Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Jag hade verkligen velat lyssna på de där ATC SCM100 för att möjligtvis få en viss hum om vilka likheter/olikheter som erbjuds med ett rejält steg upp i storleksordning från mina ATC SCM40, jag misstänker dock att den grundmässiga ljudkaraktären kvarstår men att det kanske låter större.
Mellansteget SCM50 skulle kunna vara något men då får man fortfarande punga ut med 235.000 kr om man vill ha den aktiva versionen vilket inte riktigt är min prisklass, tycker det räckte med de 39 tusen jag la ut för mina passiva 40's.
Hursomhelst, ATC gör iallafall "musikaliska" () högtalare på så vis att de framhäver drivet som finns i musiken på ett övertygande sätt vilket ger en engagerande lyssning som är svår att släppa. Deras grundläggande filosofi är som jag förstått det att kombinera ljudkvaliten i "HiFi" med drivet som typiskt sett brukar känneteckna PA-högtalare, det tycker jag de lyckas bra med även i deras mindre högtalare som de SCM40 jag har.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
Ja
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
Ja
Vad är det som är problemet med den firman och fjärr ? Förstår de inte att de tappar i försäljning ? Och om det nu är så att alla fjärrdrivna volymer suger, så är Holographics audio de enda som kommit på det. Eller vill de bara vara konstiga ? Varför inte ha en i sortimentet som på det billiga försteget som extra val om man vill ha fjärr. Nu väljer man ju bort märket, som i sig är synd då det är Svenskt.
mindcruncher skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja
Vad är det som är problemet med den firman och fjärr ? Förstår de inte att de tappar i försäljning ? Och om det nu är så att alla fjärrdrivna volymer suger, så är Holographics audio de enda som kommit på det. Eller vill de bara vara konstiga ? Varför inte ha en i sortimentet som på det billiga försteget som extra val om man vill ha fjärr. Nu väljer man ju bort märket, som i sig är synd då det är Svenskt.
Stämmer in här. Jag hade gärna handlat försteget om det hade fjärr. Ibland vill man kunna ändra volym beroende på vad för låt man spelar och då blir det ett jäkla spring.
mindcruncher skrev:Jag försökte hitta de här men de verkade inte ställa ut...
https://www.entreq.com/products/ground-boxes-17667704
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
Ja
Morello skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja
Alla lösningar går att implementera med fjärrbetjäning. Vanliga potentiometrar går att köpa med motor.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:Jag hade verkligen velat lyssna på de där ATC SCM100 för att möjligtvis få en viss hum om vilka likheter/olikheter som erbjuds med ett rejält steg upp i storleksordning från mina ATC SCM40, jag misstänker dock att den grundmässiga ljudkaraktären kvarstår men att det kanske låter större.
Mellansteget SCM50 skulle kunna vara något men då får man fortfarande punga ut med 235.000 kr om man vill ha den aktiva versionen vilket inte riktigt är min prisklass, tycker det räckte med de 39 tusen jag la ut för mina passiva 40's.
Hursomhelst, ATC gör iallafall "musikaliska" () högtalare på så vis att de framhäver drivet som finns i musiken på ett övertygande sätt vilket ger en engagerande lyssning som är svår att släppa. Deras grundläggande filosofi är som jag förstått det att kombinera ljudkvaliten i "HiFi" med drivet som typiskt sett brukar känneteckna PA-högtalare, det tycker jag de lyckas bra med även i deras mindre högtalare som de SCM40 jag har.
Hört de flesta ATC i många olika miljöer, även jämfört de olika modellerna i flera butiker.
Mina preferenser: 40, 50 är bra. De mindre ger för lite bas för min smak och saknar det magiska mellanregistret.
De stora är kanonbra!
goat76 skrev:Vissa påstår att de aktiva versionerna är betydligt bättre än de passiva, har du haft möjlighet att höra en jämförelse mellan aktiva och passiva av samma modell och samma tillfälle?
I-or skrev:Det är mycket vanligt att ljudkaraktären skiljer betydligt mellan olika modeller från samma tillverkare, vilket inte borde vara fallet annat än vad gäller lågfrekvens, renhet och ljudtryckskapacitet. Det framgår tydligt ur mätresultaten nedan att den mindre passiva modellen ATC SCM40 inte låter alls likartat jämfört med de större aktiva modellerna ATC SCM100 ASL och ATC SCM100 SE, vilka uppvisar en betydligt jämnare frekvensgång på referensaxeln (ca +/- 5 dB respektive ca +/- 2,5 dB och +/- 2 dB, 200 Hz - 20 kHz). Den låga distorsionen i mellanregistret är dock en egenskap som verkligen sticker ut i alla test av högtalare med ATC:s mellanregisterkalotter.
ATC SCM100 ASL
ATC SCM100 SE
ATC SCM40
FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Imponerande hur du kan hålla reda på allt du hört. Jag kommer (nästan) bara ihåg det som låtit lika bra, eller bättre än, min egen rigg. Det är en kort lista. En del riktiga magplask minns jag också. Linn lyckades att misslyckas flera år på raken på Sweetspot i stugorna. De skyllde alltid på rummet.
hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Imponerande hur du kan hålla reda på allt du hört. Jag kommer (nästan) bara ihåg det som låtit lika bra, eller bättre än, min egen rigg. Det är en kort lista. En del riktiga magplask minns jag också. Linn lyckades att misslyckas flera år på raken på Sweetspot i stugorna. De skyllde alltid på rummet.
goat76 skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Har du aldrig hört en högtalare från Linn låta bra?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Undrar bara hur man drar slutsatser från lyssningar gjorda på olika håll och med olika kringutrustningar och kanske inte ens samma fonogram? Jag kan det inte och skulle hellre vilja lyssna på grejorna under kontrollerade förhållanden hemmavid.
I-or skrev:Det är mycket vanligt att ljudkaraktären skiljer betydligt mellan olika modeller från samma tillverkare, vilket inte borde vara fallet annat än vad gäller lågfrekvens, renhet och ljudtryckskapacitet. Det framgår tydligt ur mätresultaten nedan att den mindre passiva modellen ATC SCM40 inte låter alls likartat jämfört med de större aktiva modellerna ATC SCM100 ASL och ATC SCM100 SE, vilka uppvisar en betydligt jämnare frekvensgång på referensaxeln (ca +/- 5 dB respektive ca +/- 2,5 dB och +/- 2 dB, 200 Hz - 20 kHz). Den låga distorsionen i mellanregistret är dock en egenskap som verkligen sticker ut i alla test av högtalare med ATC:s mellanregisterkalotter.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Undrar bara hur man drar slutsatser från lyssningar gjorda på olika håll och med olika kringutrustningar och kanske inte ens samma fonogram? Jag kan det inte och skulle hellre vilja lyssna på grejorna under kontrollerade förhållanden hemmavid.
Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
För mig är resten viktigare, tex musikalitet, SLAM och dynamik.
Talare låter dessutom olika beroende av rum, så det är hemma klangen verkligen ger sig till känna.
Och det man man trimma med div möbler och dämpning/spridning.
Jag 7st Öhman dämp-paneler (stora modellen) samt en dröse mattor och stringhyllor&öcker i olika storlekar (spridning) så jag har att labba med.
goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
Det jag försökte visa var att mätresultatet blir felaktigt om man vid mätning inte tar hänsyn till att ATCs trevägskonstruktioner bör mätas med mellanregister-elementet som akustiskt centrum. De fönstrade mätningar jag gjorde i vintras på mina SCM40 var gjorda med mätmikrofonen placerad på en höjd närmare diskanten, och i de mätningarna kunde man se en betydligt större svacka i övre mellanregister-området än de jag gjorde idag i nivå med mellanregister-elementet.
Jag misstänker alltså att ATCs olika modeller mäter mer likartade än vad mätningarna gjorda av helt olika personer visar. Antagligen är några av dessa uppmätta med mikrofonen i höjd med diskantelementet medans andra har förstått att elementet för mellanregistret är högtalarnas akustiska centrum.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
För mig är resten viktigare, tex musikalitet, SLAM och dynamik.
Talare låter dessutom olika beroende av rum, så det är hemma klangen verkligen ger sig till känna.
Och det man man trimma med div möbler och dämpning/spridning.
Jag 7st Öhman dämp-paneler (stora modellen) samt en dröse mattor och stringhyllor&öcker i olika storlekar (spridning) så jag har att labba med.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster