilltroll

Reglerat

Inläggav lilltroll » 2006-04-18 19:13

Nu har jag reglerat lite :D

Här kommer den i variant S7 (Servo7)

Bild

Har lite nätstörningar vid 75 Hz. (150Hz från nätet läcker in)
Det börjar bli mycket sladdar kors och tvärs 8O
Man ska inte blanda 230 med lågnivå :oops:

Men snart till det roliga. Frekvensgången på S7...

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-18 19:16

1 AP Sub Nova, samt 1 AP ACE2 sitter nervöst och väntar på sanningens minut.

Användarvisningsbild
lilltroll

DEN HÄR ÄR GRYM

Inläggav lilltroll » 2006-04-18 20:08

Nu lillkub utrustad med S8.

Bild

>100 dB @ 1 meter [25 100] Hz
Tredjetonen nästan obefintlig :D

OBS. LÅDAN ÄR FORTFARANDE BARA PÅ 14 liter

Inga trick. Allt i realtid.
Trolldist vanlig mätning rakt av fast med S8 inkopplat.

Jag själv är imponerad 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: DEN HÄR ÄR GRYM

Inläggav phon » 2006-04-18 20:52

lilltroll skrev:
Jag själv är imponerad 8)

Jag också! 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
lilltroll

JÄMFÖRELSE

Inläggav lilltroll » 2006-04-18 21:08

LILLKUB S8 vs. Audio Pro SUB ACE-BASS 2

Kalibrerad mikrofon 15 cm ovanför varje sub.
Jag har bara skjutit in subben under mikrofonen. Allt annat är identiskt.
(Lite rumsreflexer får tonkurvan att gunga en aning på 15 cm, men hur tusan ska jag annars mäta Audio-Pro'n inomhus?)

Trolldist testar systemen på ~ samma nivå!

LILLKUB

Bild
(Mätningen är inte kontollerad, utan får ses som prel.)

mot den nästan exakt dubbelt så stora (i volym räknat)
Audio Pro SUB ACE-BASS 2
Bild

Trots att lillkub är ½ så stor så spelar den 10 Hz djupare 8O

PS. Runt 28 Hz så ökar nu 3:e tonen snabbt för lillkub. Max utnivå är där nådd för lillkub. En stor nackdel med att sänka fp är att lillkub nu presterar högre Max SPL vid 25 Hz än vid 28 Hz.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 21:12

Lillkub är trevlig. Jag vill ha 2 Lillkub ;-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-18 21:17

Ja, nu fattas det bara en analog version av lillkub, så att folk kan bygga den... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Vid 100 dB

Inläggav lilltroll » 2006-04-18 21:26

Samma sak men jag har sänkt nivån till 100 dB.

Bild

mot den nästan exakt dubbelt så stora (i volym räknat)
Audio Pro SUB ACE-BASS 2
Bild

PS. S8 är ganska komplex - mycket större än en ACE kärna, dessutom har S8 DRC (Digital Room Correction) i samma paket! Både rummets allmänna baslyft samt rumsresonanser kan bekämpas.
Exempel kommer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-19 08:51

Lillkub S8´s andraton vid 30 Hz får nog till stor del tillskrivas nästan 170 dB i lådan. Där har AP ACE2 en stor fördel med dubbla volymen.

Användarvisningsbild
lilltroll

Fler jämförelser

Inläggav lilltroll » 2006-04-20 16:12

Nu har jag skruvat lite till på S8 för att sträcka lite nedåt och uppåt i frekvens. Jämföres här med traditionellt servo som ACE.

LILLKUB S8
Bild

LILLKUB ACE
Bild

S8 är ~bättre på allt utom 2:a tonen vid 30 Hz eller vad tycker ni!?

Har inte kollat SNR än. Bara man inte hör att det brusar från subben så är det bra nog.

ROLIGT DET HÄR!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-20 19:00

Kul när hårt arbete betalar sig!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 19:28

weedo skrev:För länge sedan (80-tal huh!) gjorde jag faktiskt mitt ex-jobb på ämnet återkopplade högtalare. Jag provade med flera olika metoder, bl a med hastighetsåterkoppling och accelerometer. Dock bara på slutna lådor. Det var kul då jag gjorde detta på dåvarande Luxor i Motala som tillverkade alla högtalarelement till svenska biltillverkare. Jag kunde i deras labb beställa specialtillverkade element enligt min egen spec!

Jag skriver under på det mesta av vad IngOehman skriver.

För att få in fler synpunkter än mina egna på hur det lät byggde jag senare en kontruktion där man med en knapptryckning kunde koppla in och ur återkopplingen. Med återkoppling satte jag ett filter i signalkedjan för att frekvensgången skulle bli den samma.

När jag lät folk göra blindtester (dom visste inte om återkopplingen var på eller av när man tryckte på knappen) visade det sej att nästa alla tyckte det lät bättre utan! Jag funderade mycket på saken och min teori var att med återkoppling går disten ner dramatiskt men att det lätt uppfattas som att ljudnivån sjunker. Lyssnarna upplevde alltså att känslan av mindre bas var sämre än att den innehöll mindre dist!

Jag byggde med små basar (ca 6 tum) så disten var rätt påtaglig utan återkoppling. Det var också mycket tydligt att det låter jätteilla om man överbelastar ett hårt återkopplat system. I en passiv högtalare ökar disten mer gradvis vid överbelastning.

Tyvärr har jag aldrig gjort blindtetster mellan ett återkopplat system och ett riktigt bra vanligt passivt system.

Nu har jag också gjort lyssningstest !! LILLKUB S8, Audio Pro Nova samt Audio Pro ACE 2

OJ OJ OJ 8O

Svante vad du har lurat mig.

Varför bara fokusera på 2:a ton och 3:e ton när phon kurvorna ser ut så här !? En oviktad THD mätning i % säger ju bara hur mycket 2:a ton man har. Men det är inte i närheten av vad man hör.

Bild

Allt nedan är min subjektiva uppfattning!

Först till AudioPro Nova. Den verkar ha en softklipper, så förstärkaren toppklipper inte, det hindrar dock inte porten från att blåsa. Blåsljudet är mycket störande när hjärnan väl fått nys på det. Det ställbara HP filtret har för låg ordning. Man hör högfrekvensen.

ACE2 har mycket andra ton så den upplevs spela ganska starkt, men det är en riktig skrammel låda. Det skrammlar om slaven, om membranen om lådan och om botten. Men det är oftast inte så mycket högfrekvent skrammel. Kanske pga att det maskeras av all andraton.
Den låter inte bra alls, men den låter mycket. Låter mest som ett 80 tals disco.

LILLKUB
Står man på slav sidan och lyssnar så hör man slaven, men inte vid slavens resonansfrekvens 8O

Så här ser en spektrumanalys ut vid slavens resonansfrekvens framför slaven.
Bild
Och vad uppfattar jag som störande, jo mattan mellan 100 Hz till 500 Hz. Lite lägre än stämtonen 440 Hz gissade jag på innan mätningen.
Byter jag frekvens till 50 Hz så låter slaven där också - tydligt. En härlig matta med distdeltoner. Slaven har en träligt hög intermodulationsdist! Låter riktigt skräp, för det blir en blandning av en ton och skrammel i öronen.

Flyttar jag öronen till den aktiva sidan så hör jag ett svagt brus som moduleras lite med utslaget.

Står jag mitt emellan elementen så hörs inte så mycket av det högfrekventa, men det låter inte så starkt, men det låter ganska bra och den går riktigt djup ner, i alla fall uppfattar jag det så när jag samtidigt ser elementen slå 1 cm. Vrider man på mer så toppklipper förstärkaren plötsligt utan förvarning och det hörs ordentligt.

Jämförst med ACE2 så skramlar ACE2 mer och mer istället, så där slutar man att vrida på volymen när man fått nog av mitt 80-tal.

Alla tre är en riktig besvikelse. :roll:

Nu åker slaven ut ur lillkub. Den platsar inte där. Kan inte användas utan ett akustiskt LP filter i så små lådor. Fungerar kanske om man gör som på HIFIkit ock låter slavarna spela bak mot väggen.
Ska testa med två aktiva element istället, sedan måste jag optimera SNR i hela kedjan för att få ner det pysande bruset från det aktiva elementet.

Lillkub mäter ju bra gällande 2:a och 3:e ton, men man borde mäta 20 övertoner och vikta dem efter phon-kurvorna för att komma närmare öronens sanning. Sedan behöver jag power. Dags att inhandla Beringer kW kanske !?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-23 19:37

Jaha, men var kommer disten ifrån då? Varför skulle det bli bättre med ett aktivt element, vad är det som är linjärare i det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 19:53

Är det hörbart så är det mätbart, men nu har jag städat rent i studion för nästa veckas evenemang. Men det är ju myckjet lätt att mäta.

Vad sägs om att förstärkaren käkar upp disten. Det distande elementet får en linjarisering på den elektriska sidan som är kortsluten genom förstärkaren. Bl är kraftig för XLS.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 22:00

Låter mysko det här...

Lilltroll, om jag fixar fram ett PR till, och bygger en 10L större låda, skulle vi kunna testköra på det?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 23:15

Jag har faktiskt byggt 3 lådor till min XLS samling.
En på minst 25 liter. Ser ut som en blandning av barbapappa och en kikare. Först med en aktiv & en passiv, sedan köpte jag en aktiv till och slängde ut slaven. Blev klart bättre för musiklyssning.
Lådan är jättetung och robust. Jättetjock MDF + bitium.

Sedan byggde jag en 6:e ordningens bandpass med slav samt port. Då var jag mest missnöjd med porten som blåste, och nu 14 liters lillkub. Dessutom så mätte jag på en 17 liters XLS + slav idag som också står i labbet. Det går nog att bygga ihop ganska mycket vid det här laget.

Att slaven för oljud om man inte vänder den bort från lyssnaren är ingen ny erfarenhet för mig.

Nu skulle man kunna plocka ihop och mäta alla alster samt provlyssna.

Vill du bygga så går det. Men det finns redan färdigt :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 23:19

Att lyssna enbart på en sub är ganska avslöjande. När man slänger på toppen så hör man inte lika mycket av skräpet. Men om subban står helt avskillt från frontarna så kan det bli problem. Kan man lokalisera subben så är det ett fjasko :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 23:23

lilltroll skrev:Vill du bygga så går det. Men det finns redan färdigt :wink:
Just att uppfinna hjulet fler gånger är inte så intressant. Däremot med en framåtriktat aktivt element och två sidmonterade slavisar...skulle vara intressant...

Hur mycket kräm har du tillgång till? ;-)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 23:44

För lite kräm. D-250 blocket räcker inte till att elda upp XLS:en och toppklipper typiskt vid riktig musik med stor dynamik. I verklig musik är problemet inte membranutslaget på XLS:en, utan att förstärkaren inte lämnar tillräckligt med effekt vid effekttopparna som kanske har ett spektralinnehåll runt 60-100 Hz. Därför blev allt så mycket bättre när jag stoppade in 2 aktiva element. Då fick jag effektresuserna där de behövdes. D-250 gillar inte riktigt 2 parrallellkopplade XLS men det gick. Tittar man på skopet vid denna elaka last så kan man inte kalla det toppklippning längre, mer ett rail haveri.
3 dB mer från stärkaren och 6 dB mer från lådan. Tjänade 9 dB på bytet för frekvenser där det behövdes. Filmmusik kanske är annorlunda, men film ser jag på bio.

Nu vill jag ha kilowatt ner till 2 ohm !!

Jag hatar lavindist!

Användarvisningsbild
lilltroll

Jag kräver inte mycket

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 23:59

... bara några trissor som jag kan koppla direkt på likritad trefas som kan switcha i ett par 100 kHz. Ska en slewrate på 100 MV/s vara förmycket begärt??? Fixar de dessutom 100 A så är jag nöjd sen.

"Lilltroll ska mäta sina basar. Slå på reaktor 4 så inte Stockholm åker ur"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 07:56

Kan plocka med mig ett stereosteg på 2x200 i 8 ohm, det kanske gör lite till... säg till när som helst

Sansui B-2101:
http://www.classicsansui.net/images/Lit ... /SAN12.JPG

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-24 11:26

Kaffekoppen skrev:Kan plocka med mig ett stereosteg på 2x200 i 8 ohm, det kanske gör lite till... säg till när som helst

Sansui B-2101:
http://www.classicsansui.net/images/Lit ... /SAN12.JPG

Den här veckan är det andra projekt i studion, men nästa vecka så !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 11:43

Passar perfekt! Skall ha lite ledigt och göra som Håkan just nu - dvs sätta upp mikrolit på väggarna och måla på större saker än högtalare ;-)

Användarvisningsbild
lilltroll

Oväsen från slaven ???

Inläggav lilltroll » 2006-05-04 18:22

Jag misstänker att det är "dammskyddet" på slaven som för oväsen på höga nivåer i lillkub. Jag ska försöka befästa det med mätningar om det går.
Någon som har erfarenhet av detta på XLS:en.
Om det skulle vara så, kan man modda den?

Öhman kanske kan det här!? Jag vill minnas en moddning av någon LTS högtalare där det hårda dammskyddet började låta illa på höga nivåer - hjälp !
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Oväsen från slaven ???

Inläggav paa » 2006-05-04 18:24

lilltroll skrev:Jag misstänker att det är "dammskyddet" på slaven som för oväsen på höga nivåer i lillkub. Jag ska försöka befästa det med mätningar om det går.
Någon som har erfarenhet av detta på XLS:en.
Om det skulle vara så, kan man modda den?

Öhman kanske kan det här!? Jag vill minnas en moddning av någon LTS högtalare där det hårda dammskyddet började låta illa på höga nivåer - hjälp !
Det var det jättemjuka PVC-dammskyddet på första serien av P21LTS som byttes mot ett halvmjukt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum